Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen stichting leerKRACHT

05-11-2019 22:51 10 berichten
Ik werk als leerkracht op een basisschool.
Wij zijn een paar weken geleden gestart met de werkwijze van stichting leerKRACHT.
Op internet lees ik alleen maar positieve ervaringen, maar ik moet zeggen dat bij mij de werkdruk ontzettend toeneemt hierdoor.
Op zich vind ik het idee erachter goed, maar vooral de parttimers zijn in verhouding heel veel tijd kwijt aan de bordsessies en gezamenlijk lesontwerp (75 minuten per week).
Dan is het ook nog de bedoeling om lessen bij elkaar te bekijken. Dat moet het liefst in je eigen pauze gebeuren, bij een collega in de klas kijken dus. De feedback moet ook na schooltijd gebeuren. Bij elkaar betekent dat dat iedereen er anderhalf uur per week aan kwijt is.
Voor fulltimers al best veel, maar in verhouding vooral voor de parttimers dus.
Ik werk zelf maar 2 dagen, dus ben ik hierdoor 1 hele middag kwijt.

Wie werkt ook in het basisonderwijs en kan me geruststellen?
Of zijn er scholen waar dit hele concept niet werkt en die gestopt zijn?
Graag hoor ik ervaringen :)
anoniem_6530d775e73ef wijzigde dit bericht op 06-11-2019 10:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even, wij willen hier vanaf januari mee starten.
Alle reacties Link kopieren
Ik! En ik ben blij dat wij als team gezegd hebben dit gaan we niet meer doen. Kost inderdaad erg veel tijd. Lag op dat moment ook aan onze directeur. Die kwam bij leerkracht vandaan en duwde het gewoon door onze strot. Uiteindelijk weggegaan en toen kwam e rust weer terug in het team. Nu op andere school weer bordsessies en bezoek bij elkaar in de klas, maar met hele andere insteek. Nu ervaar ik het wel als prettig.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gestopt.
Wat is de reden dat jullie zijn gestopt Mevrouw75?

Dankje Knorretje28, wat is er veranderd zodat het nu wel werkt voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
MrsLindemann schreef:
06-11-2019 08:23
Wat is de reden dat jullie zijn gestopt Mevrouw75?

Dankje Knorretje28, wat is er veranderd zodat het nu wel werkt voor jullie?
3/4 van het personeel had er helemaal geen zin in, het kostte teveel tijd voor weinig opbrengst en in mijn geval: ik vond het praktisch niet echt lekker uitvoerbaar.

Het werd bij ons ook zo ongeveer opgelegd en het kostte echt heel veel extra tijd.
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 08:36
3/4 van het personeel had er helemaal geen zin in, het kostte teveel tijd voor weinig opbrengst en in mijn geval: ik vond het praktisch niet echt lekker uitvoerbaar.

Het werd bij ons ook zo ongeveer opgelegd en het kostte echt heel veel extra tijd.
Precies hoe ik het ervaar dus....
Maar op de site van leerKRACHT alleen maar positieve reacties natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen dat de bordsessies niet heel lang duren? Of eigenlijk dat je dat zelf bepaalt als team? Dus 5 minuten in de ochtend en eens in de zoveel tijd langer?
En dat de kracht juist zit in dat je als team veel meer autonomie krijgt ipv dat het MT alles leidt en bepaalt?
Sanne_A schreef:
06-11-2019 11:34
Ik heb begrepen dat de bordsessies niet heel lang duren? Of eigenlijk dat je dat zelf bepaalt als team? Dus 5 minuten in de ochtend en eens in de zoveel tijd langer?
En dat de kracht juist zit in dat je als team veel meer autonomie krijgt ipv dat het MT alles leidt en bepaalt?
De bordsessies duren een kwartier. Daarna nog een uur gezamenlijk lesontwerp. Dat gezamenlijk begrijp ik sowieso al niet, want we werken allemaal in een verschillende groep. Ik denk dat dit op het VO beter past.
En dan nog bij elkaar kijken elke week met een kwartier feedback.
Dat is anderhalf uur in de week!!
Het gaat er juist om, om dit elke week te doen. Dan blijf je in het ritme.
En het gaat echt over de lessen, ik vraag me dus ook af wanneer we al die andere organisatorische dingen met elkaar bespreekt. Ons is verteld dat dat allemaal taken worden. Wat voorheen vergaderingen waren, dat is er u niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
06-11-2019 11:34
Ik heb begrepen dat de bordsessies niet heel lang duren? Of eigenlijk dat je dat zelf bepaalt als team? Dus 5 minuten in de ochtend en eens in de zoveel tijd langer?
En dat de kracht juist zit in dat je als team veel meer autonomie krijgt ipv dat het MT alles leidt en bepaalt?
Dat hele bord kon bij ons niet eens een geschikte plek krijgen en de smileys duurden al een half uur. Autonomie hadden we sowieso al.

In de basis was ik best positief trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven