Controle welstandscomissie

06-11-2019 22:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Wie heeft er bij een verbouwing controle gehad van welstand?
Wij zijn namelijk druk bezig met verbouwen echter moeten wij eigenlijk iets behouden wat echt niet mooi is. Het ziet er zelfs heel raar uit. Dus hebben besloten om het weg te halen. Maar vraag me dus wel af of de commissie van welstand dit komt controleren?
Ik zou éérst die welstandscommisie laten komen en het dan pas weghalen.

Zeker als pakweg de buren iets soortgelijk hebben of het ergens op foto staat.
Alle reacties Link kopieren
Nou niemand heeft het wat wij moeten doen haha. Wij hebben een hoekhuis en nu een verdieping erop gezet. Op een hoekhuis heb je altijd aan 1 zijde een overstek oftewel dakbeschot. Maar nu wil welstand dat wij het oude dakbeschot behouden. Dus dan hebben we er 2 die totaal niet overeenkomen met elkaar. En daarbij moet hij er als eerst af om te kunnen metselen. Maar wij willen hem dus niet meer opbouwen
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
06-11-2019 22:23
Nou niemand heeft het wat wij moeten doen haha. Wij hebben een hoekhuis en nu een verdieping erop gezet. Op een hoekhuis heb je altijd aan 1 zijde een overstek oftewel dakbeschot. Maar nu wil welstand dat wij het oude dakbeschot behouden. Dus dan hebben we er 2 die totaal niet overeenkomen met elkaar. En daarbij moet hij er als eerst af om te kunnen metselen. Maar wij willen hem dus niet meer opbouwen
Je kunt het nieuwe toch laten maken zoals het oude?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je voor je verbouwing een vergunning hebt aangevraagd? Dan zul je aan moeten geven wanneer je klaar bent. Handhaving komt dan checken of alles volgens de vergunning is gedaan. Ik zou dus pas daarna je huis aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
06-11-2019 22:23
Nou niemand heeft het wat wij moeten doen haha. Wij hebben een hoekhuis en nu een verdieping erop gezet. Op een hoekhuis heb je altijd aan 1 zijde een overstek oftewel dakbeschot. Maar nu wil welstand dat wij het oude dakbeschot behouden. Dus dan hebben we er 2 die totaal niet overeenkomen met elkaar. En daarbij moet hij er als eerst af om te kunnen metselen. Maar wij willen hem dus niet meer opbouwen
Kun je het eraf laten en als er iemand komt kijken zeggen dat je nog niet klaar bent?
Alle reacties Link kopieren
Het is helaas niet iets wat je er later af kan halen want dan blijf je balken door je metselwerk zien.

Er is inderdaad een nieuwe gemaakt maar onze nok is verplaatst waardoor de nieuwe en de oude niet gelijk liggen.
Heb ook nog nergens gezien dat ze 2 dakbeschotten hebben. De oude verliest ook geheel zijn functie.

Maar vraag me dus af of ik hier veel problemen mee kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
Je kan het erop gokken. Je voldoet dan niet meer aan je vergunning, maar als er alsnog gehandhaafd wordt kan je het er altijd alsnog opmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen eisen dat je hem alsnog terugplaatst en de kosten daarvan zijn voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Heeft die commissie haar advies niet beargumenteerd? Wat zijn hun argumenten?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij 2 van de 3 verbouwingen controle gehad. 1x tijdens en 1x na de verbouwing.
Zou inderdaad de argumenten willen weten. Maar als je er nu vragen over gaat stellen maak je misschien slapende honden wakker. Lastig!
Alle reacties Link kopieren
Hebben inderdaad geen argumenten gekregen waarom. Hebben ook nog geen enkele controle tijdens heel de verbouwing gehad ook best apart.

Hoop maar dat ze het niet opvalt dan want nu gaat het eruit zien als een normaal huis ipv buitenlands.

Dankje voor de informatie!
Alle reacties Link kopieren
De welstandscommissie komt zelf niet, maar een inspecteur van de gemeente. Die moet op alle verschillende dingen letten, dus kan best zijn dat ie het niet. Maar geen garantie natuurlijk!
Als het aan de buitenkant zit, kunnen ze gewoon langs rijden om het te zien. De kans dat het opvalt is groter dan als het binnen zit.
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
06-11-2019 23:11
Hebben inderdaad geen argumenten gekregen waarom. Hebben ook nog geen enkele controle tijdens heel de verbouwing gehad ook best apart.

Hoop maar dat ze het niet opvalt dan want nu gaat het eruit zien als een normaal huis ipv buitenlands.

Dankje voor de informatie!

Waarom heb je niet om de argumentatie gevraagd? Dan had je wellicht nog bezwaar kunnen maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er niet op wagen. Zeker aan de buitenkant. Gemeente rijdt bij ons gewoon kangs woningen voor controle. 2 deuren verder hadden ze de kozijn en in een afwijkende kleur laten verven en ja hoor. Weken later brief met dwangsom. Zeker als je een vergunning hebt waarin specifiek (neem ik aan) die te behouden situatie beschreven staat kan het wel eens een heel duur grapje worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als ze zoiets raars voorschrijven, dan is de kans op controle heel erg groot.
Als jullie het er niet mee eens zijn, dan kun je beter gewoon contact opnemen met de gemeente om te overleggen.
Bij mij, in de grote stad, heb ik ook wel eens meegemaakt dat het achteraf op een andere manier als op de vergunning stond veel handiger/beter kon.
Ze zijn toen komen kijken en we hebben alsnog toestemming gekregen om het zo te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even contact opnemen. Wij kregen in eerste instantie ook geen toestemming voor iets en toen we daar beargumenteerd tegenin gingen kregen we alsnog gelijk én toestemming.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me wel even afvraag en misschien ook wel relevant is voor het risico en verdere proces.... jullie hebben een vergunning aangevraagd, hebben jullie toentertijd tijdens de procedure al bezwaar gemaakt tegen dit onderwerp?

ZO ja... dan heeft de gemeente het bewust afgewezen (zou wel gemotiveerd moeten zijn) en zou ik het risico absoluut niet nemen om af te wijken, want dit is dan wel echt een aandachtspunt waar ze op zullen controleren.

Heb je geen bezwaar gemaakt (wat niet slim is.... maar dat ter zijde) zul je contact kunnen opnemen met de gemeente om het te bespreken. Wel denk ik dat je hier aardig wat vertraging mee oploopt, gemeente kennede en zeker welstandcommissies zal die uitgebreid besproken moeten worden en mogelijk volgt nog een nieuw besluit. Heb je de tijd om hier op te wachten?
Alle reacties Link kopieren
Nee hebben geen bezwaar gemaakt omdat we van plan waren het wel te doen. Echter hebben we nu gezien hoe raar het eruit zou zien en daarom plannen zelf gewijzigd. Het kan er eventueel wel ingemaakt worden maar niet meer op dezelfde manier. Helaas geen tijd om te wachten want ze gaan morgen metselen. En als ik wacht heb ik kans dat de binnenmuren gaan scheuren door de vorst die eraan kan komen.

En niet aangedacht om een argumentatie te vragen
Dan zou ik maar vast gaan sparen om e.e.a terug te brengen in originele staat.
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
07-11-2019 12:46
Nee hebben geen bezwaar gemaakt omdat we van plan waren het wel te doen. Echter hebben we nu gezien hoe raar het eruit zou zien en daarom plannen zelf gewijzigd. Het kan er eventueel wel ingemaakt worden maar niet meer op dezelfde manier. Helaas geen tijd om te wachten want ze gaan morgen metselen. En als ik wacht heb ik kans dat de binnenmuren gaan scheuren door de vorst die eraan kan komen.

En niet aangedacht om een argumentatie te vragen
Ja dit is natuurlijk wel beetje dom van jullie. Je kunt geluk hebben maar met beetje pech en fanatieke gemeente zul je het toch zo dusdanig moeten maken als vergund. Zeker als je morgen al wilt metselen zou ik toch zorgen dat het volgens de vergunning gemaakt wordt (of zover als mogelijk) dwangsommen zijn niet mals en als je het moet afbreken en opnieuw moet maken ben je echr heel veel geld kwijt. Niet slim om zo te handelen. Hopelijk kun je nog tijdig ingrijpen
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
07-11-2019 14:43
Ja dit is natuurlijk wel beetje dom van jullie. Je kunt geluk hebben maar met beetje pech en fanatieke gemeente zul je het toch zo dusdanig moeten maken als vergund. Zeker als je morgen al wilt metselen zou ik toch zorgen dat het volgens de vergunning gemaakt wordt (of zover als mogelijk) dwangsommen zijn niet mals en als je het moet afbreken en opnieuw moet maken ben je echr heel veel geld kwijt. Niet slim om zo te handelen. Hopelijk kun je nog tijdig ingrijpen
Als ik TO zo begrijp hoeft er niets worden afgebroken als het alsnog moet toch? Als je wel het risico van weer afbreken hebt zou ik het er niet op wagen, maar het gewoon volgens welstand-eis laten doen (want dan heb je gelijk en wordt het een duur geintje, plus je zit extra in de rotzooi). Als het er achteraf weer opgezet kan worden (en je er binnen geen hinder van hebt als ze dat doen), dan kan je het erop gokken. Als ze willen handhaven krijg je tijd om het te herstellen voor je die dwangsom echt moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Nee klopt als het alsnog moet, kunnen we het nog maken. Er hoeft geen muur naar beneden of wat dan ook. Ook niks gesloopt te worden. Alleen wat plankjes te bevestigen met wat dakpannen erop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven