Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin verhaal. Hup, werken, prioriteiten stellen en op je kosten letten, dan kun je écht wel tampons en maandverband betalen.

Dit zijn dus de mensen waarvoor wij ons scheel betalen aan belasting. Ik heb er een grondige hekel aan!
anoniem_346916 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 07:18
63.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
07-11-2019 07:07
Durf te wedden dat ze wel een iPhone hebben.

Doet me denken aan een familie die voor een supermarkt gestationeerd zaten met de straatkrant.
Om de tijd te doden zaten ze 'allemaal' met hun iphone te spelen.. en bepaald geen oude modelletjes.
Zou zo'n vrouw ook heel zielig wc papier en oude kranten moeten gebruiken?
Mijn broek, inclussief maandverband zakt er in ieder geval van af!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 07:17
Doet me denken aan een familie die voor een supermarkt gestationeerd zaten met de straatkrant.
Om de tijd te doden zaten ze 'allemaal' met hun iphone te spelen.. en bepaald geen oude modelletjes.
Zou zo'n vrouw ook heel zielig wc papier en oude kranten moeten gebruiken?
Mijn broek, inclussief maandverband zakt er in ieder geval van af!
Precies! Het maakt me vooral enorm kwaad, want dit soort mensen profiteert van de rest van de maatschappij.
Ze kunnen toch gratis via de verzekering een mirenaspiraal of implanon laten plaatsen? En de pil doorslikken is tot 18 jaar toch ook gratis?
Huh. Voor 1 euro heb ik al een pakje hoor 😂
De prikpil wordt ook vergoed, dan wordt je ook niet meer ongesteld.
Gewoon allemaal een menstruatiecup. Desnoods met het logo van een sponsor erop. Gaat 10 jaar mee zo'n cup.
Alle reacties Link kopieren
Valentina_ schreef:
07-11-2019 07:19
Precies! Het maakt me vooral enorm kwaad, want dit soort mensen profiteert van de rest van de maatschappij.

Ja, het is tenenkrommend.

Een naaste familielid van mij is ook zo'n verwend figuur.
Werkt wel gewoon hoor, maar heeft steevast aan het eind van zijn salaris nog een stuk maand over..

En hij wil het maar niet leren!
liever piepen bij zijn bejaarde moeder voor geld.. zo kom je er ook.
En zelf geen veer willen laten!

Terug naar de tampons.. 0,79 cent voor 32 stuks!
Waar hebben we het over?!
Wat een gezever....zijn vast de mensen met vier katten, ziektes, uitkeringen, schulden, dure telefoons en mega voorraad chips....zo duur is het niet. En vaak ook in de aanbieding. Kwestie van prioriteiten. Mooi onderwerp voor steenrijk straatarm.
cranberryjuice schreef:
07-11-2019 07:23
Huh. Voor 1 euro heb ik al een pakje hoor 😂
Ja hè. Geen idee wat ze met 25 dozen tampons per menstruatie doen.
En ook: als er vrouwen zijn die dat per maand uitgeven kan die cup er ook wel vanaf.
Bij De Tuinen kost de Organicup iets meer dan 20 euro.
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... b-60034489
Alle reacties Link kopieren
Misschien hebben ze de mogelijkheid niet om dat soort dingen goed te wassen. Overigens vind ik zo'n cup en tampons verschrikkelijk, ik kan alleen tegen maandverband. Ik gebruik de goedkoopste van de kruidvat, maar ik vind het ook best duur als je een laag inkomen hebt, zeker in combinatie met stijgende lasten.
suish schreef:
07-11-2019 08:13
Misschien hebben ze de mogelijkheid niet om dat soort dingen goed te wassen.
? Ze wonen toch in Nederland, niet in een woestijn in Afrika? Na legen in de wc afspoelen onder koud water en na menstruatie even 10 min uitkoken in een pannetje water. Kom op zeg.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij dat ze er eerder geen geld voor over hebben, dan dat er sprake is van een daadwerkelijk geldtekort. En duur is het al helemaal niet, bij Kruidvat en Etos zijn vaak zat aanbiedingen, drie pakjes Always (de duurste volgens mij) voor 5 euro. Ja als je dat al niet kunt betalen...
Wellicht speelt bij jongere meiden ook nog een beetje schaamte mee. Tja, wat moet je daar als maatschappij aan doen dan?
clemance schreef:
07-11-2019 08:18
? Ze wonen toch in Nederland, niet in een woestijn in Afrika? Na legen in de wc afspoelen onder koud water en na menstruatie even 10 min uitkoken in een pannetje water. Kom op zeg.
Ja maar...water is ook zo duur :'(
Alle reacties Link kopieren
Kan er geen "design"maandverband op de markt worden gebracht?

Misschien dat ze er wel voor kunnen/willen betalen als je kunt laten zien dat je je Nike / iPhone / Louis Vuitton / Bacardi maandverband hebt gekocht.

Al dan niet wasbaar.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
suish schreef:
07-11-2019 08:13
Misschien hebben ze de mogelijkheid niet om dat soort dingen goed te wassen. Overigens vind ik zo'n cup en tampons verschrikkelijk, ik kan alleen tegen maandverband. Ik gebruik de goedkoopste van de kruidvat, maar ik vind het ook best duur als je een laag inkomen hebt, zeker in combinatie met stijgende lasten.
Ik vind menstrueren an sich verschrikkelijk. Toch heb ik er maar mee te dealen.

Als je geen cup wil gebruiken kun je ook wasbaar maandverband nemen.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
07-11-2019 01:22
Die jongeren hebben allemaal een telefoon, merkkleding etc. Doe niet zo naïef, het gaat erom hoe ze hun prioriteiten stellen.
En ze kunnen gewoon een bijbaantje nemen, had ik ook vanaf mijn 14e.
Naïef? Ik heb met deze jongeren gewerkt. Zij hadden een oude mobiele telefoon, gekregen via via met beltegoed zodat ze in geval van nood konden bellen. Ze hadden geen merkkleding en een bijbaantje is niet voor iedereen mogelijk.

Had dus niks met prioriteiten te maken. Duidelijk dat je niet weet waar je over praat.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 06:59
Dat denk ik ook.
En als jong meisje geen maandverband/tampons van je ouder(s) krijgen is idd verwaarlozing.
Moet je niet toevallig in een gezin opgroeien waarbij hier nooit over gesproken is, je zelf geen idee hebt wat menstruatie is en/of er nogal een taboe ligt op dit soort onderwerpen.

Of ouders die pedagogisch onmachtig zijn, maar buiten beeld blijven mbt hulpverlening omdat het kind wel naar school gaat, kleding aan heeft enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 08:40
Moet je niet toevallig in een gezin opgroeien waarbij hier nooit over gesproken is, je zelf geen idee hebt wat menstruatie is en/of er nogal een taboe ligt op dit soort onderwerpen.

Of ouders die pedagogisch onmachtig zijn, maar buiten beeld blijven mbt hulpverlening omdat het kind wel naar school gaat, kleding aan heeft enz enz.

Dan is het toch nog steeds verwaarlozing??
Edit: op scholen krijgen tegenwoordig alle kinderen al mee wat menstrueren is.
Ga nou niet doen alsof we nog in de jaren '40 leven of als woestijnbewoners.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 07-11-2019 08:52
14.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 08:48
Dan is het toch nog steeds verwaarlozing??
Maakt dat uit? Het gaat erom dat er een groep jonge meiden in Nederland is die geen geld heeft voor menstruatie-producten om verschillende redenen.

Het is echt niet altijd omdat ze het er niet voor over hebben.

Deze meiden zouden maar wat graag dat luxeprobleem hebben.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 08:48
Dan is het toch nog steeds verwaarlozing??
Edit: op scholen krijgen tegenwoordig alle kinderen al mee wat menstrueren is.
Ga nou niet doen alsof we nog in de jaren '40 leven of als woestijnbewoners.
En anders hebben ze echt wel érgens internet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral een kennisprobleem is en niet zozeer een geldprobleem. Ongesteld zijn hoeft per keer nauwelijks iets te kosten als je weet wat je opties zijn. Maar dan moet je die opties wel kennen: weten wat een cup is, waar je hem kunt krijgen en hoe je hem gebruikt. Weten hoe je zelf uitwasbaar maandverband maakt en hoe je het zó wast dat het een flinke tijd mee kan. We zouden moeten investeren in die kennis, niet in artikelen.
Alle reacties Link kopieren
suish schreef:
07-11-2019 08:13
Misschien hebben ze de mogelijkheid niet om dat soort dingen goed te wassen.

Ach ja, dat wordt dan regenwater opvangen in een pannetje om het uit te spoelen, daarna drogen met oude boombladeren en gras.. ja hoor! ;-)
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
07-11-2019 08:53
En anders hebben ze echt wel érgens internet.
De kennis hebben is iets anders dan met die kennis omgaan.

En dan moet je als meisje van 11 of 12, zonder geld, zonder bijbaantje, zonder ouders die je helpen, naar de winkel en weten wat je nodig hebt? En dat ook durven kopen?

Ik heb menig meisje hiermee geholpen want in een winkel om die hulp vragen is doodeng voor ze.

Maar wees blij dat het voor jou allemaal zo simpel is, dan ben je een gezegend mens met hulp om je heen en genoeg middelen.
Poezemens84 schreef:
07-11-2019 08:40
Moet je niet toevallig in een gezin opgroeien waarbij hier nooit over gesproken is, je zelf geen idee hebt wat menstruatie is en/of er nogal een taboe ligt op dit soort onderwerpen.

Of ouders die pedagogisch onmachtig zijn, maar buiten beeld blijven mbt hulpverlening omdat het kind wel naar school gaat, kleding aan heeft enz enz.
Ik weet dat dit soort gezinnen bestaan hoor, maar laten we nou niet doen alsof dit de algemene norm is onder arm Nederland.
Ik vind het een onzinnig plan om hygiëneproducten daarom maar gratis te gaan verstrekken omdat er een paar mensen zijn die moeite hebben met 80 cent per maand.
Beter steek je dan in op leren budgetteren en alternatieven zoals herbruikbare producten.

Prima trouwens dat mandverband en tampons ook in voedselbankpakketten zitten. Laatst stonden ze hier bij de supermarkt te vragen om producten en toen heb ik ook maandverband en tandpasta gegeven. Steuntje in de rug is prima, alles gratis verstrekken lost niks op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven