Geld & Recht alle pijlers

Verklaring aangaande voogdij

07-11-2019 22:28 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Over een paar weken ben ik uitgerekend.
De vader van de baby is in beeld, we zijn niet samen. De verhoudingen liggen nog wel goed, ik wil hem wel de kans geven zijn kindje te leren kennen. Het eenhoofdig gezag komt bij mij te liggen. Hij krijgt ook (nog) geen toestemming om het te erkennen.

Het punt is iets anders: nadat het kind geboren is, wil ik een zus van mij aanwijzen als voogd. De reden hiervoor betreft dat de vader een cannabisverslaving heeft. Weliswaar gebruikt hij het heden ten dage medicinaal, hij is er als begin twintiger mee gestart toen hij nog geen lichamelijke klachten had. Hij heeft aangegeven hier niets aan te willen doen, ook niet minderen, cannabisolie of een verdamper gebruiken. Hij kweekt ook zijn eigen planten in zijn tuin, weliswaar voor eigen gebruik, maar het zijn meer planten dan legaal is (toegestaan is). Voor mij is dit mede een reden geweest om niet verder te willen met de relatie.
Hij beweert niet te gaan roken (blowen) waar ons kindje bij is. Mooie woorden waarvan ik, als ik afga op hoe ik hem ken, helaas niet van op aan kan. Ik wil dat spul niet in de buurt van mijn kindje hebben. Het spul ligt overal in huis, want daar droogt hij het. Bovendien brengt zo een verslaving risico's met zich mee qua stabiliteit. Stel, hij wordt aangehouden en ze vinden bij controle cannabis in zijn bloed/adem. Dan kan ie het schudden, mogelijk strafblad, weg rijbewijs, weg baan. Voor mijn gevoel creëer ik een basis met een mogelijke 'bom eronder', op die manier.

Daarom ben ik voornemens om een soort 'wilsverklaring' op te stellen over de voogdij. De daadwerkelijke voogdij kan ik pas regelen als de baby geboren is. De wilsverklaring moet worden gebruikt als mij iets overkomt tijdens/vlak na de bevalling. Ik weet namelijk dat de kinderrechter altijd geneigd is om de andere overlevende ouder de voogdij toe te kennen, en dat ervaar ik als onwenselijk. Het is de bedoeling dat de strekking duidelijk wordt, dat het wenselijk is dat de vader 'als vader' aanwezig is met een omgangsregeling, in het belang voor zowel vader als kind, maar: dat met het oog op de verslavingsproblematiek van de vader, het mijns inziens niet bevorderlijk is voor het welzijn en stabiliteit van mijn opgroeiend kind, dat de voogdij bij de vader zou komen te liggen. Zonder teveel zwartmakerij, ik ben niet rancuneus, ik handel puur in het belang van ons kind.

Heeft iemand tips, hoe pak ik dit aan? Ik hoor het graag. :)
Alle reacties Link kopieren
Veilig thuis kom er maar in!
Dit zal je via de notaris moeten regelen als je het officieel wil doen. Na de geboorte is het met je DigiD in een paar minuten geregeld via rechtspraak.nl

Wanneer jou nu iets overkomt zal de Raad vd Kinderbescherming onderzoek doen. Joiw kindje zal zeker niet zomaar aan vader toegewezen worden. Zeker omdat hij het niet erkend heeft.
Alle reacties Link kopieren
Is de vader het hier mee eens?
Alle reacties Link kopieren
boterbloempje6 schreef:
07-11-2019 22:33
Veilig thuis kom er maar in!
Nee, het kind woont bij mij en ik ben geheelonthouder, heb een vaste baan, ben hoger opgeleid (voor zover dat ertoe doet) ... Voldoe verder, voor zover ik beoordelen kan, aan de hygiënevoorwaarden om alleen voor het kind te kunnen zorgen. M.a.w., ik heb hem niet nodig. Maar ik vind dat het kind de kans moet hebben zijn vader te kennen en de vader zijn kind. Is dat zo onredelijk?
Alle reacties Link kopieren
Notaris..testament..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
07-11-2019 22:33
Is de vader het hier mee eens?
Dit heb ik met hem niet besproken. Hij bagatelliseert zijn verslaving, het effect dat het op zijn gezondheid heeft, alsook de sociaal-maatschappelijke gevolgen die een verslaving met zich mee kan brengen. Niet alleen voor hem, ook voor het kind waar hij dan verantwoordelijk voor zou worden. Hij weet dat hij geen toestemming van mij krijgt om het te erkennen, en als hij dat wel wil, weet hij dat hij naar de rechter moet. Daar heeft hij geen behoefte aan.
anoniem_389841 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 22:40
0.80% gewijzigd
Ik ben gestopt na cannabisverslaving. Is het tegenwoordig een hype om zwanger te worden van verslaafden of zo?
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:35
Nee, het kind woont bij mij en ik ben geheelonthouder, heb een vaste baan, ben hoger opgeleid (voor zover dat ertoe doet) ... Voldoe verder, voor zover ik beoordelen kan, aan de hygiënevoorwaarden om alleen voor het kind te kunnen zorgen. M.a.w., ik heb hem niet nodig. Maar ik vind dat het kind de kans moet hebben zijn vader te kennen en de vader zijn kind. Is dat zo onredelijk?
Nee maar de voorwaarden die jij wil stellen wel.
Hij werkt kennelijk ook, is vast niet bekend bij justitie enz.
Er zal in eerste instantie gekeken worden of het kind naar de vader kan. En dan moeten er zwaarwegende redenen zijn en niet alleen jouw verhaal waarom dit niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Als er een biologische ouder is met gezag kun je toch helemaal geen voogd benoemen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
07-11-2019 22:40
Nee maar de voorwaarden die jij wil stellen wel.
Hij werkt kennelijk ook, is vast niet bekend bij justitie enz.
Er zal in eerste instantie gekeken worden of het kind naar de vader kan. En dan moeten er zwaarwegende redenen zijn en niet alleen jouw verhaal waarom dit niet zou kunnen.
Och, als ik de politie bel en ik de talloze planten in de tuin aanwijs, komt justitie vanzelf in beeld. Maar dat is dus het pad dat ik niet wil bewandelen.
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:42
Och, als ik de politie bel en ik de talloze planten in de tuin aanwijs, komt justitie vanzelf in beeld. Maar dat is dus het pad dat ik niet wil bewandelen.
Dan is de kans groot dat de raad voor de kinderbescherming als jij komt te overlijden geen reden zal hebben om het kind niet aan de vader toe te wijzen.
En daarmee keur ik zijn gebruik niet goed maar het is gewoon niet bekend en hij functioneert gewoon normaal in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
07-11-2019 22:45
Dan is de kans groot dat de raad voor de kinderbescherming als jij komt te overlijden geen reden zal hebben om het kind niet aan de vader toe te wijzen.
En daarmee keur ik zijn gebruik niet goed maar het is gewoon niet bekend en hij functioneert gewoon normaal in de maatschappij.
Dan zie ik mij genoodzaakt hem een strafblad te bezorgen. Daar zal het dan, grof gezegd, op neerkomen. En als extraatje voor justitie dan een vinger in de richting van de andere 'snoepgoedjes' in huis. M.a.w., dan is hij geruïneerd, en dat is mijn intentie dus niet.
anoniem_389841 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 22:51
5.56% gewijzigd
Van wie krijgt hij geen toestemming om jullie kind te erkennen? Van jou niet? Daar heeft hij jou niet voor nodig. Dat heeft hij via de rechter zo geregeld hoor.

Wat gezag betreft: als er geen omstandigheden bekend zijn, is de kans groot dat de rechter hem ook gezag geeft.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
07-11-2019 22:50
Van wie krijgt hij geen toestemming om jullie kind te erkennen? Van jou niet? Daar heeft hij jou niet voor nodig. Dat heeft hij via de rechter zo geregeld hoor.

Wat gezag betreft: als er geen omstandigheden bekend zijn, is de kans groot dat de rechter hem ook gezag geeft.
Dan moet men toch verplicht bijstand van een advocaat hebben?

Daarenboven heeft hij aangegeven niet te willen betalen voor het kind, structureel in de zin van kinderalimentatie.
Als hij het erkent en gezag heeft, zal het voor mij makkelijker zijn hem aan het betalen te krijgen, en dat wil hij niet ...
anoniem_389841 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 22:53
22.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben je vergeten dat dit kind net zoveel van hem is als van jou?

En dat hij maar hoeft af te dwingen en jij wel moet?

En dat hij zijn vaderschap op zijn eigen manier kan invullen?

Dat het asociaal is om te dreigen met aangifte als iets jou niet zint?

Dat je er zelf bij was toen je zwanger werd van hem?
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:51
Dan moet men toch verplicht bijstand van een advocaat hebben?
Eh ja. Wat wil je daarmee zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:49
Dan zie ik mij genoodzaakt hem een strafblad te bezorgen. Daar zal het dan, grof gezegd, op neerkomen. En als extraatje voor justitie dan een vinger in de richting van de andere 'snoepgoedjes' in huis. M.a.w., dan is hij geruïneerd, en dat is mijn intentie dus niet.
Dat is jouw keuze net als zwanger worden van deze man. De consequentie is dat hij zeer waarschijnlijk gewoon het gezag na jouw overlijden ( of zoveel eerder als hij ervoor naar de rechter gaat) zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is al een waardeloos begin van manipulatief moederschap. Kan je zus niet voogdij gaan doen ipv jullie beiden?

Of werkt dat niet zo?
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:49
Dan zie ik mij genoodzaakt hem een strafblad te bezorgen. Daar zal het dan, grof gezegd, op neerkomen. En als extraatje voor justitie dan een vinger in de richting van de andere 'snoepgoedjes' in huis. M.a.w., dan is hij geruïneerd, en dat is mijn intentie dus niet.
Ik gaf je serieus advies maar je houding is echt heel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt nu al als een fijne moeder.

Toekomstige vader was wel goed genoeg om sex mee te hebben en zwanger te raken (en baby te houden).
(zocht je een niet anonieme zaaddonor ofzo)..
Alle reacties Link kopieren
Hij wil NIET bijdragen in de kosten voor het onderhoud van het kind. Hij denkt dat daar onderuit kan komen, als hij het niet zou erkennen.
Hij heeft angst dat hij maandelijks een bedrag zou moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:56
Hij wil NIET bijdragen in de kosten voor het onderhoud van het kind. Hij denkt dat daar onderuit kan komen, als hij het niet zou erkennen.
En dat staat helemaal los van het gezag krijgen of hebben.
Maar is voor jou kennelijk wel reden om hem de toegang tot jullie kind zoveel mogelijk te ontzeggen. Alimentatie is geen kijkgeld.
Klemspot10 schreef:
07-11-2019 22:56
Hij wil NIET bijdragen in de kosten voor het onderhoud van het kind. Hij denkt dat daar onderuit kan komen, als hij het niet zou erkennen.
Het is lastiger om hem mee te laten betalen als hij niet wil erkennen, maar zeker niet onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
07-11-2019 22:58
En dat staat helemaal los van het gezag krijgen of hebben.
Maar is voor jou kennelijk wel reden om hem de toegang tot jullie kind zoveel mogelijk te ontzeggen. Alimentatie is geen kijkgeld.
Klopt, maar wel een verplichting die voortvloeit uit biologisch ouderschap. Bovendien wil hij het kind niet bij hem in huis hebben.
Er is ook geen kamertje o.i.d. beschikbaar. De beste man wil dus net niks van alles. Daarom vind ik het heel onplezierig dat hij
de voogdij zou krijgen.
anoniem_389841 wijzigde dit bericht op 07-11-2019 23:02
23.44% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven