Een woord wat je niet vaak hoort

07-11-2019 22:36 416 berichten
Welke woorden gebruik jij of hoor je wel eens, waarvan iedereen gelijk denkt: wat zegt ze nou? En wat betekent het?

Dit naar aanleiding van een ander topic, waarin we zojuist hebben geleerd wat een garentres is. En ook een fruittest kwam voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Hachelen!

Mensen hier kennen de uitdrukking 'niet te hachelen' wel, maar beseffen niet dat het gewoon 'eten' betekend xD
apppie schreef:
08-11-2019 00:03
Zou kunnen ja, Amsterdam dan? :)
Den Haag
shala91 schreef:
07-11-2019 23:52
Oh, van de week gebruikte ik bij mijn dochter op school het woord 'tinnef'. Wist ook niemand wat ik daarmee bedoelde.
Willen jullie bij de woorden a.j.b. vermelden wat ze betekenen?

*Zit 'tinnef' te googelen. Vindt verschillende betekenissen. Vraagt zich af hoe Shala het woord gebruikt.*
Ik gebruikte pas in een gezelschap van 15 mensen de uitdrukking 'in de bonen zijn'.
En niemand kende die uitdrukking.

Ik ben in de bonen = Ik ben in de war.

Herkomst: de geur van bloeiende (tuin)bonen zou bedwelmend kunnen zijn.
Odense2 schreef:
08-11-2019 00:04
Willen jullie bij de woorden a.j.b. vermelden wat ze betekenen?

*Zit 'tinnef' te googelen. Vindt verschillende betekenissen. Vraagt zich af hoe Shala het woord gebruikt.*
Gif.
Mensenkinderen!!
Lul de behanger.
Lulletje rozewater.
Jan Doedel
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
08-11-2019 00:04
Willen jullie bij de woorden a.j.b. vermelden wat ze betekenen?

*Zit 'tinnef' te googelen. Vindt verschillende betekenissen. Vraagt zich af hoe Shala het woord gebruikt.*
Als in rommel, troep, gif.

Wat een tinnef! (Vaak gebruikt in de richting van kermisachtig prul van kind, bijvoorbeeld).
Komt uit het Hebreeuws/Jiddisch en uiteindelijk bargoens
Ik weet niet, het meeste hoor ik nog en anders weet ik wel zeker dat ze het woord iig kennen.
Heremetijd, sakkerju, is het alweer zo laat? Welterusten beste mensen.
Attenoje!

Gajes.
Cateautje schreef:
08-11-2019 00:11
Attenoje!

Gajes.
Ooit een kindje tegengekomen dat Gajes heette. Nooit begrepen. Nog steeds niet.
Dank voor de uitleg.


Klapper
In de betekenis van: multomap.
Op mijn lagere school gebruikte iedereen klapper om een multomap aan te duiden.
Later, op de middelbare school, in een andere plaats, kende niemand dat woord.


Bij mijn Indo-vrienden is klapper = kokos
En klappermelk is dus kokosmelk
Mafklapper heb je ook nog.


Bij ons op de lagere school hadden we ook een klapper.
Alle reacties Link kopieren
Koekoek.

Wikipedia: Op daken kent men de koekoek als kleine, hoog aangebrachte dakkapel of als dakkoepel.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger 'maatje' van een oude, zeer belezen, man en hij gebruikte nog woorden als gramstorig (= grimmig, boos). Prachtig vind ik dat!
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
08-11-2019 00:09
Heremetijd, sakkerju, is het alweer zo laat? Welterusten beste mensen.
Ik vind dat zó'n geweldig, zoetsappig, grappig woord! Hier spreken we het uit als sakkerdju. Er is hier in de buurt zelfs een bedrijfje wat zo heet, krijg altijd een glimlach op mijn gezicht als ik hun bus zie rijden.

Las hierboven "krootje". Wordt daar in de randstad dan ook dennenappel mee bedoelt, zoals in het zuiden?
apiejapie wijzigde dit bericht op 08-11-2019 05:27
20.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
08-11-2019 01:31
Koekoek.

Wikipedia: Op daken kent men de koekoek als kleine, hoog aangebrachte dakkapel of als dakkoepel.
Hier is de koekoek juist het gat voor de voordeur (met metalen raster erop natuurlijk), wat voor licht en lucht zorgt naar mijn kelder toe.

https://images.app.goo.gl/bJ53mSURniMpvBXC8

We hebben daar een muntje in gegooid en zo onze eigen "wensput" gemaakt. Kinderen (maar soms ook volwassenen) vinden het soms eng om op het raster op de koekoek te gaan staan. Nu het onze wensput is, vinden kinderen het hartstikke leuk en regelmatig willen kinderen er een muntje bij gooien. We laten ze ook liggen, dus er liggen er ondertussen al aardig wat.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
08-11-2019 05:16
Las hierboven "krootje". Wordt daar in de randstad dan ook dennenappel mee bedoelt, zoals in het zuiden?
Nee, dat is Rotterdams voor rode biet. Net zoals een kaakje elk willekeurig koekje kan zijn, en schreeuwen vaak huilen betekent (met dank aan mijn Rotterdamse oma).
Alle reacties Link kopieren
Hier aggenebisj, jajem, majem,, gebbetje, gotspe, pieremachochel.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de streek wordt het woord meuzik gebruikt voor mug. En kapoentje voor lieveheersbeestje. Veel van mijn vrienden kennen deze woorden niet omdat ze niet hier geboren zijn.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
08-11-2019 05:45
Hier aggenebisj, jajem, majem,, gebbetje, gotspe, pieremachochel.
Das gewoon bargoens Jiddisch.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
08-11-2019 06:41
Das gewoon bargoens Jiddisch.
Weet ik :) Maar al die import-Amsterdammers (En dat zijn er heeeeeeel veeeeeeel) staan je vaak glazig aan te kijken als je die woorden nog gebruikt.

Zelf keek ik er dan weer behoorlijk van op dat mijn bejaarde buurvrouw elke man die bij haar over de vloer kwam, dus ook de loodgieter, begroette met een joviaal 'hee, lekkere pik van me, koffie?'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven