Een woord wat je niet vaak hoort

07-11-2019 22:36 416 berichten
Welke woorden gebruik jij of hoor je wel eens, waarvan iedereen gelijk denkt: wat zegt ze nou? En wat betekent het?

Dit naar aanleiding van een ander topic, waarin we zojuist hebben geleerd wat een garentres is. En ook een fruittest kwam voorbij.
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 08-03-2020 04:58
99.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
08-11-2019 06:46
Weet ik :) Maar al die import-Amsterdammers (En dat zijn er heeeeeeel veeeeeeel) staan je vaak glazig aan te kijken als je die woorden nog gebruikt.

Nou, ik woon aan een heel andere kant van het land maar hier worden die woorden ook gebezigd.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik moestuinier, dan ken je kroten ook wel. Maar het wordt hier verder niet gebruikt (noorden).

Mijn vader zegt 'tammee' voor 'zo dadelijk'. Dat is dialect denk ik.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
'Afstallen' :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
08-11-2019 06:46
Weet ik :) Maar al die import-Amsterdammers (En dat zijn er heeeeeeel veeeeeeel) staan je vaak glazig aan te kijken als je die woorden nog gebruikt.

Zelf keek ik er dan weer behoorlijk van op dat mijn bejaarde buurvrouw elke man die bij haar over de vloer kwam, dus ook de loodgieter, begroette met een joviaal 'hee, lekkere pik van me, koffie?'
Dat pik is anders ook heel normaal in Amsterdam. Gek dat je dat niet kent.
AaltjeR schreef:
07-11-2019 22:49
Zou dat Gronings kunnen zijn? Ik ken het ook en kom uit die hoek. Waar ik nu woon hoor ik het nooit.
Mijn vader komt uit de Achterhoek en heeft het ook altijd over sloffe koekjes. We hebben er ooit de Van Dale bij moeten pakken om het op te zoeken. Het kan. Maar is wel regionaal.
Goesting.

En wat mij betreft blijft dit woord in Nederland zeldzaam/wordt het weinig gebruikt.
Cateautje schreef:
07-11-2019 23:37
Bullebak

Snottebel

Ruft

Kanis

Melis
Ben ik echt zo ouderwets? Ik ben nog niet eens 30 maar ik ken ze allemaal en gebruik sommige ook nog wel regelmatig. Vooral snottebel is een heel normaal woord toch (oké ik heb jonge kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma gebruikte laatst ‘van lieverlee’ in de betekenis als ‘vanzelf/geleidelijk’. Was voor mij nieuw!
Sudrì schreef:
07-11-2019 23:22
Pokdalig is ook gebruikelijk toch?
Krootjes is volgens mij Rotterdams.

Hier in Zeeland noemen we bieten ook krootjes.
Griebus67 schreef:
08-11-2019 05:40
Nee, dat is Rotterdams voor rode biet. Net zoals een kaakje elk willekeurig koekje kan zijn, en schreeuwen vaak huilen betekent (met dank aan mijn Rotterdamse oma).

Hier wordt met een kaakje een biscuitje bedoeld.

En schreeuwen voor huilen wordt hier ook gebruikt. Vooral door ouderen op de dorpen.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 07:48
13.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sloffe koekjes is hier ook normaal.

Goesting is Vlaams.
Alles komt goed, alleen de rest niet
EHR schreef:
08-11-2019 07:31
Goesting.

En wat mij betreft blijft dit woord in Nederland zeldzaam/wordt het weinig gebruikt.

Goesting is Belgisch. In Zeeland hoor ik het ook regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
ibbeltje12 schreef:
08-11-2019 07:34
Mijn oma gebruikte laatst ‘van lieverlee’ in de betekenis als ‘vanzelf/geleidelijk’. Was voor mij nieuw!
Ook normaal.

Zo gek dat hier woorden worden neergezet die doodnormaal zijn.
Alles komt goed, alleen de rest niet
yasmijn schreef:
08-11-2019 07:45
Ook normaal.

Zo gek dat hier woorden worden neergezet die doodnormaal zijn.

Ja dat valt mij ook op. Ik ken alle woorden die genoemd worden. Misschien omdat ik al oud ben.
Java schreef:
08-11-2019 06:48
"Wat een gribus" (Wat een enge/onveilige buurt.)
Grappig, gribus is voor mij een normaal woord, maar als bijvoegelijk naamwoord. “Een gribus“ klinkt voor mij net zo raar als “een mooi”.
ibbeltje12 schreef:
08-11-2019 07:34
Mijn oma gebruikte laatst ‘van lieverlee’ in de betekenis als ‘vanzelf/geleidelijk’. Was voor mij nieuw!
Hoe gebruik jij het dan? Ik ken geen andere betekenis
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het woord krootjes, weet dat het bietjes zijn maar wordt hier in de regio niet gebruikt.

Verder alles wat hier voorbij komt: niks raars aan. Of niet vaak hoort. Echt volkomen normaal.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 00:04
Den Haag
Dat leek me gek, dus even opgezocht: Amsterdam ;)
Alle reacties Link kopieren
- Pieremagoggel: oud, wrakkig bootje, ook gebruikt als aanduiding van een ziekelijk/zwak persoon

- Astrant: brutaal, vrijpostig

- Strapatsen: streken of kuren

- Quatsch: onzin

Ik denk nog even na over andere woorden, ik hou van oubollig taalgebruik!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik las ooit eens een tienerroman van mij moeder, denk uit 1970. Daar stond een paar keer in: 'Ik voor mij denk/vind'. Dat hoor en lees ik echt nooit!
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Wat ik zelden meer zie, en wel mooi vind is “heur” voor “haar”, dus “zij waste heur haar” omdat “haar haar” lelijk staat
yasmijn schreef:
08-11-2019 08:04
Ik ken het woord krootjes, weet dat het bietjes zijn maar wordt hier in de regio niet gebruikt.

Verder alles wat hier voorbij komt: niks raars aan. Of niet vaak hoort. Echt volkomen normaal.

Ik weet niet anders, "Mam wat eten we vanavond?" " Krootjes met spek" :)
louti schreef:
08-11-2019 08:21
Ik las ooit eens een tienerroman van mij moeder, denk uit 1970. Daar stond een paar keer in: 'Ik voor mij denk/vind'. Dat hoor en lees ik echt nooit!

Dat gebruik ik zelf wel eens :rofl:
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
08-11-2019 07:16
Dat pik is anders ook heel normaal in Amsterdam. Gek dat je dat niet kent.
Zucht. Ik ken het wel, maar verwachtte het niet van die specifieke buurvrouw. In mijn jeugd was dat meer iets voor mannen onder elkaar.

Over de andere door mij geposte woorden: ik werk in een zeer talige omgeving maar wel met veelal jonge mensen, en die kennen de door mij gebruikte woorden vaak niet. Dat geeft niet, want ik steek ook nog weleens wat van hen op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven