Mezelf niet door psyche

08-11-2019 07:23 13 berichten
Kan je jezelf niet zijn door je psychische gesteldheid? Of heeft het met je karakter te maken?

De laatste maanden heb ik een zeer slechte band gehad met een goede vriendin van mij; veel ruzie en onenigheid waardoor we de vriendschap verbroken hebben. Ik vind het erg verdrietig.

Heb al meerdere pogingen gedaan om samen in gesprek te gaan maar dit wil zij helaas niet. Ik laat d'r nu dan ook los. Echter heeft zij dingen gezegd tegen mij die ik als erg pijnlijk heb ervaren.

Ik heb me heel erg beschamend naar d'r toe gedragen de laatste periode en ik ben ervan overtuigd dat dit kwam door mijn psyche. Ik ben de laatste maanden alles behalve me zelf: zeer angstig en depressief. Heb me vreselijk gedragen naar haar. Dit maakt ook dat ik verdriet heb hier om, ik ben verschrikkelijk geweest en als ik in goede staat was zou ik zoiets nooooit doen.
Zij geeft echter aan dat het wel heel makkelijk is om me daar achter te verschuilen, maar dat dit toch echt in mijn karakter zit maar ik dit niet wil zien... Ze zegt dat 'mensen waarmee ik denk leuk contact te hebben, achter mijn rug om praten over hoe ik werkelijk ben' tegen haar. Ze praat ook met anderen over mij.

Het heeft me echt gekwetst. Ik ben nooit zo geweest zoals ik de laatste maanden was. Ik ben altijd vrolijk, lief en behulpzaam geweest. Als het echt in mijn karakter zat, dan was ik toch altijd al zo? Ik ben echt van mening dat mijn psyche met me aan de haal is gegaan en vanuit daar een vreselijk persoon kon zijn, ik was mezelf niet. Heb dit ook als beangstigend ervaren.
Echter blijven de dingen die zij zei door mijn hoofd dwalen.
anoniem_639a50c28624a wijzigde dit bericht op 08-11-2019 11:17
7.75% gewijzigd
Je zegt dat dit niet is wie je bent, maar dit is dus ook wie je bent.
Nu wil jij alleen het slachtoffer spelen en weigert in te zien dat jij het toch ook echt zelf bent geweest die de ellende heeft veroorzaakt. Ik vind dus dat je vriendin gelijk heeft.
Ik zou even afstand houden, want met deze houding ga je je vriendschap niet redden.
Bizar genoeg ben je altijd jezelf. Je bent niet altijd hetzelfde, maar op ieder moment ben je toch jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Eens met voorgaande reacties.

Ook je onaardige kanten horen bij jezelf.

Zolang je die beschouwt als 'niet onder je eigen controle' gaan ze dus af en toe met je op de loop.

Zie dat die kanten ook bij je horen en leer om ze in goede banen te leiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 09:44
Eens met voorgaande reacties.

Ook je onaardige kanten horen bij jezelf.

Zolang je die beschouwt als 'niet onder je eigen controle' gaan ze dus af en toe met je op de loop.

Zie dat die kanten ook bij je horen en leer om ze in goede banen te leiden.

Eens.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Karakter. Lekker makkelijk anders niet?
Solomio schreef:
08-11-2019 09:44
Eens met voorgaande reacties.

Ook je onaardige kanten horen bij jezelf.

Zolang je die beschouwt als 'niet onder je eigen controle' gaan ze dus af en toe met je op de loop.

Zie dat die kanten ook bij je horen en leer om ze in goede banen te leiden.
Dit is wat vriendelijker. Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Dat is gewoon een rotexcuus.
Ook lelijke kanten horen bij je als mens. Daar mag je best van balen, maar het afschuiven op psyche is wegduiken voor je verantwoordelijkheid.
.
Alle reacties Link kopieren
Je bent je psyche, je bent je karakter. Je kan niet naar believen delen daarvan ‘buiten jezelf’ plaatsen. Lekker makkelijk excuus om geen verantwoordelijkheid voor je gedrag te hoeven nemen. Zo werkt het niet.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Het klinkt hard maar jullie hebben wel gelijk hoe het omschreven wordt. Ik zal er aan gaan werken!
Alle reacties Link kopieren
KlavertjexVier schreef:
08-11-2019 11:20
Het klinkt hard maar jullie hebben wel gelijk hoe het omschreven wordt. Ik zal er aan gaan werken!

Vraag daar gerust hulp bij! Het is namelijk best heel lastig om dat alleen te doen. :)

*toevoeging
En, realiseer je dat je mens bent. Dat je niet alles hoeft te veranderen, perfect ga je toch niet worden.
Zet vooral in op je depressie en angst. Als je weer lekkerder in je vel zit, verdwijnen die mindere eigenschappen ook weer naar de achtergrond.
.
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar wel verteld dat je ziek bent en dat je daardoor sociaal zijn even niet goed lukt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vrouwen die erg last hebben van pms kunnen ook in een slechte periode (vooraf aan menstruatie vaak) vaak anders reageren..korter lontje, sneller uit je slof schieten etc. Ze herkennen zichzelf dan vaak ook niet.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat (ik denk) je dat je door omstandigheden het best kan dat je jezelf niet bent voor een periode.

Op wat voor manier heb je je vriendin dan gekwetst als ik vragen mag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven