Werk & Studie alle pijlers

Gesprek weigeren?

08-11-2019 14:42 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Even een heel lang verhaal in het kort om een beetje een idee te scheppen over de hele situatie.

Voor een halfjaar terug werkte ik nog op een woongroep. Door rare,vage praktijken daar door regievoeder, manager en dvc (dingen doorvoeren die onveilig zijn zonder verder daarop in te gaan, niets aannemen van het team, tegenover het team gaan staan i.p.v. samen te werken) ben ik overgestapt naar de nachtzorg binnen datzelfde bedrijf.

Nu is er op de woongroep een cliënt heftig aangepakt zonder rede door inval. Deze zijn ook weg gestuurd hierna.
Echter werkt er niemand van vast personeel meer op deze groep. Alleen maar inval/zzp.
Deze situatie ging mij ontzettend aan het hart en aangezien ik meer vrije tijd heb door nachtzorg had ik besloten voor hem vrijwilliger te worden. Zijn moeder heb ik gecontact wat zij ervan vindt. Zij was dolgelukkig en ook de cliënt zelf vond het geweldig.

Dus ook ik dolenthousiast naar de woongroep gemaild dat ik dit ga doen. Krijg ik van dvc terug dat ik eerst met haar en manager op gesprek moet voor er vrijwilligerswerk gestart wordt.
Echter had ik ook contact met de vertrouwenspersoon en die gaf aan dat zij daar niets mee van doen hebben. Ook had ik moeder hierover ingelicht en die was ook hartstikke boos dat zij denken te bepalen voor haar zoon wie wel of niet vrijwilliger wordt.
Verder ook geen duidelijke rede in de mail waarom zij mij willen spreken. Wel naar gevraagd, geen reactie.

Dus ik heb terug gemaild dat ik dan geen rede zie voor een gesprek en van het gesprek af zie.
Aangezien zij er dus niets mee van doen hebben en mij niet duidelijk aangeven wat de rede is.

Nu stuurt manager gewoon een mail met mij,dvc en hijzelf naar zijn secretaresse met de vraag om een afspraak te plannen voor dit gesprek en nu zou het ineens gaan om samenwerking?
Ik heb nu wederom gemaild dat ik van het gesprek af zie en ik sowieso eerst wil weten waarom er een gesprek moet komen.

Lang verhaal kort. Ik word er ondertussen doodmoe van. Zoiets positiefs als vrijwilligerswerk wordt nog zo negatief gemaakt. Zij hebben er dus ook helemaal niets mee van doen dus ik wil dit gesprek gewoon niet. Ik heb daar helemaal geen zin in. Rede dat ik naar nachtzorg ben gegaan is omdat ik daar niet met hen van doen heb en al dat gezeur niet heb. Daarnaast moet ik dus ook altijd in vrije tijd terug komen voor gesprekken en voor dit gesprek wil ik gewoon geen vrije tijd opofferen.


Mag ik dit gesprek gewoon weigeren? En welke argumenten zou ik daarbij kunnen zetten? Ik snap dat dit niet goed is voor de band tussen mij en management maar dat kan mij op het moment weinig schelen. Dus als ik het gesprek mag weigeren dan zal ik dit zeker doen.

Alvast bedankt. :)

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet zo zijn dat ze willen weten waarom je wel vrijwilligerswerk wil doen, maar niet op die woongroep wil werken?

Daarbij denk ik dat er bepaalde routes zijn die afgelegd moeten worden en is het misschien voor de client op dit moment niet goed om een vrijwilliger te hebben. Daar ga je nu aan voorbij.

Heb je al gevraagd naar de inhoud van het gesprek? Waar gaat het over?
Voor zover ik weet moet je je werkgever altijd op de hoogte brengen van nevenactiviteiten zoals vrijwilligerswerk. Kijk je contract er eens op na.

Ik vind het een beetje raar dat je niet op gesprek wilt. Blijkbaar is dit gesprek nodig om het vrijwilligerswerk te starten. Vrijwilligerswerk wat je ook in je vrije tijd gaat doen....

Oh en het is reden. Met een n. Een rede is een toespraak.
Wat doen vrijwilligers voor de cliënten? Wordt er van vrijwilligers samenwerking met de betaalde krachten verwacht?
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf uit eigen beweging daar weggegaan omdat je de sfeer daar vreselijk vond en nu doordat een bewoner door jou moet worden gered, ga je er terug naartoe om vrijwiliiger te worden voor die ene bewoner?

Ik zou als leiding ook even willen weten wat precies je belangen nu zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
08-11-2019 14:59
Voor zover ik weet moet je je werkgever altijd op de hoogte brengen van nevenactiviteiten zoals vrijwilligerswerk. Kijk je contract er eens op na.
In de zorg is dit vaak niet zo, maar als je als vrijwilliger binnen je eigen organisatie wat wil doen kan dit qua integriteit wat doen. Maar ook onduidelijk zijn voor een cliënt, wanneer ben je begeleider en wanneer vrijwilliger? Ander soort verhouding. De een is voor het begeleiden, de ander voor de leuk.
Alle reacties Link kopieren
Nee, als je ergens werkt mag je niet een gesprek weigeren met jouw leidinggevende.
Jouw leidinggevende heeft namelijk volgens de wet instructierecht.
Dat wil zeggen dat jouw leidinggevende jou, binnen redelijke grenzen, opdrachten mag geven. Een gesprek hoort daar altijd bij.
Het is dus erg onverstandig om een gesprek zomaar te weigeren, ook al vind jij zelf dat je daar goede redenen voor hebt. Het kan een aanleiding zijn voor ontslag.

Het doen van vrijwilligerswerk in dezelfde organisatie waar je betaald werkt, daar zou ik als leidinggevende overigens ook moeite mee hebben. De kans dat belangen en andere zaken dan door elkaar heen gaan lopen is erg groot.
Op zijn minst zou ik daar als leidinggevende ook een gesprek over willen voeren, om daar goede afspraken over te maken. En een organisatie mag dit soort vrijwilligerswerk ook gewoon verbieden, als het in dezelfde organisatie plaats gaat vinden waar een medewerker een betaald dienstverband heeft.
jo12345 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 15:12
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-11-2019 14:59
Wat doen vrijwilligers voor de cliënten? Wordt er van vrijwilligers samenwerking met de betaalde krachten verwacht?
Voor zover ik weet wel. Overleg over wanneer en hoe vaak je komt, wat wel en niet kan, hoe dingen geregeld zijn, een korte overdracht na afloop enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
08-11-2019 14:59
Kan het niet zo zijn dat ze willen weten waarom je wel vrijwilligerswerk wil doen, maar niet op die woongroep wil werken?

Daarbij denk ik dat er bepaalde routes zijn die afgelegd moeten worden en is het misschien voor de client op dit moment niet goed om een vrijwilliger te hebben. Daar ga je nu aan voorbij.

Heb je al gevraagd naar de inhoud van het gesprek? Waar gaat het over?

Nee dat gaven ze niet aan. Ze geven geen onderwerp aan voor het gesprek. Heb hier in meerdere mails om gevraagd maar krijg hier geen antwoord op.

Voor de cliënt is het juist heel erg nodig dat hij nu iemand heeft die vertrouwd en bekend voor hem is. Daarom was ook zijn moeder zo enthousiast. Zij bepaald uiteindelijk ook wat wel en niet goed voor hem is. Dat is niet aan dvc of manager.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gesprek niet raar als je vrijwilligerswerk wil gaan doen op je huidige werk. Misschien moet je vooraf wel iets weten over de eerdere conflicten, of willen ze graag weten of eea niet in conflict kan komen

Jij hebt er een mogelijk arbeidsconflict van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-11-2019 14:59
Wat doen vrijwilligers voor de cliënten? Wordt er van vrijwilligers samenwerking met de betaalde krachten verwacht?
Nee. Het gaat om 2x in de maand, op het appartement van de cliënt of in het cafeetje net buiten het terrein, een kopje koffie drinken. Dus je hebt ook niets van doen met het personeel.
Alle reacties Link kopieren
Avdc23 schreef:
08-11-2019 15:05
Nee dat gaven ze niet aan. Ze geven geen onderwerp aan voor het gesprek. Heb hier in meerdere mails om gevraagd maar krijg hier geen antwoord op.

Voor de cliënt is het juist heel erg nodig dat hij nu iemand heeft die vertrouwd en bekend voor hem is. Daarom was ook zijn moeder zo enthousiast. Zij bepaald uiteindelijk ook wat wel en niet goed voor hem is. Dat is niet aan dvc of manager.
Ik denk maar zo dat de zorgplannen daar iets anders over zeggen. Ze gaan natuurlijk niet 'Jan en Alleman' in hun organisatie laten omdat moeder het nodig vind, ook al is ze mentor/wettelijk vertegenwoordiger/bewindvoerder. Dat gaat in overleg.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Poezemens84 schreef:
08-11-2019 15:05
Voor zover ik weet wel. Overleg over wanneer en hoe vaak je komt, wat wel en niet kan, hoe dingen geregeld zijn, een korte overdracht na afloop enz enz.


Dan kan ik me goed voorstellen dat de werkgever mogelijke botsingen voorziet, als TO nu denkt voor deze cliënt op te moeten komen. Als vrijwilliger is het niet haar taak om de betaalde krachten op de afdeling te vertellen hoe het moet. Ik kan me voorstellen dat de werkgever daar bang voor is.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen band meer met deze manager maar wel nog met deze instelling/organisatie. Je werkt er nog steeds namelijk. Ik denk niet dat het in jouw voordeel is als jij dit gesprek niet gaat voeren.
Ook als vrijwilliger van een cliënt heb je aan bepaalde eisen te voldoen. Op een bepaalde manier van je dan ook binnen het team van de manager.
Ik zou ook eens navraag doen bij H&R en overleggen met de vertrouwenspersoon. Mogelijk kan er iemand aansluiten die voor jou kan ondersteunen bij het gesprek.
Zorg verder dat alles genotuleerd wordt en er sprake is van verslaglegging.
Avdc23 schreef:
08-11-2019 15:06
Nee. Het gaat om 2x in de maand, op het appartement van de cliënt of in het cafeetje net buiten het terrein, een kopje koffie drinken. Dus je hebt ook niets van doen met het personeel.


Ah ok dan geldt mijn vorige post niet.
Alle reacties Link kopieren
2x is teveel
jo12345 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 15:11
97.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-11-2019 15:08
Ah ok dan geldt mijn vorige post niet.
Deels weldegelijk.
Alle reacties Link kopieren
Avdc23 schreef:
08-11-2019 15:06
Nee. Het gaat om 2x in de maand, op het appartement van de cliënt of in het cafeetje net buiten het terrein, een kopje koffie drinken. Dus je hebt ook niets van doen met het personeel.
Ehh jawel. Want de client gaat het terrein af, maar blijft de verantwoordelijkheid van de instelling. En dus van het personeel.

Appartement van de client is van de instelling? En anders komt er personeel. Dus ook weer verantwoordelijkheid van personeel.

Kopje koffie wordt betaald door de client? En jouw kopje koffie? Betaalt de client dat? Daarbij zal je misschien geld moeten krijgen of bonnetjes moeten laten zien na afloop.

Je kan niet zomaar denken, oh ik neem nu iemand mee :nope:
Waarom ging je bij de woongroep melden dat jij voortaan 2x per week koffie gaat drinken met deze cliënt?
Alle reacties Link kopieren
Avdc23 schreef:
08-11-2019 15:06
Nee. Het gaat om 2x in de maand, op het appartement van de cliënt of in het cafeetje net buiten het terrein, een kopje koffie drinken. Dus je hebt ook niets van doen met het personeel.
Maar je kan bewoner wel negatief beïnvloeden als hij klaagt over het team. Jij vind dat namelijk ook. Je kunt hem niet objectief benaderen als het onderwerp zeker weten ter sprake komt. En dan kan hij maar zo minder begeleidbaar worden want "Avdc vind het ook!' En daar zou ik als leiding zeker wel jou over willen bevragen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit als manager geen wenselijke situatie vinden ivm belangenverstrengeling.
Ik vind dat je niet erg professioneel te werk bent gegaan door eerst aan cliënt en diens moeder te vertellen dat jij wel vrijwilliger voor hem wil worden en daarna aan de woongroep “mede te delen” dat jij dit gaat doen. Met een vrijwilliger van buitenaf zou ook gewoon vooraf een gesprek worden gevoerd om het over wederzijdse verwachtingen/afspraken/grenzen etc. te hebben.
Jij bent daar weggegaan vanwege de slechte sfeer en werpt je nu op als redder en dat deel je simpelweg mede aan de woongroep i.p.v. dit fatsoenlijk vooraf te bespreken. Je blaast nogal hoog van de toren vind ik. Ook door hoe je op het voorgenomen gesprek reageert. De reden is toch duidelijk? Ze willen eerst met je in gesprek alvorens het vrijwilligerswerk start.
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 15:20
7.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Van medewerker wordt je nu ook deels klant, met hele andere belangen tov de organisatie. Ik snap wel dat ze een gesprek met je willen.
En ik snap ook dat jij nu een beetje je eigen glazen aan het ingooien bent om er zo star in te gaan staan. Ga gewoon naar dat gesprek joh. Voor het het weet escaleert het en zit je opeens midden in een arbeidsconflict en ben je straks misschien je baan kwijt.
Tuurlijk mag jij weigeren, net zo als zij dan jou als vrijwilliger mogen weigeren

Een gesprek is toch heel normaal in deze situatie
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje in de zorg vrijwilligers aangenomen.

Dat ging volgens een protocol.
- gesprek zonder clienten, alleen met vrijwilliger over de wensen.
- klikgesprek met client waar begeleider bij was, niet langer dan een uur afhankelijk van niveau.
- contract opstellen.
- vog aanvragen.
- als ALLES geregeld was, dan start vrijwilligerswerk.

Dat betekende de eerste keren met een begeleider mee.

Bij vervoer met een auto wilde ik rijbewijs en verzekeringspapieren zien met inzittendenverzekering. Daar werden kopieën van bewaard (voor de pietlutten, zonder bsnnummer enz)

Daarnaast ging alles in overleg met ouders, van 1e aanvraag tot start.
Soms waren die er ook nog een aantal keren bij.

En ja, ik heb ook mensen afgewezen, geen klik met client of überhaupt geen goede motivatie.

Als ik bovenstaande neerleg op jouw situatie, dan zou ik je zeker niet aannemen als vrijwilliger. En als manager ook een gesprek willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven