Identiteitsfraude

08-11-2019 16:35 7 berichten
Beste forummers,

Ik heb speciaal voor de gelegenheid een account aangemaakt. Ik heb de afgelopen periode meerdere orderbevestigingen gehad van verschillende webwinkels waar iets online besteld is (tussen de 100 en 350 euro aan spullen), die ik niet heb besteld. Heb het een en ander opgezocht en nu blijkt dat mijn e-mailadres en wachtwoord combinatie is gelekt door verschillende sites. Gebruikte overal hetzelfde e-mail en wachtwoord voor (vreselijk stom). Tot nu toe een aantal bestellingen automatisch geannuleerd door de webwinkel, een aantal veel moeite gedaan om deze te laten annuleren. Elke keer wordt er gebruik gemaakt van Afterpay of Klarna. Alle wachtwoorden veranderd van alle account die ik heb (nu steeds een ander). Maar nu toch wéér bij een webwinkel waarvan ik het bestaan niet eens meer wist, maar ooit wel wat heb besteld. Hoe kom ik hier vanaf? Ik heb aan Klarna gevraagd of ze mij uit het systeem kunnen halen zodat er niks meer op krediet op mijn naam wordt besteld, maar zij kunnen niks voor mij betekenen zeggen ze.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat moet ik nu doen? Dé oplossing zou zijn dat Afterpay en Klarna niks meer door laten komen wat op mijn naam met achteraf betalen wordt gedaan, maar dat schijnen ze niet te willen/kunnen. Alleen ik zie van ellende niet meer hoe ik dit nu op moet lossen. Alle wachtwoorden veranderen, uiteraard, maar ik weet dus van verschillende websites niet dat ik er ooit een account had. Kan iemand helpen?
Melding maken bij het CMI
Vul het meldingsformulier in op de website van het CMI*. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van de Nederlandse overheid begeleidt je als je identiteit is misbruikt of als je persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. Je krijgt van het meldpunt een analyse van je situatie en de gevolgen van de fraude. Je krijgt advies over de stappen die je kunt ondernemen en het voorkomen van identiteitsfraude. Voor vragen is het CMI op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar via 088 900 10 00 (lokaal tarief). Je kunt je vraag ook sturen via het contactformulier op Rijksoverheid.nl*.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-op-naam

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude

https://veiliginternetten.nl/themes/sit ... -gebruikt/
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat bijvoorbeeld iemand anders op je accounts zijn geweest, of twijfel je daaraan? Want als je dat zeker weet, of iemand zomaar jouw naam heeft gebruikt en dergelijke. Dan denk ik dat je het beste daarmee naar de politie kan gaan en de papieren die je daarvan meekrijgt misschien gebruiken om deze bestellingen alsnog te annuleren?
You can't make a rainbow without a little rain
AliciaDestiny schreef:
08-11-2019 16:55
Weet je zeker dat bijvoorbeeld iemand anders op je accounts zijn geweest, of twijfel je daaraan? Want als je dat zeker weet, of iemand zomaar jouw naam heeft gebruikt en dergelijke. Dan denk ik dat je het beste daarmee naar de politie kan gaan en de papieren die je daarvan meekrijgt misschien gebruiken om deze bestellingen alsnog te annuleren?
Dat denk ik haast wel want het zijn allemaal webshops geweest waar ik ooit wat heb besteld en waarvan het account op dat e-mailadres + wachtwoord stonden. Ik zou ook niet weten hoe zij anders dit doen. Als zij alleen mijn naam weten dan kan je toch geen bestelling maken met gebruik van Afterpay/Klarna? Anders is het wel heel makkelijk om op mensen hun naam te bestellen. Of hoe zou dat dan gaan?

Aangifte bij de politie is al gedaan! Afspraak gemaakt in ieder geval. Ik ga binnenkort langs.
Nibbe schreef:
08-11-2019 16:53
Melding maken bij het CMI
Vul het meldingsformulier in op de website van het CMI*. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) van de Nederlandse overheid begeleidt je als je identiteit is misbruikt of als je persoonsgegevens bij de overheid niet kloppen. Je krijgt van het meldpunt een analyse van je situatie en de gevolgen van de fraude. Je krijgt advies over de stappen die je kunt ondernemen en het voorkomen van identiteitsfraude. Voor vragen is het CMI op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar via 088 900 10 00 (lokaal tarief). Je kunt je vraag ook sturen via het contactformulier op Rijksoverheid.nl*.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-op-naam

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eitsfraude

https://veiliginternetten.nl/themes/sit ... -gebruikt/
Hier zal ik maandag even heen bellen. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
08-11-2019 17:03
Dat denk ik haast wel want het zijn allemaal webshops geweest waar ik ooit wat heb besteld en waarvan het account op dat e-mailadres + wachtwoord stonden. Ik zou ook niet weten hoe zij anders dit doen. Als zij alleen mijn naam weten dan kan je toch geen bestelling maken met gebruik van Afterpay/Klarna? Anders is het wel heel makkelijk om op mensen hun naam te bestellen. Of hoe zou dat dan gaan?

Aangifte bij de politie is al gedaan! Afspraak gemaakt in ieder geval. Ik ga binnenkort langs.

Hmm, het kan wel op naam en adres alleen. Ik heb dat zelf persoonlijk meegemaakt dat dat was gebeurt. Leuk is anders, maar het kan helaas wel. Ik zou inderdaad gewoon even laten uitzoeken hoe dit precies is gebeurd. Hopelijk kan je er iets tegen doen. Goed dat je in elk geval de afspraak hebt gemaakt. Succes!
You can't make a rainbow without a little rain
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
08-11-2019 16:35
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en wat moet ik nu doen? Dé oplossing zou zijn dat Afterpay en Klarna niks meer door laten komen wat op mijn naam met achteraf betalen wordt gedaan, maar dat schijnen ze niet te willen/kunnen.
Ik zou ze gewoon blijven stalken totdat ze je een oplossing aanbieden. Vraag anders naar een manager of zeg dat je het door gaat spelen naar de Consumentenbond. Slechte reclame hebben ze nooit in.
PS Voortaan een wachtwoordmanager gebruiken en wachtwoorden genereren die moeilijk te kraken zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven