Een woord wat je niet vaak hoort

07-11-2019 22:36 416 berichten
Welke woorden gebruik jij of hoor je wel eens, waarvan iedereen gelijk denkt: wat zegt ze nou? En wat betekent het?

Dit naar aanleiding van een ander topic, waarin we zojuist hebben geleerd wat een garentres is. En ook een fruittest kwam voorbij.
Vloervarken
femke09 schreef:
08-11-2019 18:25
De 'bietenbrug opgaan' gebruik ik meer als 'dan gaat het helemaal mis'. Zoals: ja, als je de verkeerde schroeven besteld en je probeert daarmee je bed in elkaar te zetten, dan ga je de bietenbrug op.
Aaaaah ok. Wat grappig, zo kende ik die uitdrukking helemaal niet :) Ik zou dan zeggen 'dan kun je het besnieten', in navolging van oma ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kokkerd (bijv. grote neus)
Goochem
wij slapen nooit.
Cateautje schreef:
08-11-2019 17:51
Mathenesserlaan in west, Crooswijksestraat in Crooswijk. Schiekade in noord
Je bedoelt met waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn dat ze niet veranderd zijn in parkeerplaats of fietspad in plaats van zoals ik dacht waar ze nog steeds venten, want ik weet in ieder geval van de Mathenesserlaan dat dat niet zo is.
Wij gebruiken thuis nog steeds het woord deemstig als het mistig is, komt bij mijn oma vandaan.
iceteapeach schreef:
08-11-2019 18:28
Kokkerd (bijv. grote neus)
Goochem
Voor neus wordt bij ons vaak het woord snotkoker gebruikt. Ik vind het vies klinken.
Marilia007 schreef:
08-11-2019 18:24
Wat een leuk topic dit. Worden de termen oelewapper en rare koekenbakker nog gebruikt in Nederland ?

Ja!
femke09 schreef:
08-11-2019 18:20
Tineke Schouten toch?
B-) mensu uit aalle landen, klap us in je handen, geef elkaar een kus, maak geen hommulus (fonetisch dan :) )

Ja die bedoel ik! Ze gebruikt als Lenie van de Takkestraat ook veelvuldig het woord bekant. (bekaaaant)
lurkert schreef:
08-11-2019 18:42
Voor neus wordt bij ons vaak het woord snotkoker gebruikt. Ik vind het vies klinken.

Net als snotlap voor zakdoek :pukey:
lurkert schreef:
08-11-2019 18:40
Wij gebruiken thuis nog steeds het woord deemstig als het mistig is, komt bij mijn oma vandaan.

Hier wordt diezig gezegd (heiig)
Alle reacties Link kopieren
Marilia007 schreef:
08-11-2019 18:24
Wat een leuk topic dit. Worden de termen oelewapper en rare koekenbakker nog gebruikt in Nederland ?

Ja. Of koekenpeer ipv koekenbakker.
wij slapen nooit.
Baankje1 schreef:
08-11-2019 16:53
Spreek je de u als oe uit?
Nee, als uu
herfstappeltaart schreef:
08-11-2019 18:50
Hier wordt diezig gezegd (heiig)
En dan hebben we nog miezerig en druilerig en waarschijnlijk -aangezien we in Nederland wonen- nog 1001 andere uitdrukkingen.
safrat schreef:
08-11-2019 18:37
Je bedoelt met waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn dat ze niet veranderd zijn in parkeerplaats of fietspad in plaats van zoals ik dacht waar ze nog steeds venten, want ik weet in ieder geval van de Mathenesserlaan dat dat niet zo is.
Er is inderdaad niets aan veranderd. Of er nog gevent wordt dat weet ik niet, maar die wegen zijn wel perfect voor de pakketbezorgers.
Phineas schreef:
08-11-2019 19:04
En dan hebben we nog miezerig en druilerig en waarschijnlijk -aangezien we in Nederland wonen- nog 1001 andere uitdrukkingen.

Dat denk ik ook ja. Zoals bij ongeveer alles wat hier geschreven is.
Je kunt ook uitgekookt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
07-11-2019 22:42
Burmesterset

Ronde 'lineaal' voor het tekenen van ronde lijnen.

Afbeelding
Mooi!
Love is the meaning of life
Ergens schik in hebben vind ik ook leuk.
Phineas schreef:
08-11-2019 19:07
Je kunt ook uitgekookt zijn.
Of uitgeslapen.
Alle reacties Link kopieren
Neuzenpulkonaise. Dat woord ga je niet op internet vinden.

Ook een leuke sport: nieuwe woorden bedenken en dan punten geven als het woord niet op internet te vinden is.
Love is the meaning of life
Leep (gemeen,geslepen)
Vroeger kon je een pof hebben. Maar die draagt niemand meer, dus dan is het logisch dat je dat woord niet meer hoort.
Van likmevestje.
Phineas schreef:
08-11-2019 19:14
Vroeger kon je een pof hebben. Maar die draagt niemand meer, dus dan is het logisch dat je dat woord niet meer hoort.
Je kan nog wel op de pof kopen, wat niet de beste manier is, maar wel beter dan proletarisch winkelen.
Cateautje schreef:
08-11-2019 19:16
Je kan nog wel op de pof kopen, wat niet de beste manier is, maar wel beter dan proletarisch winkelen.
Ze zien me aankomen bij de Appie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven