Geen geld hebben voor je menstruatie.

07-11-2019 00:59 571 berichten
Ik kon er zo gauw geen topic over vinden en als die er wel is dan graag een slotje.

Ik hoorde in het nieuws dat er meisjes/vrouwen zijn in Nederland die geen geld hebben voor tampons, maandverband of een cup etc. En dus maar oude vodden, wc papier gebruiken of de deur niet uit gaan en zelfs tampons hergebruiken (hoe dan?).

Ik vond het echt erg om te lezen maar ik dacht ook meteen van je hoeft toch geen Libresse of OB te kopen? Ben zelf een paar jaar geleden over gestapt op huismerk omdat ik de merken te duur vond worden en koop ik alleen merk als het in de aanbieding goedkoper is dan huismerk. Maar ik begrijp dat dat niet echt een optie is voor iedere vrouw i.v.m. irritaties en allergieën.

Wat vonden jullie van het nieuws dat niet ieder meisje/vrouw geld heeft voor tampons, maandverband en dergelijke?
Bee_Kind schreef:
08-11-2019 22:08
Het feit dat je het de laatste tijd direct meekrijgt, komt omdat de regels weer zijn veranderd. Voorheen betaalde je direct bij de apotheek, nu krijg je de rekening weer (zoals een aantal jaar geleden) via je zorgverzekeraar. Het zit niet in het basispakket. Dus die rekening komt nog ;-)
Volgens mij niet hoor. De goedkopere ‘’merkloze’ pil heb ik nog nooit voor hoeven betalen de afgelopen 9 jaar, ook niet achteraf. Alleen de originele Microgynon 30 moet ik wel direct afrekenen in de apotheek, geen rekening achteraf.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 22:13
Tja, dan kun je nog wel meer vergoedingen uit het basispakket ter discussie stellen hè.

Maar anticonceptie is toch geen medisch noodzakelijk iets? Immers, wil je niet zwanger worden dan kan dat toch ook zónder de pil?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-11-2019 22:17
Maar anticonceptie is toch geen medisch noodzakelijk iets? Immers, wil je niet zwanger worden dan kan dat toch ook zónder de pil?
Dat zeg ik: dan kun je nog wel meer basiszorg ter discussie stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Brownietaart schreef:
08-11-2019 22:17
Volgens mij niet hoor. De goedkopere ‘’merkloze’ pil heb ik nog nooit voor hoeven betalen de afgelopen 9 jaar, ook niet achteraf. Alleen de originele Microgynon 30 moet ik wel direct afrekenen in de apotheek, geen rekening achteraf.
Dan ben je wrs aanvullend verzekerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel van mening dat condooms echt vreselijk duur zijn, als een tiener die zelf moet kopen is haast niet te doen, durex is gemakkelijk een euro per condoom. Ik zou tegen die tijd waarschijnlijk een pakje condoom bij mijn tiener in het nachtkastje schuiven, bang dat ze het anders zonder gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Brownietaart schreef:
08-11-2019 22:17
Volgens mij niet hoor. De goedkopere ‘’merkloze’ pil heb ik nog nooit voor hoeven betalen de afgelopen 9 jaar, ook niet achteraf. Alleen de originele Microgynon 30 moet ik wel direct afrekenen in de apotheek, geen rekening achteraf.
En je hebt 0 aanvullende verzekering? Ik betaal er al voor sinds m'n 18e of 21e, het verschilde alleen hoe ik moest betalen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-11-2019 22:17
Maar anticonceptie is toch geen medisch noodzakelijk iets? Immers, wil je niet zwanger worden dan kan dat toch ook zónder de pil?
Hormonale anticonceptie wordt ook gebruikt door vrouwen met (ernstige) menstruatieproblemen. Volgens mij wordt het bij endometriose wel vergoed.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
08-11-2019 22:19
Ik ben wel van mening dat condooms echt vreselijk duur zijn, als een tiener die zelf moet kopen is haast niet te doen, durex is gemakkelijk een euro per condoom. Ik zou tegen die tijd waarschijnlijk een pakje condoom bij mijn tiener in het nachtkastje schuiven, bang dat ze het anders zonder gaan doen.
Ik weet nog dat 'in mijn tijd' je bij studentenzorgverzekeringen een behoorlijk groot pak gratis condooms kreeg! Geen idee of ze dat tegenwoordig nog doen.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-11-2019 22:21
Ik weet nog dat 'in mijn tijd' je bij studentenzorgverzekeringen een behoorlijk groot pak gratis condooms kreeg! Geen idee of ze dat tegenwoordig nog doen.
Geen idee, ik heb nooit zo’n verzekering gehad eigenlijk. Ik ken wel de jippies nog, 10 voor een euro geloof ik. Geloof dat die ook niet meer bestaan?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 22:19
Dat zeg ik: dan kun je nog wel meer basiszorg ter discussie stellen.
Qua anticonceptievergoeding zou je in elk geval kunnen stellen dat die pas vanaf 18 jaar eventueel vergoed kan worden (tenzij er medische gronden zijn waarom die pil nodig is, uiteraard). Per slot van rekening is het wel of niet zwanger worden/kunnen worden door seksueel contact de verantwoordelijkheid van jezelf, niet van de samenleving.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-11-2019 22:26
Qua anticonceptievergoeding zou je in elk geval kunnen stellen dat die pas vanaf 18 jaar eventueel vergoed kan worden (tenzij er medische gronden zijn waarom die pil nodig is, uiteraard). Per slot van rekening is het wel of niet zwanger worden/kunnen worden door seksueel contact de verantwoordelijkheid van jezelf, niet van de samenleving.
Dat zeg ik: dan kun je nog wel meer basiszorg ter discussie stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
08-11-2019 22:19
Ik ben wel van mening dat condooms echt vreselijk duur zijn, als een tiener die zelf moet kopen is haast niet te doen, durex is gemakkelijk een euro per condoom. Ik zou tegen die tijd waarschijnlijk een pakje condoom bij mijn tiener in het nachtkastje schuiven, bang dat ze het anders zonder gaan doen.
Ze kosten echt niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 22:29
Dat zeg ik: dan kun je nog wel meer basiszorg ter discussie stellen.
Met alle liefde. Maar daar gaat het hier niet over nu. En dan krijg ik weer een ban omdat ik off-topic ga :(
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-11-2019 22:26
Qua anticonceptievergoeding zou je in elk geval kunnen stellen dat die pas vanaf 18 jaar eventueel vergoed kan worden (tenzij er medische gronden zijn waarom die pil nodig is, uiteraard). Per slot van rekening is het wel of niet zwanger worden/kunnen worden door seksueel contact de verantwoordelijkheid van jezelf, niet van de samenleving.
Maar als een meisje van 16 zwanger wordt, wie denk je dat daarvoor gaat betalen? Zij of de samenleving? Lijkt me dus prima dat het tot 18 of 21 wordt vergoed. Dat is echt een stuk goedkoper voor de samenleving.
Eén euro voor een potje seks, is niet duur.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
08-11-2019 22:32
Maar als een meisje van 16 zwanger wordt, wie denk je dat daarvoor gaat betalen? Zij of de samenleving? Lijkt me dus prima dat het tot 18 of 21 wordt vergoed. Dat is echt een stuk goedkoper voor de samenleving.
Ik zou niet weten waarom de samenleving moet betalen voor een 16-jarige zwangere meid. Doen de ouders dan maar, of wie dan ook die met die zwangerschap te maken heeft. Mijn god, in wat voor samenleving zijn we beland waarin eigen verantwoordelijkheid alleen maar iets is dat afgeschoven moet worden op de samenleving?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Niq schreef:
08-11-2019 22:33
Eén euro voor een potje seks, is niet duur.
12x voor 3,60
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-11-2019 22:35
Ik zou niet weten waarom de samenleving moet betalen voor een 16-jarige zwangere meid. Doen de ouders dan maar, of wie dan ook die met die zwangerschap te maken heeft. Mijn god, in wat voor samenleving zijn we beland waarin eigen verantwoordelijkheid alleen maar iets is dat afgeschoven moet worden op de samenleving?
Want toen jij jong was gingen 16-jarige zwangere meisjes fijn voor zichzelf zorgen? Of werden leuk onderhouden door hun ouders? :nope:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pejeka schreef:
08-11-2019 22:32
Met alle liefde. Maar daar gaat het hier niet over nu. En dan krijg ik weer een ban omdat ik off-topic ga :(
Dat ga je sowieso al. Het gaat over je maandverband niet kunnen betalen. Niet over of ac vergoed moet worden.
Solomio schreef:
08-11-2019 22:37
Want toen jij jong was gingen 16-jarige zwangere meisjes fijn voor zichzelf zorgen? Of werden leuk onderhouden door hun ouders? :nope:
Die werden in een tehuis ver weg gestopt, bij de nonnen en moesten dan verplicht hun kind afstaan. Veel betere tijden joh.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 22:36
12x voor 3,60
Ik koop eigenlijk nooit huismerk of action condooms, zijn die even goed/veilig als de bekende durex vraag ik me dan altijd af
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 22:38
Die werden in een tehuis ver weg gestopt, bij de nonnen en moesten dan verplicht hun kind afstaan. Veel betere tijden joh.
Kostte de samenleving niks, toppie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pejeka schreef:
08-11-2019 22:35
Ik zou niet weten waarom de samenleving moet betalen voor een 16-jarige zwangere meid. Doen de ouders dan maar, of wie dan ook die met die zwangerschap te maken heeft. Mijn god, in wat voor samenleving zijn we beland waarin eigen verantwoordelijkheid alleen maar iets is dat afgeschoven moet worden op de samenleving?
Nou, zo sociaal en gezellig is het allemaal niet meer. Men is het er hier unaniem over eens dat voor meisjes van 11 geen maandverband gekocht hoeft te worden door ons allemaal, die moet maar op de wachtlijst voor jeugdzorg.
Bijvoorbeeld.
Vooral niet gratis ter beschikking stellen, anders is het sneu voor werkende mannen die zich moeten scheren, die willen dan ook wel wat gratis.
Sudrì schreef:
08-11-2019 22:36
12x voor 3,60
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
08-11-2019 22:36
12x voor 3,60
Iedereen lesbisch en homo worden. Dat scheelt een hoop geld zeg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven