Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
08-11-2019 22:26
Of dat andersom.
Ingrediënten : 200 gram aardappelen, 1 flespompoen

Ergens halverwege het recept : bak de in bouillon zachtgekookte aardappelblokjes kort mee terwijl je de gekookte en gepureerde pompoen....
Haha, herkenbaar! :D
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
08-11-2019 22:25
Of: voor 4 personen.

Hoe dan? Wij eten daar met zijn tweeën van en zijn echt geen bouwvakkers qua eten...
Dat ook ja. Vandaar waarschijnlijk ook die bijgerechtentip aan het einde die niemand (op tijd) leest.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
SugarCookie schreef:
08-11-2019 22:28
Laatst ging ik een baksel maken waarbij het recept ook begon met het voorverwarmen van de oven. Waren ze bij het schrijven even vergeten dat het deeg een paar uur tot een nacht in de koelkast moest rusten :bonk:
Och ja, mijn eerste x krentenbrood bakken.

Meel, krenten, alles klaargezet.

Wel de krenten 10 minuten: check.
Laat ze minimaal 24 uur uitlekken.

Zucht...
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:31
Dat ook ja. Vandaar waarschijnlijk ook die bijgerechtentip aan het einde die niemand (op tijd) leest.
Ik heb hierdoor altijd het idee dat ik een bijgerecht maak haha
Alle reacties Link kopieren
Het meest irittante recept wat ik ken, en wat ik regelmatig (2*per jaar ofzo) gebruik maar iedere keer vergeet ik het weer:
Voeg nu de slagroom toe

*10 andere stappen*

Voeg nu de rest van de slagroom toe.
Eh ik heb net alles erin gegooid... Heb ik meer slagroom nodig, had ik het moeten opsplitsen? Huh?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ben ik de enige die recepten eerst van buiten studeert voor ik begin te koken?

Ik heb geen zin om al kokend en in potten roerend ook nog een recept te staan uitvlooien.


(Kan ook soms vaak zijn dat ik ze lees en er dan voor een stuk mijn eigen ding mee doe.)
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:35
Ben ik de enige die recepten eerst van buiten studeert voor ik begin te koken?

Ik heb geen zin om al kokend en in potten roerend ook nog een recept te staan uitvlooien.


(Kan ook soms vaak zijn dat ik ze lees en er dan voor een stuk mijn eigen ding mee doe.)
Kennelijk. :P
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:18
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
Laatst nog pompoensoep gemaakt deed er echt anderhalf uur over met al dat snijwerk en met de staafmixer op het einde. Ten eerste ben ik ermee gestopt om dat kreng te schillen want de schil kun je eten. Ik zoek er altijd een die niet heel vies is zodat ik um makkelijk schoon kan maken. Afgelopen zaterdag had een kraam goedkope pompoenen, wel nog onder de modder en vogelstront. No thanks. Wat ik ook doe is een pan heet water opzetten (uit de waterkoker), Paar gaten in de pompoen steken, pompoen in de pan met heet water en dan een paar minuten laten koken (echt koken hoeft vaak niet eens als het maar goed heet is). Dan wordt die pompoen wat zachter en kun je hem makkelijker snijden. Kortom terwijl die pompoen zachter aan het worden is snijd ik de rest en slacht ik de pompoen als laatste.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
08-11-2019 22:35
Ben ik de enige die recepten eerst van buiten studeert voor ik begin te koken?

Ik heb geen zin om al kokend en in potten roerend ook nog een recept te staan uitvlooien.


(Kan ook soms vaak zijn dat ik ze lees en er dan voor een stuk mijn eigen ding mee doe.)
Nog erger van dat recept wat ze 25 min bereiding zeiden had ik de dag ervoor zelf overgeschreven. :facepalm:
(nog even gekeken ter controle maar ook in het originele recept stond 25 min)
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
“Voeg nu 175 gram suiker toe”

“125 gram suiker kan ook, maakt eigenlijk niet uit”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een recept voor "romige kipcurry".

In de ingrediënten / instructies staat vervolgens "500 gram runderlappen" (kunnen ook andere vleessoorten geweest zijn, maar iig klopt het niet)
Alle reacties Link kopieren
Toch nog eens noemen: er is ook voorgesneden en voorgeschilde pompoen in de vriezer van de supermarkt! ;-D

Mijn grootste receptendrama is dat mijn favoriete website off line is. Waarom? Laat het dan gewoon staan en vegeteren voor de liefhebbers. :'(

En ik ben ook geen fan van Jamies 15 minuten. Op tv lukt het hem echt maar als ik het dan probeer ben ik zo 45 min verder. Kan ik het dus net zo goed bij de inmiddels beproefde 30 min recepten houden.
Ik doe altijd een deel minder water in saus, jus, soep of wat dan ook. Laatst een pudding gemaakt. 'Voeg 500 ml water toe' (jellypuddingpoeder). Doe ik het met 400 ml, prima pudding. Kinderen vinden het lekker, vertellen dat aan oma. Mijn moeder maakt die pudding ook, netjes volgens de gebruiksaanwijzing. Wordt natuurlijk niet dik. Was een leuk slijm-toetje, dat wel ;-)
Zouden de ontwerpers van dit soort pakjes het nooit zelf een keer proberen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind puntsgewijze instructies ook onhandig als een punt heel veel handelingen bevat:
“1 Snijd de wortels in blokjes, de boontjes in stukjes, de uien in ringen en de paprika in reepjes, en bak ze 3 minuten op middelhoog vuur. Voeg dan de uitgelekte tomaten toe en bak nog 4 minuten. Voeg dit mengsel toe aan de gekookte rijst.”
TsumTsum schreef:
08-11-2019 22:39
[...]
Wat ik ook doe is een pan heet water opzetten (uit de waterkoker), Paar gaten in de pompoen steken, pompoen in de pan met heet water en dan een paar minuten laten koken (echt koken hoeft vaak niet eens als het maar goed heet is). Dan wordt die pompoen wat zachter en kun je hem makkelijker snijden. Kortom terwijl die pompoen zachter aan het worden is snijd ik de rest en slacht ik de pompoen als laatste.
:lightbulb: goed idee!
Mijn ergste kookboek was een boek met éénpansgerechten:

“kook de aardappels gaar in de pan, giet af en doe de aardappels in een schaal. Was de pan af. Fruit nu de ui in de pan. Doe in een bakje. Was de pan af...” :bonk:
Doro75 schreef:
08-11-2019 23:05
Mijn ergste kookboek was een boek met éénpansgerechten:

“kook de aardappels gaar in de pan, giet af en doe de aardappels in een schaal. Was de pan af. Fruit nu de ui in de pan. Doe in een bakje. Was de pan af...” :bonk:
:rofl:
Doro75 schreef:
08-11-2019 23:05
Mijn ergste kookboek was een boek met éénpansgerechten:

“kook de aardappels gaar in de pan, giet af en doe de aardappels in een schaal. Was de pan af. Fruit nu de ui in de pan. Doe in een bakje. Was de pan af...” :bonk:
Hadden ze de tijd om de pan elke keer af te wassen ook meegerekend in hun totale kooktijd?
Marnamai schreef:
08-11-2019 23:06
Hadden ze de tijd om de pan elke keer af te wassen ook meegerekend in hun totale kooktijd?
Uiteraard niet! :-D
Pompoen 8 minuten op 750 watt in de magnetron en mits die niet al te groot is, kan je 'm ook makkelijk snijden.

Met stip op één: toen ik' 'n jaar of 12 was ging ik kletskoppen bakken. Wat niet in het recept stond was: bakpapier gebruiken. Wat heb ik een poos moeten bikken op de bakplaat van mijn moeder om die koekjes los te krijgen, ondanks de boter waarmee ik de bakplaat had ingevet.
Ik heb dat met koekjes bakken. Het staat er allemaal zo geruststellend beschreven ' rol nu het deeg uit' . Ik stel me dan van te voren voor dat ik relaxed en charmant prachtige koekjes bak, in een handomdraai. Samen met mijn schattige dochtertje die geniet van moeders kookkunsten.
De waarheid is dat ik me een ongeluk rol, dat kutdeeg scheurt en overal blijft plakken en ik met scheef schort en bloem in mijn haar in mijn uppie in de keuken sta omdat dochterlief al lang is afgehaakt.
Alle reacties Link kopieren
AH allehande gerechten werk ik netjes punt voor punt af.

Giet de aardappels af. Oke! Gedaan!
Maaaaar vang 1 kopje koopvocht op. Shitttt.

Toch beter eerst het hele recept lezen.
Ik moest afgelopen week witlof-vocht opvangen bij gestoofd witlof om een saus te maken.

Kilo's water bij gegoten, maar dat bleef maar verdampen.


Volgens de internet-kok moest ik minstens 2 deciliter hebben.
Mijn eigen bevinding zei mij dat er wel geteld 2 mini-koffielepels nog in die pan zaten nadat het witlof eruit was.
Marnamai schreef:
08-11-2019 23:16
Ik moest afgelopen week witlof-vocht opvangen bij gestoofd witlof om een saus te maken.

Kilo's water bij gegoten, maar dat bleef maar verdampen.


Volgens de internet-kok moest ik minstens 2 deciliter hebben.
Mijn eigen bevinding zei mij dat er wel geteld 2 mini-koffielepels nog in die pan zaten nadat het witlof eruit was.
Deksel op de pan doen?
Alle reacties Link kopieren
:idee: Ik denk dus dat het aan mij ligt als er iets mislukt. Zijn gewoon de recepten fout
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven