Crisisdienst GGZ

08-11-2019 20:50 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met de crisisdienst van de GGZ. Wanneer schakel je die in?
Maar vooral, wat houdt het in?
Ik stel me er denk ik iets ergers bij voor dan het in werkelijkheid is.
Wie kan mij er iets meer over vertellen?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Estrellas, kan je nu die vriendin niet bellen? Soms kan een lieve stem je al even wat gerust stellen. Praten kan soms beter doen dan schrijven.
Al denk ik dat je in dit topic nu ook wel een beetje tot rust kan komen.
Als mijn vriendin me nu zou bellen en in een zelfde situatie zou zitten zou ik dat absoluut geen probleem vinden.

Sterkte!
estrellas2 schreef:
08-11-2019 22:18
Ja ik slik wel oxa.
Hier ook wel een valkuil hoor.
En ik weet ook dat ik hiermee moet stoppen.
Een aantal mensen om mij heen weten een beetje.
Ik heb geen nr gekregen. Enkel het advies in via de HA naar de crisisdienst te gaan.
Dan is het in jouw regio idd via de huisartsenpost en overdag via het spoednummer van de huisarts.

En stoppen met oxazepam is een nobel streven, maar een vrijdagavond als je je naar voelt is niet het moment om daar over na te denken. Dat komt wel als het beter gaat en bij voorkeur met hulp.
Alle reacties Link kopieren
To als je denkt de crisisdienst nodig te hebben bel ze dan gewoon en dan pas kom je erachter of je er iets aan hebt. Je hoeft echt niet bang te zijn dat het consequenties heeft voor jezelf of je kinderen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2019 07:34
Reden: op de man
24.72% gewijzigd
niks moet en alles mag
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 22:20
Wel als het om een expliciete beschrijving gaat, maar nogmaals, off-topic.
Ja en dan moet je het vooral quoten.
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 22:20
Wel als het om een expliciete beschrijving gaat, maar nogmaals, off-topic.
Die stond er toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook die vriendin bellen om het over koetjes en kalfjes te hebben he. Soms helpt afleiding beter dan diep op je gevoel in gaan.
Ik heb ook wel eens gewoon gelachen met de crisisdienst. Als je maar even uit het moment bent.
.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
08-11-2019 22:24
Ja en dan moet je het vooral quoten.

Dat deed ik niet, ik had dat stukje bewust weggehaald. :)
.
Alle reacties Link kopieren
Titanic40 schreef:
08-11-2019 22:17
Estrellas :heart: , ik heb je jaren geleden zo veel gelezen. Ik herkende je forum naam meteen.

Ik vind het erg om te lezen dat het niet goed met je gaat. Je hebt zoveel meegemaakt. Hoe is het met jou, je man en de familie, kleinkind herinner ik me. Maar ook vooral je tweeling engeltjes :redrose: ik zal ze nooit vergeten.

Ik denk aan jullie. Houd je taai.
Ach wat lief... krijg een brok in mijn keel van je berichtje :heart:

Hoe het gaat? Tsja... ik open niet voor niets dit topic. Er is zoveel losgekomen in de systeemtherapie die mijn man en ik momenteel krijgen. Man blijkt ook (net als mn oudste zoon) autistisch te zijn. Vallen daar veel puzzelstukjes op zn plaats maar daarmee komt er ook zoveel verwarring.

Ik kom veel dichter bij mijn gevoel, maar ik trek het soms dus echt gewoon niet meer....

Dank voor je berichtje :rose:
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 10-11-2019 21:28
99.28% gewijzigd
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 22:26
Dat deed ik niet, ik had dat stukje bewust weggehaald. :)
Sorry, zie het nu. Ik bekijk quotes duidelijk met een half oog ;)
Of je wel of niet direct zelf de crisisdienst kunt bellen is per regio verschillend.
Als je niet in behandeling bent bij de grotere ggz organisatie die de crisisdienst doet, dan is het via de huisartsenpost het beste bereikbaar. Sommige ggz's geven patiënten zelf een directer nummer, maar via de huisartsenpost kom je er ook.

En het loopt echt geen enorme vaart met consequenties. In eerste instanyie heb je overleg met de huisartsenpost en mogelijk daarna met iemand van de crisisdienst die inschat wat nu nodig is. Vaak zullen ze je ook adviseren om mensen in je omgeving te bellen of langs te laten komen, je voorgeschreven medicatie in te nemen. Misschien is dat ook iets wat je nu al zelf kan doen. Maar als je je onrustig voelt, bel dan die huisartsenpost. Niemand kan nu garanderen dat je er veel aan gaat hebben maar de hele nacht erover blijven twijfelen om het wel of niet te doen, gaat je ook niet helpen.

Veel sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
08-11-2019 22:22
Estrellas, kan je nu die vriendin niet bellen? Soms kan een lieve stem je al even wat gerust stellen. Praten kan soms beter doen dan schrijven.
Al denk ik dat je in dit topic nu ook wel een beetje tot rust kan komen.
Als mijn vriendin me nu zou bellen en in een zelfde situatie zou zitten zou ik dat absoluut geen probleem vinden.

Sterkte!
Ik ga nu niet meer bellen. Het is gelukkig momenteel ook niet zo heel erg.
En ja, lezen en schrijven in dit topic is ook helpend nu.

Heb wel een klein beetje angst voor de nacht...
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Misschien helpt het een beetje om hier lekker van je af te schrijven. Er is altijd een luisterend oor hier.

Je bent nooit alleen :loveys:

En anders de luisterlijn 0900-0767. 24 uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
Geloof mij er is hier 24 uur per nacht iemand die leest en reageert.
Je schreef dat je mijn verhaal kent nou toen ik in het daniel den hoed familiehuis sliep was ik heel vaak in de nacht wakker al was het maar omdat mijn man belde. Het maakte niet uit hoe laat ik schreef er was altijd iemand online. Soms om ff mee te lachen, soms klagen en soms virtueel uithuilen op iemands schouders.

En je kan sensoor wel 24 uur per dag bellen zag ik net. Ikzelf had ook de afspraak met mijn zussen dat ik die midden in de nacht kon bellen misschien heb jij ook iemand in de omgeving die dat gewoon ok vind voor nu. Alleen het idee dat het zou kunnen hielp mij al enorm.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
estrellas2 schreef:
08-11-2019 22:37
Ik ga nu niet meer bellen. Het is gelukkig momenteel ook niet zo heel erg.
En ja, lezen en schrijven in dit topic is ook helpend nu.

Heb wel een klein beetje angst voor de nacht...
Het is vrijdagavond en nog geen 11 uur. Ik weet niet op welk tijdstip zij naar bed gaat.
Maar goed, het schrijven helpt je gelukkig ook al wat dus :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
estrellas2 schreef:
08-11-2019 22:37
Ik ga nu niet meer bellen. Het is gelukkig momenteel ook niet zo heel erg.
En ja, lezen en schrijven in dit topic is ook helpend nu.

Heb wel een klein beetje angst voor de nacht...

Je mag de HAP ook gewoon even bellen om te ‘testen’ he. Je krijgt waarschijnlijk geen een keer dat je belt dezelfde persoon aan de telefoon, daarvoor werken er teveel, maar misschien gaat je spanning er even wat door omlaag en maakt het de drempel wat minder hoog als het echt niet meer gaat.
Hier zeggen ze ook altijd dat ik terug mag bellen, al is het maar om te zeggen dat ik me beter voel. En ondanks dat ik dat allang weet, is die bevestiging toch altijd fijn.
.
Heb je een plan wat je gaat doen dit weekend? Want dat geeft je misschien wat om naar toe te leven en je aan vast te houden.
Misschien kun je die vriendin een appje sturen dat je graag morgen even met haar wil bellen of thee gaat drinken bij je thuis ofzo. Een paar afspraken voor de komende dagen geeft wat minder twijfel vooraf vind ik zelf en de kans is groter dat de ander ook tijd heeft.
En maak het niet te druk voor jezelf dit weekend. Als je snel overprikkeld bent, niet morgen een kinderspeelparadijs in de middag ingaan enzo..

Bedenk ook een paar dingen die je af kunnen leiden als je je zo rot voelt, onder de douche staan, wandelen, muziek luisteren, tekenen, whatever... vaak handig om vooraf al zon lijstje voir jezelf te hebben dat wanneer je supergestresst bent, het niet opnieuw moet gaan bedenken, maar meteen kan doen.
Ik ben een paar keer in contact geweest met de crisisdienst.

Paar keer omdat ik vanwege mn psychische stoornissen, zelfmoordpogingen deed. Elke poging weer door een ambulance afgevoerd, dan kom je via een 'speciale sluis' binnen op de 'crisispost', en kom je terecht in een soort politie cel, Politie reed ook telkens mee met de ambulance, moest ik al mn kleren uit, kreeg een soort van scheurjurk aan. Vaak kreeg ik dan of in de ambulance (of daar in dat celletje) al een soort van spuit in mn achterste waarvan ik redelijk kalmeerde. Dan werd ik bezocht door eerst 2 verpleegkundigen, en als die dan vinden dat ik moet blijven, kwam de psychiater dat bevestigen. Toen moest ik elke keer een paar weken blijven, kom dan in een dagbehandeling programma, en dan met ambulante begeleiding thuis naar weer 'zelfstandig'.

Maarrrrrrr Dat is bij jou niet aan de orde (dat je zo van het padje af bent) (denk ik)

Ik heb ook regelmatig contact gehad met de crisisdienst 'terwijl ik nog niet zover heen was'. Vaak kwamen ze dan binnen een uur op huisbezoek, waar we een goed gesprek hadden/hebben, en kreeg ik wat extra kalmerende medicatie. Alle keren spraken we af, dat ze in de dagen erna nog een paar keer langs zouden komen, en contact met me zouden blijven zoeken, en dat ze mn huisarts op de hoogte zouden brengen dat ze langs waren geweest. Die kwam dan vaak ook in de dagen erna even kijken hoe het ging.

Als je nu contact zoekt met de crisisdienst is dat dus ook mijn verwachting, dat ze bij je langs zullen komen, je een goed gesprek zal hebben, je wat ondersteunende medicatie zal krijgen, en de dagen erna dat de zorg opgeschaald kan worden.

Owja, mijn ervaringen zijn vanuit de 020

Sterkte in deze lastige situatie.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 22:47
Je mag de HAP ook gewoon even bellen om te ‘testen’ he. Je krijgt waarschijnlijk geen een keer dat je belt dezelfde persoon aan de telefoon, daarvoor werken er teveel, maar misschien gaat je spanning er even wat door omlaag en maakt het de drempel wat minder hoog als het echt niet meer gaat.
Hier zeggen ze ook altijd dat ik terug mag bellen, al is het maar om te zeggen dat ik me beter voel. En ondanks dat ik dat allang weet, is die bevestiging toch altijd fijn.
Oh, dat is ook nog wel een goed idee vind ik!
Soms kan gewoon uitspreken al helpend zijn.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Utakar: wow, dat zijn wel heftige acties die je meegemaakt hebt. Ik heb vaak werkgerelateerd te maken met de crisisdienst en zo ingrijpend heb ik het hier in een niet stedelijke omgeving maar weinig gehoord of meegemaakt.
Fijn dat je als je niet zo ver heen bent, wel er wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
08-11-2019 22:50
Heb je een plan wat je gaat doen dit weekend? Want dat geeft je misschien wat om naar toe te leven en je aan vast te houden.
Misschien kun je die vriendin een appje sturen dat je graag morgen even met haar wil bellen of thee gaat drinken bij je thuis ofzo. Een paar afspraken voor de komende dagen geeft wat minder twijfel vooraf vind ik zelf en de kans is groter dat de ander ook tijd heeft.
En maak het niet te druk voor jezelf dit weekend. Als je snel overprikkeld bent, niet morgen een kinderspeelparadijs in de middag ingaan enzo..

Bedenk ook een paar dingen die je af kunnen leiden als je je zo rot voelt, onder de douche staan, wandelen, muziek luisteren, tekenen, whatever... vaak handig om vooraf al zon lijstje voir jezelf te hebben dat wanneer je supergestresst bent, het niet opnieuw moet gaan bedenken, maar meteen kan doen.
Mijn plan voor dit weekend is nog niet echt concreet. Morgen zwemles en eind van de middag naar een kindertheater voorstelling.

Ik ga zeker niet naar een krijspaleis. Ik ben de laatste tijd erg gespannen. Voel mijn zintuigen helemaal open staan. Licht, geluid, het komt allemaal zo hard binnen.
Gelukkig leven wij hier vanwege mijn autistische zoon aardig gestructureerd. Als zou ik soms best even zijn koptelefoon af willen pakken en zelf op willen zetten ;-)

Het lijstje heb ik wel eens gemaakt. Maar op het moment dat het echt nodig is, lukt het mij niet om iets van dar lijstje te doen. Dan verval ik dus in oud en destructief gedrag.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
08-11-2019 22:44
Geloof mij er is hier 24 uur per nacht iemand die leest en reageert.
Je schreef dat je mijn verhaal kent nou toen ik in het daniel den hoed familiehuis sliep was ik heel vaak in de nacht wakker al was het maar omdat mijn man belde. Het maakte niet uit hoe laat ik schreef er was altijd iemand online. Soms om ff mee te lachen, soms klagen en soms virtueel uithuilen op iemands schouders.

En je kan sensoor wel 24 uur per dag bellen zag ik net. Ikzelf had ook de afspraak met mijn zussen dat ik die midden in de nacht kon bellen misschien heb jij ook iemand in de omgeving die dat gewoon ok vind voor nu. Alleen het idee dat het zou kunnen hielp mij al enorm.
Ja is ook zo hoor. Ik heb zelf een paar jaar geleden hier ook veel geschreven toen ik in het ziekenhuis lag. En er was ook altijd wel iemand wakker.
Vandaar dat ik vanavond dacht, misschien eens een topic openen. Het hielp mij toen enorm. Nu wellicht ook.
(Al hoop ik vannacht gewoon lekker te slapen, lig inmiddels in bed)
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Sensitivenoodle schreef:
08-11-2019 23:02
Utakar: wow, dat zijn wel heftige acties die je meegemaakt hebt. Ik heb vaak werkgerelateerd te maken met de crisisdienst en zo ingrijpend heb ik het hier in een niet stedelijke omgeving maar weinig gehoord of meegemaakt.
Fijn dat je als je niet zo ver heen bent, wel er wat aan hebt.
Ik ben eigenlijk blij dat ze zo ingrijpend kunnen handelen.
Anders was ik er denk ik niet meer geweest.

En ondanks dat het leven ontzettend zwaar is, ben ik nu, er echt van overtuigd dat het fantastisch is. ;-D En wil ik voorlopig echt nog even niet stoppen met leven. ;-D
Nou, zet dan af en toe lekker die koptelefoon op! Of koop eentje voor jezelf!
En zelfdestructief gedrag omzetten in iets anders is moeilijk, maar vaak is er wel iets waardoor je het kunt vervangen wat minder schadelijk is voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Titanic40 schreef:
08-11-2019 22:38
Misschien helpt het een beetje om hier lekker van je af te schrijven. Er is altijd een luisterend oor hier.

Je bent nooit alleen :loveys:

En anders de luisterlijn 0900-0767. 24 uur per dag.
Voor vanavond zeker al wel wat geholpen. :)
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven