Zuid-Afrika - rondreis/safari met kinderen

08-11-2019 22:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na onze geslaagde eerste verre reis willen we graag op safari in Afrika. Mijn voorkeur ging uit naar Oeganda, maar gezien het malariarisico, de prijs enz. kijk ik nu eerder naar Zuid-Afrika. Vliegen naar Johannesburg - dan Krugerpark en omgeving - St Lucia - Drakensberg.
Ik wil niet zelf rijden, maar een groepsreis is het ook niet echt voor ons, we reizen liever 'traag', blijven graag wat langer op een plek, ... Op onze vorige reis hebben we een combinatie gedaan van taxi's en voor de langere afstanden toeristenbussen die langs populaire plaatsen reden. Ik vond al Baz Bus. Iemand daar ervaring mee, of nog een andere tip voor vervoer?
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens aan Namibië! Vond ik een super mooi land met zoveel verschillende soorten natuur. Duin 45, Etosha, Fish River Canyon, Kustgebieden. Heel veel uitgestippelde reizen of zelf een jeep + daktent huren.
Alle reacties Link kopieren
In verband met de veiligheid zou ik daar niet met het openbaar vervoer gaan. Een groepsreis lijkt me dan toch beter. Ik heb er zelf, met familie die daar woonde, met een auto gereisd en kreeg steeds te horen “Dit is niet veilig, dat kun je beter niet doen, wees voorzichtig hier- of daarmee”. Het gaf me geen gevoel van veiligheid. Wel een prachtig land trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
09-11-2019 00:58
In verband met de veiligheid zou ik daar niet met het openbaar vervoer gaan.

Min BuZa raadt het niet voor niks af in de veiligheidsadviezen.

Een groepsreis lijkt me dan toch beter.

Ook dat is niet veilig, er worden regelmatig toeristenbussen overvallen.

Ik heb er zelf, met familie die daar woonde, met een auto gereisd en kreeg steeds te horen “Dit is niet veilig, dat kun je beter niet doen, wees voorzichtig hier- of daarmee”. Het gaf me geen gevoel van veiligheid. Wel een prachtig land trouwens!

Zuid-Afrika is prachtig, maar gezien de situatie daar op dit moment, zou ik er zeker niet met kinderen rond gaan reizen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... dsrisico’s
Alle reacties Link kopieren
Drakestina schreef:
09-11-2019 00:17
Denk ook eens aan Namibië! Vond ik een super mooi land met zoveel verschillende soorten natuur. Duin 45, Etosha, Fish River Canyon, Kustgebieden. Heel veel uitgestippelde reizen of zelf een jeep + daktent huren.

Namibië is duur en accommodatie zit al heel lang van te voren (soms al een jaar) vol.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
OV is echt absolute no go in Zuid Afrika. Zelf rijden is de beste manier om het land te zien . Zuid Afrika is ontzettend kindvriendelijk. Namibie schijnt ook fantastisch maar ik zou echt voor Zuid Afrika kiezen. Ik hoor veel goede verhalen over Namibie maar ook veel droog , dor , zand en lange lange dagen in de auto.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
09-11-2019 05:21
Namibië is duur en accommodatie zit al heel lang van te voren (soms al een jaar) vol.
Dit inderdaad. Aan te raden is om accomodaties in Zuid Afrika ook tijdig te boeken . Juli en aug zijn ook hoogseizoen in ZA.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-11-2019 03:10
Zuid-Afrika is prachtig, maar gezien de situatie daar op dit moment, zou ik er zeker niet met kinderen rond gaan reizen.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... dsrisico’s
Wij zijn er zes weken geweest en hebben ons er geen seconde onveilig gevoeld. En ja we weten van de problemen in ZA. Gezond verstand gebruiken is overal te raden natuurlijk , niet alleen in Zuid Afrika. Er worden regelmatig toeristenbussen overvallen zeg je. Regelmatig ? Hoe vaak dan en waar dan ? Ik ken natuurlijk het verhaal van een paar jaar terug van de Nederlandse bus en ik weet dat er busjes van vliegtuigbemanningen zijn overvallen maar regelmatig toeristenbussen is nieuw voor me.
Alle reacties Link kopieren
Op het forum www.verrereizenmetkinderen.nl kan je veel info vinden en tips van mensen die er geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel met de BAZ Bus gereisd, zeker een aanrader! Makkelijk en veilig! Dit is geen normale ov bus, maar juist voor reizigers.

Ik heb als vrouw daar veel gereisd in mijn eentje en geen moment onveilig gevoeld. Met kinderen is het meer dan prima, gaaf zelfs!!

Ik ken Zuid Afrika verder heel goed, dus je me mag me een privéberichtje sturen TO!
Een Djoser kids reis? Die reizen in een lager tempo omdat er rekening gehouden wordt met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-11-2019 07:14
Een Djoser kids reis? Die reizen in een lager tempo omdat er rekening gehouden wordt met kinderen.
Ik zou ook voor zoiets kiezen inderdaad , i.p.v. de Baz bus.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
09-11-2019 07:17
Ik zou ook voor zoiets kiezen inderdaad , i.p.v. de Baz bus.
Waarom?
Is goed te doen qua veiligheid hoor. Denk ook eens aan Botswana.
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
09-11-2019 07:27
Waarom?
Omdat het me prettiger lijkt. Dit gezegd hebbende rijden wij altijd zelf en is voor ons persoonlijk de bus sowieso geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt al voor de tips. Namibie spreekt me niet echt aan, we willen kortere afstanden. Botswana heeft volgens mij wel een malaria-risico en lijkt veel duurder. Kamperen vind ik leuk voor een nacht maar ik heb toch graag comfort, eigen sanitair, ...We zijn nu ook naar een land met een gelijkaardig veiligheidsrisico geweest en hebben ons er niet onveilig gevoeld, natuurlijk wel aan de voorschriften gehouden en een goede verzekering genomen.

Omwille van dat advies hebben we gekozen om daar niet zelf te rijden, dat had achteraf best mogelijk geweest maar we vonden het wel heel relaxed om niet zelf de weg te moeten zoeken, te kunnen rondkijken en rusten.

Zijn Juli en augustus even druk? We zouden pas zomer 2021 gaan, dus nog voldoende tijd. Ik wil de komende maanden de route plannen en dan een jaar op voorhand reserveren
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
09-11-2019 06:06
Wij zijn er zes weken geweest en hebben ons er geen seconde onveilig gevoeld. En ja we weten van de problemen in ZA. Gezond verstand gebruiken is overal te raden natuurlijk , niet alleen in Zuid Afrika. Er worden regelmatig toeristenbussen overvallen zeg je. Regelmatig ? Hoe vaak dan en waar dan ? Ik ken natuurlijk het verhaal van een paar jaar terug van de Nederlandse bus en ik weet dat er busjes van vliegtuigbemanningen zijn overvallen maar regelmatig toeristenbussen is nieuw voor me.

Zelfs het parlement van ZA vergadert over de problemen met aanvallen op toeristen in het land: http://www.xinhuanet.com/english/2019-0 ... 267889.htm

Ik heb daar kennissen en collega’s wonen, en wat wij hier horen is het tipje van de sluier.

Ook voor de lokale bevolking is het er gevaarlijk. Als je hoort wat zij voor maatregelen nemen als ze een tripje maken, dan vraag je je echt af waarom er nog toeristen vrijwillig die kant op gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
09-11-2019 07:30
Omdat het me prettiger lijkt. Dit gezegd hebbende rijden wij altijd zelf en is voor ons persoonlijk de bus sowieso geen optie.

Tsja dat wel niet prettig vinden is een persoonlijke keuze. Ik vind het zelf veel prettiger om gewoon zelf te reizen. Maar jullie dus ook begrijp ik, gewoon met de auto? Want djoser is ook met de bus, dus of je nou met de djoser bus of baz bus gaat maakt dan ook niet uit. Dan is baz bus goedkoper en meer vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-11-2019 09:09
Zelfs het parlement van ZA vergadert over de problemen met aanvallen op toeristen in het land: http://www.xinhuanet.com/english/2019-0 ... 267889.htm

Ik heb daar kennissen en collega’s wonen, en wat wij hier horen is het tipje van de sluier.

Ook voor de lokale bevolking is het er gevaarlijk. Als je hoort wat zij voor maatregelen nemen als ze een tripje maken, dan vraag je je echt af waarom er nog toeristen vrijwillig die kant op gaan.
Natuurlijk vergadert het parlement daar over veiligheid , lijkt me logisch. De toerist uit jouw link is alleen gaan hiken , dat is nou juist iets wat je niet moet doen , gezond verstand gebruiken dus. Ik beweer niet dat ZA zonder risico is en als je er woont lijkt het me een stuk onveiliger dan wanneer je je als toerist aan de toeristische trekpleisters houdt en nadenkt bij wat je doet. Geen slums bezoeken en dus ook geen diamantenwinkels zoals in jouw link .

Welke regelmatige overvallen op toeristenbussen bedoelde je nou in je vorige bericht ?

To, wij komen zeer regelmatig in ZA en als je je inleest , uitzoekt waar je wel/niet moet komen en je gezond verstand gebruikt dan heb je er een fantastische vakantie. Mooiste land ter wereld !
Lisbeth_Salander schreef:
09-11-2019 06:06
Wij zijn er zes weken geweest en hebben ons er geen seconde onveilig gevoeld. En ja we weten van de problemen in ZA. Gezond verstand gebruiken is overal te raden natuurlijk , niet alleen in Zuid Afrika. Er worden regelmatig toeristenbussen overvallen zeg je. Regelmatig ? Hoe vaak dan en waar dan ? Ik ken natuurlijk het verhaal van een paar jaar terug van de Nederlandse bus en ik weet dat er busjes van vliegtuigbemanningen zijn overvallen maar regelmatig toeristenbussen is nieuw voor me.
ligt heel erg aan waar je bent, maar het is waar
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
09-11-2019 10:45
Welke regelmatige overvallen op toeristenbussen bedoelde je nou in je vorige bericht ?
Zomaar wat voorbeelden:

https://www.google.nl/amp/s/www.gainesv ... ate=ampart

https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com ... a-41413307

https://clubofmozambique.com/news/maput ... end-watch/

https://www.google.nl/amp/s/www.dailysa ... esburg/amp
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met de kerstvakantie, wel zelf rijden maar heb ook even gekeken naar shuttles; er zijn bv shuttles (Ashton en kruger park shuttle service) die vervoer vanaf Johannesburg richting dorpen buiten Kruger. Kost ongeveer 40 euro pp voor een enkele reis. Ter plekke zul je wel ook een auto nodig hebben of veel kosten maken met taxi’s/Prive safari’s.

Wij kregen de tips om bij de eerste supermarkt pepperspray aan te schaffen, niet in het donker buiten te zijn en bv altijd met de auto deuren op slot te rijden. De onveilige situaties lijken vnl rond de armoedige buurten van grote steden te zijn dus die vermijden (nou neem ik aan dat je daar in je vakantie toch niet wilt komen).
Alle reacties Link kopieren
In Zuid Afrika is het winter als het bij ons zomer is. Kan best fris en koud zijn, het oosten heeft een ander klimaat en is wel warm.
Het links rijden vond ik erg lastig vooral omdat ze als gekken rijden en er gebeuren veel ongelukken. Johannesburg en Pretoria zou ik uit de buurt blijven. Eerlijk gezegd vond ik alleen de wildparken mooi, je voelt je daar ook veilig. De rest vond ik grotendeels prut en onveilig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nogsteeds alleen maar de Nederlandse bus met toeristen van een paar jaar terug. Je andere vb zijn geen toeristenbussen. Nogmaals , ik zeg nergens dat ZA geen problemen heeft maar je kunt er prima reizen als je je gezond verstand gebruikt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven