Is dit nog positief?

08-11-2019 20:19 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor t weghalen
Maar modje reageert niet op mijn verzoek het te verwijderen ivm privacy
anoniem_381542 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 22:11
92.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 21:08
Als het een stabiel gelijkwaardig contact zou zijn, ja. Maar TO wil meer, stelt zich afhankelijk op. Dat is geen gezonde relatie meer.
Nou ik wil meer?
Afhankelijkopstellen misschien ja..
Weet ik niet precies
Alle reacties Link kopieren
Je nieuwe behandelaar weet van je contact met je oude hulpverlener. Werken ze toevallig bij dezelfde instelling? Dan bestaat er best een kans dat je onderling besproken wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ja zelfde instelling maar andere afdeling en locatie

Gekeken naaroverdracht maar er staat dat dat gaat om oude gevoelens uit een vorige relatie. En dat je poogt die relatie te herstellen

Dat is dit niet, denk ik
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 21:25
Ja zelfde instelling maar andere afdeling en locatie

Gekeken naaroverdracht maar er staat dat dat gaat om oude gevoelens uit een vorige relatie. En dat je poogt die relatie te herstellen

Dat is dit niet, denk ik
Wat je hebt gelezen is waarschijnlijk een voorbeeld. Overdrachtsgevoelens betekend dat je gevoelens voor een specifiek persoon in jouw leven projecteert op een ander persoon. Je kan bijvoorbeeld het gevoel dat je hebt over je moeder, partner, werkgever etc projecteren op je hulpverlener. En dat kan bijvoorbeeld zowel uiten in genegenheid en maar ook als afkeer.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 21:20
Nou ik wil meer?
Afhankelijkopstellen misschien ja..
Weet ik niet precies

Ja je geeft toch aan dat het gevoel groter wordt? Dat je gaat zitten wachten op reactie, dat je eigenlijk een knuffel wil?
Dat is niet erg hoor, maar het feit dat je hier een topic over opent zegt denk ik ook wel wat.
.
Alle reacties Link kopieren
OliebolmetKrenten schreef:
08-11-2019 21:37
Wat je hebt gelezen is waarschijnlijk een voorbeeld. Overdrachtsgevoelens betekend dat je gevoelens voor een specifiek persoon in jouw leven projecteert op een ander persoon. Je kan bijvoorbeeld het gevoel dat je hebt over je moeder, partner, werkgever etc projecteren op je hulpverlener. En dat kan bijvoorbeeld zowel uiten in genegenheid en maar ook als afkeer.
In elke relatie (vriendschap, buren, partner, vijanden) is sprake van (enige) overdracht, alleen bij hulpverleners-relaties wordt het zo genoemd.
Daarmee is wat mij betreft alles wel gezegd.

Ook nog bedacht door Freud, die nou niet echt als wetenschapper faam heeft gemaakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 21:25
Ja zelfde instelling maar andere afdeling en locatie

Gekeken naaroverdracht maar er staat dat dat gaat om oude gevoelens uit een vorige relatie. En dat je poogt die relatie te herstellen

Dat is dit niet, denk ik

Het is veel breder dan dat. Vraag anders je huidige behandelaar er eens naar. Gewoon algemeen, ‘ik heb wat gelezen over overdracht, wat is dat precies, hoe werkt dat’. Misschien is dat gelijk wel een goeie opening om jouw situatie te vertellen.
.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 21:46
In elke relatie (vriendschap, buren, partner, vijanden) is sprake van (enige) overdracht, alleen bij hulpverleners-relaties wordt het zo genoemd.
Daarmee is wat mij betreft alles wel gezegd.

Ook nog bedacht door Freud, die nou niet echt als wetenschapper faam heeft gemaakt.

Omdat het gebruikt kan worden in de therapie. Benoemen om het benoemen heb je niet zoveel aan nee.
.
Solomio schreef:
08-11-2019 20:58
Dit.

Ik heb zeer veel moeite met al die do's en don'ts tussen hulpverlener en cliënt.
Soms is er een klik die verder gaat dan de behandelrelatie, dat hoeft geen probleem te zijn.
Wel als het je huidige behandeling in de weg staat, maar anders kan het prima.

De term overdrachtsgevoelens is lang niet altijd van toepassing.
Maar dit staat de huidige behandeling in de weg want to investeert alleen in de oude hulpverlener en speelt geen open kaart met de huidige hulpverlener.

Ik ben het vaak helemaal met je eens qua die te strakke regels, ik vind dit er alleen een slecht voorbeeld van.

To: dit helpt je niet. Je oude hulpverlener wil je mogelijk helpen maar weet niet hoe jij er in staat. Daar heb jij ook een verantwoordelijkheid in. Wees open tegen je huidige hulpverlening.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 21:45
Ja je geeft toch aan dat het gevoel groter wordt? Dat je gaat zitten wachten op reactie, dat je eigenlijk een knuffel wil?
Dat is niet erg hoor, maar het feit dat je hier een topic over opent zegt denk ik ook wel wat.
Oh ja dat
Ik had dat gevoel ineens.
Ik voelde me ook slecht en voelde toen ik haar mail las ineens dat een knuffel fijn zou zijn
Maar ik weet ook dat dat niet gepast is om te voelen en dat het daarmee ingewikkelder wordt


Misschien ga ik dit in grote lijnen mailen naar haar maar wel de angst dat ze er of niet op in gaat of het contact afkapt
Of boos wordt
En dat geneuzel over overdracht ben ik wel een beetje zat, vooral door mensen die die term een keer ergens opgepikt hebben en verder geen idee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 21:50
Maar dit staat de huidige behandeling in de weg want to investeert alleen in de oude hulpverlener en speelt geen open kaart met de huidige hulpverlener.

Ik ben het vaak helemaal met je eens qua die te strakke regels, ik vind dit er alleen een slecht voorbeeld van.

To: dit helpt je niet. Je oude hulpverlener wil je mogelijk helpen maar weet niet hoe jij er in staat. Daar heb jij ook een verantwoordelijkheid in. Wees open tegen je huidige hulpverlening.
De relatie met de huidige behandelaar wordt wel steeds beter ook, maar inderdaad sommige dingen m.n. over mn gevoel vertel ik aan de oude wel en bespreek ik dan niet met de huidige.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 21:49
Omdat het gebruikt kan worden in de therapie. Benoemen om het benoemen heb je niet zoveel aan nee.
Dat is niet wat ik bedoel.
Als je elke week gezellig koffie drinkt met je buurvrouw en na verloop van tijd wil je eigenlijk wel meer met de buurvrouw, dan noemt niemand dat overdrachtsgevoelens.
Maar als je deze gevoelens bij je hulpverlener hebt zijn het ineens wel overdrachtsgevoelens en oude emoties die je projecteert.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
_pipje_ schreef:
08-11-2019 21:55
De relatie met de huidige behandelaar wordt wel steeds beter ook, maar inderdaad sommige dingen m.n. over mn gevoel vertel ik aan de oude wel en bespreek ik dan niet met de huidige.
Dan is je relatie met de oude dus niet zuiver. Als je oude dit zou weten zou ze het contact moeten afkappen omdat het je niet helpt. Ze zou je moeten verwijzen naar je huidige behandelaar als het over belangrijke dingen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 21:51
En dat geneuzel over overdracht ben ik wel een beetje zat, vooral door mensen die die term een keer ergens opgepikt hebben en verder geen idee hebben.
Daar sla ik dus op aan, heb de OP verder al niet meer gelezen. :$
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 21:51
Oh ja dat
Ik had dat gevoel ineens.
Ik voelde me ook slecht en voelde toen ik haar mail las ineens dat een knuffel fijn zou zijn
Maar ik weet ook dat dat niet gepast is om te voelen en dat het daarmee ingewikkelder wordt


Misschien ga ik dit in grote lijnen mailen naar haar maar wel de angst dat ze er of niet op in gaat of het contact afkapt
Of boos wordt

Ik denk dat het beter is om het (eerst) met je huidige behandelaar te bespreken.
Niemand gaat hier boos om worden, daar hoef je echt niet bang voor te zijn.
.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 21:59
Dat is niet wat ik bedoel.
Als je elke week gezellig koffie drinkt met je buurvrouw en na verloop van tijd wil je eigenlijk wel meer met de buurvrouw, dan noemt niemand dat overdrachtsgevoelens.
Maar als je deze gevoelens bij je hulpverlener hebt zijn het ineens wel overdrachtsgevoelens en oude emoties die je projecteert.

Als je contact met je buurvrouw hetzelfde is als met je hulpverlener gaat er daar al iets niet goed. De gelijkwaardigheid in het contact maakt het verschil.
.
Alle reacties Link kopieren
Met mn huidige durf ik dit echt niet te bespreken

Maar bedankt voor de tips
Ik heb net een mail getikt voor mn oude bhl...
Heeel eng en ook bang voor afwijzing hierdoor
Ga nu verzenden
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 22:43
Met mn huidige durf ik dit echt niet te bespreken

Maar bedankt voor de tips
Ik heb net een mail getikt voor mn oude bhl...
Heeel eng en ook bang voor afwijzing hierdoor
Ga nu verzenden

Dapper van je. :thumbsup:
.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-11-2019 21:46
In elke relatie (vriendschap, buren, partner, vijanden) is sprake van (enige) overdracht, alleen bij hulpverleners-relaties wordt het zo genoemd.
Daarmee is wat mij betreft alles wel gezegd.

Ook nog bedacht door Freud, die nou niet echt als wetenschapper faam heeft gemaakt.
Als je goed leest, gaf ik hulpverlener als voorbeeld, omdat dat in deze situatie er toe doet. Daarvoor staat toch echt dat je projecteert op een "persoon"

En ik vind Freud super tof.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
08-11-2019 22:43
Met mn huidige durf ik dit echt niet te bespreken

Maar bedankt voor de tips
Ik heb net een mail getikt voor mn oude bhl...
Heeel eng en ook bang voor afwijzing hierdoor
Ga nu verzenden
Goed dat je dat gedaan hebt.

Als ik het goed begrepen heb dan is je nieuwe behandelaar ervan op de hoogte dat je nog contact hebt met de oude. Dan is het heel goed om dit te bespreken met hun, of met een van hun.

Want wij hier op een forum kennen jou niet en je situatie niet. Ik kan wel tien redenen bedenken waarom je nieuwe bhl het misschien juist wel heel goed zou kunnen vinden dat je dit contact met de oude hebt. Net zoals anderen hier allerlei redenen bedenken waarom dat misschien niet zo zou zijn. Maar voor ons allemaal blijft het gissen omdat we jou niet kennen.

Ik vind het heel dapper dat je de mail verstuurd hebt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
08-11-2019 22:18
Als je contact met je buurvrouw hetzelfde is als met je hulpverlener gaat er daar al iets niet goed. De gelijkwaardigheid in het contact maakt het verschil.
Dat gaat over wat je vervolgens met die gevoelens doet of kan.
De gevoelens op zich zijn verder hetzelfde.
Ik ben het ook zeer eens met Malinois: het begrip overdracht(sgevoelens) wordt zeer verkeerd gebruikt en misbruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-11-2019 07:52
Dat gaat over wat je vervolgens met die gevoelens doet of kan.
De gevoelens op zich zijn verder hetzelfde.
Ik ben het ook zeer eens met Malinois: het begrip overdracht(sgevoelens) wordt zeer verkeerd gebruikt en misbruikt.

Ben ik niet met je eens dat die gevoelens (altijd) hetzelfde zijn.
Wat wordt er volgens jou hier misbruikt/ verkeerd gebruikt.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-11-2019 09:12
Ben ik niet met je eens dat die gevoelens (altijd) hetzelfde zijn.
Wat wordt er volgens jou hier misbruikt/ verkeerd gebruikt.
Van Wikipedia:

'Overdracht is het herhalen van een patroon in een belangrijke maar verstoorde relatie uit het verleden, in een onbewuste poging deze relatie alsnog gezond te maken.'

Als ik mijn therapeut heel leuk vind hoeft dat helemaal geen herhaling te zijn van een verstoorde relatie uit het verleden.
De term overdrachtsgevoelens wordt verkeerd gebruikt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Misschien verdient de discussie over overdracht een eigen topic, mochten jullie die nog verder willen voeren....
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven