Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Rosalind schreef:
08-11-2019 23:23
Deksel op de pan doen?
Ook een tijdlang geprobeerd, maar dat werd ook niets.
En ik moest die stronken witlof toch ook echt geregeld omdraaien.


Het is bloemkoolpuree* geworden met héél weinig witlofvocht.


*Vervanging van bechamel-kaas-saus
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 23:27
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
08-11-2019 22:25
Ik vind het voorverwarmen van een oven het meest onzinnige dat er is. En energieverspilling. Ik zet de oven gewoon aan als of net voor ik het gerecht erin zet. En na de bereidingstijd (die meestal toch niet zo nauw komt) gewoon erin laten staan.
Ligt er aan wat je maakt.
Ik zou een cake niet in een koude(gas)oven zetten.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat dat oven voorverwarmen nog standaard in de recepten. Meeste ovens tegenwoordig zijn heteluchtovens en die hoeven nauwelijks voorverwarmd te worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
In elk recept voor appeltaart/(gevulde) speculaas/koekjes: "laat het deeg minstens een uur rusten in de koelkast, haal het deeg uit de koelkast en rol het uit". Hmm, dat deeg komt net keihard uit de koelkast, uitrollen is niet echt een optie.
Bij het recept zetten of de temperatuur voor een conventionele oven is of hetelucht. Hoef ik niet het hele boek door te worstelen om dat te vinden.
Voorverwarmen moet ik ondanks mijn hetelucht oven wel.
Ik ben vandaag op zoek naar een vegetarische quiche. Ik was net op een pagina met: Vegetarische quiche: 10 heerlijke gerechten om van te smullen
Klik ik op degene die mij het lekkerst lijkt, lees ik daar bij punt 4 (ik lees altijd eerst het hele recept, nog voor ik boodschappen doe, ik kan niet goed koken namelijk dus het moet wel makkelijk zijn): Doe de spinazie op de taartbodem, overgiet met het eimengsel. Leg de kerstomaatjes erop en bestrooi met de spekreepjes.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
08-11-2019 22:25
Of: voor 4 personen.

Hoe dan? Wij eten daar met zijn tweeën van en zijn echt geen bouwvakkers qua eten...
Ernstig herkenbaar.
Wij hebben het zelfs met de maaltijdpakketten.
Ik doe er altijd extra groente in.

Maar volgens mijn diëtiste zijn we inderdaad bouwvakkers mbt eten, want de porties zijn echt te groot.
Daarnaast is het natuurlijk schandelijk dat je met een pakje kookt, zelfs over die verse maaltijdpakketten.
"Kijk maar eens wat de ingrediënten van die saus zijn, dan kan je hem zelf namaken...doe ik ook altijd en is veel gezonder als je het zout, de suiker, de..., de...weglaat"
Ja en niet meer te vreten denk ik dan....Maar goed, ik heb het oprecht een aantal keren geprobeerd en soms heeft ze gelijk en soms ik :yes:
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
09-11-2019 10:58
Ernstig herkenbaar.
Wij hebben het zelfs met de maaltijdpakketten.
Ik doe er altijd extra groente in.

Maar volgens mijn diëtiste zijn we inderdaad bouwvakkers mbt eten, want de porties zijn echt te groot.
Daarnaast is het natuurlijk schandelijk dat je met een pakje kookt, zelfs over die verse maaltijdpakketten.
"Kijk maar eens wat de ingrediënten van die saus zijn, dan kan je hem zelf namaken...doe ik ook altijd en is veel gezonder als je het zout, de suiker, de..., de...weglaat"
Ja en niet meer te vreten denk ik dan....Maar goed, ik heb het oprecht een aantal keren geprobeerd en soms heeft ze gelijk en soms ik :yes:
Ik denk bij diëtisten altijd maar: "die hebben een kantoorbaan, ipv een fysieke baan, dat scheelt".
nlies schreef:
08-11-2019 23:24
:idee: Ik denk dus dat het aan mij ligt als er iets mislukt. Zijn gewoon de recepten fout.
Yes!
Nog niet genoemd:
De ergernis bij kookboeken van Britse koks.
Vertaald naar het Nederlands.

Ingrediënten:
225 gram champignons

Beste kookboekenvertaler, ben je wel eens in een Nederlandse supermarkt geweest? Daar zitten de champignons in doosjes van 250 gram. Denk je nu echt dat ik uit het champignondoosje 225 gram gebruik en de overige 25 gram (één zielige champignon) weer terugleg in de koelkast?
Met cups heb ik overigens geen moeite.
Ik heb een lijstje 1 cup bloem = zoveel gram

*En misschien ga ik ooit zo'n setje cups kopen,
want de meeste kookwinkels hebben die in hun assortiment*
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
08-11-2019 23:12
Ik heb dat met koekjes bakken. Het staat er allemaal zo geruststellend beschreven ' rol nu het deeg uit' . Ik stel me dan van te voren voor dat ik relaxed en charmant prachtige koekjes bak, in een handomdraai. Samen met mijn schattige dochtertje die geniet van moeders kookkunsten.
De waarheid is dat ik me een ongeluk rol, dat kutdeeg scheurt en overal blijft plakken en ik met scheef schort en bloem in mijn haar in mijn uppie in de keuken sta omdat dochterlief al lang is afgehaakt.
Ik mik deeg altijd 30 minuten in de koelkast en bestrooi het daarna met bloem. Uitrollen doe ik tussen bakpapier. Of het nou wel niet in een recept staat, zo doe ik het..

Koekjes bakken met kinderen bevat altijd een pauze, van een uurtje, om deze reden.
Of ik zorg dat ik alvast een lap deeg heb klaarliggen voor we beginnen.
Zeilboot76 schreef:
09-11-2019 06:52
Voorverwarmen moet ik ondanks mijn hetelucht oven wel.
Waarom zou dat moeten? Het duurt hooguit iets langer zonder voorverwarmen.
Ik verwarm voor ovenschotels etc zelden voor.
Voor iets ingewikkelders als bv merengue wel.
Alle reacties Link kopieren
Toepasselijk in deze categorie... maar niet helemaal on-topic.

Zinloos geweld: 100 gram rozijnen in een bakje met water gedaan, in plaats van 100 gram krenten. Dat is pas zinloos geweld [Freek de Jonge] ;-) :-D
Alle reacties Link kopieren
Verder heb ik vaak bij "splits de eieren in ei-geel en ei-wit".
Dat ik het ei-wit in een grote kom heb gedaan en het ei-geel in een bekertje ofzo.
En daaronder staat dan: "klop het ei-geel met xx gram suiker tot een romig geheel" :mad:
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
08-11-2019 23:43
Volgens mij staat dat oven voorverwarmen nog standaard in de recepten. Meeste ovens tegenwoordig zijn heteluchtovens en die hoeven nauwelijks voorverwarmd te worden
Mijn heteluchtoven doet er best lang over om 220 graden te worden.

Ik sprak laatst iemand die een uur eerder naar huis moest omdat hun extra grote luxe oven er een uur (!) over deed om op temperatuur te komen. Dat vonden ze wel de miskoop van de eeuw.

Ik scrol juist altijd eerst naar onder om te kijken hoe heet die oven nou moet. Dat dat ergens halverwege een recept staat vind ik dan weer ontzettend onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
09-11-2019 11:14
Met cups heb ik overigens geen moeite.
Ik heb een lijstje 1 cup bloem = zoveel gram

*En misschien ga ik ooit zo'n setje cups kopen,
want de meeste kookwinkels hebben die in hun assortiment*
Ik vind cups en theelepel/koffielepel receptie superhandig. 7 gram gist, dat kan ik niet goed afmeten, een theelepel wel.
Foute vertalingen. Traditionele Japanse soy sauce wordt vertaald met ketjap (veel zoeter). Nutritional yeast wordt biergist (moet edelgist zijn). Dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
09-11-2019 11:39
Waarom zou dat moeten? Het duurt hooguit iets langer zonder voorverwarmen.
Ik verwarm voor ovenschotels etc zelden voor.
Voor iets ingewikkelders als bv merengue wel.
Ovenschotels maakt ook niet zoveel uit, merengue-achtige zaken, cakes, pizza’s enzo zou ik toch wel voorverwarmen. Gewone taarten zou ik niet weten.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
08-11-2019 22:55
Toch nog eens noemen: er is ook voorgesneden en voorgeschilde pompoen in de vriezer van de supermarkt! ;-D

Mijn grootste receptendrama is dat mijn favoriete website off line is. Waarom? Laat het dan gewoon staan en vegeteren voor de liefhebbers. :'(

En ik ben ook geen fan van Jamies 15 minuten. Op tv lukt het hem echt maar als ik het dan probeer ben ik zo 45 min verder. Kan ik het dus net zo goed bij de inmiddels beproefde 30 min recepten houden.
+ werkelijk elk keuken apparaat en elke pan in mijn keuken gebruikt. Tja, als iemand mijn afwas zou kunnen doen, zou het geen probleem zijn, maar mijn keuken ziet er na zo'n kook expeditie uit als een slagveld.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-11-2019 12:26
Ovenschotels maakt ook niet zoveel uit, merengue-achtige zaken, cakes, pizza’s enzo zou ik toch wel voorverwarmen. Gewone taarten zou ik niet weten.
Kant en klaar pizza's kunnen ook zonder voorverwarmen 5 minuten langer dan op de verpakking staat, alles met bladerdeeg en broodjes kan ook. Bij taarten en cakes en merengue wel voorverwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
09-11-2019 12:33
Kant en klaar pizza's kunnen ook zonder voorverwarmen 5 minuten langer dan op de verpakking staat, alles met bladerdeeg en broodjes kan ook. Bij taarten en cakes en merengue wel voorverwarmen.
Ik heb het natuurlijk niet over kant en klaar pizza’s.
Ik heb ooit een vissoep van Joop Braakhekke gemaakt. Moest heel veel (best dure) vis in.
Ik vond het vreemd dat er nergens over bouillon gerept werd, maar hey, Joop, die zal het wel weten toch?

Niet dus.
Iets waar baksoda o.i.d. in zit, moet meteen een goed hete oven in, omdat het proces al bij het mengen begonnen is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat er altijd dat je de oven moet voorverwarmen in recepten omdat elke oven een andere opwarm tijd heeft. Anders klopt het aantal minuten dat het gerecht volgens het recept in de oven moet niet meer. Als iedereen bij 180 graden begint kloppen die 30/40/60 minuten die het recept aangeeft het beste.

Desalniettemin vind ik een recept meer een inspiratie of leidraad. Ik kan het zelf meestal veel lekkerder :)
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven