Geld & Recht alle pijlers

Huurcontract niet verlengd

09-11-2019 10:27 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds februari 2019 hebben we ons eerste huur huisje met tuin(zij en achtertuin). Daar waren we super blij mee.

Het liep in het begin wel wat vreemd met de huurbaas. Wij kwamen langs om dingen te bespreken die wij graag wilde doen in het huis. We wilde een schutting in de zij tuin, kippen en een moestuin in de achtertuin, vaatwasser aansluiting, tegels etc. Dat vond hij allemaal prima. Dus wij begonnen vol enthousiasme te klussen. Op een gegeven moment kwam hij naar ons toe: 'wat zijn jullie aan het doen?'. We waren de tuin aan het opmeten voor de schutting. 'Dat wil ik niet. Dat hebben we niet afgesproken'. Wij waren er even stil van, want dat hadden we wel degelijk besproken. Vervolgens stelde hij zijn eisen: er mag niks in de achtertuin staan en als je er wilt bbqen dan moet je een appje sturen en het erna netjes achterlaten. De kippen mogen in dat hoekje en de ren mag 1 meter hoog zijn 1 meter breed en 2 meter lang. Er mag een omheining komen, maar daarmee mag je niet de hele tuin afzetten maar een klein gedeelte. De omheining moet van gaas zijn en mag max 1.20 hoog zijn. Dus ja dat was compleet anders dan dat wij het voor ons zagen. Waren wij blij dat we nog geen schutting hadden gekocht...

Dus wij hebben netjes een omheining van 1.20 neergezet en de achtertuin met rust gelaten. Maar we hebben de kippen niet op de aangewezen plek gezet. We wilde de kippen namelijk IN de omheining hebben en niet erbuiten. Anders is dat toch niet gezellig! En wat maakt het uit..

Maargoed nu een ruim een half jaar later hebben we een aangetekende brief ontvangen dat ons huur contract niet wordt verlengd. Dat is enorm balen, want dan had ik niet zoveel geklust in het huis... ook liggen de huurhuizen niet voor het oprapen. Er staat ook geen reden in de brief. We zijn aan het zoeken maar stel dat we niks vinden... Wat zijn onze rechten hierin?

Groetjes!
linnylow schreef:
09-11-2019 11:51


Zo mag je bij geen enkele huur-woning bijna meer huisdieren..
Wat een onzin; in Nederland kan een verhuurder deze eis helemaal niet stellen. Een absoluut verbod is in strijd met het recht op priveleven dat in NL wordt beschermd door het EVRM.
Alle reacties Link kopieren
to woon je in nl of in het buitenland? dat maakt nogal wat uit nl.
Kikix schreef:
09-11-2019 11:51
Het gaat inderdaad om een jaarcontract, dus een tijdelijk contract. Dus we blijven hard zoeken.

Voor zover ik weet en ik me heb laten vertellen, wordt er altijd wel gewerkt met een jaarcontract bij particulieren. Ik zal dus in het vervolg vragen of de kans op verlenging wel aanwezig is.

Of gewoon geen tijdelijk contract accepteren. Veel te link met de huidige woningnood.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
09-11-2019 11:53
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je kippen in een huurwoning zou willen hebben. En het lijkt me dat de verhuurder daar wel iets over te zeggen heeft, want als de buren last krijgen van jouw kippen kloppen ze ook bij je verhuurder aan.

Afijn het kan ook gewoon zo zijn dat je een contract van een of twee jaar hebt en de verhuurder sowieso niet wil verlengen omdat het dan van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd wordt.
Wij hebben het daarom in overleg met de verhuurder en buren gedaan. We wonen afgelegen en de buren hebben ook kippen. Dus dat is het probleem niet.

Ik denk inderdaad dat dat het geval is.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-11-2019 11:59
Wat een onzin; in Nederland kan een verhuurder deze eis helemaal niet stellen. Een absoluut verbod is in strijd met het recht op priveleven dat in NL wordt beschermd door het EVRM.
Heb het nu al zovaak meegemaakt dat het er stond hoor “ geen huisdieren toegestaan “ bij appartementen ... Waf moet je dan die regels bewust negeren en aan je laars lappen ?

en andere krijg wellicht dezelfde situatie als TO dat je eruit gezet wordt.
linnylow wijzigde dit bericht op 09-11-2019 12:02
10.31% gewijzigd
S-Meds schreef:
09-11-2019 11:04
je hebt een contract voor bepaalde tijd, de verhuurder mag je er uit zetten mits hij dit één maand van te voren aankondigt
3 maanden, huurder heeft 1 maand opzegtermijn.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
09-11-2019 11:59
to woon je in nl of in het buitenland? dat maakt nogal wat uit nl.
In Nederland
Maar goed, het is een tijdelijk contract dus hij mag de huur inderdaad opzeggen. Dat gedoe over die tuin doet er dus niet meer toe.
Gauw op zoek naar een nieuwe woning dan maar, en de volgende keer even goed lezen wat er allemaal wel en niet mag.
ClumsyNinja schreef:
09-11-2019 11:59
Wat een onzin; in Nederland kan een verhuurder deze eis helemaal niet stellen. Een absoluut verbod is in strijd met het recht op priveleven dat in NL wordt beschermd door het EVRM.


Een absoluut verbod kan niet, maar bij overlast mag de verhuurder het wel verbieden:

Het uitgangspunt is dat er een goede reden moet zijn om in een huurcontract een verbodsbepaling op te nemen.

Redelijk belang
De verhuurder dient dus een redelijk belang te hebben bij, of een goede aanleiding voor, het opnemen van zo’n verbod. Als niet duidelijk is welk belang de verhuurder bij het verbieden heeft, bestaat er dus in beginsel ook geen reden voor het opleggen van zo’n beperking van de persoonlijke levenssfeer van de huurder.

Overlast
Als uw hond ernstige overlast veroorzaakt voor de rest van de huurders en deze hier structureel over klagen bij de verhuurder, of schade toebrengt aan de woning of uw mede bewoners, kan het anders liggen. In dat geval kan uw verhuurder wel voldoende belang hebben en dus een goede kans maken om in een procedure bij de rechter naleving van het verbod af te dwingen.

Bron: https://www.woonbond.nl/vraagbaak/mag-m ... -verbieden
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-11-2019 11:59
Wat een onzin; in Nederland kan een verhuurder deze eis helemaal niet stellen. Een absoluut verbod is in strijd met het recht op priveleven dat in NL wordt beschermd door het EVRM.
Maar zodra ze weten dat je huisdieren hebt kunnen ze je wel weigeren.
Gatekeeper* schreef:
09-11-2019 12:02
3 maanden, huurder heeft 1 maand opzegtermijn.


Nee, bij een tijdelijk contract met een einddatum mag de verhuurder tot 1 maand voor die datum de huur opzeggen.
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-woning
De verhuurder mag helemaal niet tussentijds opzeggen, ook niet met een termijn van drie maanden.
TO, zoals je ziet krijg je nogal wat tegenstrijdige adviezen hier. Vraag je rechtsbijstand of een andere jurist naar jullie rechten. Voor zover ik lees op de site van de Woonbond hebben jullie geen rechten, heeft de verhuurder tijdig aangekondigd dat er niet verlengd wordt en moeten jullie dus op zoek naar een ander huis.
Sinds 2016 is er een mogelijkheid van tijdelijke verhuur. Er zitten wel nog wat regels van de Rijksoverheid aan vast, hier wat extra uitleg van de Woonbond.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 09-11-2019 12:10
27.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-11-2019 12:02
Maar goed, het is een tijdelijk contract dus hij mag de huur inderdaad opzeggen. Dat gedoe over die tuin doet er dus niet meer toe.
Gauw op zoek naar een nieuwe woning dan maar, en de volgende keer even goed lezen wat er allemaal wel en niet mag.
Ja, zijn we mee bezig :).

We hadden het contract wel goed gelezen over de tuin etc. Stond er niet in, behalve dat het onderhouden moest worden. Maargoed doet er verder idd ook niet meer toe. Maar moest het toch even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
09-11-2019 12:06
TO, zoals je ziet krijg je nogal wat tegenstrijdige adviezen hier. Vraag je rechtsbijstand of een andere jurist naar jullie rechten. Voor zover ik lees op de site van de Woonbond hebben jullie geen rechten, heeft de verhuurder tijdig aangekondigd dat er niet verlengd wordt en moeten jullie dus op zoek naar een ander huis.
Ja inderdaad, dankje. Ik blijf op zoek naar een ander plekje. Want zo graag wil ik hier ook niet blijven 😅
Marana schreef:
09-11-2019 12:05
Nee, bij een tijdelijk contract met een einddatum mag de verhuurder tot 1 maand voor die datum de huur opzeggen.
https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-woning
De verhuurder mag helemaal niet tussentijds opzeggen, ook niet met een termijn van drie maanden.
Ik had als verhuurder 3 maanden opzegtermijn. Ik verhuurde wel onder de leegstandswet.
Gatekeeper* schreef:
09-11-2019 12:11
Ik had als verhuurder 3 maanden opzegtermijn. Ik verhuurde wel onder de leegstandswet.


Dat is een heel ander geval, dan heb je een heel ander contract. Bij verhuur onder de leegstandswet vervalt veel van de huurbescherming die je bij gewone huur wel hebt.
Alle reacties Link kopieren
behoudens uitzonderingen als leegstand, nieuwbouw, kraak, kan de verhuurder tegenwoordig bij een bepaalde tijd contract uiterlijk een maand voor het eind van de contractperiode aanzeggen. Dat is een mededeling dat het einde nadert en de huurder eruit moet. Indien het contract nog eens verlengd zou worden, zou het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd worden. De meeste particuliere verhuurders willen dat niet want dan is het moeilijker om de huurder eruit te krijgen. Bovendien, een huurder die het eerste jaar al allerlei aanpassingen aan de tuin wil en huisdieren heeft, daar zijn weinig verhuurders enthousiast over.
De volgende particuliere verhuurder zal je waarschijnlijk ook een contract voor bepaalde tijd van max 24 maanden geven.
Alternatief is een sociale huurwoning. Als je inkomen daarvoor te hoog, is het een kwestie van kopen of instemmen met verhuurder.
real_tweety schreef:
09-11-2019 15:58
Alternatief is een sociale huurwoning. Als je inkomen daarvoor te hoog, is het een kwestie van kopen of instemmen met verhuurder.

Of huren in de vrije sector via een grote vastgoedbeheerder, zoals MVGM en REBO. Die hebben vaak standaardcontracten en verhuren voor onbepaalde tijd. Moet je wel een grote portemonnee hebben.
Alle reacties Link kopieren
TJa.. hij mag je contract opzeggen.. sowieso niet zoveel investeren als je particulier huurt..

Snel maar wat anders zoeken met niet zo'n zeikerd als huurbaas en voortaan afspraken op papier zetten.
Alle reacties Link kopieren
real_tweety schreef:
09-11-2019 15:58
behoudens uitzonderingen als leegstand, nieuwbouw, kraak, kan de verhuurder tegenwoordig bij een bepaalde tijd contract uiterlijk een maand voor het eind van de contractperiode aanzeggen. Dat is een mededeling dat het einde nadert en de huurder eruit moet. Indien het contract nog eens verlengd zou worden, zou het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd worden. De meeste particuliere verhuurders willen dat niet want dan is het moeilijker om de huurder eruit te krijgen. Bovendien, een huurder die het eerste jaar al allerlei aanpassingen aan de tuin wil en huisdieren heeft, daar zijn weinig verhuurders enthousiast over.
De volgende particuliere verhuurder zal je waarschijnlijk ook een contract voor bepaalde tijd van max 24 maanden geven.
Alternatief is een sociale huurwoning. Als je inkomen daarvoor te hoog, is het een kwestie van kopen of instemmen met verhuurder.
Ja dat zal inderdaad de reden zijn dat hij ons eruit wil.

Voordat wij het contract tekende wist hij al dat we dieren hadden. Dat was geen enkel probleem. Daarnaast noem ik het plaatsen van een omheining nou niet echt een drastische aanpassing....

Maargoed wij zoeken nu verder!
linnylow schreef:
09-11-2019 12:01
Heb het nu al zovaak meegemaakt dat het er stond hoor “ geen huisdieren toegestaan “ bij appartementen ... Waf moet je dan die regels bewust negeren en aan je laars lappen ?

en andere krijg wellicht dezelfde situatie als TO dat je eruit gezet wordt.
Oh ze kunnen er vanalles in zetten, wil nog niet zeggen dat dat ook juridisch klopt. Wat je moet als je ergens wil wonen maar je hebt een dier? Niet van te voren zeggen en er gewoon gaan wonen. Als jouw dier geen overlast veroorzaakt komt de verhuurder er in normale gevallen niet eens achter.
Mijn verhuurder heeft echt geen idee hoe ik woon en of ik een huisdier heb.
Alle reacties Link kopieren
Kikix schreef:
09-11-2019 18:34
Ja dat zal inderdaad de reden zijn dat hij ons eruit wil.

Voordat wij het contract tekende wist hij al dat we dieren hadden. Dat was geen enkel probleem. Daarnaast noem ik het plaatsen van een omheining nou niet echt een drastische aanpassing....

Maargoed wij zoeken nu verder!
Ik zou het niet persoonlijk opvatten en er vanuit gaan dat jullie verhuurder bij iedereen de huur opgezegd zou hebben, omdat het anders zoals gezegd een contract voor onbepaalde tijd zou worden. Daar zou ik als verhuurder ook niet op zitten te wachten. Dan vele malen liever ieder jaar of iedere twee jaar een nieuwe huurder zoeken.
Mijn ervaring met huren is. Huur of van een woningbouwvereniging of huur via een grote verhuurmakelaar. Bij beide nooit “gedoe” gehad met contracten/zaken die kapot waren etc.

Wel een keer via kamernet een appartementje gehuurd. Wat een gezeik! Nooit weer. Was gelukkig jaar of 10 geleden, zonder kind. Maar o o o wat een gedoe toen. Wekenlang zonder warm water gezeten, rare eisen in het contract en een huurbazin die zomaar “mijn” woning inkwam met de sleutel O_O
Grijskleedje31 schreef:
10-11-2019 17:42
Mijn ervaring met huren is. Huur of van een woningbouwvereniging of huur via een grote verhuurmakelaar. Bij beide nooit “gedoe” gehad met contracten/zaken die kapot waren etc.

Wel een keer via kamernet een appartementje gehuurd. Wat een gezeik! Nooit weer. Was gelukkig jaar of 10 geleden, zonder kind. Maar o o o wat een gedoe toen. Wekenlang zonder warm water gezeten, rare eisen in het contract en een huurbazin die zomaar “mijn” woning inkwam met de sleutel O_O

Same here. Ik ga echt nooit van een particulier huren. Hoor bijna alleen maar horrorverhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven