bevallen en opvoeden toen en nu

11-11-2019 22:24 147 berichten
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.

Opvoeden deden we destijds via overlevering en Spock. Kortom; een heel verschil met nu. Het lijkt me leuk om hier over van gedachten te wisselen. Hoe ging het toen en nu rondom bevallen en opvoeden?
Alle reacties Link kopieren
Dan is er in 2 jaar veel veranderd, ik beviel in 86. Scheren deden ze niet aan, man erbij was normaal. Mocht meteen zelf douchen. Sluitlakens was ook niet van toepassing en ik heb mijn dochter zelf aangegeven bij de Gemeente. Daar stonden ze dan wel weer van te kijken. Ik kreeg wel 10 dagen voltijds kraamhulp, omdat ik particulier verzekerd was, mijn man studeerde toen nog.
In de kraamtijd liep ik al te wandelen met de baby. Weet je zeker dat dat in 1984 was? Het klinkt meer als uit de tijd van mijn moeder, de jaren 60.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
2011 bevallen. vraag me af of dit nu nog zo gaat, ik mocht vanwege de hechtingen juist niet op de bank zitten of iets zachts. Ik moest op een houten stoel en anders een broodplank op de bank en dáár op zitten.
plat liggen was er niet bij, zo snel mogelijk juist naar de wc om te plassen en gaan wandelen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in ‘81 geboren maar no way dat het zo ging zoals jij zei. Ben je in een dorp bevallen?

Mijn vader mocht er zonder problemen bij zijn. De foto’s laten duidelijk zien dat mijn moeder echt niet geschoren was en een sluitlaken heeft ze ook echt niet gehad. Wel kon ze gewoon lekker kramen zoals ze wilde.

Mijn opvoeding ging in den beginne uit het groeiboekje ;) Verder deden ze vooral wat goed voelde en waar ze als lichte hippies/punkers zich goed bij voelden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Was het in 1984 nog zo ouderwets? In 1999 werd je niet geschoren, was het normaal dat je man bij de bevalling was, en sluitlakens bestonden niet meer.
Het enige verschil dat ik kan bedenken met 2005 (mijn jongste) is dat oudste afwisselend op haar zij gelegd moest worden, en jongste plat op haar rug. Dat heb ik niet gedaan omdat ik heel veel kinderen zag met rare platte achterhoofden, en ik het risico van zijligging niet zo groot vond.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uit 80, en ik weer heel zeker dat het echt normaal was dat de vader bij de bevalling was hoor. Sluit laken had mijn moeder ook nog nooit van gehoord (zelf vorig jaar bevallen, en ik vroeg me af wat dat was). En zij stond ook een paar uur na de bevalling gewoon weer naast haar bed.
Dat scheren had ik toevallig ook gevraagd, dat werd echt niet voor je gedaan. Waar ben jij in vredesnaam bevallen??

Ik ben zelf vorig jaar bevallen, vader was er niet bij. Maar dat is niet helemaal eerlijk, want die is er ook gewoon niet (donor) ;-) . Ik moest juist wel een flinke tijd blijven liggen, maar dat had met bloedverlies te maken, anders was ik zo onderuit gegaan.
Hoe lang je kraamvrouw bent moet je zelf weten natuurlijk. Ik had in principe recht op 8 dagen kraamzorg, dus in die zin gewoon nog steeds 8 dagen. Niet zo heel anders dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 1985 bevallen van de oudste in het ziekenhuis.
Mijn man was gewoon bij de bevalling en geschoren werd ik niet.
Wel een sluitlaken gehad, maar platliggen hoefde ik niet.

Opvoeden met het groene groeiboekje van het consultatiebureau.
Pluk de dag
Mijn moeder kreeg kinderen in de zestiger en zeventiger jaren. En de aanstaande vader erbij was toen gebruikelijk.

En opvoeden... daar is tegenwoordig toch nog steeds een verschil tussen? Lees het forum maar.
Alle reacties Link kopieren
2015
Thuis bevallen, eerste dagen wel op de bovenverdieping gebivakeerd omdat ik amper de trap af kon. 2 uurtjes per dag beneden.
Been there, done that, got the T-shirt.
suzyqfive schreef:
11-11-2019 22:42
Ik ben in ‘81 geboren maar no way dat het zo ging zoals jij zei. Ben je in een dorp bevallen?

Mijn vader mocht er zonder problemen bij zijn. De foto’s laten duidelijk zien dat mijn moeder echt niet geschoren was en een sluitlaken heeft ze ook echt niet gehad. Wel kon ze gewoon lekker kramen zoals ze wilde.

Mijn opvoeding ging in den beginne uit het groeiboekje ;) Verder deden ze vooral wat goed voelde en waar ze als lichte hippies/punkers zich goed bij voelden.
Nee hoor, Breda, kraamhotel moederheil. Daar beviel het gros van Breda en omstreken.
Alle reacties Link kopieren
Wat is nu? Ik beviel 9 jaar geleden. Dat is inmiddels al bijna prehistorie.

Verschillen met verhaal in de OP:
- vader werd er flink bij betrokken en er werd van hem ook wel het een en ander verwacht (navelstreng doorknippen, wensen doorgeven, alle benodigdheden aanreiken, meehelpen met de allereerste babyverzorging, kortom het eerste aanspreekpunt voor iedereen die niet beroepshalve tussen mijn benen stond te loeren).
- Qua opvoeding/verzorging: 1001 lijsten via internet.
- duizend foldertjes en ‘stille wenken’ over borstvoeding.
- de vraag van de verpleging of we iets ‘speciaals’ met de placenta wilden doen (man viel bijna flauw toen ze dat ding vulden en met dat geval in de hand die vraag kwamen stellen, ik ging gelijk over mijn nek)

Overeenkomsten:
- sluitlaken. Mijn moeder kwam vier uur na de bevalling en wikkelde mij helemaal in (kraamhulp was spiksplinternieuw en ze had het nog nooit live gezien). Kraamzorg stimuleerde vooral het rondschuifelen in huis maar hield wel strikt de hand aan rusttijden.
- Qua verzorging en voeding in die eerste dagen zocht ik vooral vriendinnen op die al eerder met het bijltje hadden gehakt. Dus best veel overlevering.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Macoti schreef:
11-11-2019 22:48
Ik ben in 1985 bevallen van de oudste in het ziekenhuis.
Mijn man was gewoon bij de bevalling en geschoren werd ik niet.
Wel een sluitlaken gehad, maar platliggen hoefde ik niet.

Opvoeden met het groene groeiboekje van het consultatiebureau.
Ja, het groene groeiboekje in plastic map. Met zacht geel/groene soort van postit aantekeningen over voeding van het consultatiebureau. Met 3 maanden 1/2 aardappel en 75 gram bloemkool door de passeviet. Potjes waren er wel maar beperkt en duur. Luiers zaten nog in grote kartonnen dozen en de goedkoopste waren fixies.
VGM1980 schreef:
11-11-2019 22:40
2011 bevallen. vraag me af of dit nu nog zo gaat, ik mocht vanwege de hechtingen juist niet op de bank zitten of iets zachts. Ik moest op een houten stoel en anders een broodplank op de bank en dáár op zitten.
plat liggen was er niet bij, zo snel mogelijk juist naar de wc om te plassen en gaan wandelen etc.
Ben ik ook benieuwd naar.
Hier 2012 bevallen. En ook met de knip op een harde stoel :rrr:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zes keer bevallen en heb vijf kinderen om op te laten groeien.

Mijn eerste bevalling was in 1999. De dag voor de bevalling ging ik gewoon nog naar college. De weeën opvangen deed ik thuis, kind is in het zh geboren waar mijn moeder de navelstreng doorknipte. De baby’s lagen toen ‘s nachts daar nog wel op het zaaltje. De volgende ochtend deed ik zelf aangifte bij het loket van de burgerlijke stand in het zh. Dat kon toen net voor het eerst sinds zes dagen.

‘Oei, ik groei’ was de opvoedbijbel.

De tweede werd anderhalf jaar later geboren, thuis, in sneltreinvaart. De VK zat gezellig met mijn vriend thee te drinken beneden toen ik van geen weeën naar volledige ontsluiting in 1 minuut ging. De kraamverzorgster was net een minuut binnen en de vk kon haar handschoenen niet meer aandoen.
De volgende dag ben ik op de fiets gestapt om extra kleertjes te halen want ze was dysmatuur. Kraamzorg hadden we toen maar 3u per dag. Meer werd niet vergoed.

Met zeventien weken bevallen van een overleden kindje een jaar en paar mnd later. Ik had buikpijn maar de doktersassistente wilde geen arts sturen. Ik ben toen op de wc bevallen, alleen. De ambulancebroeders waren wel heel lief gelukkig. Geen nazorg toen (2002)

Mijn derde 2008 is thuis geboren. Ze zou in (ons eigen) bad worden geboren maar op het laatst voelde het ineens niet goed. Maar goed ook want ik verloor onwijs veel bloed. Moest met de ambu naar het ziekenhuis. Dat mijn vk ook infusen kon aanleggen heeft mijn leven gered, anders waren mijn aders ingeklapt.
In het ziekenhuis flinke be(mis)handeling gehad door de gyn (maar was nodig). Alleen daarna werd ik gewoon naakt in een bed op een kamer gelegd door de verpleging en zoek het maar uit. Vond ik erg verdrietig. Heb toen thuis tien dagen kraamzorg gehad. De partushulp had thuis het hele bloedbad heel fijn schoongemaakt. Mijn vriend mocht niet blijven slapen destijds in dat ziekenhuis.

De vierde moest in het zh geboren worden ivm bovenstaand verhaal. En ook in verband daarmee een hele fijne verpleegkundige gehad die er de hele tijd bij was. nou ja, hele tijd. Tussen binnenkomst en baby zat maar even maar daarna is ze al die tijd gebleven.
Ook toen tien dagen kraamzorg gehad.

Bij de vijfde beetje zelfde verhaal maar toen heb ik 15dg kraamzorg gehad.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bevallen in 2002 en 2005, bij beiden sluitlaken gebruikt al had de kraamhulp nog nooit zo'n ding gezien.

Voor mijn moeder (bevallen in de jaren 60) was vooral het voeden op verzoek en je kind bij je houden vrij wereldschokkend, ze was er van overtuigd dat ik mijn prille babies tot op het bot verwende daarmee.
In ‘84 was het toch al jaren algemeen gebruik dat de vader aanwezig was? Sinds de jaren ‘60/‘70 toch zeker wel.

Ik (en tweelingbroer) ben van ‘80, maar oudere broer en zus van ‘77en ‘75. Allemaal al heel gangbaar dat vader bij de bevalling was.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 23:21
39.67% gewijzigd
Wat ik me ook nog herinner uit die tijd zijn de glazen kolf dingen met rode knijp toeter. Mijn jongste kreeg ik in 2000 dus 16 jaar na mijn eerste. Toen kon ik godzijdank elektrisch kolven. Maar na mijn eerste in '84 en mijn laatste in 2000 en nu bij mijn kleinkinderen zit een wereld van verschil in bevallen en opvoeden.
Nitflex schreef:
11-11-2019 23:12
In ‘84 was het toch al jaren algemeen gebruik dat de vader aanwezig was? Sinds de jaren ‘60/‘70 toch zeker wel.

Mijn vader was erbij, en dat was in de jaren 60.
the_Wicked_Witch schreef:
11-11-2019 23:13
Mijn vader was erbij, en dat was in de jaren 60.
Ja, ik weet heel zeker dat dit toen ook al lang niet meer raar was. In ‘84 zeker niet.

In Australië begon dat ook zo in de jaren 60/70:

https://youtu.be/JLUtbbMByx8
suzyqfive schreef:
11-11-2019 22:42
Ik ben in ‘81 geboren maar no way dat het zo ging zoals jij zei. Ben je in een dorp bevallen?

Mijn vader mocht er zonder problemen bij zijn. De foto’s laten duidelijk zien dat mijn moeder echt niet geschoren was en een sluitlaken heeft ze ook echt niet gehad. Wel kon ze gewoon lekker kramen zoals ze wilde.

Mijn opvoeding ging in den beginne uit het groeiboekje ;) Verder deden ze vooral wat goed voelde en waar ze als lichte hippies/punkers zich goed bij voelden.
Hier hetzelfde
Eviva1983 schreef:
11-11-2019 23:03
Ben ik ook benieuwd naar.
Hier 2012 bevallen. En ook met de knip op een harde stoel :rrr:
In mijn tijd zat je dan op een opblaas bandje. En je praatte niet openlijk over je hechtingen. Tien jaar voor mijn tijd, rond 1974 dus, gaf je de kraamvrouw nog een pan verse soep, een dozijn eieren of een biefstuk. Ben zelf weleens met een pan soep op pad gestuurd naar een overbuurvrouw die net bevallen was van een tweeling. Thuis, dat kon/mocht toen nog. Toen ik mijn tweeling kreeg in 1987 moest dat in het ziekenhuis.
Volgens mij lag er in de jaren 70/80 wel veel minder nadruk op borstvoeding dan tegenwoordig. Het werd niet altijd gestimuleerd, snel opgegeven of überhaupt niet geprobeerd. Kunstvoeding werd ook als beter en gezonder aangeprezen. Dat is nu juist het tegenovergestelde. Ik hoor ook vaak dat moeders van vriendinnen het maar onzin vinden, die borstvoeding.
Alle reacties Link kopieren
In 1984 keizersnee gehad. Man mocht mee de operatiekamer op in een pak en ik kreeg zoon gelijk na de geboorte in mijn armen. Sluitlaken ken ik ook niet. Was wel een vooruitstrevende gynaecologe en was een geplande keizersnee.
Niemand is onmisbaar
Nitflex schreef:
11-11-2019 23:16
Ja, ik weet heel zeker dat dit toen ook al lang niet meer raar was. In ‘84 zeker niet.

In Australië begon dat ook zo in de jaren 60/70:

https://youtu.be/JLUtbbMByx8
Toen ik werd geboren ook niet, begin jaren ‘80. En daarvoor was dat ook al heel gewoon.

Ben 3 en 6 jaar geleden bevallen. Hechtingen inderdaad op harde stoel ofzo. Niet echt gedaan want ik heb niet echt harde stoelen. Bovendien zat er bij mij een knoopje verkeerd, blij dat ik daarmee niet teveel op harde stoelen ben gaan zitten :-?

Bij oudste vond ik de bevalling ronduit kut. Bij jongste ging het veel beter, maar toen had ik inmiddels door dat je niet met een lieve glimlach moet vragen om pijnstilling (je kan nog lachen dus het zal wel meevallen), maar dat je zeer duidelijk moet aangeven dat je een ruggenprik wil EN WEL NU. NEE GEEN DISCUSSIE!

Verder heel veel propaganda over borstvoeding, door verloskundige, maar vooral ook door kraamzorg. Bij oudste heel veel last van gehad, bij jongste wat minder.
Wat mij verder is opgevallen is dat er best wel luchtig werd gedaan over de kraamtranen, terwijl ik bij oudste toch zeer rap richting de pnd ging en mezelf na een week of vier jankend naar de huisarts heb gesleept.
Fara69 schreef:
11-11-2019 22:24
TO begint. Ik kreeg mijn oudste in '84. Je man/vriend mocht al wel bij de bevalling zijn maar liever niet. Je werd van onderen nog geschoren en een bekken met dettol oplossing stond standaard in de kraamkamer. Na de bevalling moest je 12 uur plat liggen met een sluitlaken met een opgerold washandje erin boven je baarmoeder. Toen was je nog kraamvrouw voor minstens 8 dagen.
Ik ben zelf in het ziekenhuis geboren in '74 en op de foto's van mijn geboorte (genomen door mijn vader) staat mijn moeder met een grote pluk schaamhaar vol in beeld. Dus scheren is toen niet gedaan. Wat ik overigens wel begreep van mijn moeder is dat ze het jammer vond dat ik meteen werd meegenomen om te worden gewassen. Een baby werd toen nog niet met huidsmeer op de buik gelegd. Net als borstvoeding geven, dat was toen even een tijd uit denk ik. Want mijn moeder heeft mij en mijn sib al snel flesjes gegeven. Ik geloof dat het voeden niet zo lukte en dan was een flesje meteen het alternatief.

Mijn moeder is op haar beurt als baby weer gevoed door een min (oorlogstijd). Mijn oma had niet genoeg voeding en de buurvrouw die ook net een baby had gekregen, had meer dan genoeg. Dus daar werd mijn moeder gewoon aangekoppeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven