Wintersport Frankrijk

12-11-2019 12:51 27 berichten
Ik ben op zoek naar een leuke wintersportbestemming in Frankrijk. Omdat ik op dit moment na me ingelezen te hebben door alle opties even echt niet meer weet welke regio nu de beste keus zou zijn voor ons vroeg ik me af of jullie nog tips hebben?

Onze wensen zijn:

- Man en ik hebben nog nooit 'echt' geskied (behalve in snowworld een dagje), dus een skigebied met veel makkelijke routes (en een skischool ;-))
- Liefst een rustige plaats, er hoeft geen uitgebreide apres-ski te zijn.
- Bereikbaar per OV
- Genoeg routes om ons 6 dagen (in januari) te kunnen vermaken

Alvast bedankt voor de hulp!
Alle reacties Link kopieren
Heel klein en knus.. La Norma en/of Valfréjus. Liggen beide bij Modane, waar de TGV stopt.
Alle reacties Link kopieren
val d'isere??

kun je met de Thalys bereiken dacht ik
Via wintersport.nl al je wensen in vullen bij skigebied, dan rollen er zo een aantal uit. Als beginner vermaak je je al met 40km piste is mijn ervaring :) Bereikbaar per ov is de enige die wat lastig is, maar dan zou ik eerder advies vragen op dat forum dan op dit forum, daar krijg je veel ervaringsdeskundigen. Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
jouw lijstje past mijns inziens beter bij Oostenrijk , in Frankrijk vond ik Valmorel leuk, echt een leuk klein plaatsje met een fijn ski gebied.
Alle reacties Link kopieren
oh, geen idee of dat per OV bereikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Als ik op Wintersport.nl jouw wensen mbt een skigebied intik, dan kom je hierop uit:
https://www.wintersport.nl/wintersport/ ... kkelijk:fr
En deze link helpt je ook:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/74317

Nadeel van als beginner naar de over het algemeen grote Franse gebieden gaan, is dat je je echt overweldigd voelt door de weidsheid van de skigebieden en daardoor ben je bang om te verdwalen of om op te moeilijke pistes terecht te komen.

Mag ik je vragen waarom je in Frankrijk wilt gaan skiën?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Als je nog nooit echt hebt geskied, zou ik eerst een keer naar winterberg gaan, of een klein gebied in Oostenrijk.

Ben zelf alleen in grotere gebieden in Frankrijk geweest, en ik vond de Franse pistes ( met uitzondering van groen, dat kennen ze n Oostenrijk niet) lastiger dan Oostenrijkse. Ook betaal je dan voor een dure skipas, waar je weinig gebruik van maakt. Op zich zijn in val thorens en les menuires wel veel blauwe pistes, maar voor een beginner nog steeds lastig.

Waarom wil je met t ov en niet een busreis erbij boeken?
Als je als beginner les gaat nemen, ga je waarschijnlijk best vaak dezelfde pistes doen en dat is ook helemaal niet erg. Pas als je fatsoenlijk rode pistes kunt nemen, zou ik op zoek naar een mooi groot gebied.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 14:04
Reden: Aanvulling
17.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mee met je verhaal, Forumfossiel, behalve met je optie om voor Winterberg te skiën. Als mensen ergens als malloten van de berg afkomen en geen enkele weet hebben van de FIS pistereglementen, is het daar wel.
Rodelimo zou op slag nooit meer gaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hee,

Bedankt voor al jullie reacties!

De reden om voor Frankrijk te kiezen is dat we op bezoek gaan bij familie in Frankrijk. Op de terugweg willen we dan graag (als we toch relatief in de buurt zijn), een paar dagen skiën.

De reden om dit met de trein te doen is dat het ons naar zuid frankrijk (waar de familie woont) behoorlijk wat tijd scheelt tov de auto. Voor zover ik kon zien waren een aantal skigebieden ook met de TGV + lokale bus wel te bereiken dus vandaar:)

Ik moet zeggen dat ik nu wel nieuwsgierig raak naar Winterberg Ninanoname, haha. Bedankt voor de link naar die website ook! Ik ga die website vanavond na het werk even goed doorlezen en invullen.

Rosiethelab, 40 km al? Dat valt goed mee dan! Als ik de kaartjes bekijk van gebieden met een dergelijke afmeting ben ik bang dat ik er dan gauw op uitgekeken ben. Tegelijk vind ik het erg lastig in te schatten met wat voor formaat gebied je toe kunt voor 6 dagen zonder je te vervelen(ma-za)?

Maar als ik dat zo hoor is het dan idd zonde om heel groot te denken en misschien beter om het wat overzichteelijker te houden...

Ik zat te denken zo'n arrangement bij Sunweb te boeken, een huisje incl materiaal, skipas. Is dat handig, of kan je dat ook prima op dat momentdaar ter plekke nog regelen?
Ik zou eerst even informeren bij de skischool of je een pas nodig hebt. Als je niet verder komt dan het tapijtliftje van de oefenweide, heb je die vaak niet nodig.

Als je serieus wilt skieen is het misschien zinvol om nog minimaal 5 lessen op een rolbaan te nemen. Want snowworld is echt heel anders dan de gemiddelde blauwe piste, laat staan een rode.
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
12-11-2019 14:53

Rosiethelab, 40 km al? Dat valt goed mee dan! Als ik de kaartjes bekijk van gebieden met een dergelijke afmeting ben ik bang dat ik er dan gauw op uitgekeken ben. Tegelijk vind ik het erg lastig in te schatten met wat voor formaat gebied je toe kunt voor 6 dagen zonder je te vervelen(ma-za)?

Maar als ik dat zo hoor is het dan idd zonde om heel groot te denken en misschien beter om het wat overzichteelijker te houden...

Ik zat te denken zo'n arrangement bij Sunweb te boeken, een huisje incl materiaal, skipas. Is dat handig, of kan je dat ook prima op dat momentdaar ter plekke nog regelen?
Echt, als je enkel ski-ervaring hebt op indoorpistes dan heb je een goede basis voor je techniek gelegd. Maar je hebt werkelijk geen idee van de weidsheid van de bergen. Het is allemaal zo groot! Verschillende pistes die elkaar kruisen, meer mensen die van de piste gebruik maken, heel veel verschillende skiers, de breedte van de pistes. Het is allemaal zo groot. Je stapt in de Alpen in een skilift waarvan je het einde soms niet ziet en als je de lift uitstapt zie je nog niet eens een fractie van de volledige piste.
Veertig kilometer is dan best een heel stuk. De meeste mensen die voor het eerst in de Alpen komen om te skien blijven een beetje hangen op één piste en doen misschien 1 of 2 afdalingen aan het einde van de vakantie.
Vergis je niet, 40 kilometer piste is niet 40 vierkante kilometer, maar 40 strekkende kilometers aan piste. Dat is best een heel eind. Ik ga zelf al een aantal jaren naar een skigebiedje van 80 kilometer en er zijn elk jaar weer onontdekte stukken.
Skipassen, skihuur en skilessen kun je prima ter plekke regelen. Zeker als je het niet op zondagochtend of zaterdagmiddag (druk!!) wilt regelen is daar alle tijd voor. En die skiles zou ik zeker een ochtendje doen. Een paar uurtjes privéles en je voelt je thuis op de berg.


Veel plezier!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als je geen ervaring hebt en in NL helemaal geen (rolpiste) lessen neemt, zou ik zoeken naar een gebied met groene pistes. De blauwe zijn echt al pittig. Dan moet je ook nog een huisje /hotel vinden wat aan die groene piste ligt. (dus op wintersporters.nl naar de skikaart kijken). Beetje lastig als jouw appartement alleen met de rode piste te bereiken is.

Je kan ook overwegen om in een grote stad (waar de Thalys stopt?) een auto te huren, en zo naar het skigebied te rijden. Wij huren vanaf het vliegveld altijd een auto voor ong 100 euro voor een week, dan ben je in no-time bij je huisje, en op de terugweg weer makkelijk terug. Houd er rekening mee, dat een skigebied wat goed te bereiken is met OV vanaf een grote stad, drukker zal zijn, en het OV misschien wel naar je dorp gaat, maar nog niet naar jouw appartement.

Ik zou zelf veel liever een appartement bij homeaway of airbnb boeken, of anders een hotel bij booking.com, maar als een arrangement bij sunweb goedkoper uitkomt kan dat natuurlijk. Het is echt niet nodig voor materiaal en skipas.

Materiaal: Je kan online heel goed zien wat materiaal huren kost, en eventueel online alvast reserveren (10% korting soms, maar niet echt nodig). Of je via sunweb boekt of niet, je moet toch naar de skiwinkel toe en alles aanpassen. (tip: kies geen skiverhuur ver van de piste als je geen auto hebt, 100 meter lopen ski's dragen is al veel).

Skipas: je kan online makkelijk opzoeken wat het kost en zelfs vantevoren online kopen (wordt naar NL opgestuurd). Niet echt nodig, scheelt misschien 10 minuten in de rij staan.

Voor huisje of hotel: let op de locatie. Ski-in ski-out is echt heel fijn, maar vaak wel duurder. Extra belangrijk als je van plan bent in je appartement te lunchen. (want dan maak je de trip 4x per dag, ipv 2x).

Skiles: een paar uur de 1e ochtend privéles is aan te raden. Ook dat kan je vantevoren online boeken, of (buiten het hoogseizoen) ter plekke makkelijk regelen.
Alle reacties Link kopieren
Hey To, wij gaan dit jaar naar Valloire. Dat is een heel sfeervol dorp met een schitterend skigebied. Hier kun je redelijk goed komen via Chambery. Voordeel van Valloire is, dat het best wel goedkoop is. Kijk even via Snowtime, dan kun je leuke plekken vinden.
'Happiness is only real when shared'.
forumfossiel schreef:
12-11-2019 15:05
Ik zou eerst even informeren bij de skischool of je een pas nodig hebt. Als je niet verder komt dan het tapijtliftje van de oefenweide, heb je die vaak niet nodig.

Als je serieus wilt skieen is het misschien zinvol om nog minimaal 5 lessen op een rolbaan te nemen. Want snowworld is echt heel anders dan de gemiddelde blauwe piste, laat staan een rode.
Oh ja, dat is ook een goede tip, dankjewel!
ninanoname schreef:
12-11-2019 15:07
Echt, als je enkel ski-ervaring hebt op indoorpistes dan heb je een goede basis voor je techniek gelegd. Maar je hebt werkelijk geen idee van de weidsheid van de bergen. Het is allemaal zo groot! Verschillende pistes die elkaar kruisen, meer mensen die van de piste gebruik maken, heel veel verschillende skiers, de breedte van de pistes. Het is allemaal zo groot. Je stapt in de Alpen in een skilift waarvan je het einde soms niet ziet en als je de lift uitstapt zie je nog niet eens een fractie van de volledige piste.
Veertig kilometer is dan best een heel stuk. De meeste mensen die voor het eerst in de Alpen komen om te skien blijven een beetje hangen op één piste en doen misschien 1 of 2 afdalingen aan het einde van de vakantie.
Vergis je niet, 40 kilometer piste is niet 40 vierkante kilometer, maar 40 strekkende kilometers aan piste. Dat is best een heel eind. Ik ga zelf al een aantal jaren naar een skigebiedje van 80 kilometer en er zijn elk jaar weer onontdekte stukken.
Skipassen, skihuur en skilessen kun je prima ter plekke regelen. Zeker als je het niet op zondagochtend of zaterdagmiddag (druk!!) wilt regelen is daar alle tijd voor. En die skiles zou ik zeker een ochtendje doen. Een paar uurtjes privéles en je voelt je thuis op de berg.


Veel plezier!
Bedankt voor je uitgebreide omschrijving! Ik ga me verdiepen in de hier genoemde regio's en dan eens kijken of ik alles los om in een pakket ga boeken:)
aliana schreef:
12-11-2019 15:35
Als je geen ervaring hebt en in NL helemaal geen (rolpiste) lessen neemt, zou ik zoeken naar een gebied met groene pistes. De blauwe zijn echt al pittig. Dan moet je ook nog een huisje /hotel vinden wat aan die groene piste ligt. (dus op wintersporters.nl naar de skikaart kijken). Beetje lastig als jouw appartement alleen met de rode piste te bereiken is.

Je kan ook overwegen om in een grote stad (waar de Thalys stopt?) een auto te huren, en zo naar het skigebied te rijden. Wij huren vanaf het vliegveld altijd een auto voor ong 100 euro voor een week, dan ben je in no-time bij je huisje, en op de terugweg weer makkelijk terug. Houd er rekening mee, dat een skigebied wat goed te bereiken is met OV vanaf een grote stad, drukker zal zijn, en het OV misschien wel naar je dorp gaat, maar nog niet naar jouw appartement.

Ik zou zelf veel liever een appartement bij homeaway of airbnb boeken, of anders een hotel bij booking.com, maar als een arrangement bij sunweb goedkoper uitkomt kan dat natuurlijk. Het is echt niet nodig voor materiaal en skipas.

Materiaal: Je kan online heel goed zien wat materiaal huren kost, en eventueel online alvast reserveren (10% korting soms, maar niet echt nodig). Of je via sunweb boekt of niet, je moet toch naar de skiwinkel toe en alles aanpassen. (tip: kies geen skiverhuur ver van de piste als je geen auto hebt, 100 meter lopen ski's dragen is al veel).

Skipas: je kan online makkelijk opzoeken wat het kost en zelfs vantevoren online kopen (wordt naar NL opgestuurd). Niet echt nodig, scheelt misschien 10 minuten in de rij staan.

Voor huisje of hotel: let op de locatie. Ski-in ski-out is echt heel fijn, maar vaak wel duurder. Extra belangrijk als je van plan bent in je appartement te lunchen. (want dan maak je de trip 4x per dag, ipv 2x).

Skiles: een paar uur de 1e ochtend privéles is aan te raden. Ook dat kan je vantevoren online boeken, of (buiten het hoogseizoen) ter plekke makkelijk regelen.
Super bedankt voor je reactie! Ik heb nu lig een beter beeld van wat ik kan verwachten, dat helpt zeker:)
Algemene vraag: is het handig om skiles te nemen voor heel de week?
Ik zag regelingen van 2,5 u per dag en dan een week lang. Is dat handig om te doen, of is het met 2 of 3 dagen (dagdelen) en daarna zelf uitproberen ook goed te doen?
totallyfree schreef:
12-11-2019 15:49
Hey To, wij gaan dit jaar naar Valloire. Dat is een heel sfeervol dorp met een schitterend skigebied. Hier kun je redelijk goed komen via Chambery. Voordeel van Valloire is, dat het best wel goedkoop is. Kijk even via Snowtime, dan kun je leuke plekken vinden.
Dankjewel, ik ga daar naar kijken!
Alle reacties Link kopieren
Ga www.wintersport.nl helemaal uitpluizen. Dan krijg je echt wel veel voorpret en het is sowieso een heel informatieve website waar het je skivakantie betreft.

Veel plezier!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
12-11-2019 17:15
Algemene vraag: is het handig om skiles te nemen voor heel de week?
Ik zag regelingen van 2,5 u per dag en dan een week lang. Is dat handig om te doen, of is het met 2 of 3 dagen (dagdelen) en daarna zelf uitproberen ook goed te doen?
Ik vind zelf die 2,5 uur per dag echt een prima idee. Dan heb je elke ochtend een begin gemaakt en sta je niet zo onwennig op de berg. Daarna lekker lunchen en 's middags samen skiën waar je 's morgens met de skileraar geoefend hebt.
Op de lange duur is veel les gewoon superfijn. Ik haal de mensen die veel les hebben gehad er zo uit op de piste.
Je leert tijdens je skiles ook veel meer dan enkel de techniek van het remmen, bochten maken en gang houden. Een goede skileraar leert jou het terrein te lezen, wijst je op de gevaren op de piste, leert jou spelenderwijs hoe je je moet gedragen op de pistes en leert je je weg te kiezen op de piste.

Want je kunt het je niet voorstellen als je enkel indoor hebt geskied, maar de meeste pistes kun je op meerdere manieren skiën. Je kunt een steile piste rutschend schuin afgaan zodat je de steilte een beetje terugbrengt, je kunt een piste van links tot rechts helemaal benutten door mooie grote bochten te draaien, je kunt aan de kant blijven en korte bochtjes draaien, je kunt in de zon skiën of juist in de schaduw en afhankelijk van de drukte en het weer de gemakkelijkste weg kiezen of juist uitdaging inbouwen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
12-11-2019 17:15
Algemene vraag: is het handig om skiles te nemen voor heel de week?
Ik zag regelingen van 2,5 u per dag en dan een week lang. Is dat handig om te doen, of is het met 2 of 3 dagen (dagdelen) en daarna zelf uitproberen ook goed te doen?
Jullie zijn met zijn 2en toch? Ik zou in de ochtend les nemen, en dan in de middag lekker op pad gaan samen.
'Happiness is only real when shared'.
Dat laatste is wel afhankelijk van hoe snel je het oppikt.
Tijdens mijn eerste wintersport dacht het gezelschap waarmee ik was dat ik best een rode afdaling afkon, want op de blauwe oefenhelling kon ik best nette bochten draaien. Helaas lagen er op de steilere stukken buckels, en ben ik uiteindelijk op mijn komt naar beneden gekomen.
Ervaren skiërs overschatten vaak het niveau van beginners.
Van gezellig op pad zal de eerste 3 dagen niet echt sprake zijn. Misschien wel gezellig op de groene piste nog een keer alle oefeningetjes van de les doen. En ja er zijn natuurtalenten die wel na 2 ochtenden les parallel kunnen skieen, maar de meesten kunnen dan net een voorzichtige ploegbocht. Ik zou dus of voor drie volle dagen les gaan, of vantevoren in Nederland op
De rollerbaan of in snowworld een cursus doen.
Alle reacties Link kopieren
To ik heb je een privebericht gestuurd :)

Nog maar 2 maanden, dan sta ik al op het witte goud :D
'Happiness is only real when shared'.
totallyfree schreef:
13-11-2019 14:13
To ik heb je een privebericht gestuurd :)

Nog maar 2 maanden, dan sta ik al op het witte goud :D
Ik heb je een bericht teruggestuurd! :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven