Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering topic 2020

12-11-2019 17:25 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten alle zorgverzekeraars hun premies per 2020 bekend maken.

Opvallend dat een aantal grote spelers de premies laten stijgen en een aantal de premies laten dalen. Dat zal een interessant jaar worden wat betreft overstappers!

Verder ook bekend dat de collectiviteitskortingen gehalveerd worden over het algemeen. Dus van 10% korting naar 5% korting. Uiteraard alleen voor degene die hier een collectiviteitskorting hebben via bijvoorbeeld hun werkgever.

Zit zelf al jaren bij Anderzorg met het hoogste eigen risico (885 euro) en heb al jaren het geluk dat ik hier niet aan hoef te komen.

Krijg altijd van veel mensen de vraag waarom ik dat 'risico' neem. Ik kijk er zo naar:
(premies van 2019 van Anderzorg als voorbeeld)
338 euro eigen risico = maandelijkse premie van 108 euro = 1296 euro per jaar
885 euro eigen risico = maandelijkse premie van 83 euro = 996 euro per jaar

Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Stappen jullie dit jaar over? Zo ja, naar welke zorgverzekeraar?

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe het zit als je momenteel collectiviteitskorting krijgt bij menzis. En per maart nieuwe baan en korting kan krijgen bij cz.
Kan ik dan al de korting bij cz krijgen of alleen bij menzis voor aankomend jaar?
CherryBlossom- schreef:
12-11-2019 21:10
Weet iemand hoe het zit als je momenteel collectiviteitskorting krijgt bij menzis. En per maart nieuwe baan en korting kan krijgen bij cz.
Kan ik dan al de korting bij cz krijgen of alleen bij menzis voor aankomend jaar?

Je kunt tussentijds overstappen als je van werkgeverscollectiviteit naar werkgeverscollectiviteit gaat. (dus jan+febr Menzis en als je nieuwe werk begint op 1 maart, per maart naar CZ)

Als je nu al naar CZ gaat heb je niet gelijk recht op de coll. korting. Dat gaat dan pas in als je nieuwe werk ook start, per maart.
Aanvulling: Als je nu een korting bij Menzis hebt wat geen werkgeverscollectiviteit (maar van een vereniging oid) is dan geldt dat tussentijds overstappen niet!
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
12-11-2019 21:10
Weet iemand hoe het zit als je momenteel collectiviteitskorting krijgt bij menzis. En per maart nieuwe baan en korting kan krijgen bij cz.
Kan ik dan al de korting bij cz krijgen of alleen bij menzis voor aankomend jaar?
Volgens mij kun je bij Menzis eigenlijk altijd wel korting krijgen. Dus je zou gewoon (op een andere collectiviteit bijv. PMA) kunnen blijven voor nu.

Je bent met collectiviteit niet altijd beter af trouwens, dus niet blind staren of die collectiviteit.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
12-11-2019 21:22
Volgens mij kun je bij Menzis eigenlijk altijd wel korting krijgen. Dus je zou gewoon (op een andere collectiviteit bijv. PMA) kunnen blijven voor nu.

Je bent met collectiviteit niet altijd beter af trouwens, dus niet blind staren of die collectiviteit.
Dat laatste klopt zeker en dat ga ik idd nog uitzoeken..!!!
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-11-2019 21:18
Je kunt tussentijds overstappen als je van werkgeverscollectiviteit naar werkgeverscollectiviteit gaat. (dus jan+febr Menzis en als je nieuwe werk begint op 1 maart, per maart naar CZ)

Als je nu al naar CZ gaat heb je niet gelijk recht op de coll. korting. Dat gaat dan pas in als je nieuwe werk ook start, per maart.
Bedankt :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekering gaat hier weer tien euro omhoog, door aanvullende verzekeringen die stijgen met hun premie.
Misschien nog overstappen dan.
Bij Menzis en daar blijf ik ook, basisverzekering zonder aanvullend pakket want te duur, ga ik 111 euro betalen, is verhoging van 2 euro.
Hoger ER doe ik ook niet want zorgkosten gaan gewone ER al te boven.
Alle reacties Link kopieren
Dochterlief moet een beugel (en over twee jaar andere dochter ook), we zitten nu bij Anderzorg, die vergoedt dit niet. Dus nu op zoek naar zorgverzekeraar die dit wel vergoedt...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu basis bij anderzorg en aanvullend bij zilveren Kruis. Twijfel of aanvullend nog nodig is. Ik heb hoogste eigen risico maar man niet is want die heeft het er met zijn longonderzoeken zo doorheen.
Volgens mij deed DSW nooit mee aan de Independer vergelijkingen. Dit jaar wel?

(Heb zelf niet gekeken, want ik ga niet overstappen.)
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
12-11-2019 21:32
Zorgverzekering gaat hier weer tien euro omhoog, door aanvullende verzekeringen die stijgen met hun premie.
Misschien nog overstappen dan.
Of kijken of je die aanvullende verzekeringen wel echt nodig hebt. Ik krijg mijn aanvullende verzekering volledig vergoedt door mijn werkgever, maar als ik kijk wat je normaal zou betalen t.o.v. wat je krijgt dan krijg je niet zoveel. Je moet minstens een paar zaken uit de AV jaarlijks nodig hebben wil het lonen. Anders gewoon zelf betalen.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-11-2019 19:55
Ik ben wel benieuwd welke zorgverzekeraar helemaal geen alternatieve zorg in het aanvullende pakket heeft dan.
Helaas doen ze zo goed als allemaal aan die onzin.
Alle reacties Link kopieren
Door chronische ziekte en chronische indicatie voor bepaalde zorg bij huidige zorgverzekeraar kan ik niet zomaar wisselen. De indicatie is nu onbeperkt in tijd en het huidige beleid is nu verandert dus kans dat ik die zorg dan niet meer kan krijgen.
Dus helaas genoodzaakt volle bak te betalen, ook ivm noodzakelijke aanvullende verzekering; inmiddels e169 per maand voor 2020 en natuurlijk het eigen risico van e385.
En dan nog heb ik zo’n e50 tot e100 eigen bijdragen aan zorgkosten per maand.
Ben er inmiddels sikkeneurig van dat ik zo’n groot deel van mijn bescheiden inkomen ‘kwijt’ ben aan zorg.
Marktwerking en iets te kiezen hebben, is alleen leuk als je gezond bent.
Alle reacties Link kopieren
En meer inkomen zit er door datzelfde gebrek aan gezondheid niet in.
Alle reacties Link kopieren
Wat betalen de meesten in dit topic weinig. Ik ga van 163 euro per maand naar 172 euro :-o
Dat komt omdat de aanvullende verzekering steeds duurder wordt.
Voorheen loonde het altijd (Ik haal meer geld uit de aanvullende verzekering dan ik aan premie inleg), maar dat verschil wordt nu wel heel klein.
Gezegend met een slecht gebit heb ik jaarlijks sowieso 250 euro tandarts kosten. Meer verzeker ik niet maar leg wel geld apart voor nog hogere kosten.

Dit jaar dus opnieuw naar mijn echte uitgaven kijken. Basis premie is bij huidige verzekeraar 122 euro per maand, maar is wel restitutie.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
13-11-2019 06:12

Dit jaar dus opnieuw naar mijn echte uitgaven kijken. Basis premie is bij huidige verzekeraar 122 euro per maand, maar is wel restitutie.
Aangezien basis overal hetzelfde dekt, loont het wel om daarvoor gewoon goedkoopste te kiezen die contract heeft met jouw hulpverleners.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
12-11-2019 21:42
Dochterlief moet een beugel (en over twee jaar andere dochter ook), we zitten nu bij Anderzorg, die vergoedt dit niet. Dus nu op zoek naar zorgverzekeraar die dit wel vergoedt...
De meeste hebben een wachttijd van een jaar voor orthodontie, houd daar rekening mee
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
13-11-2019 06:47
Aangezien basis overal hetzelfde dekt, loont het wel om daarvoor gewoon goedkoopste te kiezen die contract heeft met jouw hulpverleners.
Er zit een verschil tussen de natura en restitutie polis. Ik wil echt vrije zorgkeuze hebben als mij wat overkomt en niet gebonden zitten aan specifieke zorgverleners. Daar betaal ik graag iets extra's voor.
Waar je wel gelijk in hebt is dat elke restitutie polis hetzelfde dekt, dus daar loont het wel om in te shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
13-11-2019 08:22
Er zit een verschil tussen de natura en restitutie polis. Ik wil echt vrije zorgkeuze hebben als mij wat overkomt en niet gebonden zitten aan specifieke zorgverleners. Daar betaal ik graag iets extra's voor.
Waar je wel gelijk in hebt is dat elke restitutie polis hetzelfde dekt, dus daar loont het wel om in te shoppen.
Ik zeg toch ook dat je moet kijken naar welke zorgverzekeraars een contract hebben met jouw zorgverlener 😉. De zorg die onder basiszorg valt is gewoon wettelijk vastgelegd, dus daarvoor hoef je niet de duurste te pakken. En ziekenhuis hier bijvoorbeeld heeft meeste jaren bij alle verzekeraars contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf bij ZieZo selectief: mijn premie gaat wel met €3,30 omhoog naar €83,25 per maand (max. eigen risico), maar het blijft voor mij de goedkoopste basisverzekering.
Met de 2% korting erbij (jaarbetaling) kom ik op een jaarpremie van €979,02.
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-11-2019 19:55
Ik ben wel benieuwd welke zorgverzekeraar helemaal geen alternatieve zorg in het aanvullende pakket heeft dan.
FBTO heeft een aparte module alternatieve zorg. Die gaat bij mij dus niet aan.

Ik wil er niet aan bijdragen. Voor mij is het geen bezwaar dat ze het apart aanbieden, maar opdringen met andere wel nuttige zorg vind in verwerpelijk.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
13-11-2019 09:27
FBTO heeft een aparte module alternatieve zorg. Die gaat bij mij dus niet aan.

Ik wil er niet aan bijdragen. Voor mij is het geen bezwaar dat ze het apart aanbieden, maar opdringen met andere wel nuttige zorg vind in verwerpelijk.

Je zou ook nog naar Ziezo kunnen kijken dan. Die heeft 1 aanvullend pakket en daar zit geen alternatieve zorg in.

Ik heb net overgesloten naar Ziezo.
De selectiefpolis = budget (mijn ziekenhuizen zitten erbij) en met het hoogste eigen risico. €83,25 per maand (en jaarbetaling 2% korting €979)
Voor het eerst alleen een basisverzekering en geen aanvullend pakket.
En mijn doorlopende reisverzekering aangepast zodat die evt kosten spoedzorg buitenland dekt. (kost me €6,24 per jaar)

Als iemand een voordeligere basisverzekering vindt dan deze hoor ik het graag :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots, ik kan ook geen goedkopere vinden. Echter staat het ziekenhuis die hier het dichstbij is, er niet tussen. Ik blijf dus bij Anderzorg. 85 euro zonder aanvullend pakket. En dan ook hier 2% korting op jaarbetaling.

Ik wacht alleen nog even op de tandarts in december.
Ik heb voor dit jaar nog 120 euro 'te besteden' bij de tandarts. In december dus even een goede check + wat puntjes op de i. Als vervolgens blijkt dat ik nog wat zaken moet laten doen dan sluit ik alsnog een aanvullende verzekering tbv de tandarts af. Verwacht van niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel oppassen met budgetpolissen waarmee je maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen terecht kunt.
Je zult maar net buiten je eigen regio zijn en er gebeurt iets waardoor de ambulance jou naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis brengt. Ze gaan dan echt niet een half uur verder rijden naar een ziekenhuis waar jij je kosten vergoed krijgt. Ziekenhuiskosten lopen snel op.

Zorgverzekeraars sluiten contracten met ziekenhuizen om bijvoorbeeld 1000 heupoperaties te vergoeden. Voor een "budget"aanbieder kan het best zo zijn dat er maar 200 heupoperaties ingekocht zijn. Als het ziekenhuis in jouw buurt in mei al door dit aantal heen is, kunnen ze jou weigeren omdat ze geen geld meer krijgen van de verzekeraar. Spoedeisende zorg of zorg waar je leven vanaf hangt kunnen ze niet weigeren maar verder is een ziekenhuis niet verplicht om jou te helpen/opereren.
Binnen die contracten worden afspraken gemaakt om ziekenhuizen te laten krimpen en steeds meer zorg naar bijvoorbeeld huisartsen te verplaatsen. De vraag is of dat gaat lukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven