Kind ziet wat ik niet zie

14-11-2019 09:58 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel klinkt spannender dan het verhaal, maar komt wel overeen met wat er gebeurde.

Afgelopen nacht werd mijn zoon van 5 wakker, zo rond 2.00, en kroop bij ons in bed. Doet hij vaker, meestal slaapt hij dan zo weer verder, maar vannacht niet. Draaien, wriemelen, vreemde geluiden maken etc. Hij was dus nog echt wakker. Opeens schiet hij overeind, helemaal in paniek, heeft het over vliegjes die op hem afkomen en de wekker. We probeerden hem gerust te stellen, maar dat lukte niet echt. Hij reageerde wel op ons, we konden hem wel gewoon vasthouden. Hij was echt bang en wilde eigenlijk uit bed vluchten. Licht aangezet, toen werd hij weer kalm en zag dat er geen lichtgevende vliegjes zijn. We hebben uitgelegd dat als je naar de wekker kijkt en dan weg kijkt, je de lichtjes van de wekker weer ziet. Dat dat dus geen vliegjes zijn. Dat leek hij aardig te accepteren. Man heeft de wekker omgedraaid, zodat hij de cijfers niet meer kon zien. Licht weer uit, alles goed.

Komt onze tweede de kamer in, misschien wakker geworden van het tumult, dus man gaat met de jongste mee naar zijn kamer, lekker bij hem in bed.

5 minuten later was de oudste, die nog wakker was, weer helemaal in paniek, de lichtgevende vliegjes waren er weer. Hij wiegt dan ook helemaal heen en weer. Stevig vastgehouden, geknuffeld, en gezegd dat ze niet echt zijn, maar ik kon gewoon voelen dat hij ze als het ware aan het ontwijken was, helemaal rillend van angst. Licht dus maar weer aan. Licht mocht ook niet meer uit. Hij durfde zijn ogen niet meer dicht te doen, dus ik heb geprobeerd hem af te leiden en heb een verhaal verzonnen over een ridder. Een ridder die een hoop foutjes maakt en daarvan leert, dikke pret, afleiding werkte erg goed (ik moet geloof ik vanavond een tekening maken van de betreffende ridder). Daarna gezegd, we moeten nu echt even gaan slapen (met het licht aan). Dat lukt uiteraard niet direct, woelen, draaien, etc. Boven ons bed hangt een uitvergrote foto van onze kinderen. Zit hij op een gegeven moment rechtop en zegt: kijk mama, de mond en armen bewegen, dat kan toch niet?
Ik kijk naar de foto, natuurlijk beweegt er niets. Maar mijn zoon was er heel duidelijk over: kijk nou, zijn mondhoeken gaan omhoog! Wat gek, dat hoort toch niet mama!
Hij vond het niet eng oid, alleen apart. Hij was er zo overtuigd in, dat ik echt dacht: ziet hij iets wat ik niet zie?

Ongeveer 10 minuten later viel hij, om 4.45, eindelijk in slaap... Ik heb nog even wantrouwend naar de foto gekeken en het licht uitgedaan.

En nu is het een brakke ochtend en vraag ik me af wat ik beter, of anders had kunnen doen. En of hij dat daadwerkelijk zag of een beetje aan het dagdromen (in de nacht) was. Het was echt een rare ervaring. Het is geen kind van de fantasiespellen, hij is normaal erg nuchter en niet bang aangelegd.

Iemand tips of herkenning?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste slaapt altijd met het licht aan, omdat hij in het stadium tussen waken en slapen van alles ziet wat er niet is.
En hij is inmiddels 21.

Ik denk dat je het prima gedaan hebt: zijn angst niet ontkennen, maar wel proberen het nuchter te verklaren.

En even praktisch: zijn zijn ogen in orde?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Had hij geen koorts?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, ik heb het zelf ook als kind gehad. Je schrikt van dingen die er niet zijn, ziet monsters in een stapel kleding, een schaduw lijkt je ineens te achtervolgen.
Ik had het wanneer ik heel erg moe was, of inderdaad in een stadium tussen slapen en wakker in. Heb zelf ook geslaapwandeld waarin ik met zulke verhalen kwam. M'n ogen waren open, ik kon gewoon passend terug praten, maar sliep blijkbaar toch.
Grotendeels groei je er overheen, maar nog steeds heb ik lichte vormen van bovenstaande (inmiddels bijna 30). Het is inderdaad eng, maar ik raakte er aan gewend dat ik dit had/heb. De angst wordt dan minder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie ook wel eens dingen 'bewegen' als ik heel moe ben. Ik heb er 's nachts nog nooit zo op gelet, maar ik zie bijvoorbeeld wel eens gras of bomen vervormen als ik voor me uitstaar in de tuin. Ik denk dat het iets met ontspanning van je ogen is?

En mijn oudste is ook 5, en heeft sinds 2 dagen ook meer onlogische zorgen/ angsten door de naderende intocht van de Sint. Misschien dat die van jou daar ook last van heeft?

Verder goed opgelost denk ik, hopelijk lekker slapen vannacht :)
REDHOTHEAD schreef:
14-11-2019 10:04
Had hij geen koorts?
Dit was ook meteen mijn gedachte. Mijn kind ziet allemaal rare dingen als hij koorts heeft. Op advies van de arts houden we daarom bij ziekte de temperatuur scherp in de gaten.
Mijn zoon (6jaar) ziet ook altijd plaatjes en dingen die er niet zijn in de avond in bed.

Mijn man ook echt iedere avond , er komt van alles voorbij en ziet dingen bewegen. Sons praten we nog wat in bed en dan zegt hij tussendoor steeds wat hij ziet ‘ik zie een paarse boom.’
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt , toen ik oververmoeid was. Dan droom je terwijl je nog wakker bent.
anoniem_392598 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 10:12
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je zoon het zich allemaal nog goed herinneren?
Alle reacties Link kopieren
Blij dat jullie het herkennen en er vaker rare dingen gezien worden.

@Solomio: dat tussen wakker en slapen zou bij de foto wel kunnen, bij de vliegjes was hij echt wakker wakker. Zijn ogen waren bij de laatste check beter dan gemiddeld.

@Redhothead: nee, geen koorts, voelde ook niet warm aan oid

Hij was wel echt wakker wakker toen hij bij ons in kwam. Maar misschien dan toch het moment van de nacht oid. Hebben we dat ook eens ervaren.

@elein: de sint, daar kijkt hij wel naar uit, maar hij weet al wel dat het een feest is en dat de sint niet echt is. Hij heeft dus geen spanning of hij cadeautjes krijgt, maar misschien wel spanning van de voorpret.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als deels slaapwandelen?
Ik zie dan ook dingen die er niet zijn, en lijk wakker maar is niet zo.

Dingen draaien, bewegen, horen en zelf ruiken die er niet zijn.

Weet hij nog dat dit vannacht is gebeurt?
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Zoek eens op night terror / pavor nocturnus.
Hierbij lijkt het alsof het kind wakker is (praat / beweegt / ogen open / reageert soms ook op omgeving) terwijl het eigenlijk nog slaapt (maar dat zie je dus niet). Kinderen zijn dan vaak bijzonder angstig, in paniek zelfs, en bijna niet gerust te stellen.

Als dit vaker voorkomt, zijn er wel manieren om de night terrors te voorkomen. Niet heel betrouwbare manieren, maar echte behandelingen zijn er nu eenmaal niet voor dus het is beter dan niets.
chamaedorea wijzigde dit bericht op 14-11-2019 10:40
24.25% gewijzigd
Solomio schreef:
14-11-2019 10:02
Mijn oudste slaapt altijd met het licht aan, omdat hij in het stadium tussen waken en slapen van alles ziet wat er niet is.
En hij is inmiddels 21.

Ik denk dat je het prima gedaan hebt: zijn angst niet ontkennen, maar wel proberen het nuchter te verklaren.

En even praktisch: zijn zijn ogen in orde?
Ik heb dat ook! Zie spinnen, muggen, zombies. Dan schrik ik, knipper ik een keer en is alles normaal.

Is altijd tijdens het inslaap vallen. Meestal na een drukke dag.
Chamaedorea schreef:
14-11-2019 10:38
Zoek eens op night terror / pavor nocturnus.
Hierbij lijkt het alsof het kind wakker is (praat / beweegt / ogen open / reageert soms ook op omgeving) terwijl het eigenlijk nog slaapt (maar dat zie je dus niet). Kinderen zijn dan vaak bijzonder angstig, in paniek zelfs, en bijna niet gerust te stellen.

Als dit vaker voorkomt, zijn er wel manieren om de night terrors te voorkomen. Niet heel betrouwbare manieren, maar echte behandelingen zijn er nu eenmaal niet voor dus het is beter dan niets.
Bij een night terror is een kind over het algemeen echt vreselijk in paniek (krijsen etc). Toch wel wat anders dan het verhaal van TO. Bovendien vinden night terrors meestal binnen een paar uur na het in slaap vallen plaats.

Ik denk dat het eerder een soort van slaapwandelen is.
Klinkt niet als night terror, dat gaat er (helaas) anders aan toe dan.

Wij hebben ook een tijd "lichtgevende vliegjes" gehad op de kamer van toen 5-jarige. We zijn wel eens samen op zoek gegaan met een zaklamp naar de vliegjes, maar wat gek, niet gevonden. Licht uit, ja daar waren ze weer volgens haar. Maar ze deden niks engs (meer). Dan ging ik bij haar in bed liggen en samen naar die gezellige kleine lichtpuntjes kijken, het waren net sterren zei ik dan. En dan ging ze lekker slapen. Het bang zijn werd steeds minder en we hebben nu al een tijdje geen lichtgevende vliegjes meer gehad (afkloppen ;-) ).

Enige wat je kan doen is er gewoon zijn voor je kind en dat heb je goed gedaan. Ga even naar de wc (uit de kamer, uit de situatie), vertel een verhaaltje, knuffel wat samen, laat een lampje aan - probeer gewoon wat dingen. Verder niet teveel achter zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag als kind ook van alles als ik in bed lag ,ik denk een soort half dromen met ogen open ? ik slaapwandelde ook , of hoorde muziek uit de dekens komen ,ik wist dat de dag er na ook nog allemaal ( ik weet het nu nog zelfs) maar op dat moment leek
het ècht .Mijn ouders werden er gek van en kregen geen nachtrust .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal vanmiddag even subtiel vragen naar afgelopen nacht, eens zien wat hij zich herinnert.

Wel fijn dat er zoveel herkenning is, we hebben het bij hem nog niet eerder meegemaakt. Wel dat hij regelmatig tussen ons kruipt (heerlijke momentjes) maar niet eerder dat hij dingen zag die er niet zijn.
erdal wijzigde dit bericht op 14-11-2019 11:57
Reden: Typfout
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nu nog wel eens dat ik denk dat ik wakker ben en iets hoor of zie wat niet zo is . ( bv een spin op de dekens dan vlieg ik ineens uit bed met een gil .En blijkbaar zit ik ook nog wel eens recht op in bed een heel verhaal tegen mijn man te vertellen ,die is not amused omdat ik hem wakker maak daarmee :lol: ,ik weet dit vaak de dag er na ook nog .hij zegt dan ga slapen , je droomt en dan zeg ik nee ,ik droom echt niet ,heel raar want ik denk op dat moment echt dat ik wakker ben. Onze jongste heeft dit ook heel lang gehad . Als kind had ik het echt heel vaak , bijna elke nacht wel .
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Mocht hij niets meer weten (of juist wel, ik heb ook beide) misschien is een koud washandje in zijn gezicht een optie. Dit heeft mijn moeder ook ontdekt, dat dit mij in ieder geval uit de angst haalt omdat het zo'n duidelijke prikkel is.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
14-11-2019 10:59
Bij een night terror is een kind over het algemeen echt vreselijk in paniek (krijsen etc). Toch wel wat anders dan het verhaal van TO. Bovendien vinden night terrors meestal binnen een paar uur na het in slaap vallen plaats.

Ik denk dat het eerder een soort van slaapwandelen is.
TO schrijft in de OP "Opeens schiet hij overeind, helemaal in paniek," vandaar dat ik aan night terrors dacht.
Alle reacties Link kopieren
1) Stofjes die het licht vangen kun je zien als lichtgevende vliegjes. Schijnt er een lantaarnpaal door een kiertje? Of de maan? Misschien toch gewoon de cijfers van de wekker?

2) Ik zie regelmatig wat jouw kind ziet. Laat zijn ogen eens testen op diepte zien. Mijn ogen werken niet goed samen, ik loens ook een beetje. Nu ik ouder wordt heeft het een voordeel; ik heb lenzen, maar dan monovision. Het ene oog is voor veraf en met het andere oog kan ik lezen. Dat kan niet iedereen.

En natuurlijk 3) Je kind was waarschijnlijk toch niet zo wakker als jij dacht. Komt heel vaak voor, ook als je later groot bent. Ik roep vaak tegen mijn man; draai je eens om, je snurkt. Waarop hij antwoordt; dat kan niet, ik slaap nog niet eens. Om vervolgens diep door te snurken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik heb dit zelf regelmatig. Laatst zag ik allemaal spinnen langs de muur naar beneden komen, of er loopt er 1 op het nachtkastje. Er heeft ooit een moordlustig konijn onder het dekbed gezeten en ik heb eens een man naast mijn bed zien staan. Ook heb ik ooit ballonnen geprobeerd te pakken die aan het plafond hingen. Toen ik goed wakker werd, vroeg ik me wel af wat ik stond te doen :biggrin: ik zie ook vaak insecten op de dekens of om het bed enz. Als het licht dan aan gaat, is er niks aan de hand. En het gebeurt idd vaak net voor ik in slaap val. Ik vind het gedrag van je zoon dus niet zo heel raar :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit ook als kind, doodeng vond ik het. Gelukkig ben ik er overheen gegroeid. Ik denk dat je niets meer kan doen dan troosten en geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren nog even met mijn zoon over gehad, hij wist het allemaal nog, dat hij niet kon slapen en toen de lichtgevende vliegjes zag en de bewegende foto wist hij ook nog.

Wel was hij heel nuchter, het was blijkbaar blijven hangen dat het geen vliegjes waren maar lampjes.

Vannacht kroop hij weer bij ons in, sliep gelijk verder, maar werd om 4.00 weer wakker van de vliegjes. Wel bang, maar niet in paniek zoals de nacht ervoor, wel wou hij graag het licht weer aan.

Dit bleek de werkende tip:
ShaunTheSheep schreef:
14-11-2019 11:13
Dan ging ik bij haar in bed liggen en samen naar die gezellige kleine lichtpuntjes kijken, het waren net sterren zei ik dan. En dan ging ze lekker slapen. Het bang zijn werd steeds minder en we hebben nu al een tijdje geen lichtgevende vliegjes meer gehad (afkloppen ;-) ).
We hebben fijn naar de lampjes gekeken, erover gehad welke hij het mooiste vond en welke ik en hij sliep binnen 10 minuten weer :-D En het licht hoefde gelukkig niet aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven