Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering topic 2020

12-11-2019 17:25 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten alle zorgverzekeraars hun premies per 2020 bekend maken.

Opvallend dat een aantal grote spelers de premies laten stijgen en een aantal de premies laten dalen. Dat zal een interessant jaar worden wat betreft overstappers!

Verder ook bekend dat de collectiviteitskortingen gehalveerd worden over het algemeen. Dus van 10% korting naar 5% korting. Uiteraard alleen voor degene die hier een collectiviteitskorting hebben via bijvoorbeeld hun werkgever.

Zit zelf al jaren bij Anderzorg met het hoogste eigen risico (885 euro) en heb al jaren het geluk dat ik hier niet aan hoef te komen.

Krijg altijd van veel mensen de vraag waarom ik dat 'risico' neem. Ik kijk er zo naar:
(premies van 2019 van Anderzorg als voorbeeld)
338 euro eigen risico = maandelijkse premie van 108 euro = 1296 euro per jaar
885 euro eigen risico = maandelijkse premie van 83 euro = 996 euro per jaar

Dit is dus een verschil van 300 euro aan premie per jaar. Het verschil in eigen risico is 500 euro dus je 'risico' is in mijn ogen dan maar 200 euro per jaar. Als ik 2 jaar dit risico neem en het ene jaar heb ik pech en betaal ik de 885 euro zelf en het andere jaar maak ik nergens gebruik van heb ik nog steeds pakweg 100 euro 'winst' door dit risico te nemen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Stappen jullie dit jaar over? Zo ja, naar welke zorgverzekeraar?

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen goedkopere aanbieders dan Anderzorg in mijn persoonlijke situatie. Blijf dus zitten.
huisduif schreef:
13-11-2019 16:23
Ik zou wel oppassen met budgetpolissen waarmee je maar bij een beperkt aantal ziekenhuizen terecht kunt.
Je zult maar net buiten je eigen regio zijn en er gebeurt iets waardoor de ambulance jou naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis brengt. Ze gaan dan echt niet een half uur verder rijden naar een ziekenhuis waar jij je kosten vergoed krijgt. Ziekenhuiskosten lopen snel op.

Hm, ik heb net 10 jaar gewerkt voor ZK. Ik weet er wel iets van af hoor :biggrin:

Bij spoed wordt overigens niet gekeken naar Budgetpolis of niet. Dat is in alle ziekenhuizen 100% gedekt (op ER na uiteraard)
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 16:53
0.61% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
13-11-2019 08:27
Ik zeg toch ook dat je moet kijken naar welke zorgverzekeraars een contract hebben met jouw zorgverlener 😉. De zorg die onder basiszorg valt is gewoon wettelijk vastgelegd, dus daarvoor hoef je niet de duurste te pakken. En ziekenhuis hier bijvoorbeeld heeft meeste jaren bij alle verzekeraars contract.

Zij wil vrije keus hebben en dus over kunnen stappen van zorgverlener indien gewenst. Tenminste zo lees ik het.

Ik heb dat ook voor mijn aandoeningen. Als er ergens een betere behandeling is of een nieuwe ect dan wil ik dat kunnen doen.
Kijken als chronisch zieke naar alleen huidige hulpverlener/zorgaanbieder vind ik dus niet zo wijs advies.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al jaren bij izz en zit daar nog steeds op zn plek blijkt maar weer.
Ik betaal €113,95 + €20,85 (16x fysio en 250 tandarts + anticonceptie). Door de aanvullende verzekering die ik altijd ‘op maak’ krijg ik dit jaar nog een werkgeversbijdrage van €13, voor mij en mn partner. Voor €120 prima verzekerd dus. Eigen risico minimaal vanwege jaarlijks terugkerende (noodzakelijke) onderzoeken die al minimaal het vijf-voudige kosten van het eigen risico zelf.
In de nieuwe cao is de werkgeversbijdrage wel wegbezuinigd trouwens, ik heb nu nog een soort overgangsregeling geloof ik.

Die puntjes op de i zetten in dec is trouwens wel een goede, ik heb nog €400 tandarts tegoed van dit jaar ivm een heeel duur aanvullend pakket dit jaar. Waarvan ik de kosten er lang en breed uit heb gehaald trouwens.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 16:53
Zij wil vrije keus hebben en dus over kunnen stappen van zorgverlener indien gewenst. Tenminste zo lees ik het.

Ik heb dat ook voor mijn aandoeningen. Als er ergens een betere behandeling is of een nieuwe ect dan wil ik dat kunnen doen.
Kijken als chronisch zieke naar alleen huidige hulpverlener/zorgaanbieder vind ik dus niet zo wijs advies.
Mijn eerste reactie was niet op degene die vrije zorgkeuze wilde ;-)
Alle reacties Link kopieren
De prijzen worden inderdaad te hoog. Hier een gezin met 2 kleine kinderen en maar 1 werkende. Ik ben zelf opzoek naar de goedkoopste zorgverzekering, met een laag eigen risico. Aanvullende verzekering heb ik gelukkig niet nodig. Een vriend van mij heeft mij vorig jaar ixorg geadviseerd. Hun doen alleen ongevallen verzekering voor tanden en fysio voor een klein bedrag per maand. Dat was voor ons toen en nu een betaalbare optie waarbij wij onze risico's kunnen afzekeren.

Iemand een positief advies over een goedkope basiszorgverzekering? Ik wil me graag verzekeren bij een verkering die ook goed is voor zijn klanten, dus niet te veel rompslomp en als ik wil bellen dat ik meteen gehoor krijg.
Weet iemand of je ook meer zorgtoeslag krijgt als je een hogere verzekering neemt?
Ik zit nog te twijfelen om mijn tandpakket op aanvullend te zetten maar dat kost bijna 20 euro meer per maand.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
15-11-2019 09:09
Weet iemand of je ook meer zorgtoeslag krijgt als je een hogere verzekering neemt?
Ik zit nog te twijfelen om mijn tandpakket op aanvullend te zetten maar dat kost bijna 20 euro meer per maand.
Zorgtoeslag is alleen inkomensafhankelijk, niet premie afhankelijk.
Oke duidelijk, bedankt.

Dan blijf ik lekker zitten bij wat ik nu heb.
Zekur heeft voor mij het beste pakket + gratis reisverzekering. Ik ga het eigen risico niet verhogen denk ik. Wel kies ik nu voor natura polis want dat scheelt echt mega veel geld. Hun aanvullende complete verzekering is echt fijn als je meerdere dingen nodig hebt als fysio en andere soorten lichamelijke therapie. Je hebt budget van 500 euro.
Tandarts 75% tot 500 zit er ook bij. Dan betaal ik volgend jaar 136 euro afgerond. Heb wel nog ergens ongevallen verzekering tand want die zit er dan weer niet bij.

Ik krijg geen toeslagen of zo verder. Vind het als nog mega veel geld en een hap uit mijn salaris elke maand maar ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al jaren bij Anderzorg, maar ga nu toch overstappen naar Ohra denk ik omdat ze acupunctuur deels vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
zenga schreef:
15-11-2019 12:49
Ik zit al jaren bij Anderzorg, maar ga nu toch overstappen naar Ohra denk ik omdat ze acupunctuur deels vergoeden.
Je kan ook alleen av ergens anders als bij anderzorg afsluiten.
Due-scimmie schreef:
15-11-2019 12:53
Je kan ook alleen av ergens anders als bij anderzorg afsluiten.

Ben jij er al achter waar ze nog losse Av's afsluiten? Ik heb al gegoogeld maar kom er niet achter.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
15-11-2019 13:57
Ben jij er al achter waar ze nog losse Av's afsluiten? Ik heb al gegoogeld maar kom er niet achter.
Helpt deze link?
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... uiten.aspx
Eendje_ schreef:
15-11-2019 16:24
Helpt deze link?
https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... uiten.aspx

Dank je, maar nee.
Die link vergelijkt alleen de pakketten en dat is het probleem niet.
In de praktijk willen heel verzekeraars geen losse AV/TV zonder basisverzekering verkopen. (Zijn ze ook niet verplicht) En ik ben op zoek naar een overzicht waar het wel kan.

Niet zo'n zin om ze nu één voor één te gaan bellen.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
12-11-2019 21:42
Dochterlief moet een beugel (en over twee jaar andere dochter ook), we zitten nu bij Anderzorg, die vergoedt dit niet. Dus nu op zoek naar zorgverzekeraar die dit wel vergoedt...
Hier hetzelfde verhaal. Jij al een verzekeraar zonder wachttijd kunnen vinden?
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Alle reacties Link kopieren
Naar beneden scrollen bij die link, daar staat het lijstje wat je zoekt :)
pff ik reageerde op de verkeerde persoon
Kleinezon schreef:
13-11-2019 09:27
FBTO heeft een aparte module alternatieve zorg. Die gaat bij mij dus niet aan.

Ik wil er niet aan bijdragen. Voor mij is het geen bezwaar dat ze het apart aanbieden, maar opdringen met andere wel nuttige zorg vind in verwerpelijk.
Zo nu heb ik de goede persoon waar op ik wilde reageren, ik reageerde eerst op PoesinBoots :P

Maar alternatieve behandelingen is niet allemaal homeopathische onzin en zo. Psycho sociale zorg en ostheopathie vallen hier ook onder. Nu kan je wel debatteren over dat laatste, maar ik heb wel gebruikt gemaakt van alternatieve vergoeding voor de psychologe die ik jaren terug bezocht. Je krijgt wel steeds minder vergoed voor alternatieve dingen mocht je dat gerust stellen ;-)

Ik ben bang dat iedere verzekeraar het aan biedt...dus ik ben toch bang dat je geen keuze hebt als je ook als voorwaarde hebt dat je niet een verzekeraar wil die het alleen maar verkoopt en waar je het niet hoeft af te nemen.

Bij Zekur (die kies ik dus) heb je of een complete aanvullende verzekering inclusief alternatief gedoe tot 250 euro, maar per dag is het limiet 25 euro. Dus dat zou iemand die daar echt gebruik van wil maken er nooit uit halen als de rest van dat pakket ze niet boeit.

Bij Zekur kun je ook losse modules kopen, daar staat dan geen alternatieve zorg bij maar alleen tand, fysio en buitenland. Maar ik weet niet wat voor jou echt belangrijk is dus misschien is deze tip helemaal niks voor jou.
Europe86 schreef:
12-11-2019 19:24
@Huisduif, ik zou wb je verstandskiezen eens bij een andere tandarts een second opinion vragen. Mijn nieuwe tandarts durfde er ook niet aan te beginnen (3 stuks) en verweest me door naar de kaakchirurg. Hier was ik in totaal bijna 300 euro meer aan kwijt (gaat van ER af en valt niet onder tandarts verzekering). Bij mijn oude tandarts deden ze het alsnog voor ik meen 44 euro per tand.
Is dat dan veranderd de afgelopen jaren? Ik heb nooit een cent hoeven te betalen voor mijn ingrepen bij de kaakchirurg.
Ik ben trouwens eerder vandaag overgestapt. Ik ben vorig jaar overgestapt naar FBTO en dat beviel me totaal niet. Elke keer werden er bedragen van het eigen risico afgeschreven en je kon er niets aan veranderen als het die maand toevallig slecht uitkwam. Daar hou ik niet van. Nu vind ik de premie te hoog worden dus die combinatie heeft ervoor gezorgd dat ik wil opstappen.

Ik heb mij nu aangemeld bij menzis, dan ben ik voor hetzelfde als wat ik nu heb (met aanvullende verz.) 2 euro goedkoper uit dan nu. Terwijl het bij FBTO 10 euro duurder zou worden. Toch een verschil van 12 euro per maand.

Verder, helaas ook hier chronische aandoeningen en nog een aantal zaken die al al teveel op de lange baan schuif. Een hoog eigen risico vind ik niets. Sowieso zou ik die gok niet snel nemen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
15-11-2019 18:33
Zo nu heb ik de goede persoon waar op ik wilde reageren, ik reageerde eerst op PoesinBoots :P

Maar alternatieve behandelingen is niet allemaal homeopathische onzin en zo. Psycho sociale zorg en ostheopathie vallen hier ook onder. Nu kan je wel debatteren over dat laatste, maar ik heb wel gebruikt gemaakt van alternatieve vergoeding voor de psychologe die ik jaren terug bezocht. Je krijgt wel steeds minder vergoed voor alternatieve dingen mocht je dat gerust stellen ;-)

Ik ben bang dat iedere verzekeraar het aan biedt...dus ik ben toch bang dat je geen keuze hebt als je ook als voorwaarde hebt dat je niet een verzekeraar wil die het alleen maar verkoopt en waar je het niet hoeft af te nemen.

Bij Zekur (die kies ik dus) heb je of een complete aanvullende verzekering inclusief alternatief gedoe tot 250 euro, maar per dag is het limiet 25 euro. Dus dat zou iemand die daar echt gebruik van wil maken er nooit uit halen als de rest van dat pakket ze niet boeit.

Bij Zekur kun je ook losse modules kopen, daar staat dan geen alternatieve zorg bij maar alleen tand, fysio en buitenland. Maar ik weet niet wat voor jou echt belangrijk is dus misschien is deze tip helemaal niks voor jou.
Maar er is regelgeving die voorschrijft dat de verzekeringen geen winsten mogen maken op de basisverzekering, wel op de aanvullende. Je zou kunnen zeggen dat die boekhoudkundig dus anders uitkomt. Je kunt dus wel degelijk kiezen hier niet aan te betalen door je niet aanvullend te verzekeren en zorg die je wel nuttig vind uit je eigen zak te betalen. De meeste mensen verzekeren zich aanvullend voor de fysio, terwijl de vergoedingen voor alternatief dan hoger liggen dan voor fysio. Vind ik krom. Ik heb geen fysio nodig maar als ik dat nodig zou hebben, betaal ik dan wel uit eigen zak.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
15-11-2019 13:57
Ben jij er al achter waar ze nog losse Av's afsluiten? Ik heb al gegoogeld maar kom er niet achter.
Dit jaar heb ik mijne los bij zilveren Kruis. Ik moest wel bellen om af te sluiten want dit ging online niet. Toen ik bij vgz werkte kon het daar ook, maar weet niet hoe dit laatste jaar is.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 15-11-2019 20:43
1.35% gewijzigd
Ik ga ook overstappen. Hier chronisch ziek en ik heb dit jaar al een aantal fysio-bezoekjes gehad waarvoor ik niet verzekerd bleek.
Afgelopen week de polis voor volgend jaar binnengekregen en ik wilde een aanvullende verzerking op de fysio nemen maar dat blijkt niet te kunnen met mijn huidige pakket.
Nu ben ik erachter gekomen dat ik via mijn werkgever korting kan krijgen op een zorgverzekering waaronder ook fysio valt.
Aankomende dagen maar eens op mijn gemak alles uitpuzzelen, maar ik weet in ieder geval zeker dat ik over ga stappen.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
15-11-2019 19:25
Is dat dan veranderd de afgelopen jaren? Ik heb nooit een cent hoeven te betalen voor mijn ingrepen bij de kaakchirurg.
Dat durf ik niet te zeggen maar dat is wat beide tandartsen mij vertelden begin dit jaar.
Due-scimmie schreef:
15-11-2019 20:17
Dit jaar heb ik mijne los bij zilveren Kruis. Ik moest wel bellen om af te sluiten want dit ging online niet. Toen ik bij vgz werkte kon het daar ook, maar weet niet hoe dit laatste jaar is.

Dank.
Ik heb tot voor kort bij ZK gewerkt en daar kan het idd.
Alleen...niet icm met de Ziezo basisverzekering (die ook van ZK is) dat is technisch niet mogelijk. En ik stap nu voor de Basisverzekering net over van gewone ZK naar Ziezo. (Selectief met hoogste ER €83,50 per maand. Is de goedkoopste volgens mij)


VGZ vind ik ook een prettige verzekering. Ga morgen ff kijken of die een pakket hebben wat me aanstaat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven