Werk & Studie alle pijlers

Ben jij leidinggevende?

15-11-2019 19:48 65 berichten
Ben jij leidinggevende? En vind je het leuk? Wat zijn je taken en hoe groot is je team? En waar loop je tegenaan?

Ik heb nooit de ambitie gehad om leiding te geven, het leek me altijd dat je dan vooral een hoop gezeur aan je hoofd krijgt.

Maar nu doet wellicht de kans zich voor op een leidinggevende positie. Het gaat vooral om vakinhoudelijk begeleiden (op HBO en WO-niveau), aansturen van een team, werk verdelen, nieuwe mensen aannemen en beoordelingsgesprekken voeren.

(Volgens mij is het niet bedrijfsmatig. Ik zal wel targets in het team in de gaten moeten houden en moeten bijsturen als iemand zijn targets niet haalt, maar ik stel die targets niet zelf vast, beslis ook niet over de formatiegrootte en heb geen groot budget te beheren.)

En het lijkt me opeens zo waanzinnig leuk!

Ik hoor dus graag ervaring en de positieve en negatieve aspecten van leidinggevenden hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Ken je de uitdrukking: ik wens je veel personeel? Die is niet positief bedoeld. Ik ben nooit hierarchisch leidinggevende geweest. Wel functioneel leidinggevende. Maar de hierachisch leidinggevenden die ik heb meegemaakt of die ik ken hebben meer te maken met mensen die niet functioneren, ziek zijn als de kinderen ziek zijn, niet komen werken omdat hun relatie uitgaat, op Facebook foto's posten van een fantastisch feest maar de dag er op zich ziek melden, mensen die ineens vertrekken bij het bedrijf, een familielid van een bobo in hun team krijgen, etc.etc. dan met soepel werkende teams en mensen. En ondertussen ben jij verantwoordelijk voor de afdeling, headlines, targets noem maar op. Als het jouw ding is; doen. Wie weet ligt het jou wel.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 15-11-2019 20:10
2.81% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 1x gedaan en werd gillend gek. Ik had een team van iets van 10 man en zij hadden continu aandacht nodig. Wat een gezeik de hele dag. Ik kwam verder nergens aan toe. Plus ik was wel verantwoordelijk voor de resultaten van het team. Nooit weer. Zelfs geen stagiair.

Maar goed, ik ben dan ook totaal niet een 'team player'. Laat mij maar lekker mijn eigen ding doen. Ik maak nu ook niet deel uit van een team en ik vind dat helemaal prima zo. Dus ja, ik ben er ook totaal geen type voor. Wellicht jij wel.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben het bewust niet. Het lijkt me verschrikkelijk zo'n sandwich positie. Klappen van boven en van beneden opvangen, tig overleggen, deelnemen in werkgroepen etc etc

Ik heb ervoor bedankt. Ook gevraagd incl cursussen aangeboden, maar laat mij maar lekker op de werkvloer vlammen.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef leiding aan een team van 14 man/vrouw. Ik vind het leuk, maar ook best pittig. Met name omdat ik voorheen alleen leiding heb gegeven aan WO-ers en ik nu HBO-ers en MBO+-ers in mijn team heb en ik merk dat het me meer tijd en energie kost om met hen te "connecten", hoe aardig ik ze ook vind.

In jouw geval lijkt het me best lastig dat je niet zelf je targets kan stellen en niet zelf het budget beheert om evt wijzigingen in je teamformatie te doen mocht dat nodig zijn om je targets te halen. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer mensen in dienst, hoe meer gezeik inderdaad. Pasgeleden bij een vrij klein bedrijf aan het werk geweest maar iedereen liep compleet over leidinggevende heen. Je moet enorm veel mensen kennis hebben en halve amateur psycholoog om de boel een beetje draaiend te houden. Wat als 2 collega's een conflict hebben? Dan mag jij het oplossen! En denk maar niet dat de andere collega's zich er niet mee bemoeien dan.

Elke werknemer strijd voor eigen belangen, die wil een dag vrij, andere collega vind dat die meer recht heeft op een dag vrij, de volgende wil salaris verhoging en als die dat niet krijgt voert die maar niks meer uit. Jij mag als leidinggevende daar proberen een mouw aan te passen, en nooit is iedereen tevreden.
Ik geef leiding aan ongeveer tien personeelsleden. Ik vind het leuk, en ik herken niet veel van de ellendeverhalen die ik hierboven zie staan. Ze kunnen goed zelfstandig werken, ik kan veel aan hen delegeren en ik heb niet heel veel gezeur over roosters, vrije dagen en ziekte. Natuurlijk wel wat en dat hoort er ook bij maar ik heb een fijn team en er wordt veel gezamenlijk opgelost. Ik doe niet aan beoordelingsgesprekken, wel aan functioneringsgesprekken maar daar besteed ik liever niet veel tijd aan, ik heb liever dat ze direct bij me komen als er iets is (mijn deur staat altijd open), en dat gebeurt over het algemeen wel.
Je hebt dan gewoon een ander vak, niet meer van de inhoud maar van de mensen. Je moet het dus leuk vinden om de hele dag gesprekken te voeren, problemen van anderen aanhoren en oplossen. Er zijn mensen die het heerlijk vinden, maar het moet je wel passen.
RP7 schreef:
15-11-2019 19:59
Hoe meer mensen in dienst, hoe meer gezeik inderdaad. Pasgeleden bij een vrij klein bedrijf aan het werk geweest maar iedereen liep compleet over leidinggevende heen. Je moet enorm veel mensen kennis hebben en halve amateur psycholoog om de boel een beetje draaiend te houden. Wat als 2 collega's een conflict hebben? Dan mag jij het oplossen! En denk maar niet dat de andere collega's zich er niet mee bemoeien dan.

Elke werknemer strijd voor eigen belangen, die wil een dag vrij, andere collega vind dat die meer recht heeft op een dag vrij, de volgende wil salaris verhoging en als die dat niet krijgt voert die maar niks meer uit. Jij mag als leidinggevende daar proberen een mouw aan te passen, en nooit is iedereen tevreden.


Of je doet als werkgever je best om je personeel een team te laten vormen, te denken aan groepsbelang ipv alleen maar persoonlijk belang, ze te leren dat ze zelf volwassen genoeg zijn om kleine conflicten zelf op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
15-11-2019 19:59
Hoe meer mensen in dienst, hoe meer gezeik inderdaad. Pasgeleden bij een vrij klein bedrijf aan het werk geweest maar iedereen liep compleet over leidinggevende heen. Je moet enorm veel mensen kennis hebben en halve amateur psycholoog om de boel een beetje draaiend te houden. Wat als 2 collega's een conflict hebben? Dan mag jij het oplossen! En denk maar niet dat de andere collega's zich er niet mee bemoeien dan.

Elke werknemer strijd voor eigen belangen, die wil een dag vrij, andere collega vind dat die meer recht heeft op een dag vrij, de volgende wil salaris verhoging en als die dat niet krijgt voert die maar niks meer uit. Jij mag als leidinggevende daar proberen een mouw aan te passen, en nooit is iedereen tevreden.
Het is:
- mensenkennis (zonder spatie)
- amateurpsycholoog (zonder spatie)
- salarisverhoging (zonder spatie)

Heb je een automatische spatiebalk op je PC of? Van een leidinggevende mag worden verwacht dat die Nederlands beheerst, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Z
anoniem_382003 wijzigde dit bericht op 26-08-2020 14:06
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
15-11-2019 20:06
Of je doet als werkgever je best om je personeel een team te laten vormen, te denken aan groepsbelang ipv alleen maar persoonlijk belang, ze te leren dat ze zelf volwassen genoeg zijn om kleine conflicten zelf op te lossen.
Ja dat was daar dus sowieso de sfeer niet. En het waren niet zo zeer kleine conflicten maar echt karakter verschillen die botste. Niet dat het perse grote ruzie opleverde. Meer dat daardoor de ene zich een burn-out werkte en de ander fluitend naar huis ging. Dan vervolgens ook nog letterlijk liegen tegen de werkgever over je inzet.

Dan mag je als werkgever best optreden om enige consensus te krijgen in het beleid wat je wil voeren.

Beide leidinggevende gedroegen zich naar elkaar al als een kleuterklas. Wat verwacht je dan van het personeel? En dat personeel krijg je nu nooit meer in het gareel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meer van het functioneel/begeleidend leidinggeven, dan van echt managen. Ik heb geen leidinggevende functie, maar ik geef wel leiding aan junioren/stagiairs. Ik houd mij dan bezig met de planning, geef uitleg, controleer werk enz. Dat vind ik zelf wel leuk om te doen én ik doe ook gewoon uitvoerend werk, alleen op een hoger niveau.

Echt teamleider/manager zijn, moet je gewoon liggen. Je moet dus in staat zijn om met een team samen te werken én indien nodig echt de baas moeten zijn. Dan ben je vaak minder vakinhoudelijk bezig en dát is nu waar ik geen zin in heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben vervangend teamleider geweest voor een jaar. Omdat ik de ‘senior’ was en echt niemand het wilde doen. Om een ingehuurde projectmanager van buitenaf te weren heb ik mij maar aangemeld.

Nooit meer. En dan had ik een team vol bekende gezichten die volkomen op elkaar waren ingespeeld en echt wel kleine wissewasjes zelf konden oplossen, geen sluimerende conflicten of mensen die er de kantjes vanaf liepen. Wat Because schrijft, ik voelde mij echt een koppelbaas tussen uitvoerders en bedenkers. Vanaf de werkvloer wilde iedereen zijn/haar ongenoegen officieel kenbaar maken, van bovenaf gedram en gezeur waarom ‘de neuzen’ nog niet ‘dezelfde kant op wezen’. En dan stond ik zelf nog niet achter 10% van de ideetjes en fieps van de hogere lagen.

Alhoewel de collega’s het jammer vinden is er nu een ander. Zij vindt het echt leuk en ziet het allemaal als een uitdaging. Ze doet het naar mijn mening ook heel goed. Ik vond er geen bal aan en wilde vooral terug naar mijn corebusiness. Ik ben er niet geschikt voor want te weinig ruimte voor eigen ideeën. Te weinig zaken waar ik echt warm voor liep. Ik ben meer het type om een of twee mensen mee op sleeptouw te nemen. Niet een heel team.

Dus als het jou aanspreekt en je er enthousiast van wordt, doen. Heb je dat niet, vooral niet doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nee, heb ook absoluut de ambitie niet.
Oei, ik schrik een beetje van de negatieve verhalen.

Ik zie het nu waarschijnlijk veel te rooskleurig maar het lijkt me superleuk om het team te faciliteren om hun werk zo goed mogelijk te doen. Dus vakinhoudelijk een open vraagbaak zijn, wekelijks vakinhoudelijk overleg organiseren, goede cursussen/opleidingen fasciliteren.

Nieuwe mensen op een leuke manier welkom heten, zorgen dat ze goede begeleiding krijgen, na een tijdje evaluatiegesprek voeren etc.

Mensen motiveren, complimenten geven, gebak of saucijzenbroodjes uitdelen als het eens heel druk is geweest, taken delegeren aan diegenen die zich willen ontwikkelen.

(maar eigenlijk word ik ook al een beetje moe als ik dit allemaal opschrijf.)

In mijn huidige functie (bij een ander bedrijf) zit ik juist heel erg in de luwte. Dat heeft ook zijn voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf het vakinhoudelijke deel missen en ik vraag me af of ik er niet te ongeduldig voor ben. Inhoudelijk ben ik sterk, maar alle energie stroomt weg als ik langdurig of veel moet vergaderen en dat moeten teamleiders bij ons wel.

Dat houdt mij tegen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hangt denk ik ook af van de mensen die in je team zitten. Gemotiveerde, slimme mensen die zelfstandig werken en meedenken is natuurlijk een heel ander verhaal dan een team gedemotiveerde mensen waar het niveau 'kleuter' is.

In mijn huidige functie 'mentor' ik wel eens jonge mensen die ervaring opdoen binnen bepaalde projecten en dat vind ik echt heel leuk maar ik ben niet verantwoordelijk voor hun resultaten en als ze vrij willen/ziek zijn/gedemotiveerd raken dan is dat ook niet mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
TO, vaak wil je inderdaad veel goeds doen maar wordt je van bovenaf teruggefloten. Als je vakinhoudelijk niet goed op de hoogte bent wordt je soms niet serieus genomen. Als je een reorganisatie moet doorvoeren kun jij de shit uitvoeren die mensen in de lagen boven je hebben bedacht. Motiveren en saucijzenbroodjes uitdelen klinkt leuk maar ook een tikje naief; je hebt ook slechtnieuws gesprekken en, zoals ik al zei, de eindverantwoording heb jij. Kun je die druk aan? Als er een griepgolf komt en je haalt je targets niet, dan kun je je niet achter onderbezetting verschuilen. Want nee, dan had je je mensen harder of langer moeten laten werken. Hoe los je dat op? Niet iedereen wil dat.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Hoe makkelijk kan je terug als het mislukt / je het na een half jaar zat bent?
Alle reacties Link kopieren
Maar nu zie je het heel positief in. Het is fijn als het zo kan en je zulke leuke evaluatiegesprekken kan voeren. Complimenten, misschien zelfs bonussen, mag uitdelen.

Maar wat nou als er zich problemen voordoen? Of iemand totaal niet functioneert en je dit moet mededelen? Misschien zelfs ontslag procedure in gang moet zetten?

Of jij enorm je best doet iedereen te motiveren maar het team achter je rug om denkt 'die leidinggevende, die kan me wat ik doe mooi niks extra'

Dan is het ineens minder leuk.
vrolijk_meisje schreef:
15-11-2019 19:59

In jouw geval lijkt het me best lastig dat je niet zelf je targets kan stellen en niet zelf het budget beheert om evt wijzigingen in je teamformatie te doen mocht dat nodig zijn om je targets te halen. Hoe kijk je daar zelf tegenaan?

Ja, dat moet ik dus achterhalen/vragen hoe dat werkt.

Het gaat om een groep professionals, die allemaal zelfstandig werken, dus niet veel met elkaar samen hoeven te werken, maar het wel gezellig moeten hebben met elkaar en hun kennis met elkaar kunnen delen. Ze hebben allemaal hun eigen 'cases' waar ze aan werken. Persoonlijke output is dus heel makkelijk te meten en medewerkers kunnen zich niet achter elkaar verschuilen of ongezien de kantjes ervan aflopen.

De organisatie heeft veel ervaring met wat een 'acceptabele' workload is/zou moeten zijn en ik kan me voorstellen dat zij aan de hand van hoeveel werk er binnen komt kunnen bepalen hoeveel fte daar voor nodig is. Er moet wel productie worden gemaakt, dus ik moet wel opletten dat iedereen efficiënt kan werken en dat ook doet.

Ik weet ook niet in hoeverre ik op de totale targets wordt 'afgerekend'. Ik zal mensen die de targets niet halen moeten aanspreken en kijken wat er aan gedaan kan worden zodat ze het wel halen.

Maar er is dus niet een 'groepstarget' waar ik verantwoordelijk voor ben, denk ik.

In het functieprofiel wordt ook vooral leidinggevende ervaring gevraagd in de zin van dat je mensen inhoudelijk hebt opgeleid en begeleid/ gecoacht. En die ervaring heb ik en dat vind ik helemaal geweldig om te doen.
malibu82 schreef:
15-11-2019 20:23
Ik zou zelf het vakinhoudelijke deel missen en ik vraag me af of ik er niet te ongeduldig voor ben. Inhoudelijk ben ik sterk, maar alle energie stroomt weg als ik langdurig of veel moet vergaderen en dat moeten teamleiders bij ons wel.

Dat houdt mij tegen.

Dank, dat is ook een goede om te onderzoeken: hoeveel moet je vergaderen etc.

Ik heb het idee dat ik het vakinhoudelijke niet ga missen omdat ik dus vooral vakinhoudelijk begeleid. Ik denk wel dat ik vernantwoordelijk wordt gehouden voor het (op peil houden) van het vakinhoudelijk niveau van het team, meer dan op de productie-targets.

Maar dat weet ik dus allemaal niet. Ik ga al die vragen eens opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
15-11-2019 20:19

Ik zie het nu waarschijnlijk veel te rooskleurig maar het lijkt me superleuk om het team te faciliteren om hun werk zo goed mogelijk te doen. Dus vakinhoudelijk een open vraagbaak zijn, wekelijks vakinhoudelijk overleg organiseren, goede cursussen/opleidingen fasciliteren.
Dit lijkt me ook leuk. Het hr deel met beoordelingsgesprekken etcetera niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een team van ongeveer 25 mensen onder me en vind het geweldig! Wat hierboven al gezegd is, het is een totaal andere baan dan op de werkvloer bezig zijn, niet te vergelijken.

Ik kan de minder leuke aspecten die al genoemd worden allemaal afvinken, maar ik ervaar ook heel veel positieve kanten. Mensen zien groeien, een team zien groeien, zien hoe ze dingen oppakken, het menselijke contact, enz. Daar word ik blij van.
Van contracten niet verlengen, conflicten oplossen of papierwerk word ik minder blij.
Maar onder de streep geeft het me energie, in januari begin ik aan een studie om over een paar jaar nog een stap hoger te kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven