Ervaring uitwisselen van huishoudelijke hulpen

16-11-2019 17:24 157 berichten
Misschien een idee om hier tips, vragen enz. uit te wisselen als huishoudhulpen onder elkaar?!
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ikzelf werk bijvoorbeeld 3 uur per week.
Wat is eigenlijk normaal om in die tijd te doen?
pejeka schreef:
16-11-2019 19:21
De huiskamer is ca. 50 vierkante meter, en heb antieke kasten staan met wat antieke spullen erop, dus dat kost tijd qua afstoffen. Dan de banken e.d. naar voren halen om onder de banken en over de plinten te zuigen, de vensterbanken afnemen, de banken en fauteuils zélf even zuigen (kussens eruit), enz. Dus een drie kwartier heb ik daar wel voor nodig.
Ik vind het ook erg lang Pejeka, tenzij je op een vrije dag lekker op je gemak aan het vogelen bent.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-11-2019 19:23
Ik vind het ook erg lang Pejeka, tenzij je op een vrije dag lekker op je gemak aan het vogelen bent.
Maar met goede beurt bedoel ik dus ook goede beurt, niet oppervlakkig even ergens overheen aaien. En ja, dan heb je voor mijn woonkamer mét de spullen die erin staan, gewoon drie kwartier nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-11-2019 19:23
Ik vind het ook erg lang Pejeka, tenzij je op een vrije dag lekker op je gemak aan het vogelen bent.
Maar met goede beurt bedoel ik dus ook goede beurt, niet oppervlakkig even ergens overheen aaien. En ja, dan heb je voor mijn woonkamer mét de spullen die erin staan, gewoon drie kwartier nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-11-2019 19:32
Maar met goede beurt bedoel ik dus ook goede beurt, niet oppervlakkig even ergens overheen aaien. En ja, dan heb je voor mijn woonkamer mét de spullen die erin staan, gewoon drie kwartier nodig.
Maar goed dat jij je je geld er niet mee hoeft te verdienen. :)
Cateautje schreef:
16-11-2019 19:16
Hoe zit het met de woonkamer? De bank stofzuigen bijvoorbeeld, ook de zijkanten. Alles vochtig afnemen aan prul en hangende decoratie? Bovenop kasten? Komen jullie daar weleens? Worden de zijkanten van kasten afgenomen? Valt me op dat daar niet naar omgekeken wordt en dat ik dat moet aangeven.

Onder het bed stofzuigen? Bij een houten/metalen bed het ledikant vochtig afnemen? Het matras eens in de zoveel tijd stofzuigen?

Prul dat in de hal hangt moet ook aangegeven worden anders hoort het er niet bij.

Bovenop de koelkast schoonmaken? Eens in de zoveel tijd bovenop de keukenkastjes? Leggen jullie daar kranten op of laat je het gewoon weer vuil worden?
De bank stofzuigen doe ik op verzoek of als ik vuil zie liggen. (Heb clienten die zelf de bank niet gebruiken en er dus alleen bezoek/ik erop zit dus iedere week helemaal uitzuigen is niet nodig.). De meeste clienten willen dat ik droog stof want de meesten hebben van die houten antieke meubels en als je daar teveel met vocht/sopje overheen gaat dan kun je het verpesten. Ik doe dan allen het hardnekkige vuil met een vochtig doekje/ scheurspons etc. Matras zuigen en omdraaien doe ik maar een paar keer per jaar. Bovenop kasten in de huiskamer doe ik meestal om de 2-3 maanden grondig en voor de rest zo ver ik erbij kan met m'n lange swiffer. Bovenop keukenkastjes meestal om de 1 a 2 maanden. Dat doe ik dan samen met mijn client. Zij pakt dan alle dingen aan die erop staan en maakt die schoon als dat nodig is, ondertussen maak ik bovenop schoon en als dat klaar is geeft client alles weer aan zodat ik het terug kan zetten. Bij sommige cliënten liggen er ook kranten bovenop de keukenkastjes zodat de bovenkant niet zo vet wordt. Soms kan de client daar niet mee helpen en zet ik het zelf terug. Bij vensterbanken na het ramen zemen vind ik het wel eens leuk om iets net even anders terug te zetten. Maar dat doe ik alleen bij cliënten die dat leuk vinden. Kreeg er zelfs ooit een compliment over :)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-11-2019 19:21
De huiskamer is ca. 50 vierkante meter, en heb antieke kasten staan met wat antieke spullen erop, dus dat kost tijd qua afstoffen. Dan de banken e.d. naar voren halen om onder de banken en over de plinten te zuigen, de vensterbanken afnemen, de banken en fauteuils zélf even zuigen (kussens eruit), enz. Dus een drie kwartier heb ik daar wel voor nodig.
Maar goed dat ik geen antiek heb dan. Hier wordt soms drie keer per dag gestofzuigd, zou wat zijn als dat steeds drie kwartier zou duren. Maar weet ook dat het met mijn honden en kinderen ook sneller vies wordt dan bij een stel zonder kinderen en dieren. Scheelt een hoop natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
16-11-2019 19:40
Maar goed dat ik geen antiek heb dan. Hier wordt soms drie keer per dag gestofzuigd, zou wat zijn als dat steeds drie kwartier zou duren. Maar weet ook dat het met mijn honden en kinderen ook sneller vies wordt dan bij een stel zonder kinderen en dieren. Scheelt een hoop natuurlijk.
Alleen stofzuigen duurt uiteraard geen drie kwartier. Maar de hele huiskamer een goede beurt geven wel.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Goguma schreef:
16-11-2019 19:39
De bank stofzuigen doe ik op verzoek of als ik vuil zie liggen. (Heb clienten die zelf de bank niet gebruiken en er dus alleen bezoek/ik erop zit dus iedere week helemaal uitzuigen is niet nodig.). De meeste clienten willen dat ik droog stof want de meesten hebben van die houten antieke meubels en als je daar teveel met vocht/sopje overheen gaat dan kun je het verpesten. Ik doe dan allen het hardnekkige vuil met een vochtig doekje/ scheurspons etc. Matras zuigen en omdraaien doe ik maar een paar keer per jaar. Bovenop kasten in de huiskamer doe ik meestal om de 2-3 maanden grondig en voor de rest zo ver ik erbij kan met m'n lange swiffer. Bovenop keukenkastjes meestal om de 1 a 2 maanden. Dat doe ik dan samen met mijn client. Zij pakt dan alle dingen aan die erop staan en maakt die schoon als dat nodig is, ondertussen maak ik bovenop schoon en als dat klaar is geeft client alles weer aan zodat ik het terug kan zetten. Bij sommige cliënten liggen er ook kranten bovenop de keukenkastjes zodat de bovenkant niet zo vet wordt. Soms kan de client daar niet mee helpen en zet ik het zelf terug. Bij vensterbanken na het ramen zemen vind ik het wel eens leuk om iets net even anders terug te zetten. Maar dat doe ik alleen bij cliënten die dat leuk vinden. Kreeg er zelfs ooit een compliment over :)
Ondertussen blijft het stof dagelijks op de bank neerdwarrelen, ook als jij het niet ziet en daar gaat de bank muf en stoffig van ruiken
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-11-2019 19:42
Alleen stofzuigen duurt uiteraard geen drie kwartier. Maar de hele huiskamer een goede beurt geven wel.
Reden waarom ik weinig tierelantijnen wil. Overal randjes en zo vangen continu stof wat ik er niet bij kan hebben. Ik kies voor sfeervol maar wel praktisch. Zo had ik een donker blad op mijn tv meubel. Maar daarop zag je elk stofje waardoor ik elke dag moest afstoffen. Dat werkt voor mij niet met mijn lijf, oa beperkte energie. Dus kies bewust voor wat je niet gauw ziet (op hout zie je minder stof dan op een zwart blad) en wat makkelijk schoonmaakt (ik had een leisteen vloer maar kostte teveel energie om schoon te maken, nu gladde tegelvloer).
De zijkanten van de kast? :O
Ik hoop dat Solo zo even langs komt.
Bruintjedebeer schreef:
16-11-2019 19:55
De zijkanten van de kast? :O
Ik hoop dat Solo zo even langs komt.

:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
16-11-2019 19:55
De zijkanten van de kast? :O
Ik hoop dat Solo zo even langs komt.
Wie?

Afstoffen moet je nooit doen, alles wordt gewoon egaal grijs als je er verder vanaf blijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Cateautje schreef:
16-11-2019 19:43
Ondertussen blijft het stof dagelijks op de bank neerdwarrelen, ook als jij het niet ziet en daar gaat de bank muf en stoffig van ruiken
Ja dat kan maar ik ben huishoudelijke hulp wat inhoud dat ik mijn clienten ondersteun, niet dat ik het hele huishouden overneem. Familie en vrienden van clienten doen ook nog wel eens iets en ik help soms clienten ook met dingen die ik eigenlijk niet hoef te doen. Zo doe ik bij de ene client wel de was, een ander doet het nog zelf en bij weer een ander neemt dochter het mee om te wassen, strijken en vervolgens weer bij moeder in de kast te leggen.
De zijkanten van de kast daar dwarrelt het stof toch langs naar de vloer?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-11-2019 18:41
Huiskamer stoffen en zuigen: 3 kwartier

Keuken afnemen (kastjes, tegels, gootsteen): half uur.

Hal, overloop en trappen afdoen en zuigen: half uur
Hoe groot is je huis dan wel niet dat je over deze dingen zolang doet?
Goguma schreef:
16-11-2019 19:22
Dat hoef ik dus niet te doen gelukkig. Help soms wel mee met het grid want die zak kan client niet tillen. (Grote voordeel zak en daarvan giet ik steeds een deel in een emmer en dat is dan weer genoeg voor een week of 2-3). Hond uitlaten heb ik wel eens gedaan omdat client ziek op bed lag.
Ze hoeft van mij de kattenbak ook niet te doen, maar ze staat er zelf op omdat ik zwanger ben en mijn man langdurig ziek is. Ik vind het wel heel lief van haar, en eerlijk gezegd helpt ze mij er zeker mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Jane_Jetson schreef:
16-11-2019 20:46
Hoe groot is je huis dan wel niet dat je over deze dingen zolang doet?
Vind jij drie kwartier voor een echt goede beurt van de woonkamer, of een half uur om de keuken even een sopje te geven, veel tijd dan? Ik vraag me dan af hoe je dat in 10 minuten of een kwartiertje voor elkaar kunt krijgen én alles spic en span te hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka ik vind voor thuis jou tijden ecgt niet lang zeker als er antiek staat dan ben je nu eenmaal voorzichtiger.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-11-2019 10:53
Vind jij drie kwartier voor een echt goede beurt van de woonkamer, of een half uur om de keuken even een sopje te geven, veel tijd dan? Ik vraag me dan af hoe je dat in 10 minuten of een kwartiertje voor elkaar kunt krijgen én alles spic en span te hebben.
Vind ik niet belachelijk lang hoor.
Wij hebben niet een hele grote woonkamer met een open L-keuken. Op zich niet veel tierelantijntjes, maar als je alles goed wil doen dan ben je best even bezig hoor. Ik reken dan mee:

- de deuren en kozijnen afdoen, net als de stopcontacten enz
- onder en achter de bank en kastjes (dus aan de kant schuiven en weer terug)
- de bovenkant van de kasten en bijvoorbeeld ook het glas in in de deur van een kast
- de onderkant van de stoelen want onder de poten gaat ook stof zitten
- de keuken reken ik ook mee aangezien we een open L-keuken hebben: alle deurtjes, de afzuigkap van rvs, de bovenkant van de kast, de tegels, de kookplaat enz
- en dan al het gewone werk (afstoffen, zuigen en dweilen en dan vooral de plinten niet vergeten).

Ik vind 3 kwartier dan niet lang, eerder kort.
minnimouse schreef:
17-11-2019 11:12
Vind ik niet belachelijk lang hoor.
Wij hebben niet een hele grote woonkamer met een open L-keuken. Op zich niet veel tierelantijntjes, maar als je alles goed wil doen dan ben je best even bezig hoor. Ik reken dan mee:

- de deuren en kozijnen afdoen, net als de stopcontacten enz
- onder en achter de bank en kastjes (dus aan de kant schuiven en weer terug)
- de bovenkant van de kasten en bijvoorbeeld ook het glas in in de deur van een kast
- de onderkant van de stoelen want onder de poten gaat ook stof zitten
- de keuken reken ik ook mee aangezien we een open L-keuken hebben: alle deurtjes, de afzuigkap van rvs, de bovenkant van de kast, de tegels, de kookplaat enz
- en dan al het gewone werk (afstoffen, zuigen en dweilen en dan vooral de plinten niet vergeten).

Ik vind 3 kwartier dan niet lang, eerder kort.

Helemaal eens. De razendsnelle werkers hier maken oppervlakkig schoon, dat kan niet anders.
pejeka schreef:
17-11-2019 10:53
Vind jij drie kwartier voor een echt goede beurt van de woonkamer, of een half uur om de keuken even een sopje te geven, veel tijd dan? Ik vraag me dan af hoe je dat in 10 minuten of een kwartiertje voor elkaar kunt krijgen én alles spic en span te hebben.

Ik vind dat helemaal niet lang. Als ik de afzuigkap goed schoon maak, inclusief filters, ben ik al 20 minuten bezig.
Ik kan het veel sneller, maar dan gebeurt het zeer oppervlakkig " voor het oog".
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-11-2019 11:34
Ik vind dat helemaal niet lang. Als ik de afzuigkap goed schoon maak, inclusief filters, ben ik al 20 minuten bezig.
Ik kan het veel sneller, maar dan gebeurt het zeer oppervlakkig " voor het oog".
Inderdaad, als je het goed wilt doen dan gaat er gewoon tijd in zitten. En bv het aanrechtblad met jif afdoen, naspoelen, alles terugzetten, dat kost tijd.

Het bad doe ik altijd met antikal uit.
Ik heb gisteren een uur gedaan over de badkamer. Dik een uur.
Bruintjedebeer schreef:
17-11-2019 11:43
Ik heb gisteren een uur gedaan over de badkamer. Dik een uur.

Vind ik een heel normale tijd. Al die klussen die ik hier langs zie komen in tijd van 2,5 of 3 uur. Dat is gewoon niet echt goed gedaan.
Goguma schreef:
16-11-2019 20:00
Ja dat kan maar ik ben huishoudelijke hulp wat inhoud dat ik mijn clienten ondersteun, niet dat ik het hele huishouden overneem. Familie en vrienden van clienten doen ook nog wel eens iets en ik help soms clienten ook met dingen die ik eigenlijk niet hoef te doen. Zo doe ik bij de ene client wel de was, een ander doet het nog zelf en bij weer een ander neemt dochter het mee om te wassen, strijken en vervolgens weer bij moeder in de kast te leggen.

Het is onmogelijk om in tijd van een paar uur per week iemand's volledige huishoudelijke werk over te nemen.
Je kunt dat ook echt niet verlangen van een hulp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven