Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met werken, zonder tussentijds opzeg. Hoe aanpakken?

18-11-2019 08:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder een topic geopend over werk en studie en ik heb uiteindelijk besloten om toch te stoppen met werken en me te focussen op mijn studie zodat ik zonder vertragingen mijn diploma kan behalen. Eerlijk gezegd heb ik het daar ook totaal niet naar m’n zin. Ik voel me elke dag zo slecht en tel de uren af tot ik weer naar huis kan. Af en toe krijg ik zelfs hartkloppingen en een zenuwachtig gevoel als ik naar werk moet of er zelfs aan denk.

Ik heb nu aangegeven op m’n werk dat ik wil stoppen ivm focussen op studie, echter heb ik een jaarcontract dat niet tussentijds opzegbaar is (er staat niets over in het contract). Stom van mij dat ik hier in het begin weinig aandacht aan heb besteed. Mijn werkgever wilt mij houden aan het termijn van het contract dus moet ik gedwongen blijven tot het afloopt. Nu gaf ik aan of we onderling niet iets konden overeenkomen.. maar dat is enkel een optie mochten ze een vervanger vinden.

Ik weet dus niet wat ik moet doen nu.. het is voor mij echt niet uit te houden om tot het einde te blijven. Het voelt gewoon niet goed..
Vervanger zoeken of een zak geld voor contractbreuk zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Zelfs bij een jaarcontract heb je toch gewoon een normale wettelijke opzegtermijn van een maand? Of heb ik het nu mis?
In mijn contract staat er ook niks over in maar ik kan gewoon opzeggen hoor.
Alleen afwijkende opzegtermijnen ( zoals bijvoorbeeld 2 maanden ) moeten expliciet vermeld staan.
Maar anders geldt gewoon één maand bij mijn weten.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Zou even mooi wezen. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd. Er staat ook geen opzegtermijn in. Dan zou ik dus verplicht mijn hele leven moeten blijven? :rofl:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... eeindigen/

als jouw werkgever niet mee werkt, zul je het jaar moeten volmaken
sterkte
Alle reacties Link kopieren
Lachen hè Lientje.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 08:54
Vervanger zoeken of een zak geld voor contractbreuk zoeken?
Wat bedoel je met zak geld voor contractbreuk zoeken? Wat houdt dat in?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-11-2019 08:58
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... eeindigen/

als jouw werkgever niet mee werkt, zul je het jaar moeten volmaken
sterkte
Inderdaad.
Rot voor je, maar dit is voor jou de praktijk TO.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:57
Zou even mooi wezen. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd. Er staat ook geen opzegtermijn in. Dan zou ik dus verplicht mijn hele leven moeten blijven? :rofl:
dan geldt de wettelijke opzegtermijn
als je geen verstand van onderwerpen hebt blijf er dan alsjeblieft weg
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:55
Zelfs bij een jaarcontract heb je toch gewoon een normale wettelijke opzegtermijn van een maand? Of heb ik het nu mis?
In mijn contract staat er ook niks over in maar ik kan gewoon opzeggen hoor.
Alleen afwijkende opzegtermijnen ( zoals bijvoorbeeld 2 maanden ) moeten expliciet vermeld staan.
Maar anders geldt gewoon één maand bij mijn weten.
fout
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:55
Zelfs bij een jaarcontract heb je toch gewoon een normale wettelijke opzegtermijn van een maand? Of heb ik het nu mis?
Niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Lientje, als je niet weet waar je over praat, zeg dan niet zulke domme dingen. Heel flauw.
To heeft gelijk bij een jaarcontract.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-11-2019 08:58
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... eeindigen/

als jouw werkgever niet mee werkt, zul je het jaar moeten volmaken
sterkte
Ik ben even perplex. :O
Gelukkig dat dat dus niet geldt voor een vast contract
Ik heb net opgezegd nl
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:57
Zou even mooi wezen. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd. Er staat ook geen opzegtermijn in. Dan zou ik dus verplicht mijn hele leven moeten blijven? :rofl:
Alleen dat bestaat dus wel bij contracten bij BEPAALDE tijd.
Dus lach maar, maar je komt heel dom over zo. ;-)
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 08:58
Wat bedoel je met zak geld voor contractbreuk zoeken? Wat houdt dat in?

https://www.mkbservicedesk.nl/1868/mag- ... ntract.htm

Schadevergoeding
Stem je niet in met de tussentijdse opzegging van de werknemer, dan zal hij of zij in principe moeten doorwerken tot het moment waarop de arbeidsovereenkomst afloopt, oftewel van rechtswege eindigt. Deze situatie is theoretisch mogelijk, maar komt in de praktijk weinig voor. De meeste werkgevers willen liever niet blijven samenwerken met een werknemer die eigenlijk wil vertrekken.
Weigert je werknemer verder te werken, dan kun je een procedure starten bij de kantonrechter en een schadevergoeding vorderen van je werknemer. In de regel is de hoogte van de vergoeding gelijk aan het loon tot de oorspronkelijke einddatum. Of je kunt je daadwerkelijk geleden schade door het opstappen van de werknemer vorderen, die schade moet je dan wel kunnen aantonen. In beide gevallen kan de rechter de schadevergoeding matigen.

Das een flink bedrag hoor!
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
18-11-2019 09:00
Ik ben even perplex. :O
Gelukkig dat dat dus niet geldt voor een vast contract
Ik heb net opgezegd nl
Bah bah en dan hier rollebuikend lachen.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:20
Reden: Aanzetten tot fraude
98.36% gewijzigd
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Potverdorie, ik wist niet dat je een tijdelijk contract niet tussentijds op kunt zeggen. En als je in een goed gesprek aangeeft dat je het werk te zwaar vind naast je studie en niet gemotiveerd bent? En vraagt of hij akkoord wil gaan met beëindiging met wederzijds goedvinden? Want Wat heeft een werkgever aan een ongemotiveerde werknemer? Hoe lang moet je nog?
Alle reacties Link kopieren
Erg vervelend, ik hoopte dat er een oplossing zou zijn.. vind het overigens toch vreemd dat zoiets mogelijk is. Hoe kun je iemand dwingen te blijven als diegene het niet meer ziet zitten? Dan duurt een jaar toch echt lang
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
18-11-2019 09:07
Potverdorie, ik wist niet dat je een tijdelijk contract niet tussentijds op kunt zeggen. En als je in een goed gesprek aangeeft dat je het werk te zwaar vind naast je studie en niet gemotiveerd bent? En vraagt of hij akkoord wil gaan met beëindiging met wederzijds goedvinden? Want Wat heeft een werkgever aan een ongemotiveerde werknemer? Hoe lang moet je nog?
Dit heb ik allemaal aangegeven. En idd ik wist het dus ook niet. Ik ging uit van een maand opzegtermijn zoals het standaard altijd hoort te zijn. Ik moet nog 5 maanden..
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 09:06
[...]
Een burn out is geen joker die je wel of niet in kunt zetten al naar gelang de situatie.
Ik begrijp de insteek, maar dit is natuurlijk niet kies.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:21
Reden: Quote verwijderd
45.00% gewijzigd
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang loopt je contract nog? Hoeveel uur werk je? Maw, is de periode dat je nog werkt te overzien?
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 09:08
Erg vervelend, ik hoopte dat er een oplossing zou zijn.. vind het overigens toch vreemd dat zoiets mogelijk is. Hoe kun je iemand dwingen te blijven als diegene het niet meer ziet zitten? Dan duurt een jaar toch echt lang
Je had natuurlijk niet hoeven tekenen.
conversation = awareness
lientje69 schreef:
18-11-2019 08:57
Zou even mooi wezen. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd. Er staat ook geen opzegtermijn in. Dan zou ik dus verplicht mijn hele leven moeten blijven? :rofl:
Rollen van de lach... Terwijl er niets te lachen valt omdat TO haar tijdelijke contract niet kan openbreken nu er geen opzegtermijn is opgenomen.

Aanvulling: ik zie dat ik niet de enige ben die deze reactie erg dom vond. Altijd zeker van je zaak zijn voor je iets of iemand uit gaat lachen, anders ben je zelf de risée. Beter lach je nooit iemand uit.
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 09:06
[...]
Ze heeft toch geen burn-out. Die ga je dan dus verzinnen en evt. doen alsof je die hebt. Ook bij de bedrijfsarts wanneer je baas je daar naartoe stuurt? Zeggen dat je ziek bent en niet komt werken terwijl je dat niet bent is gewoon geen optie. Dat zal dan op frauderen of werkweigering lijken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 11:21
Reden: Quote verwijderd
34.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven