Alternatief wieg

18-11-2019 22:48 163 berichten
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.

Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben

Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode

Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-11-2019 23:04
Nee!
Grotere kans op: Warmtestuwing, verstikking!

Die dingen zijn onveilig voor babies om in te slapen!

Samen in bed slapen kan prima, maar dan wel veilig! (aan de kant van de borstvoedinggevende moeder, moeder in maternale houding zonder dekbed maar onder een deken.)
En als de moeder geen bv geeft, is t dan wel veilig aan de kant van de vader? 😉
Minik schreef:
18-11-2019 23:06
En als de moeder geen bv geeft, is t dan wel veilig aan de kant van de vader? 😉
Nee, dan wordt rooming in geadviseerd boven samen in 1 bed.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-11-2019 23:04
Nee!
Grotere kans op: Warmtestuwing, verstikking!

Die dingen zijn onveilig voor babies om in te slapen!

Samen in bed slapen kan prima, maar dan wel veilig! (aan de kant van de borstvoedinggevende moeder, moeder in maternale houding zonder dekbed maar onder een deken.)
Onder de 4 maanden wordt bedding-in sowieso afgeraden...

(JGZ richtlijn preventie wiegendood)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-11-2019 23:08
Nee, dan wordt rooming in geadviseerd boven samen in 1 bed.
Ik had werkelijk geen idee. Maar denk bij dit soort dingen wel altijd; beetje gezond verstand gebruiken en verder doen waar je je zelf prettig bij voelt. Elke ouder slaapt toch wel eens met zijn/haar kind bij zich in bed? Al is t alleen maar als t kind ziek is bijvoorbeeld. En ga je dan echt direct het dekbed vervangen en alles?

Ken genoeg ouders die kindje op het aankleedkussen tussen de twee hoofdkussens in lieten slapen in het begin. Met eigen dekentje strak opgemaakt om het aankleedkussen bijv. Zelf vond ik dat geen prettig idee dus heeft baby in de wieg gelegen. Maar of t nou direct onveilig is?? Maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan dus misschien denk ik veel te makkelijk over de eventuele gevaren.
Ik heb een co-sleeper aangeschaft. Vond het wel meevallen qua prijs maar kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Zou misschien ook nog wel tweedehand kunnen (van iemand die je kent)?

Beddengoed kun je echt zo duur maken als je zin in hebt. Ik heb hoeslakentjes voor 5 euro p/s gekocht en ook losse lakentjes zijn 2 voor 10,- bij Hema. Wiegendekentje kan wat duurder zijn maar hoeft niet en daar hoef je er ook echt geen 10 van te hebben. En als blijkt dat je te kort komt: vandaag besteld, morgen in huis!

Doe vooral wat goed voelt voor jullie!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het ledikantje bij ons op de slaapkamer gedaan. Na de kraamweek het bedje terug op haar kamer gedaan en het ging meteen goed. Gaf ons ook meer rust zo!
Doen waar je het beste bij voelt en wat jullie willen!
BriannaF schreef:
18-11-2019 22:56
Kraamzorg adviseert elke paar jaar iets anders, ik zou gewoon doen wat voor jou het beste lijkt.
Niet over dit onderwerp.

En denk vooral ook aan de praktische zaken: de eerste weken (op zijn minst) is een baby ‘s nachts meerdere keren wakker en moet dan gevoed, verschoond (etc) worden. Als je geluk hebt slaapt ie daarna meteen door, maar vaak ook niet. Ga je dan de halve(/hele) nacht op de babykamer hangen? Of is een co-sleeper dan misschien een aantrekkelijker idee?
Of heeft je vriend al aangeboden de nachten voor zijn rekening te nemen?
Minik schreef:
18-11-2019 23:16
Ik had werkelijk geen idee. Maar denk bij dit soort dingen wel altijd; beetje gezond verstand gebruiken en verder doen waar je je zelf prettig bij voelt. Elke ouder slaapt toch wel eens met zijn/haar kind bij zich in bed? Al is t alleen maar als t kind ziek is bijvoorbeeld. En ga je dan echt direct het dekbed vervangen en alles?

Ken genoeg ouders die kindje op het aankleedkussen tussen de twee hoofdkussens in lieten slapen in het begin. Met eigen dekentje strak opgemaakt om het aankleedkussen bijv. Zelf vond ik dat geen prettig idee dus heeft baby in de wieg gelegen. Maar of t nou direct onveilig is?? Maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan dus misschien denk ik veel te makkelijk over de eventuele gevaren.
Ja dat is dus niet zo veilig.
Isolde123 schreef:
18-11-2019 23:05
Wat dacht je van een doos met daarin een matrasje (bv schuimrubber van markt of internet). Klinkt misschien heel gek maar google maar eens op Finse kraamdoos.
Denk dat de kraamhulp dan echt een rolberoerte krijgt :proud:
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
18-11-2019 23:36
En denk vooral ook aan de praktische zaken: de eerste weken (op zijn minst) is een baby ‘s nachts meerdere keren wakker en moet dan gevoed, verschoond (etc) worden. Als je geluk hebt slaapt ie daarna meteen door, maar vaak ook niet. Ga je dan de halve(/hele) nacht op de babykamer hangen? Of is een co-sleeper dan misschien een aantrekkelijker idee?
Of heeft je vriend al aangeboden de nachten voor zijn rekening te nemen?
Dit. Doe jezelf een lol en leen, koop of huur een co-sleeper. Het is echt zo veel leuker als je je bed niet uit hoeft 's nachts. Zeker in januari :proud:
m-april schreef:
18-11-2019 23:03
Je hebt niet enorm veel beddengoed nodig hoor..
Als je geluk hebt niet nee. Ik moest hier helaas 4x per dag al het beddengoed verschonen.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
18-11-2019 23:57
Als je geluk hebt niet nee. Ik moest hier helaas 4x per dag al het beddengoed verschonen.
Gewoon elke dag wassen, dan heb je aan 6 setjes beddengoed wel genoeg..
Ik heb heel goedkoop een houten wiegje van marktplaats gehaald en een wat duurder en beter matrasje gekocht (geen goedkope schuimrubber troep, maar koudschuim). Was denk ik 70 euro kwijt, waarvan 50 euro het matras was. Beddengoed is heel goedkoop bij bijv. de babydump. Tweedehands kan natuurlijk ook. Het is vaak gemaakt van katoen en dat kun je gewoon heet wassen.
m-april schreef:
19-11-2019 00:00
Gewoon elke dag wassen, dan heb je aan 6 setjes beddengoed wel genoeg..
Tja, ik had wel meer te wassen dan alleen het beddengoed natuurlijk. Ik had 12 lakens en 50 hydrofieldoeken. Kon ik in ieder geval 3 dagen vooruit.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
18-11-2019 22:56
Kraamzorg adviseert elke paar jaar iets anders, ik zou gewoon doen wat voor jou het beste lijkt.

Dit inderdaad.

Wij hadden aan de bovenkant van ons bed (hoofdzijde en zijkant) twee planken tussen de matras en de ombouw gedrukt. Daar lag zoon te slapen, in zijn eigen slaapzak.

We waren wel begonnen met hem in zijn eigen wieg te leggen, maar dit vond hij prettiger, hij sliep veel langer.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Suzan_1991 schreef:
18-11-2019 23:57
Als je geluk hebt niet nee. Ik moest hier helaas 4x per dag al het beddengoed verschonen.
Hoezo dan?
Suzan_1991 schreef:
19-11-2019 00:06
Tja, ik had wel meer te wassen dan alleen het beddengoed natuurlijk. Ik had 12 lakens en 50 hydrofieldoeken. Kon ik in ieder geval 3 dagen vooruit.
Ik dacht dat ik hysterisch had ingekocht, maar het kan nog erger dus.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
19-11-2019 00:06
Tja, ik had wel meer te wassen dan alleen het beddengoed natuurlijk. Ik had 12 lakens en 50 hydrofieldoeken. Kon ik in ieder geval 3 dagen vooruit.
3 wassen per dag draaien, is prima te doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ben je van plan borstvoeding te gaan geven TO? Want dan kan je vriend makkelijk zeggen dat hij de baby niet op de slaapkamer wil, maar daar denk jij na twee dagen waarschijnlijk heel anders over.

Onze co-sleeper is me echt heilig. Laatst een weekje op vakantie geweest en zelfs met wagenbak of campingbedje kost het me zo veel meer slaap. Je moet het kind ergens uit tillen, dus zelf omhoog, echt wakker worden, licht aan, etc. Heel vermoeiend.

Ik zag laatst ook ergens een co-sleeper in camping bed variant. Dat lijkt me ook ideaal. Wat betreft beddengoed: mijn kinderen weigeren onder een deken te slapen, dus liggen al in de kraamweek in een slaapzak. Ik heb een paar hoeslakentjes die om het matrasje van de co-sleeper, kinderwagen en verschoonkussen passen. En anders gebruik ik een ledikant hoes die ik een kwartslag draai en dan twee keer om het matrasje rol. Werkt ook prima. Heb je alleen twee dekentjes en pakketjes nodig. En dat is ook een mooi maatje voor in de kinderwagen, over de maxi-cosi in de auto, e.d...
Alle reacties Link kopieren
Twee of drie lakentjes, twee katoenen dekentjes en 12 hydrofieldoeken. Daar had ik echt genoeg aan.

Die hydrofieldoeken lijken onverslijtbaar. Zoon is inmiddels 17 jaar en die doeken gebruik ik nog steeds voor van alles.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
SallySpectra* schreef:
19-11-2019 00:10
Ik dacht dat ik hysterisch had ingekocht, maar het kan nog erger dus.
Dat is niet hysterisch, dat was nodig. Twee kinderen met reflux.
Suzan_1991 schreef:
19-11-2019 00:16
Dat is niet hysterisch, dat was nodig. Twee kinderen met reflux.
Nou ja, vaker wassen was kennelijk ook nog wel mogelijk als je dat maar eens in de 3 dagen deed.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
19-11-2019 00:16
Dat is niet hysterisch, dat was nodig. Twee kinderen met reflux.
Gewoon meerdere wassen per dag draaien dan redt je het ook echt wel met minder..
m-april schreef:
19-11-2019 00:20
Gewoon meerdere wassen per dag draaien dan redt je het ook echt wel met minder..
Als je het geld hebt is het makkelijk dat je niet zoveel hoeft te wassen als je er 2 tegelijk hebt. TO heeft er eentje en mss spuugt die wel nooit.
Snoesje666 schreef:
19-11-2019 00:14
Twee of drie lakentjes, twee katoenen dekentjes en 12 hydrofieldoeken. Daar had ik echt genoeg aan.

Die hydrofieldoeken lijken onverslijtbaar. Zoon is inmiddels 17 jaar en die doeken gebruik ik nog steeds voor van alles.
En 2 badcapes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven