Alternatief wieg

18-11-2019 22:48 163 berichten
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.

Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben

Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode

Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen

Alvast bedankt
Als je 2 slaapzakjes koopt kan je die zowel in het ledikant als in een wieg/wagenbak gebruiken. Om het matrasje doe je een (xxl) hydrofiel of een aankleedkussenhoes.
Bij ons sliepen ze gewoon in hun eigen bedje. Alle deuren stonden open en de overloop is hier heel kort.
Ik sliep heel licht, dus ik hoorde alles.
En een ledikant gewoon kort opmaken. Dan is het ook niet zo groot.

En anders zo’n co-sleeper. Dat leek mij ook wel wat, maar dat was toentertijd nog erg duur.
Alle reacties Link kopieren
Hallo to ik zou in jullie geval gewoon voor de kinderwagen bak gaan. Die heb je al in huis en kan de eerste weken prima dienst doen op jullie slaapkamer.
Mocht het slapen bij jullie op de slaapkamer toch niet zo goed bevallen heb je ook geen investering gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Een stijfselkissie?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat daar zetmeel in zat bij de grutterij. Maizena ofzo.

Op zich kan je gewoon bij de discount een matrasje kopen die je in een geïmproviseerde bak legt en je op een verhoging naast je bed zet, en dat je baby daar volmaakt in kan slapen, maar zelf denk ik dat je dat niet aan je bezoek moet laten zien. Ik denk niet dat je dan je goede naam houdt. Dat men dan geld voor je gaat inzamelen op Facebook.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Schaam je niet als je besluit om je kindje toch op zijn eigen kamertje te leggen. Wij hebben ons kindje één nacht op de kamer gehad. Dat was op aanraden van de kraamhulp in de kinderwagenbak. maar dat werkte niet voor ons en ik vond het geen probleem om in een stoel op de kinderkamer te voeden. Dat vond de baby prima en mijn vriend en ik prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Hier zoon van 3,5 jaar en eentje van 9,5 maand. Beide hebben in de kinderwagenbak naast me gelegen. Ging prima. Daarna heeft jongste daarna in zijn ledikant naast me gelegen tot hij 6 maanden was en is daarna naar zijn eigen kamer gegaan.

Bij oudste woonde we nog in een appartement met 1 (wel hele grote) slaapkamer. Die hebben we beetje opgedeeld. Hij ene helft, wij andere helft. Die kreeg dus pas een eigen kamer toen we verhuisd waren. Hij was toen ca 1,5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
18-11-2019 22:57
Zal wel door de hormonen komen hoor, want het slaat waarschijnlijk nergens oomaar ik zit ook zo, in mijn maag dat ik dan allemaal beddengoed moet aanschaffen voor misschien maar een paar weken. Dat lijkt mij tweedehands niet zo fris
Je vouwt het laken voor in het ledikant dubbel,tada wieg formaat. Wat dekens betreft, heb je grote badhanddoeken van 70 bij 140? Dubbel, tada een wiegdekentje.
Matrashoesje, een extra hoes voor je verschoonmat, grote hydrofiele doen onder het hoofdje. (Alle kinderen van mijn schoonzus hebben op deze manier 3 maanden in een wiegje op de kamer bij mijn schoonzus en zwager gelegen)

Daarnaast, als het is gewassen op 60 graden is het schoon. Misschien niet vlekloos, maar wel schoon.
Overigens was het wiegje hier de beste aanschaf ooit. Ik hoefde niet elke nacht heen en weer te lopen en beide kinderen hebben er minimaal 10 maanden in gelegen (ze zijn wat kleiner dan gemiddeld).
Pffff mijn zoon van inmiddels 5 sliep altijd vanaf het begin op zijn eigen kamer. Sliep ook hartstikke snel door in de nacht. Je hoeft niet alle adviezen op te volgen van de kraam zorg.
Co-sleepers kun je ook huren.
Nu moet je dit wel willen. Ik was nogal pro samen slapen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Elke ouder/kind is anders en je moet doen wat voor jullie samen goed werkt.
Een kinderwagenbak is niet aan te raden als vaste slaapplek (vraag 20).

https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... lig-slapen

Tweedehands beddengoed kan net zo fris zijn als beddengoed in een hotel.
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben beide dochters de eerste 1,5-2 maanden op onze slaapkamer gelegen, in een wiegje wat we kregen bij aanschaf van de babykamer bij een van de grote babywinkels.
Beiden zijn lange dames en lagen al snel behoorlijk klem in de wieg, armen die tegen de zijkanten sloegen en daardoor lagen niet alleen wij wakker, maar werden zij ook veelvuldig wakker.

Ik vond het wel prettig ze die eerste periode op onze slaapkamer te hebben, ik hoefde mijn bed niet uit om ze te troosten en als ze gevoed/verschoond moesten worden, kon dat allemaal binnen de slaapkamer gebeuren en hoefden we niet de overloop op. Vooral bij de tweede was dat wel handig, geen nachtelijke wandelingen over de overloop met een tweejarige die net in die periode wat moeizamer sliep 's nachts.
Met 8 en 9 weken gingen beiden naar hun eigen kamertje, omdat ik echt wakker lag van alle geluiden die ze produceerden.

Beiden spugers, maar dat viel gelukkig in bed redelijk mee. Onze stelregel was: 1 setje op bed, 1 in de kast, 1 in de was. Wiegdekentjes zijn nooit weg, is mijn ervaring. We gebruiken ze in de kinderwagen, in de auto over de maxicosi als we de voetenzak niet gebruiken etc. De lakentjes en hoeslakens goedkoop gekocht bij de babydump en de hoeslakentjes gebruiken we ook in de kinderwagenbak.

En als je tekort komt, bol.com en allerlei andere internetwinkels zijn je vriend die beginperiode, ik heb geregeld pakketjes aangenomen tijdens mijn kraamtijd van beide dochters;-)
Alle reacties Link kopieren
TO, verdiep je eens in de richtlijnen van het NCJ over veilig slapen en je vriend ook. Toen mijn man daar naar gekeken had, wijzigde zijn idee van 'baby op eigen kamer'. En dan zul je ook zien dat sommige adviezen in dit topic ook heel slecht zijn (babynest, kinderwagenbak).

Het veiligst voor baby is bij jullie op de kamer in een eigen wiegje.

Mijn zoon heeft dat uiteindelijk zelfs 5 maanden gedaan, in het goedkoopste simpele wiegje dat ik op bol.com kon vinden. Het beđdengoed is hetzelfde als dat van de kinderwagen, dus dat heb je deels al. In januari is het snachts koud, dus voeden (bv of fles) doe je snachts toch het liefst in je warme bed.

We hebben wel een logeerkamer, waar man en ik de eerste maanden regelmatig delen van de nacht geslapen hebben, zodat baby ons niet beide wakker hield.

Je praat eerst over dat je vriend het niet wil en daarna over het financiële aspect. Waar zit nu het grootste probleem? Veiligheid kost soms geld, en in dit geval niet eens zo heel veel.
Bedankt voor alle reacties tot zo ver. Helaas zit ik mij er nog steeds veel te druk om te maken
Ik weet gewoon echt niet meer wat ik wil. Elke keer als ik er over nadenk word ik heel geïrriteerd of verdrietig en kk weet niet waarom. Dat had ik ook al met het beddengoed van de ledikant. Ik was zo opgelucht dat alles nu in huis was en de laatse grote uitgave (op de geboorte kaartjes na) gedaan was, enu begint dat hele gezeik weer opnieuw.

Ik zal ven een paar van juliie vragen beantwoorden
Ledikant past niet op de slaapkamer
Ik ben van plan om borstvoeding in ieder geval te gaan proberen
Vriend gaat in de nachten ook helpen. Hij is sowieso een lichte slapen en word toch wakker als ik wakker ben
Vriend blijft in ieder geval de eerste drie weken na de geboorte thuis
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
19-11-2019 07:08
Kijk, daar heb je nou Google voor.
https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-ric ... rlpag=1198
Oke wat een onzin allemaal
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
19-11-2019 09:30
Bedankt voor alle reacties tot zo ver. Helaas zit ik mij er nog steeds veel te druk om te maken
Ik weet gewoon echt niet meer wat ik wil. Elke keer als ik er over nadenk word ik heel geïrriteerd of verdrietig en kk weet niet waarom. Dat had ik ook al met het beddengoed van de ledikant. Ik was zo opgelucht dat alles nu in huis was en de laatse grote uitgave (op de geboorte kaartjes na) gedaan was, enu begint dat hele gezeik weer opnieuw.

Ik zal ven een paar van juliie vragen beantwoorden
Ledikant past niet op de slaapkamer
Ik ben van plan om borstvoeding in ieder geval te gaan proberen
Vriend gaat in de nachten ook helpen. Hij is sowieso een lichte slapen en word toch wakker als ik wakker ben
Vriend blijft in ieder geval de eerste drie weken na de geboorte thuis

Meid je moet gewoon doen waar jij je lekker bij voelt. Mijn dochter is net zo ver als jij en heeft ook geen wieg op haar kamer. Ik heb haar er ook niet over gehoord dus die zal er ook niet komen. Ik heb bij de 1e een wiegje op mijn kamer gehad. HIj heeft er 2 nachten gestaan en toen is het kindje naar zijn eigen kamer verhuisd want ik kon er niet tegen. En dat maakt mij geen slechte moeder hoor. Dus wring je niet in alle bochten om er toch een te kopen, komt allemaal goed. De baby straks fijn in zn eigen bedje :hug:
We hebben geen logeerkamer en de babykamer is op dezelfde verdieping als onze slaapkamer.
Arcticfox1 schreef:
19-11-2019 09:30
Bedankt voor alle reacties tot zo ver. Helaas zit ik mij er nog steeds veel te druk om te maken
Ik weet gewoon echt niet meer wat ik wil. Elke keer als ik er over nadenk word ik heel geïrriteerd of verdrietig en kk weet niet waarom. Dat had ik ook al met het beddengoed van de ledikant. Ik was zo opgelucht dat alles nu in huis was en de laatse grote uitgave (op de geboorte kaartjes na) gedaan was, enu begint dat hele gezeik weer opnieuw.

Ik zal ven een paar van juliie vragen beantwoorden
Ledikant past niet op de slaapkamer
Ik ben van plan om borstvoeding in ieder geval te gaan proberen
Vriend gaat in de nachten ook helpen. Hij is sowieso een lichte slapen en word toch wakker als ik wakker ben
Vriend blijft in ieder geval de eerste drie weken na de geboorte thuis
Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar ik heb mijn co-sleeper voor 50 euro gekocht via marktplaats, inclusief matrasje en matrashoes. Lakentje en dekentje hadden we (natuurlijk) al, en slaapzak ook. Zo kan dat ook voor een wieg gelden natuurlijk.
Wat naar dat je je zo druk maakt hierover TO! Kan het zijn dat het je het misschien gewoon een beetje spannend vindt allemaal en dat het misschien minder gaat om de daadwerkelijke kosten van wel of niet een wiegje kopen?

Probeer te achterhalen waar je irritatie en verdriet vandaan komt. Echt door de kosten? Die hoeven niet zo hoog te zijn zoals je hebt kunnen lezen. Of zit er misschien iets anders (ook) dwars? Praat met je vriend, de mensen om je heen. Nog een paar weekjes dan is je baby er! Ik weet dat het makkelijk gezegd is maar ik hoop dat je toch ook kunt genieten van deze tijd en met een goed gevoel uitkijkt naar alles wat komen gaat.

Als laatste: jij bent de mama, jouw vriend is de papa. Wat jullie belangrijk vinden is eigenlijk het enige wat ertoe doet!
vivaratje schreef:
19-11-2019 09:33
Oke wat een onzin allemaal
Die richtlijnen zijn er niet voor web-opvulling oid.
Alle reacties Link kopieren
Lees paar keer kinderwagenbak is niet goed. Heb verloskundige er niet over gehoord bij de jongens. Volgens mij wordt dit nog veel gedaan en is dit niet erg bekend dat dit niet aangeraden wordt.

Beide hebben er gelukkig goed in geslapen
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste sliep ook direct op haar eigen kamer destijds. Kraamzorg vond dat hartstikke prima.
De jongste sliep wel het eerste jaar bij ons, maar dat was omdat de kamers op waren. :proud:
Een van de grootste uitdagingen van het ouderschap/moederschap: Laat je niet gek maken door alle adviezen. Kies wat bij je past en hoor de rest glimlachend aan.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
19-11-2019 00:09
Hoezo dan?
Nooit van spugen, reflux gehoord?

Ik moest ook een paar keer per dag het bedje verschonen.

Wij hebben een wieg en beddengoed geleend van familie. En baby lag met 1 maand op haar/zijn kamer.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik herken je stress wel hoor! Het is gewoon heel spannend en je hebt niet overal de controle over, terwijl je het zo goed mogelijk probeert te doen.

Je kunt het gewoon niet allemaal weten van tevoren. Hier liep het ook heel anders dan gedacht. Onthoud: spullen zijn snel genoeg gekocht en het is niet erg om tzt van geplande ideeën af te wijken. Maar door de hormonen is dat nu heel moeilijk!

Echt, het komt goed. Het kind heeft een ledikantje en als je na 2 nachten denkt dat het anders moet, dan stuur je je vriend naar de winkel. Of je koopt nu een wiegje omdat dat je misschien rust geeft en die kan zo weer op mp.

Lief zijn voor je hormonale zelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven