Geld & Recht alle pijlers

Ik weet niet hoe ik het ga redden dadelijk

18-11-2019 20:21 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden heb ik de diagnose CVS/ME gekregen na lang aanmodderen met onderzoeken in het ziekenhuis. Ik ben toen van de WW naar de Ziektewet gegaan. Eerder dit jaar heb ik een intensief revalidatietraject gevolgd voor de vermoeidheid en pijnklachten. Lichamelijk heb ik hier geen klap aan gehad, waar dit traject mij wel bij heeft geholpen is het acceptatieproces. Inmiddels heb ik ermee leren leven dat ik me iedere dag ziek en beroerd voel. Met hele kleine stappen heb ik dingen weer opgepakt, maar ik werk momenteel nog niet.

Een aantal maanden geleden heeft het UWV mij aangemeld voor een WerkFit programma. Samen met een extern re-integratiebedrijf probeer ik weer de arbeidsmarkt op te komen. Ik heb al verschillende gesprekken gehad met mijn coach, maar verder heeft hij nauwelijks iets voor me gedaan. Het is namelijk de bedoeling dat ik mijn werkuren weer ga opbouwen d.m.v. een proefplaatsing. Het re-integratiebedrijf zou dit regelen, maar na 3 maanden is er nog niks gebeurd (en het WerkFit programma loopt 6 maanden).

Ondanks deze situatie heb ik toch besloten op mezelf te gaan wonen. Gezien mijn leeftijd en de band met mijn moeder is het belangrijk dat ik uit huis ga. Bij mijn ouders krijg ik alleen maar meer stress en dit is niet bevorderlijk voor mijn gezondheidssituatie. Een paar weken terug kreeg ik een telefoontje van het UWV dat de kans erg groot is dat ze mijn Ziektewet-uitkering stop zetten na mijn eerstejaars beoordeling. Deze heb ik ergens begin-midden januari. Ik ben daarom al een paar weken intensief op zoek naar een baan voor 32-40uur. Heb bij een aantal bedrijven al gesolliciteerd, maar nog niks gehoord.

Het is maar de vraag of ik dit aantal werkuren wel aankan. Ik zit extreem laag in mijn energie en na een huishoudelijke taak heb ik al ruime tijd nodig om weer op een ‘normaal’ niveau te komen. Maar ik heb geen keuze, ik zal dadelijk mijn huur en rekeningen moeten betalen. Daarom zal ik z.s.m. weer fulltime moeten gaan werken, alleen is het nu nog onzeker hoe lang dit goed blijft gaan (voor de WW werkte ik 18 uur met dezelfde klachten, maar kon ik buiten de werkuren niks meer en moest ik plat liggen op bed).

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik deze situatie nu moet aanpakken. Ik wil ontzettend graag op mezelf wonen zodat ik eindelijk rust en vrijheid heb, maar ik wil ook niet dat mijn gezondheid weer helemaal terugvalt.

Tips?
Hoe zie je dat dan voor je? Als je nu zoveel uur gaat werken val je toch binnen de kortste keren weer uit? Of ga je dat wel redden?
Als het uwv je ziekteuitkering stopzet, waar heb je dan nog wel recht op als je niet of nauwelijks kunt werken, weet je dat?
Ik zou mij gaan oriënteren op bezwaar tegen einde WW en evt aanvraag bijstand. Vraag na wat het Juridisch Loket voor je kan betekenen bij bezwaar maken tegen einde ZW.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
18-11-2019 21:11
Hoe zie je dat dan voor je? Als je nu zoveel uur gaat werken val je toch binnen de kortste keren weer uit? Of ga je dat wel redden?
Als het uwv je ziekteuitkering stopzet, waar heb je dan nog wel recht op als je niet of nauwelijks kunt werken, weet je dat?
Ja, die kans zit er wel dik in. Hoe ik het nu inschat kan ik 40 uur niet aan, maar ik moet iets.

WW heb ik ook geen recht meer op, bijstand vraag ik me af ivm spaargeld.
Heb je recht op Wajong? Of desnoods bijstand?

En ik zou dat werken eventueel toch proberen, al was het maar om nadien klaar en duidelijk te hebben - naar de overheid toe - dat 36 of 40 uur werken voor jou niet lukt en dat je daarop crasht.

Levenslang bij je ouders zitten en van hen afhankelijk zijn is ook geen optie.
Waarom willen ze jou ziektewet uitkering stopzetten?

Als je een verzoek voor bijstand indient zul je jou spaargeld moeten opgeven. Is dit te hoog dan rekenen ze uit hoeveel maanden je met dit bedrag kan rondkomen en daarna mag je je aanmelden.
Bezwaar maken als de eerstejaarsbeoordeling negatief uitvalt voor je. Tot die tijd kun je echter niet zoveel doen op dat vlak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou flink achter het reintegratiebureau aan zitten dat ze eens wat moeten doen en daarbij zou ik je coach vragen of hij soms vindt dat je niet plaatsbaar bent of dat er geen geschikt werk voor je is aangezien er geen voortgang is en zo ja dat dit gemeld moet worden bij UWV.

Bezwaar aantekenen tegen het stopzetten zou ik ook doen.

En opzoeken hoe het zit als je aan de slag gaat en je valt uit, kom je dan weer in de ziektewet of wat zijn dan de regels?

Verder zou ik ook goed op een rijtje gaan zettem hoeveel geld je nodig hebt zometeen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering TO? Zo niet, dan is het raadzaam om die nu vast af te sluiten. Juridische hulp bij een bezwaarprocedure tegen het UWV is erg handig, kan ik je uit ervaring vertellen helaas.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
19-11-2019 09:17
Waarom willen ze jou ziektewet uitkering stopzetten?

Als je een verzoek voor bijstand indient zul je jou spaargeld moeten opgeven. Is dit te hoog dan rekenen ze uit hoeveel maanden je met dit bedrag kan rondkomen en daarna mag je je aanmelden.
De vrouw die ik aan de lijn had van het UWV zei dat mijn diagnose niet heftig genoeg is en ze er vanuit gaan dat ik dadelijk weer 65% van mijn oude loon kan verdienen. En dat ik nu geen behandeling meer krijg zou ook niet in mijn voordeel werken (de oefeningen die ik tijdens mijn revalidatie geleerd heb voer ik nog wel uit, maar zelfstandig en eens in de twee maanden kom ik op controle bij de huisarts. Verder kunnen ze qua behandelingen niet veel meer voor me doen, aldus de HA).

Maar zij was geen arts zei ze dus ze mag geen officiële uitspraak doen, ze zei alleen dat de kans erg groot is dat ze mijn uitkering gaan stopzetten.

Een paar maanden terug heb ik een gesprek gehad bij stichting MEE. Daar heb ik nog steeds een contactpersoon. Zodra de datum van mijn eerstejaars beoordeling bekend is neem ik meteen contact op of zij iets voor me kan betekenen en me kan helpen voorbereiden op het gesprek.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-11-2019 09:46
Heb je een rechtsbijstandsverzekering TO? Zo niet, dan is het raadzaam om die nu vast af te sluiten. Juridische hulp bij een bezwaarprocedure tegen het UWV is erg handig, kan ik je uit ervaring vertellen helaas.
Nee heb ik niet, maar misschien inderdaad verstandig om die z.s.m. af te sluiten. Wat een hoop stress geeft dat UWV toch.
Pheebs31 schreef:
19-11-2019 11:34
Nee heb ik niet, maar misschien inderdaad verstandig om die z.s.m. af te sluiten. Wat een hoop stress geeft dat UWV toch.
Ze helpen bij enorm bij de bezwaarprocedure. Zonder was ik niet zover gekomen. Dus afsluiten is verstandig, maar verder moet je eerst de keuring afwachten voordat je echt wat kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor behandeling heb je en heb je gehad?
Alle reacties Link kopieren
Zou je niet eerst weer zorgen voor inkomen voordat je op jezelf gaat wonen?
Je ouders geven je stress maar een huishouden runnen is ook niet niks.

Lijk mij dat je voor een gedeeltelijke afkeuring moet gaan als je niet fulltime meer kan werken
Alle reacties Link kopieren
Rechtsbijstand verzekering zal niets doen aan situaties die al bestonden bij het afsluiten van de verzekering. Dus nu een rechtsbijstandverzekering afsluiten heeft voor dit probleem liggen nut. Tenzij ze het vervolg als een op zich staande situatie beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-11-2019 11:39
Wat voor behandeling heb je en heb je gehad?
Ik heb eerst verschillende onderzoeken gehad in het ziekenhuis. Toen de diagnose CVS/ME gesteld werd heb ik een aantal maanden een revalidatietraject gevolgd met fysiotherapie, ergotherapie en een psycholoog. Hier had ik dagelijks een afspraak. Dit revalidatietraject konden ze niet verlengen met mijn diagnose. Doen ze alleen bij ernstige hartpatiënten of bij ernstig hersenletsel.

Nu krijg ik enkel vitamine B12 injecties eens per 2 weken, maar dat is ook niet echt een behandeling natuurlijk.
Ik kan je alleen dit boek aanraden, misschien moet je een advocaat inschakelen tegen deze beslissing van het UWV. Als dat nog kan tenminste.

Sarah Myhill
Diagnosis and Treatment of Chronic Fatigue Syndrome and Myalgic Encephalitis
It's Mitochondria, Not Hypochondria

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Route88 schreef:
19-11-2019 12:21
Zou je niet eerst weer zorgen voor inkomen voordat je op jezelf gaat wonen?
Je ouders geven je stress maar een huishouden runnen is ook niet niks.

Lijk mij dat je voor een gedeeltelijke afkeuring moet gaan als je niet fulltime meer kan werken
Een gedeeltelijke afkeuring is inderdaad waar ik graag voor zou willen gaan. Ik wil weer werken, maar fulltime is niet haalbaar voor mij. Al weet ik natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen, misschien is dat later wel weer mogelijk.
Maud*de*Braose schreef:
18-11-2019 21:11
Hoe zie je dat dan voor je? Als je nu zoveel uur gaat werken val je toch binnen de kortste keren weer uit? Of ga je dat wel redden?
Als het uwv je ziekteuitkering stopzet, waar heb je dan nog wel recht op als je niet of nauwelijks kunt werken, weet je dat?
Ja precies!
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
19-11-2019 12:42
Ik kan je alleen dit boek aanraden, misschien moet je een advocaat inschakelen tegen deze beslissing van het UWV. Als dat nog kan tenminste.

Sarah Myhill
Diagnosis and Treatment of Chronic Fatigue Syndrome and Myalgic Encephalitis
It's Mitochondria, Not Hypochondria

Sterkte
Bedankt voor de tip! Dit boek ken ik nog niet.

Een advocaat inschakelen kan nog wel denk ik. De beoordeling van de arts vindt over twee maanden plaats.
Pheebs31 schreef:
19-11-2019 12:43
Een gedeeltelijke afkeuring is inderdaad waar ik graag voor zou willen gaan. Ik wil weer werken, maar fulltime is niet haalbaar voor mij. Al weet ik natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen, misschien is dat later wel weer mogelijk.
Het UWV maakt uiteindelijk een rekensommetje. Het hangt vooral af van de hoogte van je laatste inkomen uit arbeid.
Ik weet niet welke weg je moet bewandelen, maar wil je wel meegeven dat als je je ziekte verzwijgt tijdens een sollicitatieprocedure en je vervolgens uitvalt als gevolg van die ziekte, je in behoorlijke problemen kunt komen.

Zijn er geen patientenverenigingen of lotgenotencontact waar je kunt informeren?
Alle reacties Link kopieren
het uwv stopt bij bijna iedereen - in de ziektewet maar zonder werkgever- na een jaar de uitkering. Tenzij je een hoge dwarslaesie hebt zeg maar.

De arts gaat bepalen welke belasting je aankan. Bv alleen overdag, geen onregelmatig, 4 uur per dag, niet tillen, etc etc.

De arbeidsdeskundige zoekt op basis van jouw potentiële belasting naar functieomschrijvingen. Hij/zij voert jouw belastbaarheid in in een database vol met functies en hun bijbehorende belasting.

Als er uit die database 3 functieprofielen rollen, waar jij geschikt voor bent, stopt je uitkering. Let op: ik zeg functieprofielen, geen vacatures.

Met die 3 functieprofielen moet je dan tenminste 65% van je laatst verdiende salaris kunnen verdienen.

Kort samengevat: wanneer het uwv 3 functieprofielen vindt waarmee jij 65% of meer van je laatst verdiende loon kan verdienen, dan stopt de uitkering na 1 jaar.
F1823 schreef:
19-11-2019 12:28
Rechtsbijstand verzekering zal niets doen aan situaties die al bestonden bij het afsluiten van de verzekering. Dus nu een rechtsbijstandverzekering afsluiten heeft voor dit probleem liggen nut. Tenzij ze het vervolg als een op zich staande situatie beschouwen.
Jawel hoor, er is namelijk nog geen sprake van een conflict met het uwv. Nu afsluiten heeft dus wel degelijk zin, want het is een nieuwe situatie.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
19-11-2019 13:46
het uwv stopt bij bijna iedereen - in de ziektewet maar zonder werkgever- na een jaar de uitkering. Tenzij je een hoge dwarslaesie hebt zeg maar.

De arts gaat bepalen welke belasting je aankan. Bv alleen overdag, geen onregelmatig, 4 uur per dag, niet tillen, etc etc.

De arbeidsdeskundige zoekt op basis van jouw potentiële belasting naar functieomschrijvingen. Hij/zij voert jouw belastbaarheid in in een database vol met functies en hun bijbehorende belasting.

Als er uit die database 3 functieprofielen rollen, waar jij geschikt voor bent, stopt je uitkering. Let op: ik zeg functieprofielen, geen vacatures.

Met die 3 functieprofielen moet je dan tenminste 65% van je laatst verdiende salaris kunnen verdienen.

Kort samengevat: wanneer het uwv 3 functieprofielen vindt waarmee jij 65% of meer van je laatst verdiende loon kan verdienen, dan stopt de uitkering na 1 jaar.

Dat eerste wat je zegt is echt niet waar.

Verder, 65% van 18u is nauwelijks iets. Dat werkt in het nadeel van TO. Als ze voor de ziektewet 40u met een topsalaris had gewerkt zou het heel anders uitvallen.
Nu kom je waarschijnlijk sowieso op (aanvullende) bijstand uit, en zou een gedeeltelijke afkeuring alleen invloed hebben op de sollicitatieverplichting?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven