Alternatief wieg

18-11-2019 22:48 163 berichten
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.

Nu is het toch al vaker voorbij gekomen en vandaag ook weer geadviseerd door de kraamzorg om de eerste weken (of zelfs maanden) de baby op onze slaapkamer te hebben

Voor de ledikant heb ik alles al in huis. Uiteindelijk zal de kleine daar ook echt wel gaan in gaan slapen.
Ik vind het eigelijk zonde van mij. Geld km een wieg met alle bijbehorend beddengoed aan te schaffen voor misschien maar een hele korte periode

Ik vroeg mij af of iemand tips of alternatieven heeft zodat we het rooming in toch kunnen proberen

Alvast bedankt
Arcticfox1 schreef:
18-11-2019 22:48
Wij verwachten in januari ons eerste kindje.
Vriend wilde heel graag dat de kleine vanaf het begin op zijn eigen kamer zou slapen in de ledikant. Ik had daarbij zoiets van prima we zien wel.
Als jullie allebei willen dat de kleine gewoon op zijn eigen kamer in zijn eigen bed gaat slapen, dan moeten jullie dat gewoon doen.
Laat je niet gek maken door wat anderen willen. (dat geldt overigens voor alles).
snowgirl1 schreef:
19-11-2019 09:43
Lees paar keer kinderwagenbak is niet goed. Heb verloskundige er niet over gehoord bij de jongens. Volgens mij wordt dit nog veel gedaan en is dit niet erg bekend dat dit niet aangeraden wordt.

Beide hebben er gelukkig goed in geslapen
Kan natuurlijk dat verloskundige niet altijd op de hoogte is, of haar eigen mening en ervaring heeft. Het wordt gewoon niet aangeraden. Wat je daar als ouder mee doet moet je zelf weten.

Kind bij ouders in bed slapen wordt ook niet aangeraden, heb ik zorgvuldig wel gedaan. Het is dus niet dat ik zelf een heilige ben, maar ik vind dat je in ieder geval de risico's en aanbevelingen moet weten, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
19-11-2019 09:47
Als jullie allebei willen dat de kleine gewoon op zijn eigen kamer in zijn eigen bed gaat slapen, dan moeten jullie dat gewoon doen.
Laat je niet gek maken door wat anderen willen. (dat geldt overigens voor alles).
Inderdaad. Het advies is bij je op de kamer, maar een van de bekende risicofactoren voor een kind is ook een oververmoeide moeder. Dus als jij niet slaapt met baby op je kamer, is het maar de vraag of het dan nog wel echt een beter idee is.
Ik lag de halve nacht wakker, en kon nauwelijks meer lopen van de rugpijn omdat ik totaal verkrampte als kind vlak bij me lag. Die werd namelijk van elk geluid van mij wakker. Dat zou niet gebeuren volgens ‘men’ want babies slapen overal doorheen. Nou, dat wist die van mij blijkbaar niet, en die werd overal wakker van. Niet goed voor ons allebei, dus is zo snel mogelijk naar haar eigen kamertje gegaan. In het begin liet ik de deur open (kamer naast de mijne).
AnnaElsa schreef:
19-11-2019 09:39
Wat naar dat je je zo druk maakt hierover TO! Kan het zijn dat het je het misschien gewoon een beetje spannend vindt allemaal en dat het misschien minder gaat om de daadwerkelijke kosten van wel of niet een wiegje kopen?

Probeer te achterhalen waar je irritatie en verdriet vandaan komt. Echt door de kosten? Die hoeven niet zo hoog te zijn zoals je hebt kunnen lezen. Of zit er misschien iets anders (ook) dwars? Praat met je vriend, de mensen om je heen. Nog een paar weekjes dan is je baby er! Ik weet dat het makkelijk gezegd is maar ik hoop dat je toch ook kunt genieten van deze tijd en met een goed gevoel uitkijkt naar alles wat komen gaat.

Als laatste: jij bent de mama, jouw vriend is de papa. Wat jullie belangrijk vinden is eigenlijk het enige wat ertoe doet!
Ik weet echt niet waarom ik hier zo mee zit. Ik had het met het aanschaffen van het bedden goed van de ledikant ook.

Met de rest van de baby spullen heb in het niet gehad. Vond ik juist leuk on dingen uit te zoeken.
Ik herken dit ook helemaal niet van mijzelf
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
19-11-2019 09:54
Ik weet echt niet waarom ik hier zo mee zit. Ik had het met het aanschaffen van het bedden goed van de ledikant ook.

Met de rest van de baby spullen heb in het niet gehad. Vond ik juist leuk on dingen uit te zoeken.
Ik herken dit ook helemaal niet van mijzelf
Ach wat rot dat je je hier naar over voelt.

Hoe lang ben je nu zwanger? Kun je voor jezelf bepalen dat je over 5 weken besluit wat je gaat doen? En ik zou proberen voor ogen te houden dat hoe je je er nu bij voelt straks anders kan zijn als je baby er echt is. Ik wordt echt een weekdier als ik een kleine baby heb. Dus ik wil haar bij me hebben zodat ik haar 's nachts in de gaten kan houden en als ik wakker wordt alleen maar met een half oog op zij hoef te kijken om te zien dat ze er is. Maar na een paar weken wordt ik s nachts wakker van haar geluiden en merk ik dat ik behoefte heb aan meer afstand (hier heeft haar wiegje eerst naast mijn kant van het bed gestaan, toen ze nog maar 1 keer per nacht wakker werd en meer geluid ging maken stond ze naast mijn vriend, die gaf haar dan aan als ze ging drinken en sliep zo weer verder en legde haar ook weer terug), en daarna is ze het wiegje zo langzamerhand steeds verder naar de deur en de gang en haar eigen kamer verplaatst....)

Als je in het midden van het land woont mag je mijn wiegje wel lenen. Mag je alle lakentjes enzo op 90 graden wassen en gewoon een tijdje kijken wat voor jullie werkt.

OWh ja en als je vriend licht slaapt zijn er altijd nog oordoppen en logeermatrassen op babykamers als je besluit je kind toch bij je te willen.
Ik ben nu 31 eken zwanger. Woon niet echt in het midden van het land. Haarlemmermeer/bollenstreek

Wel superlief aangeboden
Alle reacties Link kopieren
Ik woon / werk iets meer in jouw regio en heb ook nog een wiegje op zolder staan die je eventueel een tijdje zou mogen lenen. Een mozeswiegje wordt het genoemd geloof ik. Met bijpassende lakentjes enzo.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Je komt er vanzelf achter wat je prettig vind en wat werkt als je baby er eenmaal is.
Wij hadden wel al een wieg in huis maar die hadden we op de kinderkamer neergezet, want het leek ons niks om haar bij ons op de kamer te hebben.

Eenmaal bevallen (KS) op advies van de kraamhulp toch maar de wieg naast het bed gezet en daar heeft ze uiteindelijk meer dan 9 maanden gelegen.
Het is dat ze zich aan de rand van de wieg begon op te trekken en ze echt over moest naar het ledikant (die paste niet) anders lag ze er misschien nog wel.

Zelfde met alle verschoonmat/hydrofiel/luiers, had alles netjes ingericht op haar kamer maar de eerste dag alles al naar beneden gehaald. Overdag ben je beneden en je gaat niet steeds naar boven om te verschonen.
Ook hebben wij de badkamer beneden dus met wassen en aankleden enzo is het veel praktischer.

Ook de kleding komt amper nog in de kast, gaat van het kind, naar de wasmachine, op het droogrek en daar blijft het eigenlijk hangen tot ik het weer nodig heb.

Beddengoed heb ik 2 setjes van (2 moltons/onderlakens, lakens en dekens) maar wij hebben het geluk dat het op 1 hand te tellen is dat onze dochter haar bed heeft ondergespuugd/gepoept (is nu bijna 16 maanden oud)
Onze baby wilde de eerste weken uberhaupt niet in een eigen bedje slapen en begon de nacht op mijn borst en daarna -veilig - naast mij in het logeerbed. Grote kans dat je babietje liever dicht bij jou wil zijn en een groot koud kaal ledikant 10 x niks vindt. Wij hadden een mozesmandje met het idee dat dat zo makkelijk naast ons bed past maar ze heeft daar bar weinig in gelegen. Dan kan je beter gewoon tijdelijk de kinderwagenbak gebruiken en daarna het ledikantje. Met een maand of 5 ging het trouwens prima in ledikantje en sinds 9 maanden zonder problemen in haar eigen kamer. Dit voor als je baby die eigen kamer heel stom vindt: https://kiind.nl/je-baby-in-het-vierde- ... qcQbCtnP3o
Ah ik zie dat je bv wil geven, dan is een co sleeper wel een aanrader, achteraf gezien had ik dat beter gedaan. Pech voor je vriend maar iedere 3 uur je bed uit in de babykamer heb je echt geen zin in ;) dan kan je gewoon richting baby schuiven, borst erin, baby drinkt en jij snoozet verder.
En ik werd ook mega geirriteerd van alle opties die je kan kopen en al die prulletjes erbij 🙈 keep it simple, wij hebben een ledikantje met matras, beschermer en hoeslaken, kind in slaapzak want ze draait toch alle kanten op, onder dekentje blijft ze never nooit liggen.
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
19-11-2019 11:10
Ik woon / werk iets meer in jouw regio en heb ook nog een wiegje op zolder staan die je eventueel een tijdje zou mogen lenen. Een mozeswiegje wordt het genoemd geloof ik. Met bijpassende lakentjes enzo.
Wat een superlief aanbod! Van kaatje ook trouwens
borboletas schreef:
19-11-2019 11:10
Ik woon / werk iets meer in jouw regio en heb ook nog een wiegje op zolder staan die je eventueel een tijdje zou mogen lenen. Een mozeswiegje wordt het genoemd geloof ik. Met bijpassende lakentjes enzo.
Wat een lief aanbod. Dat was echt niet de opzet van dit topic
Ik heb je een pb gestuurd
Vriend is door de adviezen ook gaan twijfelen. Net als ik, maar minder hormonaal
We gaan binnenkort naar de opties kijken.
Poepie2018 schreef:
19-11-2019 13:42
Ah ik zie dat je bv wil geven, dan is een co sleeper wel een aanrader, achteraf gezien had ik dat beter gedaan. Pech voor je vriend maar iedere 3 uur je bed uit in de babykamer heb je echt geen zin in ;) dan kan je gewoon richting baby schuiven, borst erin, baby drinkt en jij snoozet verder.

Ik liep gewoon naar de kamer naast ons (daar lag baby al snel want slapen was compleet ruk en die geluidjes als hij niet huilde hielden mij ook wakker) pakte hem op en in liep terug naar mijn eigen bed en gaf in bed borstvoeding. Baby's moeten na het voeden bijna standaard verschoond worden, schijnbaar vinden ze poepen terwijl ze drinken prettig... dus daar ben je dan daarna ook nog mee bezig. Het is heel vaak niet alleen aanleggen en doormaffen is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
m-april schreef:
19-11-2019 00:11
3 wassen per dag draaien, is prima te doen hoor.
Dan is extra veel hydrofielen kopen en alles in 1x wassen véél goedkoper denk ik, dan zo vaak de wasmachine (en droger) aanzetten....
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Hetvrijewoord schreef:
19-11-2019 15:02
Ik liep gewoon naar de kamer naast ons (daar lag baby al snel want slapen was compleet ruk en die geluidjes als hij niet huilde hielden mij ook wakker) pakte hem op en in liep terug naar mijn eigen bed en gaf in bed borstvoeding. Baby's moeten na het voeden bijna standaard verschoond worden, schijnbaar vinden ze poepen terwijl ze drinken prettig... dus daar ben je dan daarna ook nog mee bezig. Het is heel vaak niet alleen aanleggen en doormaffen is mijn ervaring.
Oja dat luier verschonen was ik alweer vergeten 🙈 maar na een aantal weken was het bij die van ons iig niet meer nodig.

Anyway voor de to, je kan nu wel een idee hebben waar je wil dat je baby gaat slapen, en anderen hebben daar allerlei adviezen over, maar uiteindelijk heeft de baby ws zijn of haar eigen mening waar die wil slapen 🙈. Dus voorzie niet te veel want je kan altijd je vriend nog eropuit sturen om iets bij te halen :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden van tevoren ook bedacht dat we het fijner vonden als dochter meteen op haar eigen kamer zou slapen. Door de pittige bevalling met veel bloedverlies, was een paar meter lopen al geen doen. Dus bij thuiskomst uit het ziekenhuis is het bedje van dochter toch meteen op onze kamer neergezet. Ze heeft er twee weken geslapen. We sliepen allemaal voor geen meter. Dochter werd echt overal wakker van en liet zich dan meteen goed horen. Zodra ik weer iets mobieler werd is ze naar haar eigen kamer gegaan en sindsdien slaapt iedereen stukken beter. Met de deuren een stukje open hoorde ik haar toch wanneer het nodig was. Nog steeds heeft ze echt rust aan haar hoofd nodig om goed te kunnen slapen.

Bij mijn zoon hadden we dus helemaal zoiets van als het enigszins lukt gaat hij dus wel meteen naar zijn eigen kamer. Helaas wederom pittige bevalling met veel bloedverlies. Deze keer gelukkig iets minder vervolgellende, dus een paar meter lopen lukte nu wel (meer ook niet, maar dit was in ieder geval voldoende). In het ziekenhuis sliep zoon echter wel prima naast me, dus thuis toch weer het bedje naast ons bed neergezet onder het mom we zien wel. Zoon sliep eigenlijk best oké naast ons. Dus hij heeft er een week of 5 geslapen. Toen begonnen we elkaar ook wakker te houden. En werd het tijd voor zijn eigen kamer.

Ik zou dus ook eerst kijken wat voor jullie en jullie baby werkt voordat je allemaal dure dingen aan gaat schaffen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Dochter sliep in wiegje op onze kamer. Laatste moment aankoop, eenvoudig van paar tientjes (anders had ledikant op onze kamer gepast). Dochter verhuisde al na paar weken naar haar eigen kamer, want ze snurkte 😊
Heel fijn om al jullie reacties te lezen.
Ik lees van verschillende mensen dat ze in de nacht de deuren van eigen slaapkamer en babykamer open laten staan. In verband met onze katten is dat in ons huis geen veilige optie


Vriend is ondertussen al even thuis en heeft mij in ieder geval gekalmeerd. Gelukkig word ik van hem vaak een stuk rustiger ondanks mijn hysterische zwangerschapsbrein
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
19-11-2019 09:54
Ik weet echt niet waarom ik hier zo mee zit. Ik had het met het aanschaffen van het bedden goed van de ledikant ook.

Met de rest van de baby spullen heb in het niet gehad. Vond ik juist leuk on dingen uit te zoeken.
Ik herken dit ook helemaal niet van mijzelf
Ik "kon" ook geen grote dingen kopen. Ik weet niet meer preceis wat de drempel was, maar dat maakte het zo'n ding op de een of andere manier, en ik was daar nog niet aan toe (tot vriend in week 30 zei dat hij het niet alleen ging doen, toen moest ik wel. Autostoeltje kwam met 40+ week, kind gelukkig met 41+5 :proud: )

Maak je er niet druk om, je hebt nog alle tijd om te wennen aan het idee, opties te bekijken, en rustig na te denken. En al doe je het niet, je hebt vast wel vrienden en familie die als je op nacht 1 besluit dat je toch een wieg wil, een wieg voor je gaan regelen ergens.
Alle reacties Link kopieren
dubbel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden destijds (2012) een kartonnen wiegje van green lullaby. Weet niet of die nog steeds verkocht worden?

Was erg handig; en deed later dienst als poppenwieg.

Hadden daarnaast al snel van een goedkoop ikea ledikantje een co-sleeper gemaakt.
Er zijn al veel mogelijkheden genoemd, maar je kan natuurlijk ook nog een paar weken in de babykamer gaan slapen als daar plaats voor is. Kunnen jullie ook nog afwisselen eventueel, zodat je beiden af en toe kan bijslapen.

Ik had zelf trouwens wel mijn kinderen de eerste maanden bij mij in de slaapkamer, en vond dat erg prettig met nachtvoedingen. Ik gaf borstvoeding op verzoek, en in het begin moet je er dan best vaak uit. Dan is het wel fijn als je de baby dichtbij je hebt, en je niet door het huis hoeft te sjokken iedere keer.

Hoe dan ook, komt allemaal goed. Als de baby er straks is dan wijst het zich allemaal vanzelf, wat voor jullie werkt.
Voor iedereen die met de deuren open slaapt: Neem dan wel genoeg goede brandmelders.

https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... deur-dicht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven