Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
€200 op jaarbasis?

Ik wissel nooit van zorgverzekering, zelfs niet als we bij een werkgever een collectieve optie hebben bijvoorbeeld. Is me gewoon teveel gedoe. Eigen risico staat bij mij gewoon op de standaard €385. Ik heb juist een verzekering om niet tegen onverwachte dingen aan te lopen. Ik heb zelden wat, maar dat vind ik een rustig idee.

Ik heb bijvoorbeeld ook nooit wat aan mijn tanden, nog nooit gaatjes gehad enzo, gewoon echt alleen maar elk half jaar controle en reiniging. Maar toch heb ik daar extra verzekeringen voor. En ja, dat zou ik in premie waarschijnlijk ook apart kunnen zetten. Maar dit geeft me rust.

Energie enzo wissel ik ook nooit. Ik heb er gewoon geen zin in en bovendien heb ik geen idee van mijn tarieven en verbruik, ze kunnen me alles wel voorrekenen, ik moet het van ze aannemen. Ik weet nu wat ik betaal en daar blijf ik bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beugel en ga daarom om de paar maanden naar de mondhygienist en laat ook vaker een controle doen. Bij mij kan een tandartsverzekering wel uit, hoewel het ook niet eens zoveel scheelt als ik het allemaal direct betaal. (Beugel is sowieso niet vergoed).

Zorgverzekering wissel ik nooit. We hebben via het werk wel een collectieve ZV maar volgens mij is dat nog steeds duurder dan wat ik nu heb.

De Low Buy is even helemaal van de baan voor mij. Ik heb onlangs een paar dozen met luxe skincare en makeup gekocht. Ik kom niet meer weg met enkel mascara en een lipgloss. En ik had geen zin om spul bij Kruidvat te halen. Dit was echt pure verwennerij.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex; ik had e150 per maand weggezet voor de jaarpremie 2020 en kom inderdaad e215 tekort voor 2020. Heeft te maken met het feit dat ik nu die aanvullende tandartsverzekering nodig heb en andere hoge aanvullende ivm fysiotherapie. Omdat wij via werk man bij een collectiviteit zitten, zijn de premies hoger dan verwacht. Ach ja, inmiddels heb ik mij er al bij neergelegd.
Ik lap alleen niet zo gemakkelijk een paar honderd euro extra maar dat maakt mij er wel weer van bewust dat ik mijn uitgavenpatroon echt terug moet brengen naar ‘spartaans’ (voor mijn gevoel). Natuurlijk betaalt mijn man wat mij niet lukt maar hij heeft dan (terecht) commentaar op t feit dat ik best wat spendeer aan kleding en hij de noodzakelijke uitgaven betaald.
Zo had hij 2 weken geleden vierseizoenen banden op mijn auto laten leggen op zijn kosten. En ik heb voor hetzelfde bedrag geshopt omdat ik het idee had dat ik dat geld nu uitspaarde. Stom natuurlijk :-$
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen - Als je ziek wordt is het heel erg lastig om als je samenwoont ieder voor zich te doen qua geld. Ik heb ook een ernstige chronische ziekte en mijn inkomen gaat voor meer dan 100% op aan eigen bijdragen en andere kosten. dus wij hebben het al lang in 1 pot gegooid.Dat moet dan wel. Dus misschien zou je ook eens met je man om de tafel moeten gaan en nieuwe afspraken maken misschien ook potjes omtrent leuke dingen en kleding.

Ik lees hier trouwens graag mee maar reageer eigenlijk niet. Lange tijd zaten wij wel krap en haalde ik hier wel allerlei ideeën uit, maar sinds kort is het weer wat royaler qua geld en geven we weer meer uit. Wel gebruiken wij potjes met vaste bedragen voor bv kleding en leuke dingen gezien ik anders wel snel teveel zou kopen. Vooral nu er wel weer wat geld is en het klopt wat hier ook vaak geschreven wordt, niets kopen is soms makkelijker dan enkele dingen willen kopen, dan blijf je sneller kijken. Ik vind het een erg leuk topic dus misschien toch wat vaker reageren/dingen delen.
Alle reacties Link kopieren
Flair1995,
Wij verdelen de gezamenlijke lasten en dergelijke naar rato. Op een gezamenlijke rekening storten we dus maandelijks een vast bedrag naar rato. Hij 2/3, ik 1/3.
Auto, telefoon, zorgverzekering, kleding, uitjes betalen we van eigen rekening.
Dit hebben we samen zo besloten en in principe sta ik hier ook achter.
Natuurlijk houd man meer over, ook om te sparen.
Zelf ben ik altijd van de onafhankelijke soort geweest; altijd eigen broek ophouden en zelf bepalen wat ik met mijn geld doe. Het voelt gewoon niet fijn om op de een of andere manier verantwoording af te ‘moeten’ leggen.
oranjetulpen schreef:
13-11-2019 13:25
Nitflex; ik had e150 per maand weggezet voor de jaarpremie 2020 en kom inderdaad e215 tekort voor 2020.
[...]
Ja, da’s wel een tegenvaller. Eigenlijk kun je er altijd wel vanuit gaan dat het per jaar een paar euro’s omhoog gaat en moet je altijd meer opzij zetten dan het voorgaande jaar, maar een tientje per maand is wel veel.

Ik kijk net even; bij mij was het nu €168,75 p/mnd en ik ontving een email dat het komend jaar €167,35 wordt. Da’s gek. Maar dan zal er wel minder vergoed worden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Elke keer gebeurd het weer. Dan ga ik boodschappen doen en koop ik veel te veel en dan komt het niet op, vooral groente en fruit, en dan moet ik het weer weggooien omdat het niet meer goed is. Vind het ten eerste echt zo zonde van de voedselverspilling en ook zonde van mijn geld. Ik maar wel eens weekmenu's maar kan me daar moeilijk aan houden omdat ik savonds toch zin heb in iets anders dan. Meh.
Foodisgood schreef:
13-11-2019 18:51
Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Elke keer gebeurd het weer. Dan ga ik boodschappen doen en koop ik veel te veel en dan komt het niet op, vooral groente en fruit, en dan moet ik het weer weggooien omdat het niet meer goed is. Vind het ten eerste echt zo zonde van de voedselverspilling en ook zonde van mijn geld. Ik maar wel eens weekmenu's maar kan me daar moeilijk aan houden omdat ik savonds toch zin heb in iets anders dan. Meh.

Ik maak geen weekmenu maar koop gewoon de groente en fruit die in de aanbieding zijn. De menu's bedenk ik per dag. Ik koop nooit meer dan voor 4 dagen vers. De rest pas ik bij uit de diepvries. Misschien kun je voor 1 of 2 dagen minder inkopen voortaan.
Alle reacties Link kopieren
Met groente en fruit maak ik meestaal iets waarvan ik een deel al in huis heb (tenzij ik iets heel speciaals maak voor een gelegenheid) . Dus heb ik een paprika over, dan maak ik daar iets mee en koop ik de rest er bij. Ik heb ook een voorraad tomaten in blik en allerlei bonen, kikkererwten en cocosmelk en verschillde noten ( altijd wel cashew, hazelnoten, pinda, pinboompitjes, walnoten en amandelen). Dus vaak heb ik de helft voor een (vegan) maaltijd al in huis (ui en knoflook ook standaard).

Ik had nog een flinke portie zelfgemaakte pesto over van gisteren, dus daar maak ik vanavond iets mee (geroostere gevulde groente met een pestosausje en worstjes erbij).
boebezoebe wijzigde dit bericht op 13-11-2019 20:09
8.40% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Hier een no-no-buy maand... :roll:

Heb mezelf een kunstwerk kado gedaan (nou ja, twee bijpassende schilderijen van iemand die ik ken en die ik mooi vind).

Het scheelt ongetwijfeld dat het voor een redelijk bedrag is (er zijn ook wel werken die ik prachtig vind en die tien keer zo duur zijn). Echte olie verf op anvas en dus geen print. Ik ben er heel blij mee! (en kleuren die ook bij mijn zelfbeklede eetstoelen passen).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 19:33
Ik maak geen weekmenu maar koop gewoon de groente en fruit die in de aanbieding zijn. De menu's bedenk ik per dag. Ik koop nooit meer dan voor 4 dagen vers. De rest pas ik bij uit de diepvries. Misschien kun je voor 1 of 2 dagen minder inkopen voortaan.
Zoiets doe ik ook. Ik doe 1x per week 'grote boodschappen' en koop dan standaard uien, prei, knoflook (indien nodig), paprika, courgette en soms nog wat anders, voornamelijk als het in de bonus is en met die basisgroente kan ik altijd wel iets maken. Boontjes, doperwten, bloemkool, spinazie en broccoli heb ik standaard in de diepvries.

De basisdingen blijven altijd wel een week goed en soms als het toch niet uitkomt dan snij ik de prei en paprika in kleine stukjes en vries ik het in. Als je gaat wokken werkt dat prima. Of soms maak ik er gewoon een soepje van. Courgette, beetje bouillon, peper en scheutje room... even de staafmixer erop, zo klaar.

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik veel moest weggooien - voornamelijk omdat ik dan buiten de deur ging eten. Dat doe ik bijna nooit meer. Scheelt een hoop geld en schuldgevoel :)
Ik zal binnenkort eens kijken wat de premie van mijn verzekeraar is geworden. Heb wel mail gehad maar de bestanden moet ik in mijn account kijken.
Tandarts adviseert minstens 1 kroon, dus moet eens uitdokteren hoe de vergoeding van mijn verzekeraar precies werkt. (het is tot nu toe iig niet zo simpel als vergoeden tot aan bedrag x )

Via Wordfeud word ik gespamd over Picn*c. Toch wel een beetje benieuwd of zo'n bezorgservice impulsaankopen voorkomt/beperkt. En het te besteden bedrag ligt lager dan bij die bekende blauwe supermarkt.
Ben al een tijdje redelijk braaf met ontbijt/lunch van thuis meenemen (hoe ik dat na mijn studententijd ooit heb afgeleerd weet ik niet meer), binnenkort eens kijken of ik kan acherhalen hoeveel dit bespaard heeft. Als ik werk heb ben ik nogal laks met kasboeken bijhouden, maar huidige tijdelijke baan houdt weer eens op, dus moet toch mijn maandlasten een beetje in kaart brengen voor het geval die volgende baan niet netjes op huidige baan volgt...
Alle reacties Link kopieren
Yes, alle platen zijn eindelijk uitgezocht en ik heb weer een deel verkocht. Uiteindelijk toch weer 150 euro voor gekregen. Ook nog een paar dingen op marktplaats gezet maar dat loopt nog niet zo hard. De berging is wel lekker leeg en kan nu eindelijk weer bij de kerstspullen.

In januari heb ik de operatie en als het goed is zou dat enkel eigen risico zijn van dit jaar omdat de case nu al is begonnen. Scheelt toch weer 385 euro. Zit echt in dubio over de verzekering volgend jaar een eventueel aanvullend of niet.

Met mijn spaarsaldo gaat het superslecht. Veel uitgaven gehad waaronder ook rekeningen, maar de no buy gaat dus wel weer goed.
Ik doe ook mee! Ben redelijk zuinig, maar koop veel te veel kleren. Ga in 2020 een no buy jaar doen.
Lady_Day schreef:
13-11-2019 20:15
Zoiets doe ik ook. Ik doe 1x per week 'grote boodschappen' en koop dan standaard uien, prei, knoflook (indien nodig), paprika, courgette en soms nog wat anders, voornamelijk als het in de bonus is en met die basisgroente kan ik altijd wel iets maken. Boontjes, doperwten, bloemkool, spinazie en broccoli heb ik standaard in de diepvries.

De basisdingen blijven altijd wel een week goed en soms als het toch niet uitkomt dan snij ik de prei en paprika in kleine stukjes en vries ik het in. Als je gaat wokken werkt dat prima. Of soms maak ik er gewoon een soepje van. Courgette, beetje bouillon, peper en scheutje room... even de staafmixer erop, zo klaar.

Ik heb ook een tijdje gehad dat ik veel moest weggooien - voornamelijk omdat ik dan buiten de deur ging eten. Dat doe ik bijna nooit meer. Scheelt een hoop geld en schuldgevoel :)

Ik heb ook altijd gesneden prei (zelf gesneden), doperwtjes, spinazieblokjes, puntpaprika's, e.d. in de vriezer. Potten bruine bonen e.d. in de voorraadkast. Uien, knoflook, aardappelen standaard in huis. Ik kan wel 14 dagen vooruit denk ik ;-))
Alle reacties Link kopieren
Herfst, ik kan zeker een week vooruit met deze voorraad. Toen ik nog midden in de stad woonde deed ik elke dag boodschappen en maakte ik me er niet zo druk over. Nu ik (tijdelijk) in het buitengebied zit moet ik 3 kwartier lopen als ik naar de supermarkt moet (of de auto pakken, als die voor de deur staat).

Maar ja, low buy geldt voor mij niet voor boodschappen. Ik doe wel bewuster boodschappen dan een jaar geleden maar voor mij is het besparen van een paar euro per week niet een grote motivator. De uitdaging zit ook vooral in het niet verspillen van voedsel. Dit levert soms wel eens verrassende combinaties op. Soms geslaagd, soms niet ;)
Lady_Day schreef:
17-11-2019 16:11
Herfst, ik kan zeker een week vooruit met deze voorraad. Toen ik nog midden in de stad woonde deed ik elke dag boodschappen en maakte ik me er niet zo druk over. Nu ik (tijdelijk) in het buitengebied zit moet ik 3 kwartier lopen als ik naar de supermarkt moet (of de auto pakken, als die voor de deur staat).

Maar ja, low buy geldt voor mij niet voor boodschappen. Ik doe wel bewuster boodschappen dan een jaar geleden maar voor mij is het besparen van een paar euro per week niet een grote motivator. De uitdaging zit ook vooral in het niet verspillen van voedsel. Dit levert soms wel eens verrassende combinaties op. Soms geslaagd, soms niet ;)

Hartstikke goed toch! Je wordt er creatief van denk ik dan maar. :)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
17-11-2019 18:07
Hartstikke goed toch! Je wordt er creatief van denk ik dan maar. :)
Eh ja... vanavond was het curry met ui, paprika, prei, linzen, bulgur, spelt en nepvisburgers. Was nog lekker ook :)
Mijn no buy is vandaag begonnen... gister wilde ik nog een jasje bestellen. Toch even mijn kast open getrokken. 2 leren jasjes 1 winterjasje en een lange herfst jas toch blij dat ik het niet heb gedaan. Ben benieuwd Hoelang ik het volhou! Mijn voornemen is tot april geen kleding kopen. Dit zou mij 100 euro schelen per maand ... Ben op dit moment zwanger heb vorige week met 40% korting al zwangerschapskleding ingeslagen jurken, leggings etc. 😀 moet genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb al een tijdje geen kleding meer gekocht en de drang is zo goed als weg.
Lady_Day schreef:
25-11-2019 17:06
Heb al een tijdje geen kleding meer gekocht en de drang is zo goed als weg.
Hoop dat de drang bij mij ook verminderd. Hoelang heb jij geen kleding gekocht?
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
25-11-2019 17:30
Hoop dat de drang bij mij ook verminderd. Hoelang heb jij geen kleding gekocht?
Aan het eind van de zomer heb ik 1 trui van de nieuwe wintercollectie gekocht. Ik woon zo'n beetje in dat ding. Ik weet ook dat als ik nu iets ga kopen dat ik meer wil. Heel bijzonder hoe dat werkt.
Herfst , heb je trouwens de sjaal van Esprit nog gehouden ?

Lady, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je favoriete trui. :-$
Gekopbloemen schreef:
25-11-2019 18:28
Herfst , heb je trouwens de sjaal van Esprit nog gehouden ?

Lady, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je favoriete trui. :-$

Ja die heb ik gehouden! Ik ben er blij mee want hij doet echt wat voor de jas.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
25-11-2019 18:28
Herfst , heb je trouwens de sjaal van Esprit nog gehouden ?

Lady, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je favoriete trui. :-$
Het is deze, maar dan in camelkleur.

https://www.drykorn.com/nl-nl/casey-407215-87.html

Hij is echt zo lekker warm en superzacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven