Tweede op komst, tips?

25-11-2019 15:40 49 berichten
Over een paar maanden krijgen we ons tweede kindje. Onze oudste is dan net 3. Veel andere ouders vertellen me dat die eerste periode met een tweede erbij stukken pittiger is.

Wat waren voor jullie dingen die het echt makkelijker maakten met een tweede? Ik heb bv al een draagzak en co-sleeper dit keer. En veel mensen zeggen dat we meer hulp moeten vragen (deden we bij de eerste nauwelijks, vind ik ook lastig).
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, ik hoor juist dat de tweede veel makkelijker is.

We zullen het zien. Hier id ook draagzak om dr handen vrij te hebben als zoontje van dan bijna 3 op bed moet e.d. Verder zie ik het wel. Spullen zijn snel aangeschaft.
Mijn tip: een schoonmaakster
Alle reacties Link kopieren
Tip: Laat je niet gek maken. Een tweede hoeft helemaal niet veel pittiger te zijn, ik wist veel beter wat ik ongeveer kon verwachten en het dagelijks leven was al aangepast aan kind 1. Kind 2 schoof daar moeiteloos tussen. Draagzak heb ik heel even gedaan, maar als ik kind 1 op bed legde, ging kind 2 gewoon even in de box/wandelwagenbak zodat ik even volledige aandacht had voor kind 1.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Wat het mij makkelijker maakte is de lat (huishouden enzo) niet te hoog leggen voor jezelf :) Gaf me in mijn hoofd veel meer rust.
Verder na een aantal weken een newbornset van Stokke aangeschaft. Kon de baby dicht bij me zijn met koken, eten etc
Onze oudste is net 3, over een maandje verwachten we ons 2e én 3e kindje. Ik lees mee voor eventuele tips, al denk ik dat dingen vaak toch anders gaan dan je verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even kritisch naar wat je nu voor je peuter doet, dat hij eigenlijk prima zelf zou kunnen (jas en schoenen aan en uit bijvoorbeeld) Ga daar nu vast mee oefenen, daar zal je heel veel plezier van hebben.

En stamp vast heel goed in je hoofd dat geen kind een levenslang trauma oploopt van even moeten wachten op broer/zus, een dag tosti's als avondeten of twee dagen in exact dezelfde kleding lopen. Leg je lat gewoon een heel stuk lager.
Alle reacties Link kopieren
Hier schelen ze 18 maanden maar ik vond de overgang van geen naar 1 veel pittiger dan van 1 naar 2......


Bij de oudste wilde ik alles zo perfect en volgens de boekjes doen, bij de jongste was ik daar echt veel relaxter in...
Schoonmaker.

Gastouder aan huis.

Dat zijn mijn tips :)
Superuser2018 schreef:
25-11-2019 15:52
Mijn tip: een schoonmaakster
Ook met 0, 1 of 3+ kinderen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Laat je niets aanpraten. Bij iedereen gaat het weer anders. Doe het zoals jij het goed vindt, dan zal je zien dat nummer 2 er zo tussen past.

Wat mij wel hielp is proberen het slaapritme overdag gelijk aan elkaar te hebben, maar mijn 1 en 2 schelden 27 maanden.....
Because schreef:
25-11-2019 16:31
Laat je niets aanpraten. Bij iedereen gaat het weer anders. Doe het zoals jij het goed vindt, dan zal je zien dat nummer 2 er zo tussen past.

Wat mij wel hielp is proberen het slaapritme overdag gelijk aan elkaar te hebben, maar mijn 1 en 2 schelden 27 maanden.....
Mijne minder maar oudste sliep toen al niet meer overdag dus daar was weinig in te schuiven, haha.
Alle reacties Link kopieren
Je oudste zoveel mogelijk overal bij betrekken om jaloezie te voorkomen. Samen de box in elkaar zetten, bedje opmaken etc. Als de baby eenmaal geboren is ook de oudste mee laten helpen door bv luier aan te geven of billendoekjes.

Verder inderdaad een schoonmaakster. In de eerste periode lieten wij ook de boodschappen thuis bezorgen.
Ik lees even mee, onze dochters schelen straks maar 13 maanden dus erbij betrekken is geen optie...

Vrees dat het komende jaar gewoon tanden op elkaar is en doorgaan. Twee ukkies worden ook weer groot zullen we maar denken!

Schoonmaakster is check!
Wij laten altijd de boodschappen bezorgen.
Superuser2018 schreef:
25-11-2019 15:52
Mijn tip: een schoonmaakster
Check! En we willen haar vaker vragen.
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
25-11-2019 15:57
Onze oudste is net 3, over een maandje verwachten we ons 2e én 3e kindje. Ik lees mee voor eventuele tips, al denk ik dat dingen vaak toch anders gaan dan je verwacht.
Ja dat denk ik ook, dingen gaan altijd anders. Maar die praktische dingen maken het soms net wat makkelijker.

Gefeliciteerd met je 2 kindjes op komst!
COtweepuntnul schreef:
25-11-2019 16:26
Schoonmaker.

Gastouder aan huis.

Dat zijn mijn tips :)
Gastouder aan huis lijkt me heel fijn, maar is dat niet ontzettend duur?
En mijn oudste heeft het zo naar haar zin bij de opvang, weet niet of ik haar daar zou willen weghalen. Maar het scheelt wel enorm in de ochtenden lijkt me.
Koffiekoffiekoffie schreef:
26-11-2019 08:49
Gastouder aan huis lijkt me heel fijn, maar is dat niet ontzettend duur?
En mijn oudste heeft het zo naar haar zin bij de opvang, weet niet of ik haar daar zou willen weghalen. Maar het scheelt wel enorm in de ochtenden lijkt me.
Nee voor twee kostte het ons evenveel als de opvang voor twee. Hangt een beetje van het uurtarief af. Maar zoals mijn man zeg: een overspannen vrouw is duurder ;-D

Het scheelt in de ochtend maar ook aan het eind van de dag. Ik kom thuis en dan hebben ze gegeten en zitten ze rustig op de bank ipv haasten, snel koken etc.
Koffiekoffiekoffie schreef:
26-11-2019 08:39
Check! En we willen haar vaker vragen.
Ik zou haar elke week drie uur laten komen. Zeker het eerste jaar. Maar eigenlijk altijd ;-D
Alle reacties Link kopieren
Laat je inderdaad niet gekmaken, ik vond de overgang van 1 naar 2 een stuk minder pittig dan van 0 naar 1.
Hier zit er 22 maanden tussen en ik merk dat ik een stuk makkelijker ben bij nr 2, dan dat ik bij nr 1 was. Enige nadeel is dat mijn leven, als ik thuis ben, vooral bestaat uit slaapjes van beide meisjes, want ik kan ze niet in hetzelfde ritme krijgen ( hoeft ook niet, jongste slaapt nog 3x op een dag).
Vooral het besef dat die babytijd supersnel gaat, het uiteindelijk allemaal vast goed gaat komen.
Veel minder onzeker dan bij de eerste en ik heb ditmaal veel meer kunnen genieten van de newbornfase ( al blijft dat mijn minst favoriete tijd).

Mijn tips:
- Schoonmaakster
- De boel de boel laten, je eigen rust en dat van de beide kinderen is veel belangrijker
- Alleen tijd met de oudste. De zorg van een kleine baby lag toch voornamelijk bij mij, man ondernam veel met oudste. Bewust tijd met de oudste in die kraamperiode was nodig in ons geval.
- Opvang ( als je dit hebt) door laten lopen, kind zo min mogelijk uit het normale ritme halen, alleen al om zelf tijd te hebben met de baby.
- Boodschappen laten bezorgen ( al was dat voor mij juist tijd om even het huis uit te kunnen zonder kinderen, man bleef dan thuis en ik vond dat zelf erg fijn).
Alle reacties Link kopieren
De tip is om niet mee te gaan met die rare opmerkingen over zwaar en pittig.
Je zit gewoon met je lieve kleintje en je lieve baby lekker warm thuis met een kop koffie, of maakt een wandelingetje of uitstapje. Serieus appeltje eitje. Je gaat niet de kolenmijn in ofzo
Dus beetje relativeren, hartstikke leuke relaxte tijd.
Iedereen praat alsof je geen partner hebt, is dat zo?

Mijn tip is: probeer als stel niet steeds op te splitsen, dat papa iets met de oudste doet terwijl jij de baby hebt en andersom. Dan heb je namelijk én geen tijd meer voor jezelf én geen tijd voor elkaar. In het begin ontkom je er niet aan maar wees er alert op dat jij of hij ook tijdig met beide kinderen de deur uit gaat, dan heeft de ander echt even me-time.
En regel snel een oppas voor we-time.

Verder vond ik de tweede een veel minder heftige overgang dan de eerste.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 10:29
0.38% gewijzigd
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 08:56
Maar zoals mijn man zeg: een overspannen vrouw is duurder ;-D

OMG! o_o Wat erg! :sick:
Alle reacties Link kopieren
Echt een cliché, voor mij op dat moment een eye opener: als het niet gaat zoals t moet, dan moet t maar zoals het gaat.
En verder, ja het is best een tropentijd, maar ook gezellig en knus, en een periode waar ik heel gelukkig was, al was ik niet altijd fris gedoucht of netjes opgemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven