Tweede op komst, tips?

25-11-2019 15:40 49 berichten
Over een paar maanden krijgen we ons tweede kindje. Onze oudste is dan net 3. Veel andere ouders vertellen me dat die eerste periode met een tweede erbij stukken pittiger is.

Wat waren voor jullie dingen die het echt makkelijker maakten met een tweede? Ik heb bv al een draagzak en co-sleeper dit keer. En veel mensen zeggen dat we meer hulp moeten vragen (deden we bij de eerste nauwelijks, vind ik ook lastig).
Fitcross schreef:
26-11-2019 10:28
OMG! o_o Wat erg! :sick:
Wat is er erg?
permis schreef:
26-11-2019 09:25
De tip is om niet mee te gaan met die rare opmerkingen over zwaar en pittig.
Je zit gewoon met je lieve kleintje en je lieve baby lekker warm thuis met een kop koffie, of maakt een wandelingetje of uitstapje. Serieus appeltje eitje. Je gaat niet de kolenmijn in ofzo
Dus beetje relativeren, hartstikke leuke relaxte tijd.
Hm, nou dat vond ik niet. Maar dat is voor iedereen anders. Dus de tip is dan denk ik: verwacht niet te veel.
Mijn tip is om het op je af te laten komen en vooral doen wat goed is voor jullie.
Ik zie hier tips staan waar ik niks aan zou hebben gehad omdat ik dingen anders zou doen of minder belangrijk vond. Iedereen ervaart het toch anders.
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 10:38
Wat is er erg?

Als je dat niet ziet..
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 10:39
Hm, nou dat vond ik niet. Maar dat is voor iedereen anders. Dus de tip is dan denk ik: verwacht niet te veel.
Ik vond dat ook niet, het is inderdaad voor iedereen anders. Mijn baby huilde veel, dus dat was niet lekker appeltje eitje met een kop thee op de bank. Ik heb in m'n hele verlof geen kop thee gedronken volgens mij.

Ik ben het met jou eens, verwacht niet te veel.
Wij krijgen er ook een tweede bij en ik zie wel. Ik zie het heus niet negatief ofzo, maar pittig? Ja dat denk ik eerlijk gezegd soms wel ja.
Fitcross schreef:
26-11-2019 10:43
Als je dat niet ziet..
Ik denk eerder dat jij niet begrijpt wat ik bedoel.

Toen ik niet mijn 50% kon doen zonder in een burnout te belanden, zijn we voor een gastouder aan huis gegaan. Ik trok het niet om drie dagen de kinderen op te halen, koken etc. Dat belaste me te veel. Mijn man is daar veel beter in maar filetechnisch kan hij het niet structureel overnemen. En we hebben dus nu een gastouder waar ik heel blij mee ben: kinderen rustig, op tijd eten, ik hoef me minder te haasten en kom niet in spitsuur terecht, etc. Groot voordeel: als ze ziek zijn dan kunnen ze ook gewoon thuisblijven. En ze waren 1x per maand ziek dus dat was ook heel fijn.

En dan kost het ons iets meer: dat is ons de investering meer dan waard.
(En de formulering moet je met een korrel zout nemen; ik vond het grappig toen hij dat zo zei, en het is nog waar ook).

En ja, man doet de helft van alles: ook van het denkwerk en projectmanagement van ons gezin en we werken evenveel.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 10:59
10.30% gewijzigd
_melon schreef:
26-11-2019 10:46
Ik vond dat ook niet, het is inderdaad voor iedereen anders. Mijn baby huilde veel, dus dat was niet lekker appeltje eitje met een kop thee op de bank. Ik heb in m'n hele verlof geen kop thee gedronken volgens mij.

Ik ben het met jou eens, verwacht niet te veel.
Wij krijgen er ook een tweede bij en ik zie wel. Ik zie het heus niet negatief ofzo, maar pittig? Ja dat denk ik eerlijk gezegd soms wel ja.
Ik heb wel thee gedronken maar niet warm ;-D

"We zien wel" is een goede strategie denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Oudste was ook 3 toen hij een broertje kreeg, jongste was een moeilijke baby, sliep nooit.
Ik heb oudste toen 3 ochtenden i.p.v. 2 naar de psz gebracht, vond ie geweldig, en ik had toch geen puf om een peuter te entertainen .
Middag slaapjes deed oudste allang niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was dit vooral het moment dat we geen een moment meer voor ons zelf hadden. (sorry klinkt wat negatief). Bij eentje was er altijd nog wel een moment dat die sliep. Nu staat toch wel echt bijna alles in het teken van de kids. Mijn tip, plan zodra je uit de roze wolk komt, elke paar weken iets leuks in met je partner. Eten, bios etc. Als oppas dit toelaat natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het moeilijker toen oudste naar groep 1 ging, en ik jongste steeds moest meeslepen en wakker maken om te halen en brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 5 weken geleden bevallen van 2e kind. De oudste is 3,5 jaar. Ik vind het best pittig moet ik zeggen. Vooral in de zin van plannen en aandacht verdelen. Nu is baby ook niet heel makkelijk (slaapt niet best/huilt veel), dus voel me voornamelijk opgejaagd. Baby huilt, peuter wilt eten etc.. Alles snel snel doen. Plus de vermoeidheid van de gebroken nachten icm een stuiterende peuter maakt het best zwaar. Daarnaast geef ik borstvoeding en wilt baby heel vaak drinken. Twijfel erg om over te stappen naar fv. Praktisch gezien denk ik dat het veel scheelt, mja hormonen he...

Hier ook een cosleeper maar baby moet toch echt verschoond worden snachts en omhoog gehouden worden om te boeren. Ik weet nog niet of ik een cosleeper zo'n aanwinst vindt.

Heb best wel een beetje last van schuldgevoel naar de oudste. Het liep zo lekker met z'n 3en en nu weer alles op z'n kop.

Tips.. ben ik zelf ook nog naar op zoek haha. Ik probeer wel bewust aandacht te geven aan de oudste op momenten dat het kan. Betrek haar bij de verzorging van baby etc. Verder: de lat voor jezelf laag leggen. Dan maar geen schoon huis etc.

Hulp vragen doe ik nu ook meer. Dochter gaat 2 dagen naar het kdv. Mijn moeder komt even naar ons toe zodat ik haar kan brengen of brengt dochter als ik met baby bezig ben. Verder gaat dochter af en toe logeren, scheelt ook.

Ik denk dat het ook heel erg aan je baby ligt. Slaapt die overdag lekker in wiegje, heb je je handen vrij. Momenteel lig ik alweer een poos met baby bovenop me :heart:.

Sorry als het een beetje een warrig verhaal is geworden :-D.
Ik ben al vrij snel met de tweede gestopt met boeren (hij dronk liggend) en verschonen (tenzij poepluier). Dat ging prima.
Chantilly21_2 schreef:
26-11-2019 09:14
Laat je inderdaad niet gekmaken, ik vond de overgang van 1 naar 2 een stuk minder pittig dan van 0 naar 1.
Hier zit er 22 maanden tussen en ik merk dat ik een stuk makkelijker ben bij nr 2, dan dat ik bij nr 1 was. Enige nadeel is dat mijn leven, als ik thuis ben, vooral bestaat uit slaapjes van beide meisjes, want ik kan ze niet in hetzelfde ritme krijgen ( hoeft ook niet, jongste slaapt nog 3x op een dag).
Vooral het besef dat die babytijd supersnel gaat, het uiteindelijk allemaal vast goed gaat komen.
Veel minder onzeker dan bij de eerste en ik heb ditmaal veel meer kunnen genieten van de newbornfase ( al blijft dat mijn minst favoriete tijd).

Mijn tips:
- Schoonmaakster
- De boel de boel laten, je eigen rust en dat van de beide kinderen is veel belangrijker
- Alleen tijd met de oudste. De zorg van een kleine baby lag toch voornamelijk bij mij, man ondernam veel met oudste. Bewust tijd met de oudste in die kraamperiode was nodig in ons geval.
- Opvang ( als je dit hebt) door laten lopen, kind zo min mogelijk uit het normale ritme halen, alleen al om zelf tijd te hebben met de baby.
- Boodschappen laten bezorgen ( al was dat voor mij juist tijd om even het huis uit te kunnen zonder kinderen, man bleef dan thuis en ik vond dat zelf erg fijn).
Newborn fase was voor mij echt ups en downs. Ik ben best een huismus dus lekker kroelen met de baby vond ik heerlijk, het was vooral de weinige slaap die ons bij de eerste opbrak.

Wat betreft je tips, schoonmaker hebben we al, boodschappen worden thuisbezorgd, en opvang laten we inderdaad doorgaan.

Een op een tijd met de oudste lijkt me heel belangrijk, dat is een goeie. Het zal wel lastig worden omdat zij graag actief is en ik waarschijnlijk moet herstellen van een keizersnede. Maar al is het de eerste weken alleen maar haar op bed leggen of samen haar serie kijken ofzo.
Fitcross schreef:
26-11-2019 10:25
Iedereen praat alsof je geen partner hebt, is dat zo?

Mijn tip is: probeer als stel niet steeds op te splitsen, dat papa iets met de oudste doet terwijl jij de baby hebt en andersom. Dan heb je namelijk én geen tijd meer voor jezelf én geen tijd voor elkaar. In het begin ontkom je er niet aan maar wees er alert op dat jij of hij ook tijdig met beide kinderen de deur uit gaat, dan heeft de ander echt even me-time.
En regel snel een oppas voor we-time.

Verder vond ik de tweede een veel minder heftige overgang dan de eerste.
We zijn met zijn tweeën, mijn verlof duurt alleen een stuk langer en de eerste tijd kan ik waarschijnlijk niet zoveel vanwege een keizersnede.

De eerste weken zal hij meer met de oudste doen omdat zij toch naar de speeltuin wil enzo. Daarna zou het inderdaad fijn zijn om ook tijd met ons vieren if tweeën in te plannen.
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 10:39
Hm, nou dat vond ik niet. Maar dat is voor iedereen anders. Dus de tip is dan denk ik: verwacht niet te veel.
Voor mij was de eerste ook niet zo makkelijk, er waren weken dat we misschien 2 of 3 uur per nacht haalden. En dan wordt alles lastiger.
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 10:49
Ik denk eerder dat jij niet begrijpt wat ik bedoel.

Toen ik niet mijn 50% kon doen zonder in een burnout te belanden, zijn we voor een gastouder aan huis gegaan. Ik trok het niet om drie dagen de kinderen op te halen, koken etc. Dat belaste me te veel. Mijn man is daar veel beter in maar filetechnisch kan hij het niet structureel overnemen. En we hebben dus nu een gastouder waar ik heel blij mee ben: kinderen rustig, op tijd eten, ik hoef me minder te haasten en kom niet in spitsuur terecht, etc. Groot voordeel: als ze ziek zijn dan kunnen ze ook gewoon thuisblijven. En ze waren 1x per maand ziek dus dat was ook heel fijn.

En dan kost het ons iets meer: dat is ons de investering meer dan waard.
(En de formulering moet je met een korrel zout nemen; ik vond het grappig toen hij dat zo zei, en het is nog waar ook).

En ja, man doet de helft van alles: ook van het denkwerk en projectmanagement van ons gezin en we werken evenveel.
Als een gastouder voor jou goed werkt is dat toch prima? Ik had het als kind en zie haar nog steeds regelmatig :heart:
Suzanne84 schreef:
26-11-2019 11:54
Bij ons was dit vooral het moment dat we geen een moment meer voor ons zelf hadden. (sorry klinkt wat negatief). Bij eentje was er altijd nog wel een moment dat die sliep. Nu staat toch wel echt bijna alles in het teken van de kids. Mijn tip, plan zodra je uit de roze wolk komt, elke paar weken iets leuks in met je partner. Eten, bios etc. Als oppas dit toelaat natuurlijk.
Dat is ook wel een beetje hoe ik het verwacht. Het verschil is wel dat ik nu weet dat die me-time terugkomt en een uurtje per dag ook genoeg is.

We hebben gelukkig een opa en oma die met alle plezier oppassen. Dus dat moet makkelijk in te plannen zijn.
pavo07 schreef:
26-11-2019 15:04
Ik ben 5 weken geleden bevallen van 2e kind. De oudste is 3,5 jaar. Ik vind het best pittig moet ik zeggen. Vooral in de zin van plannen en aandacht verdelen. Nu is baby ook niet heel makkelijk (slaapt niet best/huilt veel), dus voel me voornamelijk opgejaagd. Baby huilt, peuter wilt eten etc.. Alles snel snel doen. Plus de vermoeidheid van de gebroken nachten icm een stuiterende peuter maakt het best zwaar. Daarnaast geef ik borstvoeding en wilt baby heel vaak drinken. Twijfel erg om over te stappen naar fv. Praktisch gezien denk ik dat het veel scheelt, mja hormonen he...

Hier ook een cosleeper maar baby moet toch echt verschoond worden snachts en omhoog gehouden worden om te boeren. Ik weet nog niet of ik een cosleeper zo'n aanwinst vindt.

Heb best wel een beetje last van schuldgevoel naar de oudste. Het liep zo lekker met z'n 3en en nu weer alles op z'n kop.

Tips.. ben ik zelf ook nog naar op zoek haha. Ik probeer wel bewust aandacht te geven aan de oudste op momenten dat het kan. Betrek haar bij de verzorging van baby etc. Verder: de lat voor jezelf laag leggen. Dan maar geen schoon huis etc.

Hulp vragen doe ik nu ook meer. Dochter gaat 2 dagen naar het kdv. Mijn moeder komt even naar ons toe zodat ik haar kan brengen of brengt dochter als ik met baby bezig ben. Verder gaat dochter af en toe logeren, scheelt ook.

Ik denk dat het ook heel erg aan je baby ligt. Slaapt die overdag lekker in wiegje, heb je je handen vrij. Momenteel lig ik alweer een poos met baby bovenop me :heart:.

Sorry als het een beetje een warrig verhaal is geworden :-D.
Veel sterkte met de weinige slaap! Dat lijkt me ook heel pittig, een baby die aandacht wil en een peuter die lekker actief wil zijn. Dat schuldgevoel hoor ik ook veel van vriendinnen, nu denk ik, ach joh, dat kan die oudste wel hebben. En het is ook een leerzame ervaring voor de oudste. Maar kan me voorstellen dat het toch anders voelt als de baby er eenmaal is.

Borstvoeding vond ik bij de eerste ook moeilijk om mee te stoppen. Een vriendin van me voedt alleen s ochtends en s avonds en daartussen de fles. Misschien lukt dat ook bij jou?
Fitcross schreef:
26-11-2019 10:43
Als je dat niet ziet..
Zoiets heet humor.
Bedankt allemaal voor de reacties. Goed om te lezen dat het bij veel ook meevalt.
Herfstblaadje19 schreef:
26-11-2019 19:24
Zoiets heet humor.
Haha ik had in plaats van mijn enorme defensieve post ook dit kunnen typen, was veel sneller geweest :mrgreen:
COtweepuntnul schreef:
26-11-2019 19:35
Haha ik had in plaats van mijn enorme defensieve post ook dit kunnen typen, was veel sneller geweest :mrgreen:
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Koffiekoffiekoffie schreef:
26-11-2019 19:25
Bedankt allemaal voor de reacties. Goed om te lezen dat het bij veel ook meevalt.
"Meevalt"?!

Dat je een kind krijgen als zware taak ziet die hopelijk meevalt... of je omgeving dat kennelijk doet... Ik vind het echt apart.
Het is toch een hele blije en leuke periode in het leven waar je naar uitkijkt? Of ben ik nou gek?
Alle reacties Link kopieren
pavo07 schreef:
26-11-2019 15:04
Ik ben 5 weken geleden bevallen van 2e kind. De oudste is 3,5 jaar. Ik vind het best pittig moet ik zeggen. Vooral in de zin van plannen en aandacht verdelen. Nu is baby ook niet heel makkelijk (slaapt niet best/huilt veel), dus voel me voornamelijk opgejaagd. Baby huilt, peuter wilt eten etc.. Alles snel snel doen. Plus de vermoeidheid van de gebroken nachten icm een stuiterende peuter maakt het best zwaar. Daarnaast geef ik borstvoeding en wilt baby heel vaak drinken. Twijfel erg om over te stappen naar fv. Praktisch gezien denk ik dat het veel scheelt, mja hormonen he...

Hier ook een cosleeper maar baby moet toch echt verschoond worden snachts en omhoog gehouden worden om te boeren. Ik weet nog niet of ik een cosleeper zo'n aanwinst vindt.

Heb best wel een beetje last van schuldgevoel naar de oudste. Het liep zo lekker met z'n 3en en nu weer alles op z'n kop.

Tips.. ben ik zelf ook nog naar op zoek haha. Ik probeer wel bewust aandacht te geven aan de oudste op momenten dat het kan. Betrek haar bij de verzorging van baby etc. Verder: de lat voor jezelf laag leggen. Dan maar geen schoon huis etc.

Hulp vragen doe ik nu ook meer. Dochter gaat 2 dagen naar het kdv. Mijn moeder komt even naar ons toe zodat ik haar kan brengen of brengt dochter als ik met baby bezig ben. Verder gaat dochter af en toe logeren, scheelt ook.

Ik denk dat het ook heel erg aan je baby ligt. Slaapt die overdag lekker in wiegje, heb je je handen vrij. Momenteel lig ik alweer een poos met baby bovenop me :heart:.

Sorry als het een beetje een warrig verhaal is geworden :-D.
Hier is de jongste inmiddels 5 maanden en met uitzondering van de nachten (die blijven ruk hier :O ) loopt het inmiddels wel weer lekker. Maar herkenbaar, vooral dat schuldgevoel!

Wat ik deed/doe: regelmatig tegen de baby zeggen (als die ff pruttelt ofzo) nu moet jij even wachten, oudste is nu aan de beurt. Zo heeft oudste niet het gevoel dat hij altijd moet wachten.

Oudste mag er áltijd bij. Ook als ik zit te voeden/in bed, of als het eigenlijk niet zo uitkomt. Vooralsnog is oudste niet jaloers geweest en zijn ze stapelgek op elkaar. In hetzelfde kader heeft oudste een cadeautje gekregen vd jongste toen ze was geboren.

Schoonmaakster hadden we al. :love:

En verder ga ik veel op pad als de baby moe wordt, kan de oudste lekker buiten in de speeltuin zijn energie kwijt en met wat geluk slaapt de baby dan in de wandelwagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven