Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien op je 40e

29-11-2019 20:37 2997 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-11-2019 22:16
We hoeven nog meer even te wachten en oma's bestaan niet meer. Immers, veel vrouwen wachten tot ze rond de 40 zijn tegenwoordig. Als hún kinderen dan hetzelfde doen, ben je 80 als je oma wordt. Als je het geluk hebt dat te halen. En sterf je als je kleinkind 2 of 3 jaar oud is. Dus heeft kleinkind eigenlijk nooit bewust een oma gekend...
Mensen worden ouder. Verwachting is dat de generatie die nu geboren wordt rond de 100 zal worden. Dus dan kan je gewoon nog lang oma zijn :-D
pejeka schreef:
29-11-2019 21:59
De normale leeftijd voor een oma is eind 40... kind krijgen op je 23e of 24e, en dat kind krijgt ook weer een kind op 23e of 24e... oma is dan 47 of 48...
Helaas moest ik wat langer wachten op mijn eerste kind.

Maar op zich klopt de berekening. Ik zou het dan ook helemaal niet erg vinden om oma genoemd te worden! :D
Als het nog niet zoveel haren zijn, kun je die ook met een tandenborstel of mascara roller bijkleuren in je eigen kleur.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-11-2019 21:58
Nou, dat is natuurlijk ook niet altijd waar. Zo'n beetje alle vrouwen die je regelmatig ziet op de Nederlandse tv zijn 40+ en zullen dus zo ongeveer allemaal onder hun verf grijze haren hebben, maar de meeste van hen hebben echt goed geverfd en naturel ogend haar.
Ja, maar dat is dus het dingetje met tv: daar zijn dingen niet altijd echt :) Bovendien zitten die vrouwen de dag van de opname gegarandeerd bij de kapper. Die hebben daar dan ook het geld voor. Maar "normale" vrouwen zoals ik of de vrouwen op mijn werk hebben toch echt uitgroei en dat zie je. Niet dat ik dat veroordeel, ik heb zelf ook uitgroei omdat ik het soms zat ben iedere 3 weken te moeten verven en dan is het nog niet genoeg.
Het is ook dat ik er nu op let, dat ik zoveel vrouwen met uitgroei zie of met onnatuurlijke coupes. En nogmaals, ik veroordeel dat niet. Maar eigenlijk is het wel gek.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
29-11-2019 22:19
Mensen worden ouder. Verwachting is dat de generatie die nu geboren wordt rond de 100 zal worden. Dus dan kan je gewoon nog lang oma zijn :-D
Hmmm ja, waarschijnlijk langzaam wegzakkend in dementie, of met allerlei kwalen die met medicijnen nog even onderdrukt kunnen worden. Je voortbewegend met een looprek vanwege je versleten heupen en als stokoude vrouw hooguit een zuurtje kunnen uitdelen uit een trommeltje dat je inmiddels ook 60-jarige dochter uit de kast moet pakken, want zelf kan je niet meer opstaan...

Mijn oma was 48 toen ik geboren werd en had nog alle energie om van alles met me te ondernemen. Je wilt toch niet serieus beweren dat een oma van 80 dat ook nog kan?

Mensen kunnen weliswaar ouder worden, maar dat is omdat we bepaalde kwalen dusdanig kunnen afremmen dat ze niet meteen tot de dood leiden. Niet omdat we mensen vitaler kunnen maken, of hernieuwde jeugd kunnen verlenen. Op een gegeven moment is het menselijk lichaam gewoon versleten en treedt het verval definitief toe en dat we dat tegenwoordig kunnen rekken, wil niet zeggen dat het er niet meer is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
[...]


Mijn kleur (in de zomer dus witter). En ook het kapsel waar ik naartoe wil. Duurt nog een half jaartje ongeveer. De kleur heb ik, de krullen ook. Alleen de lengte nog niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-08-2020 20:07
Reden: link verwijderd
24.89% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook gek en vooral een vrouwending. Mannen zie ik nooit met geverfd haar. Wel grijs of kaal.
Ceylon schreef:
29-11-2019 22:30
https://modernekapsels.info/grijs-haar ... psels/


Mijn kleur (in de zomer dus witter). En ook het kapsel waar ik naartoe wil. Duurt nog een half jaartje ongeveer. De kleur heb ik, de krullen ook. Alleen de lengte nog niet.
Mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-11-2019 22:30
https://modernekapsels.info/grijs-haar ... psels/


Mijn kleur (in de zomer dus witter). En ook het kapsel waar ik naartoe wil. Duurt nog een half jaartje ongeveer. De kleur heb ik, de krullen ook. Alleen de lengte nog niet.
Fantastisch! Maar zou dat helemaal natuurlijk grijs zijn..?
jongengrijs schreef:
29-11-2019 22:33
Fantastisch! Maar zou dat helemaal natuurlijk grijs zijn..?
Grotendeels, Ik denk met een donker strengetje erin
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
29-11-2019 22:33
Fantastisch! Maar zou dat helemaal natuurlijk grijs zijn..?

Ik ben geen kapster, maar ik vermoed net als het mijne. Grotendeels natuur met hier en daar wat streepjes. Maar dat mag toch ook best? Grijs wil niet per definitie zeggen dat je uiterlijk je niet meer interesseert. Mij boeit het wel degelijk, grijs is prima maar als ik dat nog wat kan (laten) verfraaien hoef ik dat niet te laten. Ik ben van mezelf ook niet lelijk, maar ik ga toch niet zonder lippenstift de deur uit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-11-2019 22:10
Ik heb meer respect voor vrouwen die er mét grijs haar fantastisch uitzien en zich niet schamen voor hun leeftijd. Mooie coupe, een mooie (niet te jeugdige, maar wel modieuze) outfit en mooie bijpassende sieraden. En er geweldig uitzien, mooier vaak dan een leeftijdgenoot die met krampachtig geverfde haren en 20 jaar te jeugdige kleding wanhopig tracht een image vast te houden dat ze al jaren geleden verloren zijn.
Nou, als ik mag kiezen zie ik er echt liever uit als J-Lo dan als grijze moeke. En die vind ik veeeeeeeeeeeeeel mooier dan menig 30 jaar jongere vrouw.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
29-11-2019 22:32
Mooi!
Ik vind het ook mooi maar als ik haar leeftijd zou moeten schatten dan denk ik dat ze een jaar of 68 is.

Als ze nog een veertiger is dan is dat dus wel wat jammer. Maar zo ziet ze er echt niet uit, ze zal wel echt eind 60 zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
29-11-2019 22:52
Nou, als ik mag kiezen zie ik er echt liever uit als J-Lo dan als grijze moeke. En die vind ik veeeeeeeeeeeeeel mooier dan menig 30 jaar jongere vrouw.
Met grijs haar hoef je er niet meteen als "moeke" uit te zien (alhoewel ik me afvraag wat er mis is met moeke). Genoeg vrouwen die er met grijs haar fantastisch uitzien. J-Lo is gewoon een soort Marijke Helwegen aan het worden. Plastic jeugd op een veel ouder lichaam geplakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Grijze moeke? Alsof grijs zijn/worden direct betekent dat je niets meer aan je uiterlijk doet.
Je bent een vrouw toch? Jouw uitspraken zouden eerder van een man kunnen zijn. Of van mijn ex, voor wie een vriendin met grijze haren een schrikbeeld was.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar de reacties die je straks krijgt.. ik ben ook bijna helemaal grijs, maar zoals anderen ook al schreven toch het gevoel dat grijs je veel ouder maakt. En daar ben ik nog niet aan toe. Maar al dat geverf ben ik eigenlijk best zat. Tsja, het is het een of het ander. Voorlopig durf ik nog niet te stoppen met verven.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-11-2019 22:55
Met grijs haar hoef je er niet meteen als "moeke" uit te zien (alhoewel ik me afvraag wat er mis is met moeke). Genoeg vrouwen die er met grijs haar fantastisch uitzien. J-Lo is gewoon een soort Marijke Helwegen aan het worden. Plastic jeugd op een veel ouder lichaam geplakt.
Oud lichaam? Hahahahahaha.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind grijs mooi, maar als haar van mijn vader mijn maatstaf is (want heb zijn haarkleur) dan word ik pas na mijn 60e enigszins grijs. Hij is nu 63 en heeft grijze bakkebaarden en wat verdwaalde plukken.
Alle reacties Link kopieren
jongengrijs schreef:
29-11-2019 22:56
Grijze moeke? Alsof grijs zijn/worden direct betekent dat je niets meer aan je uiterlijk doet.
Je bent een vrouw toch? Jouw uitspraken zouden eerder van een man kunnen zijn. Of van mijn ex, voor wie een vriendin met grijze haren een schrikbeeld was.
Je vraagt toch om eerlijke meningen? Ik ben inderdaad een vrouw, word ook grijs, maar heb ook vriendinnen en collega's die niet verven en natuurlijk grijs zijn en hoe leuk verzorgd en gekapt en aangekleed en in de make up ze ook zitten, ze lijken veeeeeeel ouder dan de eind dertig, halverwege de veertig en begin 50 die ze in werkelijkheid zijn. Grijs haar maakt je automatisch moeke of oma.
Am Yisrael Chai!
Kun je het niet in een keer in je eigen kleur laten verven? Ik heb dat gedaan toen ik na 10 jaar blond weer een brunette wilde worden. Dat was echt een verademing, niet meer elke zes weken naar de kapper.
Sindsdien (ik was toen 30) heb ik het nooit meer geverfd. Tweede helft 40 dus er zitten flink wat witte haren in mijn kapsel, maar ja dat past nu eenmaal bij de leeftijd. Het is een beetje jammer dat zoveel vrouwen verven, dan lijkt het net of ‘wij’ de uitzonderingen zijn. Overigens heb ik best veel collega’s die niet verven, conservatieve beroepsgroep denk ik :proud:
Alle reacties Link kopieren
En nog een argument: de vrouwen die je op foto's ziet die wel mooi of hip grijs zijn, zijn allemaal ook geverfd, en vaak nog wel bewerkelijker ook dan in kleur verven. Want grijs wordt ook snel grauw, of gelig, is vaak dof, om grijs echt mooi te laten zijn heb je in principe meestal alsnog highlights, lowlights, zilverspoelingen, ontkleuringen etc nodig. En ook niet onbelangrijk: omdat het onbewust ook associaties van oud, verlept, onvruchtbaar en dat soort zaken oproept, kom je met grijs haar ook niet meer weg met "even snel in een kloffie en je haar in een staart". Want dan zie je er heel snel uit als een soort Ma Flodder. Om er leuk uit te zien met grijs haar moet je eigenlijk altijd in de make up en extra leuk aangekleed zijn om het wat te compenseren.

Dus grijs is niet minder werk, moet nog steeds geverfd worden en maakt je onnodig oud. Dus waarom zou je het doen?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 29-11-2019 23:07
0.06% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Ceylon schreef:
29-11-2019 22:30
https://modernekapsels.info/grijs-haar ... psels/


Mijn kleur (in de zomer dus witter). En ook het kapsel waar ik naartoe wil. Duurt nog een half jaartje ongeveer. De kleur heb ik, de krullen ook. Alleen de lengte nog niet.
Heb jij ook al zoveel grijs? Volgens mij ben je jonger dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen haarkleur is nu grijs, ik zit nu dicht bij mijn oorspronkelijke haarkleur (lichtbruin of donkerblond) en dan valt de uitgroei erg op.

Fashion victim, je mag natuurlijk je mening geven. Interessanter vind ik het om ervaringen te lezen van vrouwen dit het proces naar grijs worden al hebben doorgemaakt of er nog middenin zitten.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 29-11-2019 23:14
3.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 48 en heb kastanje bruin haar van nature, met het zonnetje erop komen er goudblonde lokken door.
Mijn haar is heel lang en dik en heb het nog nooit geverfd. Heb nu aan de zijkant dikke grijze strepen en ik ga het niet verven.
Mijn haar verven vind ik niet mooi omdat het nooit mijn eigen mooie kleur wordt. Het is dan 1 dikke, in 1kleur massieve massa aan haar.
Of ik moet steeds naar de kapper gaan en daar de tonen in laten zetten maar daar ben ik te lui en te gierig voor, ben geloof ik al 20 jaar niet bij de kapper geweest.
Voor mijn moeder was het verven makkelijker ze heeft net zulk dik haar maar helemaal zwart. Ze werd wel helemaal dol van het verven. Dus sinds een jaar heeft ze half lang grijs haar leuk in lagen en geknipt.en ze heeft echt een hele mooie kleur. Ze laat er alleen steeds een paar zwarte strepen in zetten, dan breek het een beetje.

Dat grijs haar ouder maakt vind ik echt zo vreselijk achterhaalt. Ik zie juist bij 90% van de vrouwen van mijn leeftijd dat het geverfd is en zelden mooi.
En ik ben al zeg ik het zelf een ontzettend hippe vrouw hoor voor mijn leeftijd😅😅
Alle reacties Link kopieren
ik heb jarenlang mijn haren geverfd, in de meest gekke kleuren. Uiteindelijk besloten het niet meer te verven, merkte ook dat mijn haar er nu niet echt bepaald beter van werd. Nu heb ik weer geheel mijn eigen haarkleur en ja, ik begin ook grijs te worden. Krijg zelfs vragen erover of ik het nu echt niet erg vind (ben 36) en eerlijk, ik kan er niet mee zitten, vind het wel wat hebben. Daarbij komt, er zijn wel ergere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven