Zorgen kdv

02-12-2019 12:21 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me wat zorgen over ons kinderdagverblijf. Graag jullie check of ik gewoon een overbezorgde moeder ben of dat ik hier wat mee moet.

Mijn kind gaat al naar dit kdv sinds 3 maanden. Dat ging altijd goed, maar sinds kort is er veel veranderd. Veel nieuwe leidsters, regelmatig invallers en de groep is uitgebreid van 12 naar 16 kinderen. Hierdoor lijkt het overzicht kwijt en gaan er vaker dingen 'mis'. Voorbeelden:
- mijn kind drinkt vaak veel te weinig. Als in: minder dan de helft van wat ze op een dag moet drinken.
- toen ik laatst een flesje gekolfde melk uit de warmer kreeg, was deze gloeiend heet (borstvoeding mag niet heter dan lichaamstemperatuur). Bovendien kreeg ze deze met een 3 speen ipv een 1 speen. Geen wonder dat kind niet drinkt! De speen van een ander kind gekregen dus en bovendien een veel te heet (gevaarlijk heet) flesje. De reactie van de leidster: o, dus daarom zit er een temperatuurbegrenzer op de warmer.
- kind wordt regelmatig ingebakerd terwijl we dit niet willen (gevaarlijk als kindjes al kunnen draaien).
- kind lijkt veel tijd in de wipper door te brengen (slecht voor het ruggetje)
- regelmatig dag verslagen van een ander kind of helemaal niet of verslagen die niet kunnen kloppen.
- kind is de afgelopen maanden niet naar buiten geweest.
- het is er vies. Spenen e.d. geven ze mijn kind direct van de vieze vloer.

Kind vindt het wel fijn op de opvang en lacht als we kind ophalen. Hoewel eenkennig, wordt er wel iedere ochtend naar de leidsters gelachen. Ik maak me door het bovenstaande wel zorgen. Is dat terecht? En wat kan ik doen? Er zijn enorme tekorten in deze regio, dus een andere opvang zit er ook niet zomaar in. Graag tips!
Gewoon eens in gesprek gaan over bovenstaande? Op een moment los van het halen of brengen.
Beginnen met het gesprek aan gaan als er geen andere opvang voor handen is lijkt me het beste, ik zou er niet heel blij van worden
Ik vind veel van jouw voorbeelden echt niet door de beugel kunnen. Een baby te weinig drinken geven? Inbakeren terwijl jullie dat niet willen? Te hete flesjes en verkeerde spenen? Er moet wel een heel goed gesprek plaats vinden, zou ik nog vertrouwen in hun als kinderdagverblijf kunnen hebben.

Weinig naar buiten en spenen van de vloer geven zou ik ook niet blij mee zijn. Maar dat zijn nog dingen die overlegd kunnen worden. Maar de andere dingen vind ik echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het adres van deze opvang. Vriendin van me zoekt nog een KDV en deze lijkt perfect.
Of je hebt een grote fantasie, of je zit bij het allerslechtste kdv van Nederland. Is wel heel toevallig dat al die dingen verkeerd gaan en dan snap ik niet dat je je kind er nog een dag heen laat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gesprek aangaan met leidinggevende over de punten die ‘echt’ ter zake doen en die per direct nooit meer mogen gebeuren:
- te hete fles ivm verbranding kind (er overkomt je kind niks als de bv iets warmer is geweest dan lichaamstemperatuur -> en ja, ik heb zelf ook langdurig bv gegeven) - speen van ander kind krijgen ivm hygiëne en blijkbaar geen overzicht hebben over welke spullen van welke kinderen zijn, en geen inzicht hebben in wat jouw kind nodig heeft
- inbakeren: op ons KDV mag dit helemaal niet meer, laat ze zich eens inlezen in adviezen rondom veilig slapen

Je KDV klinkt als niet veilig; de leidsters lijken de dingen niet onder controle te hebben. Veiligheid zou bij mij voorop staan, naast natuurlijk dat kind het naar zijn zin moet hebben.
Bepaalde punten zou ik zelf als moeder prima los kunnen laten (ook al zou het zeker niet mijn voorkeur hebben): het niet naar buiten gaan of een keer vaker in de wipstoel doorbrengen, een fopspeen van de grond in de mond.

Succes! Heel vervelend als je voor je gevoel vast zit aan een opvang terwijl je gewoon niet tevreden bent.
Alle reacties Link kopieren
Zelf je kind verzorgen en opvoeden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik ben zelf op een kdv gewerkt tot een aantal maanden geleden en dit kan echt niet. Klinkt niet veilig. Ik zou een gesprek aan gaan of switchen.
Alle reacties Link kopieren
Dank dat jullie even spiegelen! Ga ik het flesje en het inbakeren in ieder geval nog maar eens bespreken. Ik ben nogal beschermend aangelegd tov mijn baby, maar dit voelde echt niet goed en is het dus ook niet als ik jullie hoor. Jammer dat het zo loopt, de eerste maanden gingen zo goed!
puntillita schreef:
02-12-2019 13:24
Of je hebt een grote fantasie, of je zit bij het allerslechtste kdv van Nederland. Is wel heel toevallig dat al die dingen verkeerd gaan en dan snap ik niet dat je je kind er nog een dag heen laat gaan.
Dit. Hoe weet je al deze dingen (waarom kreeg jij het flesje?)?
Ik neem aan dat je een gesprek over al je zorgen aangegaan bent?
Alle reacties Link kopieren
Wat een wantrouwen. Flesje kreeg ik omdat ze honger had toen ik haar vroeg kwam halen en het flesje toen toch in de warmer stond.
Als er zoiets gebeurt bespreek ik het wel ja, maar het telt nu op. Daarom mijn vraag: wat kan ik hiermee? En nee, thuis blijven is geen optie.
Een gesprek aanvragen, eventueel met de directie, waarin je al deze punten bespreekt.
Ik zou inderdaad het gesprek met de directie aangaan. Deze dingen kunnen los van elkaar nog wel een keertje gebeuren, maar als dit soort dingen vaker en door verschillende leidsters gebeuren dan is het gewoon niet goed geregeld. Als een invaller ergens komt invallen moet ze ook alle informatie duidelijk terug kunnen vinden.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 02-12-2019 14:13
1.52% gewijzigd
Ik ben niet overbezorgd maar zou mijn kind er meteen af halen.
Alleen al door die melk!
puntillita schreef:
02-12-2019 13:24
Of je hebt een grote fantasie, of je zit bij het allerslechtste kdv van Nederland. Is wel heel toevallig dat al die dingen verkeerd gaan en dan snap ik niet dat je je kind er nog een dag heen laat gaan.
Fantasie???
Is dit serieus?
puntillita schreef:
02-12-2019 13:24
Of je hebt een grote fantasie, of je zit bij het allerslechtste kdv van Nederland. Is wel heel toevallig dat al die dingen verkeerd gaan en dan snap ik niet dat je je kind er nog een dag heen laat gaan.
Dit.
Geloof er geen hol van.
Inbakeren moet je een speciaal formulier voor ondertekenen . Dat doen ze echt niet op eigen initiatief.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de punten bespreekbaar maken in een gesprek wat apart plaatsvind van de breng en haal momenten. Je zou dit eerst eens met de leidsters kunnen doen, maar als dit niet vaste leidsters zijn zou ik een gesprek met de manager inplannen.

Niet naar buiten, jammer, maar kan op sommige leeftijden eerder voorkomen omdat ze bijvoorbeeld slapen als andere kinderen naar buiten gaan.

Een vieze speen geven....niet fijn, maar niet heel ernstig.

Dat van die te hete melk vind ik wel een dingetje, niet vanwege die voedingstoffen, want dat kan een keer niet veel kwaad, wel vanwege het kunnen verbranden tijdens het drinken.
Heb je een idee waarom ze te weinig drinkt? Wordt het niet aangeboden of is je kind sneller afgeleid en drinkt het per voeding minder?

Inbakeren zou ik zeer zeker niet willen als je kind kan draaien. Hoe oud is je kind? Heb je ooit toestemming gegeven om in te bakeren?

Verslagen van een verkeerd kind is vervelend. Hoe weet je dat verslagen over je eigen kind niet kunnen kloppen?
Alle reacties Link kopieren
16 kinderen?! Is het een verticale groep? Met hoeveel leidsters?

Het enige waar ik geen problemen mee zou hebben is het niet naar buiten gaan. Dat doen ze bij ons met de babygroep ook niet in de winter en ik kan dat zelf prima op de dagen dat ze thuis is. Zo belangrijk vind ik dat ook niet voor een kind dat nog niet loopt. Verder vind ik een speen die gevallen is gewoon weer geven zonder te wassen ook geen ramp. Mijn dochter likt ook zelf de vloer af, dus wat daarop zit krijgt ze toch wel binnen. Goed voor de weerstand.

De rest vind ik echt niet kunnen, want geeft aan dat het niet veilig is. Ook het verwisselen van kinderen met elkaar: je zult maar een kind met een allergie hebben... Ik zou een gesprek aangaan met de leidsters/mentor hierover (aparte afspraak, niet bij het ophalen) en als dat niet genoeg oplevert met de directeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en vind dit echt niet kunnen. Ik zou een gesprek aanvragen met een leidster ( heeft je kindje een mentor?) En het op een rustig moment bespreken. Dus niet bij een overdracht. Mocht er niks veranderen zou ik toch op zoek gaan naar een ander kdv.
Je moet je kindje wel in vertrouwen weg kunnen brengen. Ik vind helemaal niet dat je overbezorgd bent. Je mag er toch wel vanuit gaan dat leidsters verstand van zaken hebben. Welke temperatuur borstvoeding mag hebben etc. Ook hebben ze rekening te houden met jou wensen. Ouders moeten toestemming geven voor inbakeren, dat mag je niet zomaar doen.
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
02-12-2019 14:06
Inbakeren moet je een speciaal formulier voor ondertekenen . Dat doen ze echt niet op eigen initiatief.
Bij ons ook. Als de GGD langskomt en ze hebben kinderen ingebakerd liggen waar geen formulier voor ondertekend is hebben ze een heel groot probleem.
En een verticale groep met baby’s gaat maar tot 12. Echt geen 16.
En toen was het stil. Jammer .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven