Geld & Recht alle pijlers

Facebook uitgeprint en opgestuurd

03-12-2019 16:54 117 berichten
Ik heb al jaren last van een vrouw van 22 die met haar moeder geregeld stennis komt schoppen voor mijn woning. (Aanbellen bij buren en slecht over mij praten, gooien met wegwerp-bierflesjes en oude voedselresten etc.)
Een deel van de overlast vindt plaats op Facebook. Ik heb mijn account rond de zomer van 2018 verwijderd omdat ik steeds van onbekenden berichten kreeg die verwijzen naar wat die twee vrouwen over mij schrijven.

Volgens mij ben ik alleen al sinds de zomer van dit jaar vijf keer naar de politie geweest, daarnaast heb ik al zeker sinds 2011 overlast van deze vrouwen.
De vrouw van 22 is een oud-klasgenoot waarmee ik ooit een ruzie heb gehad om niks. (In de eerste of tweede klas van de middelbare school)

Omdat de politie niks doet en ik de overlast zat ben heb ik verleden week de “liefdesbrieven” die zij online plaatsen uitgeprint plus nog een aantal andere foto’s (teksten die je kan vinden als je hun naam intikt op Facebook waaronder een aantal reviews over bedrijven waarin ze ook niet zo netjes zijn).
Deze teksten heb ik per post naar de thuiszorgorganisatie gestuurd waar de vrouwen allebei werken. (En ook naar de ex-man van de moeder)

Ze zijn er gisteren dus op aangesproken want gisteravond stond de moeder met haar gezicht tegen mijn raam te schreeuwen dat ze aangifte gaat doen omdat ik haar privacy schend. (Van dat ik iets dat zij zelf openbaar heeft gezet naar haar werkgever heb gestuurd en zij erop is aangesproken)
Dochter stond ernaast en stak een middelvinger op.
Er werd ook iets geroepen van dat ik een kurwa, kegbe, orospototjo en een nakonjo ben. (Wat waarschijnlijk allemaal buitenlandse woorden voor hoer zijn)

Nu dreigen deze mensen dus aangifte te doen omdat ik wat zij op Facebook zetten heb rondgestuurd.
Nu is de kans groot dat zij bluffen en in het ergste geval worden er vanavond alleen maar weer goedkope toetjes o.i.d. tegen mijn raam gegooid.

Toch maak ik me zorgen.
Hebben zij een poot om op te staan bij de politie?
Alle reacties Link kopieren
Hoe weten ze dat jij het was? Neem aan dat je niet zo dom was dat je je naam eronder gezet hebt? :-?

Vind het wel een enorm domme actie van je! Hoe verzin je het!

(Hun acties vind ik net zo dom hoor, maar neem aan dat dat echt Tokkievolk is. Stiekem hoop ik altijd dat hier alleen ‘gewone’ mensen zitten. Jammer, ben vandaag wel uit die droom geholpen :P )
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je van alles over een ander zeggen zolang het de waarheid is maar niet als het gelogen is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
03-12-2019 18:55
Volgens mij mag je van alles over een ander zeggen zolang het de waarheid is maar niet als het gelogen is.
Ik heb alleen foto’s van wat ze op Facebook zetten gestuurd en dus niets aangepast.

En mijn naam er niet onder gezet zoals hierboven wordt gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-12-2019 18:55
Volgens mij mag je van alles over een ander zeggen zolang het de waarheid is maar niet als het gelogen is.
Niet waar. Smaad is niet toegestaan en dat betreft wel degelijk de waarheid. Nu maar hopen dat de toetjesdames niet snugger genoeg zijn om daar wat mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-12-2019 18:55
Volgens mij mag je van alles over een ander zeggen zolang het de waarheid is maar niet als het gelogen is.
Nee.

Iets over een ander beweren dat niet waar is is laster. Dat is strafbaar.

Iets over een ander vertellen dat wel waar is, maar waardoor de ander in zijn eer aangetast wordt, is smaad. Dat is ook strafbaar, met name als het gaat om de bekendmaking van strsfare feiten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Maar zouden die vrouwen dan ook laten zien wat zij op Facebook hebben geschreven? Want ik heb niks anders dan dat gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
MajaPL schreef:
03-12-2019 19:15
Maar zouden die vrouwen dan ook laten zien wat zij op Facebook hebben geschreven? Want ik heb niks anders dan dat gestuurd.
Dat zij het op Facebook zetten is hun zaak. Jij bent degene die er voor kiest om dit naar hun werkgever te sturen. Wat zij doen is onverstandig, wat jij doet is mogelijk strafbaar.

Al zet iemand online dat’ie het liefst met gekleurde mensen naar bed gaat of graag iemand wil vastbinden tijdens het liefdesspel, dat is hun zaak. Maar als jij het naar hun werkgever gaat sturen om hen te beschadigen/schade toe te brengen, dan is dat strafbaar.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die racistische leuzen kladden op Facebook, worden gewoon ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
Deze?
Afbeelding
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
€0,26
Damned if I don’t
Celaena_Aelin schreef:
03-12-2019 19:25
Dat zij het op Facebook zetten is hun zaak. Jij bent degene die er voor kiest om dit naar hun werkgever te sturen. Wat zij doen is onverstandig, wat jij doet is mogelijk strafbaar.

Al zet iemand online dat’ie het liefst met gekleurde mensen naar bed gaat of graag iemand wil vastbinden tijdens het liefdesspel, dat is hun zaak. Maar als jij het naar hun werkgever gaat sturen om hen te beschadigen/schade toe te brengen, dan is dat strafbaar.
En de dingen die die vrouwen over TO online zetten dan?
Alle reacties Link kopieren
Al jaren en ze is 22. Ruzie gehad in de zandbak soms?
Smaad is een vorm van belediging en gaat over wat iemand ZOU zijn of ZOU hebben gedaan. Voorbeeld: zeggen dat je buurvrouw een hoer is en je oom een pedofiel.
Als je er een grond voor hebt (je buurvrouw werkt in het bordeel en je oom is veroordeeld voor pedofilie) is het geen smaad.

Een aantal openbare berichten die zijzelf hebben geplaatst aan iemand laten zien is dus geen smaad. Het gaat niet om berichten die die dames ZOUDEN hebben geplaatst maar om het feit dat ze het hebben gedaan en dat het objectief te controleren is.

Als het wel smaad zou zijn is iemand rapporteren aan de mods op Viva al smaad want je doet het om diegene te laten straffen.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
03-12-2019 18:23
Het bedrijf waar ik voor werk heeft zo’n 500 man in dienst. Ik volg daarvan niemand op fb maar als ik post zou krijgen waarin iemand die bij ons werkt negatieve berichten plaatst over een bedrijf denk ik daar het mijne van. Misschien tokkie gedrag, misschien bijzonder maar verder zal het me jeuken.

Tenzij het echt dingen zijn die strafbaar zijn of die rechtstreeks betrekking hebben op “mijn’ bedrijf.

Nou, in dit voorbeeld kan ik me er wel iets bij voorstellen. Voor een thuiszorgorganisatie zijn de meeste werknemers het visitekaartje voor het bedrijf. Als dat visitekaartje dan vervolgens publiekelijk tegen al je normen en waarden als werkgever in gaat, dan zou ik daar als werkgever toch wel iets van zeggen of (als ik daarvoor een duidelijk en toereikend beleid had) er zelfs consequenties aan verbinden.
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 20:44
Nou, in dit voorbeeld kan ik me er wel iets bij voorstellen. Voor een thuiszorgorganisatie zijn de meeste werknemers het visitekaartje voor het bedrijf. Als dat visitekaartje dan vervolgens publiekelijk tegen al je normen en waarden als werkgever in gaat, dan zou ik daar als werkgever toch wel iets van zeggen of (als ik daarvoor een duidelijk en toereikend beleid had) er zelfs consequenties aan verbinden.
Ik heb een tijd in het onderwijs gewerkt en ons (personeel) is heel duidelijk verteld dat je in je vrije tijd op social media ook gewoon docent bent en je je ernaar moet gedragen.

Het past ook niet bij je functie als thuiszorgmedewerker om buiten werktijd (herkenbaar) teksten over een oud-klasgenootje (van je dochter) en je stiefvader/ex-man te plaatsen.
Nou heb ik zin in hopjesvla
aloha66 schreef:
03-12-2019 20:23
Al jaren en ze is 22. Ruzie gehad in de zandbak soms?
Zoals ik het lees is ze ofwel al jaren 22, ofwel ze heeft elk jaar last van een andere vrouw
9 a 10 jaar zijn toch jaren. Vanaf de 1e of 2e middelbare. Dus het rekensommetje klopt gewoon.
Le-zen, re-ken-en!
Celaena_Aelin schreef:
03-12-2019 19:25
Dat zij het op Facebook zetten is hun zaak. Jij bent degene die er voor kiest om dit naar hun werkgever te sturen. Wat zij doen is onverstandig, wat jij doet is mogelijk strafbaar.

Al zet iemand online dat’ie het liefst met gekleurde mensen naar bed gaat of graag iemand wil vastbinden tijdens het liefdesspel, dat is hun zaak. Maar als jij het naar hun werkgever gaat sturen om hen te beschadigen/schade toe te brengen, dan is dat strafbaar.
Dit is niet waar. Je mag best een werkgever op de hoogte brengen van wat voor vlees ze in de kuip hebben als het gaat om objectieve en controleerbare feiten.
Zelfs als die dames buiten werktijd zouden werken als hoer en je een foto maakt van dat ze achter de ramen staan, mag je het nog laten zien en is het geen smaad. Ook al beschadig je iemand dan.
Het gaat immers dan om een feit en niet om iets wat iemand ZOU hebben gedaan.

Als het een verzonnen klacht zou zijn zou het wel smaad kunnen zijn. (zoals een klacht verzinnen en indienen over dat je thuiszorgmedewerkster je iets naars heeft aangedaan)
De mensen zijn een stuk aardiger geworden sinds internet bestaat.
Noia schreef:
03-12-2019 20:17
En de dingen die die vrouwen over TO online zetten dan?
De politie doet er niks aan. En die ex-man van die vrouw heeft er ook al lange tijd last van.

Teksten die zij plaatsen zijn bv. “Kanker kanker kanker NAAM moet blanker” en dat soort geneuzel. Of dat er een tekst wordt geplaatst zoals dat ik zou “poolstokspringen” (hun taal voor mij hoer noemen) en er dan 50 man met namen die mij bijna allemaal niets zeggen op reageren en zeggen dat ik een hoer ben.
Niq schreef:
03-12-2019 21:16
De mensen zijn een stuk aardiger geworden sinds internet bestaat.
Nou, ik vind dit juist een voorbeeld van dat dat niet altijd het geval is!
noodlelunch schreef:
03-12-2019 21:14
Dit is niet waar. Je mag best een werkgever op de hoogte brengen van wat voor vlees ze in de kuip hebben als het gaat om objectieve en controleerbare feiten.
Zelfs als die dames buiten werktijd zouden werken als hoer en je een foto maakt van dat ze achter de ramen staan, mag je het nog laten zien en is het geen smaad. Ook al beschadig je iemand dan.
Het gaat immers dan om een feit en niet om iets wat iemand ZOU hebben gedaan.

Als het een verzonnen klacht zou zijn zou het wel smaad kunnen zijn. (zoals een klacht verzinnen en indienen over dat je thuiszorgmedewerkster je iets naars heeft aangedaan)

Volgens mij klets jij uit je nek. Ook als het een feit is kan het smaad zijn. Waar het om gaat is dat je iemands goede naam probeert aan te tasten door deze informatie te verspreiden.

En dat laatste waar je het over hebt is geen smaad maar laster. Beide zijn overigens strafbaar.
noodlelunch schreef:
03-12-2019 20:41
Smaad is een vorm van belediging en gaat over wat iemand ZOU zijn of ZOU hebben gedaan. Voorbeeld: zeggen dat je buurvrouw een hoer is en je oom een pedofiel.
Als je er een grond voor hebt (je buurvrouw werkt in het bordeel en je oom is veroordeeld voor pedofilie) is het geen smaad.

Een aantal openbare berichten die zijzelf hebben geplaatst aan iemand laten zien is dus geen smaad. Het gaat niet om berichten die die dames ZOUDEN hebben geplaatst maar om het feit dat ze het hebben gedaan en dat het objectief te controleren is.

Als het wel smaad zou zijn is iemand rapporteren aan de mods op Viva al smaad want je doet het om diegene te laten straffen.
Fout.
Smaad is iets verkondigen met doel de ander te beschadigen. Als de beweringen leugens zijn, dan is het laster. Beide zijn strafbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven