Verhuizen met gezin: Den Haag of Leiden?

03-12-2019 04:27 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva-forummers, dit is de eerste keer dat ik iets post dus ik zal me kort voorstellen, ik woon sinds meer dan 12 jaar in het buitenland en heb drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Ik heb een baan aangeboden gekregen in Den Haag en we gaan dus terugverhuizen naar Nederland! Ik twijfel nogal over wat voor ons de beste woonplek is: Den Haag lijkt me fijn want dan kan ik op de fiets naar mijn werk, maar aan de andere kant denk ik dat bv Leiden ook leuk is - wat kleinschaliger dan Den Haag en iets centraler gelegen, en Leiden-Den Haag is goed te doen met de trein. Beide steden ken ik niet heel goed dus ik vraag me af of jullie ideeen hebben wat betreft Den Haag of Leiden (of evt. plaatsen in directe omgeving), voor gezin met 3 kids in de basisschoolleeftijd (waarvan 1 bijna naar middelbare school). Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Momenteel is de huizenmarkt lastig dus kijk gewoon waar je het leukste huis kan vinden
Alle reacties Link kopieren
Leiden is ook gewoon een grote stad hoor. Echt geen dorps gevoel daar. Huizenmarkt is daar ook nog net wat meer overspannen dan in Den Haag.

Den Haag moet je wel de juiste wijken treffen, maar er zitten heerlijke plekken tussen. Bezuidenhout is heel gewild, lekker dichtbij het bos. In Den Haag zit je ook zo op het strand met de fiets.

Succes met kiezen! Ben je in de gelegenheid eerst uitgebreid rond te wandelen overal waar je zou willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Delft, Voorburg, Leidschendam en Rijswijk vind ik ook heel leuke opties om te wonen, als je in Den Haag werkt.

Als je voor Den Haag kiest, ontwijk dan de buurten Schilderswijk, Stationsbuurt en Transvaal, Laak, Escamp en Moerwijk. Het Statenkwartier is een zeer gewilde wijk, Scheveningen is ook fantastisch, net als de Vogelwijk en Benoordenhout. Bezuidenhout is leuk, Mariahoeve een stuk goedkoper en prima te doen.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Duindorp is ook geen tip 😂
Ik weet niet of je een beetje in de expatcommunity zit, want die zitten vooral veel in Den Haag.
Alle reacties Link kopieren
Den Haag en Leiden zijn beide grote steden met diverse leuke en (veel) minder leuke wijken, dus je vraag is nogal algemeen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf in Den Haag opgegroeid. Ik zou nu voor Leiden kiezen 🤣. Of Zoetermeer. Daar kon ik heerlijk buitenspelen.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
03-12-2019 08:54
Delft, Voorburg, Leidschendam en Rijswijk vind ik ook heel leuke opties om te wonen, als je in Den Haag werkt.

Als je voor Den Haag kiest, ontwijk dan de buurten Schilderswijk, Stationsbuurt en Transvaal, Laak, Escamp en Moerwijk. Het Statenkwartier is een zeer gewilde wijk, Scheveningen is ook fantastisch, net als de Vogelwijk en Benoordenhout. Bezuidenhout is leuk, Mariahoeve een stuk goedkoper en prima te doen.
Om in die wijken te kunnen kopen, mag je wel een flinke zak geld meenemen. Of genoegen nemen met een verdieping.

Wij hebben net een huisje gekocht in voorburg veel beter betaalbaar dan dh.
Alle reacties Link kopieren
Den Haag! Wel stadsgevoel, maar geen gevaarlijke wereldstad, gewoon genoeg bioscopen en theaters. En heel veel natuur. Je kunt de duinen in, het strand, parken, bossen. Op de fiets naar werk is ook echt heerlijk!

Al moet ik bekennen dat ik Leiden niet ken, misschien is dat ook leuk.
Ik zou vooral wat wijken selecteren in beide steden, en kijken waar jullie een leuk huis kunnen vinden. Leiden is helemaal niet kleinschalig naar mijn mening. Maar heeft wel ontzettend leuke wijken, hetzelfde geldt voor Den Haag.
Alle reacties Link kopieren
Zoek je koop of huur? En in welke prijsklasse? Aan de hand daar van, kunnen we iets gerichter aangeven wat de goede wijken zijn om in te zoeken :)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf in Den Haag met mijn gezin en ben daar heel tevreden. Maar we wonen dan ook in een goede wijk waar o.a. buitenspelen goed kan. DH heeft ook een hoop wijken waar ik echt niet dood gevonden wil worden. Maar Leiden vast ook.

Wat eerder al gezegd werd, de huizenmarkt is behoorlijk overspannen op het moment dus ik zou inderdaad beide opties openhouden. En misschien ook nog kijken naar Leidschendam, Voorburg, Delft, Rijswijk of de dorpen in het westland.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Wat al gezegd wordt: het is in deze belangrijker voor welke wijk je kiest dan voor welke stad. Wat zijn je wensen en wat is je budget?
Alle reacties Link kopieren
Dag, dank voor alle reacties tot nu toe: al heel nuttig!

Nog iets meer info: ons plan is om in eerste instantie 6 maanden-1 jaar te gaan huren, het is denk ik haast onmogelijk om gelijk iets te kopen (maar huren ook belachelijk duur!). Het liefst zou ik qua huurhuis ook gelijk in een leuke plaats en buurt terechtkomen zodat ik mijn kinderen niet twee keer een verhuizing aan hoef te doen. Als we op termijn gaan kopen, zoek ik een eengezinswoning (4-5 kamers) met een tuin, in een leuke buurt waar de kinderen veilig buiten kunnen spelen, goede toegang tot OV en scholen. Oudste kind gaat volgend jaar naar middelbare school, ik kijk naar middelbare scholen die tweetalig onderwijs bieden, die zijn er zowel in DH als Leiden. Budget voor koophuis denk ik rond 350.000- 400.000. Zeer waarschijnlijk komen we dan als we zoeken in DH of Leiden bij een buitenwijk uit en dat is prima - maar ook goed om te horen dat sommige van de randgemeenten of dorpen tussen DH en Leiden ook leuk zijn. Hou me aanbevolen voor nog meer tips, dank!
leeuwin789 wijzigde dit bericht op 04-12-2019 01:57
Reden: Budget koophuis specifieker gemaakt
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
leeuwin789 schreef:
04-12-2019 01:19
Dag, dank voor alle reacties tot nu toe: al heel nuttig!

Nog iets meer info: ons plan is om in eerste instantie 6 maanden-1 jaar te gaan huren, het is denk ik haast onmogelijk om gelijk iets te kopen (maar huren ook belachelijk duur!). Het liefst zou ik qua huurhuis ook gelijk in een leuke plaats en buurt terechtkomen zodat ik mijn kinderen niet twee keer een verhuizing aan hoef te doen. Als we op termijn gaan kopen, zoek ik een eengezinswoning (4-5 kamers) met een tuin, in een leuke buurt waar de kinderen veilig buiten kunnen spelen, goede toegang tot OV en scholen. Oudste kind gaat volgend jaar naar middelbare school, ik kijk naar middelbare scholen die tweetalig onderwijs bieden, die zijn er zowel in DH als Leiden. Budget voor koophuis denk ik rond 350.000- 400.000. Zeer waarschijnlijk komen we dan als we zoeken in DH of Leiden bij een buitenwijk uit en dat is prima - maar ook goed om te horen dat sommige van de randgemeenten of dorpen tussen DH en Leiden ook leuk zijn. Hou me aanbevolen voor nog meer tips, dank!

Poeh. Heb je je wel al wat verdiept in de huurmarkt? Wat is je budget qua huur? Want 'betaalbaar' gaat je waarschijnlijk niet lukken in een leuke plaats en buurt met veel kamers en zonder ellenlange wachttijd. Het is echt drama. Dan denk ik dat kopen nog eenvoudiger is.

Heb je al eens rondgekeken op funda voor huizen? Hou er rekening mee dat de meeste vraagprijzen (veel) lager zijn dan wat je ervoor moet neertellen. Ik zou denk ik inzetten op kopen maar daar zéker een aankoopmakelaar voor inschakelen. Dus vraag rond naar een goede aankoopmakelaar, ik denk dat dat een veel betere investering is dan eerst gaan huren.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje eengezinswoning met vier of vijf kamers, huur je vanaf 1500 euro.... Daar is nog best wat in te vinden, in die prijscategorie, in een aantal prima wijken.

Voor 350/400.000 wordt het moeilijk aan een eengezinswoning in Den Haag in een goede buurt met zoveel kamers te komen. Niet in deze markt....

In de Vruchtenbuurt, Bohemen, Bloemenbuurt, Segbroek, Bomenbuurt, Loosduinen, Nieuw Waldeck, Houtwijk kun je nog één en ander vinden onder de 4 ton, met vier kamers, maar meeste is minder dan 100m2. Dan kan genoeg zijn! Maar dan weet je dat ;) Dat zijn wel de betere wijken in die prijscategorie.
In Voorburg stond ook een leuke woning, iets ruimer :) (wel een opknapper.....)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 04-12-2019 08:43
38.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is Oegstgeest nog een optie misschien?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in 1 van de dorpen dat vast ligt aan Leiden, fiets in 10 min naar het station en stap na 12 min uit de trein op Den Haag VS. Wij wonen veel rustiger/vrijer dan in de stad (ik vind persoonlijk Den Haag veel te druk en groot maar dat is mijn mening). Ik zou dus aanraden om eens te kijken naar Oegstgeest, Warmond en Leiderdorp, er zijn hier ook 2 TTO middelbare scholen in de buurt. Er is een keerzijde aan dat rustig/mooi wonen: voor 350 tot 400000 euro ga je geen huis met tuin en 4 slaapkamers vinden, dat is eerder rond de 5 ton +, beetje zoals in Leiden zelf. Misschien dat je in de Merenwijk in Leiden wat kans maakt met dat budget. Veilige wijk met veel gezinnen maar onhandig met de auto en ik vind persoonlijk de huizen niet mooi (maar daar kan ieder ander natuurlijk anders over denken).
Qua huren zul je denk ik idd op zeker 1500 euro moeten rekenen.
Eurus schreef:
04-12-2019 08:38
Is Oegstgeest nog een optie misschien?
Voor 4 ton in Oegstgeest lijkt me lastig.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
04-12-2019 12:07
Voor 4 ton in Oegstgeest lijkt me lastig.
Ik zie wel een aantal van dit soort huizen staan. Ik zou het geld er niet voor over hebben, maar topic openster misschien wel?

https://www.funda.nl/koop/oegstgeest/hu ... umlaan-62/
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
04-12-2019 12:24
Ik zie wel een aantal van dit soort huizen staan. Ik zou het geld er niet voor over hebben, maar topic openster misschien wel?

https://www.funda.nl/koop/oegstgeest/hu ... umlaan-62/
Ja, ik had ook even gekeken natuurlijk, maar zoals je ziet is er maat weinig keus. Oegstgeest is duur wonen, dan kun je beter een wat mooier huis in een andere plaats zoeken.
Ik ken beide steden erg goed en met jouw budget kun je geen 4/5-kamerwoning met tuin krijgen in een leuke buurt.

Je zult ofwel moeten inleveren op ruimte ofwel op locatie. Zelf zou ik inleveren op ruimte of ver buiten de stad gaan wonen. Van de randgemeenten van beide steden zou ik alleen Oegstgeest of Voorburg willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties; wel een goede reality check wat betreft de huizenmarkt... Echt heel moeilijk dus zowel huur als koop. Voor kopen ligt ons budget misschien wel iets hoger dan wat ik aangaf maar we weten het nog niet precies, mijn partner zoekt nog een baan in NL maar heeft tot die tijd wel (buitenlandse) inkomsten uit huidige baan (wel inkomsten maar telt niet mee voor berekening hypotheekbedrag). Ik ga me beter verdiepen in een aantal plaatsen en buurten die jullie gesuggereerd hebben. Dank!
Alle reacties Link kopieren
leeuwin789 schreef:
04-12-2019 19:03
Dank voor jullie reacties; wel een goede reality check wat betreft de huizenmarkt... Echt heel moeilijk dus zowel huur als koop. Voor kopen ligt ons budget misschien wel iets hoger dan wat ik aangaf maar we weten het nog niet precies, mijn partner zoekt nog een baan in NL maar heeft tot die tijd wel (buitenlandse) inkomsten uit huidige baan (wel inkomsten maar telt niet mee voor berekening hypotheekbedrag). Ik ga me beter verdiepen in een aantal plaatsen en buurten die jullie gesuggereerd hebben. Dank!

Ik zou het befietsbaar zijn van je werk in elk geval schrappen als eis, dat is een flinke beperking van de toch al niet zo grote keuzemogelijkheid. De huizenmarkt is trouwens echt gek momenteel, je moet retesnel beslissen anders heeft een ander al een deal gemaakt. Wat dat betreft is eerst huren zo gek nog niet (vanuit NL is het toch makkelijker om in elk geval snel een bezichtiging te kunnen doen) maar zie het huurhuis nog maar eens te vinden. Ook daar zul je flink met je eisen omlaag moeten vrees ik. Het is echt een heel lastige markt, succes en ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven