Ervaringen drinkbehoefte baby 5 weken

04-12-2019 16:29 24 berichten
Hoi :)

Een berichtje van een nieuwe mama!

Zo'n vijf weken geleden ben ik bevallen van een wolk van een dochter.
Ik geef haar borstvoeding wat tot op heden goed lijkt te gaan.
Toch merk ik dat ik wat onzeker ben over de hoeveelheid voeding. Ik voed haar op aanvraag.
Daar waar zij vanaf haar geboorte zo'n 7x per dag dronk, drinkt zij nu zo'n 5x per dag.

Om mij heen zijn er veel moeders die zeggen dat hun kindje toch echt wel vaker dronk. Dat maakt mij als kersverse mama soms toch wat onzeker.
Zijn er hier moeders met een baby die ook 5 keer voedde bij 5 weken?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het aantal, het gaat erom dat ze goed groeit en dat ze tevreden is.
Je hebt gelijk hoor Because! Ze oogt ook tevreden naar wat ik zo zie, maar als kersverse mama ben je soms toch wat onzeker. De laatste keer bij het CB was ze goed in gewicht gegroeid, maar toen dronk ze nog 7 keer per dag.

De volgende meting is pas weer eind december, dus dat is nog even geduld hebben :)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Kun je eventueel tussendoor een keertje extra wegen voor je eigen idee? Het cb hier heeft wekelijks een inloopmoment waarbij je kunt wegen.

Is ze helder wakker? Plast ze genoeg (5 goede natte luiers per dag)? Is ze tevreden? Allemaal tekenen dat het goed gaat. Aantal maakt echt niet zo veel uit. Als je je druk maakt, kun je natuurlijk makkelijk een zesde keer aanleggen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar je kindje luisteren, ze kan het prima aangeven! Mocht je onzeker zijn, het consultatiebureau heeft vaak inloopspreekuren waar je je kindje een keer extra kunt wegen. Maar genoeg plasluiers en een tevreden kindje zeggen in principe ook genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij, die van mij dronken tot een maand of vijf toch wel iedere 1,5 uur
Dan is 5x echt heerlijk!
(relativerend bedoeld hoor, BV is gewoon zo anders dan FV. Probeer niet in # voedingen of # liters te denken).

Als je nou verandering merkt in je baby, beetje miemelig en ontevreden en extra aanleggen helpt niet, ga dan even extra langs op het CB
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
04-12-2019 16:51
Gefeliciteerd!

Kun je eventueel tussendoor een keertje extra wegen voor je eigen idee? Het cb hier heeft wekelijks een inloopmoment waarbij je kunt wegen.

Is ze helder wakker? Plast ze genoeg (5 goede natte luiers per dag)? Is ze tevreden? Allemaal tekenen dat het goed gaat. Aantal maakt echt niet zo veel uit. Als je je druk maakt, kun je natuurlijk makkelijk een zesde keer aanleggen.
Whoops. Mosterd 😉
Thanks meiden! Fijn even wat te lezen! Een extra keertje wegen is een goed idee inderdaad. Ik heb het even opgezocht en dat kan hier iedere woensdag ochtend! Oeps, net geweest dus :D, maar zeker een idee voor volgende week.

Ze heeft iedere luier een plasluier, helder en piept gemiddeld 1x per dag. Mijn gevoel zegt ook dat het oké is, maar die 'moeder maffia' soms, je wordt er toch onzeker van :)
@lilalinda, dat is andere koek inderdaad! Dat lijkt mij best pittig! Knap hoor van je, dat heeft veel van je gevraagd!
Alle reacties Link kopieren
Mlo schreef:
04-12-2019 17:19
@lilalinda, dat is andere koek inderdaad! Dat lijkt mij best pittig! Knap hoor van je, dat heeft veel van je gevraagd!
oh nee, het was niet leuk, maar
je gaat er in mee he??
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wanneer hoeveel voedingen omdat toen ze zo klein was er eigenlijk totaal geen ritme was. Zo dronk ze 5x en bij een groeispurt het dubbele. Volg je kindje!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een bv baby gehad, geen idee hoevaak ze dronk. Als ze honger had.

Luister naar je gevoel en haar signalen. Komt goed :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een keertje extra gaan wegen bij het cb tussendoor. Deed ik bij mijn eerste ook zo’n beetje elke twee weken 🙈 bij mijn twee kwam ik alleen als het ‘moest’, ik durfde meer op mijn gevoel af te gaan door goed naar mijn baby te kijken. Lastig hè. Laat je niet gek maken.
Ik dronk zelf als baby ook maar 5x na een week of 2. Mijn eigen kinderen hielden elke 3u aan totdat ze een maand of 8 waren.
Het kan gewoon zo bij haar passen, grote hoeveelheden in een paar keer. En eens gaan wegen bij het cb als je toch wat in je achterhoofd spokende zorgen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zijn dat ze nu minder vaak komt omdat ze inmiddels effectiever drinkt en dus tijdens die 5x nu meer binnen krijgt dan dat ze in het begin met 7x binnen kreeg. Als jouw gevoel zegt dat het goed met haar gaat, gaat het goed met haar 😊

Maar idd wat men al zegt, een keertje extra wegen bij de inloop van het cb, kan jou net wat meer rust geven.
Thanks allemaal! Fijn om te lezen! Ik volg gewoon mijn gevoel en vooral haar behoefte, en misschien dat ik inderdaad volgende week even naar het CB ga voor een extra weegmoment :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje en ik bevielen ongeveer gelijktijdig en die van haar hield er al snel 4-5 uur tussen en die van mij dronk iedere 1,5 uur. Beiden groeiden prima dus was aantal keer geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk! Lekker van genieten hoor.
Volgende week kan het weer anders zijn...

Mijn kleine is 10 weken en drinkt zo'n 7x per dag ongeveer (al geef ik tussen 18.00u-20.00u ongeveer continu voeding, het zogenaamde clusteren).
Als jouw kindje tevreden is, lijkt me dat verder prima. Als ze goede plasluiers heeft, goed groeit en ze zelf voor een voeding komt goed je volgens mij h helemaal niets te veranderen.

Geniet ze van je meisje!
.
Dank meiden!!
Mijn dochter is 10 weken en heeft overdag om de 2 a 3 uur voeding nodig, maar slaapt goed door sinds ze 7 weken is (7 tot 9 uur). Ze lijkt overdag dan in te halen. Kindje van vriendin liet er juist 4 a 5 uur tussen, ook 's nachts. Laat het lekker los TO, je doet wat goed is voor je kind en zolang die tevreden is en goed groeit is er niks aan de hand. Je kan met bv geven niet zien hoeveel ze drinken, het kan best zijn dat ze heel efficiënt en veel drinkt per keer. Als je het interessant vindt zou je eens een paar keer kunnen kolven en kijken hoe ze het aan de fles doet. Dan weet je een beetje hoeveel ml ze kan drinken. Maar ook dat zegt niet zoveel over de andere voedingsmomenten, het geeft je alleen een idee ervan. Ik vond dat wel handig om te weten voor hoeveel ik achter moest laten voor man als ik wat langer weg moest.
Mijn dreumes drinkt het liefst nog 5+ keer als het aan haar ligt. En 's nachts nog minstens 2 keer op goede nachten.

Lekker van genieten joh. Als er verder geen signalen tot zorg zijn.
Violet-Nebula schreef:
05-12-2019 07:47
Mijn dochter is 10 weken en heeft overdag om de 2 a 3 uur voeding nodig, maar slaapt goed door sinds ze 7 weken is (7 tot 9 uur). Ze lijkt overdag dan in te halen. Kindje van vriendin liet er juist 4 a 5 uur tussen, ook 's nachts. Laat het lekker los TO, je doet wat goed is voor je kind en zolang die tevreden is en goed groeit is er niks aan de hand. Je kan met bv geven niet zien hoeveel ze drinken, het kan best zijn dat ze heel efficiënt en veel drinkt per keer. Als je het interessant vindt zou je eens een paar keer kunnen kolven en kijken hoe ze het aan de fles doet. Dan weet je een beetje hoeveel ml ze kan drinken. Maar ook dat zegt niet zoveel over de andere voedingsmomenten, het geeft je alleen een idee ervan. Ik vond dat wel handig om te weten voor hoeveel ik achter moest laten voor man als ik wat langer weg moest.
Thanks! We kolven 1 nachtvoeding af,die krijgt ze dan in een flesje. Ze drinkt vrij lang per borst en zo zijn we snachts niet anderhalf uur bezig 😁 . Ze drinkt dan in ieder geval 125 ml afgekolfde melk.
Dank voor jullie berichten!! Fijn hoor!
Dat is volgens mij best flink, 125 ml. Die van ons dronk rond de 5 weken zo'n 60 a 70 ml, en nu met 10 weken zo'n 100. Geen wonder dat jouw dochtertje wat langer zonder kan :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven