Mijn zoon...

05-12-2019 15:50 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (12 jaar, brugklas) wordt gepest. Op de ergste manier. Buitengesloten. Genegeerd. Door zijn hele klas. Gelukkig hoeft hij in de pauze niet alleen te zitten want heeft iemand gevonden uit een andere klas die ook vaak alleen moet zitten. Ooh wat een pijn doet dit zeg. Moeilijke tijd gehad op de basisschool en goed begonnen op de middelbare en nu dit. Kan echt de ogen uit mijn kop janken zeg hierom. Waarom zijn kinderen zo ontzettend hard tegen elkaar? 😥
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem ervanaf halen, moet hij echt voor straf dit elke dag ondergaan? Dit maakt hem kapot voor altijd.
Wat zal hij een rust terug krijgen als hij niet meer gepest wordt.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
05-12-2019 16:04
Voor een contactsport aanmelden?

Niet voor de aanval maar wel voor het leren van een goede verdediging. Grav maga bijvoorbeeld.

Het ergste wat je kunt doen is het proberen te negeren. Dat werkt NOOIT. Weerbaar maken werkt wel. Geef je zoon de kans om zich te leren verweren. Daarmee vergroot hij ook zijn zelfvertrouwen. Daar heeft hij de rest van zijn leven profijt van.

Dat werk als er een paar pestkoppen zijn die pesten en klieren om het stoer doen.

Als je wordt genegeerd door je hele klas, kan je nog zo weerbaar zijn en goed kunnen vechten; je begint er echt niets tegen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen mooie en goede films over dit onderwerp gemaakt?
En zou het een idee zijn die voor de hele klas te tonen?
Dat maakt het probleem waar jouw zoon mee kampt inzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vroeger ook gepest en dat vond ik toen ook verschrikkelijk. Achteraf had ik vooral veel moeite om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten en wist ik me echt geen houding te geven. Tel daarbij een slechte groepsdynamiek op en was ik de klos. Ik ben blijven zitten en dat heeft geholpen. Ik denk dan ook dat een combinatie van je zoon weerbaarder maken en zijn sociale vaardigheden te trainen en het wisselen van klas of school het meeste op zal leveren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn zoon ook overkomen. Tot fysiek geweld aan toe. De school greep wel in toen ik aan de bel trok en het hield op, hij ging op weerbaarheidstraining, een andere klas, maar hij werd er niet gelukkig van.
Hij is overgestapt naar het vmbo(kwam van de havo) en op deze school heeft hij het naar zijn zin. Wel een hele andere mentaliteit in de klas, ik heb regelmatig medelijden met de docenten als ik hem erover hoor, maar hij doet het goed en is nooit meer gepest.
Hij gaat echter wel op Krav Maga, zodra hij 16 is, want ondanks weerbaarheidstraining is hij niet weerbaarder geworden. Zijn oudere broer is er een stuk zelfverzekerder van geworden in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
05-12-2019 16:02
De meeste kinderen zijn daar niet toe in staat.
Die zijn meestal zelf veel te bang om uit te boot te vallen, als ze jouw zoon zouden steunen.
Dus doen ze liever net of ze het niet zien, anders worden zij het mikpunt van pesterijen.

Klopt helemaal. Heb vd week zijn juf (Mentor) gesproken en zij bevestigde dat ze dus met iemand uit zijn klas praat die zich het lot van mijn zoon aantrekt maar niet op hem af durft te stappen omdat hij dan bang is om zelf gepest te worden...
Mamaatje2 schreef:
05-12-2019 16:09
Klopt helemaal. Heb vd week zijn juf (Mentor) gesproken en zij bevestigde dat ze dus met iemand uit zijn klas praat die zich het lot van mijn zoon aantrekt maar niet op hem af durft te stappen omdat hij dan bang is om zelf gepest te worden...
Dit begrijp ik maar al te goed, helaas. :( Kinderen zijn echt medogenloos. (ik bedoel niet degene die met je zoon meevoelt hoor, die niet :) die is tof! )
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
05-12-2019 16:04
Voor een contactsport aanmelden?

Niet voor de aanval maar wel voor het leren van een goede verdediging. Grav maga bijvoorbeeld.

Het ergste wat je kunt doen is het proberen te negeren. Dat werkt NOOIT. Weerbaar maken werkt wel. Geef je zoon de kans om zich te leren verweren. Daarmee vergroot hij ook zijn zelfvertrouwen. Daar heeft hij de rest van zijn leven profijt van.

Bedankt voor je tip. Mijn zoon zit op een teamsport (gelukkig leuk team jongens) en heeft het daar al behoorlijk druk mee....
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
05-12-2019 15:59
Weerbaarheidstraining heeft hij gehad en ook nog brugklastraining. Maar ja... wat doe je eraan he?
Mijn zoon is wat 'anders' dan de rest. Zijn we mee bezig. Onderzoeken in het ziekenhuis enz. Dat zal een vd oorzaken zijn. Snap niet dat er dan niet 1 iemand is uit zijn klas die even een arm om hem heen slaat of zo. Ik zou dat zo graag willen voor hem.

Mentor is op de hoogte.

Wat erg om te lezen en ook heel heftig om aan te zien als moeder, :hug:

Even zwart gemaakt, daarop reageren.
Natuurlijk is het niet te snappen, zijn klasgenoten zijn puberende kinderen met eigen angsten en onzekerheden, ik weet zeker dat er kinderen zijn die het niet oké vinden wat er gebeurd, maar je moet sterk in je schoenen staan om tegen de stroom in te gaan op die leeftijd.

Kan de mentor met de klas praten of is dat al gebeurd? Het bespreekbaar maken in de klas, dat kan helpen. Plus de echte rotte appels natuurlijk x op x aanspreken en straffen. Op de school van mijn zoon is er een pest protocol, hoe is dat bij jullie school?

En ja, misschien zou ik ook wel van school wisselen als er geen verbetering komt. Heel veel sterkte. Hoop voor jullie dat er verandering komt.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
05-12-2019 16:11
Dit begrijp ik maar al te goed, helaas. :( Kinderen zijn echt medogenloos. (ik bedoel niet degene die met je zoon meevoelt hoor, die niet :) die is tof! )
Misschien zijn er wel meer kinderen die het pesten vreselijk vinden, maar dat niet uit durven te spreken, uit angst zelf de sjaak te worden.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
05-12-2019 16:07
Zijn er geen mooie en goede films over dit onderwerp gemaakt?
En zou het een idee zijn die voor de hele klas te tonen?
Dat maakt het probleem waar jouw zoon mee kampt inzichtelijk.

Ja goed idee wel. Zal t eens voorleggen aan zijn mentor.
CatLady33 schreef:
05-12-2019 15:53
Op weerbaarheidstraining zetten en een andere school kiezen.... Anders duurt dit misschien wel jaren.. En dat betekent totaal niet dat het aan hem ligt maar zulke belangrijke jaren in zo'n omgeving zitten is niet goed.

Het is heel sneu. Maar om 'm nou meteen op een andere school te doen, dat hoeft helemaal niet nodig te zijn. Ik werd ook buitengesloten in de tweede klas van de middelbare school. En ik maakte toen contact met kinderen uit andere klassen. Later is het gewoon weer goed gekomen met de rest van de klas. Gingen wel wat strubbles overheen, maar vanaf de derde had ik een supertijd.

Als je denkt dat ie het nodig heeft, kan een weerbaarheidstraining helpen. Maar misschien lost het zich vanzelf weer op.
Alle reacties Link kopieren
....
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
05-12-2019 16:15
Ja goed idee wel. Zal t eens voorleggen aan zijn mentor.
Ik hoop echt dat het zal gaan helpen.
Alle reacties Link kopieren
werd ook gepest in 3e en 4e waren de ergste jaren maar in 5 en 6 middelbaar waren de rotte appels eruit omdat merendeel is blijven zitten of naar beroeps zijn gegaan. dusja waren niet meteen de slimste. en ook omdat ongeveer in 5e middelbare meeste uit hun puberjaren zijn uitgegroeid.
hannaa45 schreef:
05-12-2019 16:14
Misschien zijn er wel meer kinderen die het pesten vreselijk vinden, maar dat niet uit durven te spreken, uit angst zelf de sjaak te worden.
Ik ben het met je eens. Andere kinderen weten ook dat anderen ook medogenloos kunnen zijn, dus tuurlijk gaan ze niet (vrijwel nooit) tegen de huidige stroom in. :( Zelfs ik snapte dat toen ik gepest werd, nam het verder ook niemand kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen tips helaas, volgensmij is het enige dat echt werkt een andere klas. Kan hij niet bij zijn pauze vriendje in de klas?

Mijn oudste werd in de 1ste ook heel erg gepest ( dit vertelde hij thuis niet echt ) op de basisschool werd hij ook al gepest. Maar in de 1ste werd het nog erger ze bleken zelfs dingen op you tube te hebben gezet enzo.

Nou ja gelukkig in de 2de is hij in een totaal andere klas gekomen en hij heeft daar zelfs vrienden gemaakt. Nu gaan ze uit school chillen samen en doet de gezamenlijke opdrachten niet meer alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ach jee, wat vreselijk voor jou en je zoon to. Ik geef zelf (schema) therapie aan volwassenen en hoor dagelijks hoe groot de impact van pesten is...Kan hij er goed met je over praten? Dat is belangrijk, dat hij zich gehoord voelt. Natuurlijk moet de school stappen nemen hiertegen. Wellicht kun je daarnaast overwegen om hem met proffessional te laten praten om te kijken wat kan helpen om zijn zelfvertrouwen niet al teveel te laten afbrokkelen door dit alles? Misschien vindt hij het wel fijn om er met iemand over te praten die niet zn moeder is, omdat hij ongetwijfeld wel voelt dat het jou raakt, zelfs als je dat niet teveel probeert te laten merken. Sterkte TO, ik hoop echt zo voor jullie dat deze situatie niet veel langer duurt
Alle reacties Link kopieren
verschil bij mij ook, werd opgegroeid in tijden voor social media en smartphones thank god, dus pesten was enkel van 8 tot 4. nu tegenwoordig met al dat cyberpesten, kinderen zijn soms echt lafaards en idd meedogenloos... je denkt als je een kind zie lopen hoe schattig maar pas op... achter dat schattig zit een venijnig monster
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
05-12-2019 16:12
Bedankt voor je tip. Mijn zoon zit op een teamsport (gelukkig leuk team jongens) en heeft het daar al behoorlijk druk mee....
En die jongens zitten allemaal op andere school, of zijn dit ook de pestkoppen?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik voel met je mee. Heb ook een zoontje van 12 in de brugklas. Hij wordt niet gepest, hij is wel klein voor zijn leeftijd. Maar hij hééft al moeilijk genoeg met alles wat erbij komt kijken en huilt soms door vele toetsen en huiswerk. Ik kan hem daarbij helpen gelukkig en geruststellen. Pesten kunnen ze echt niet bij hébben en kun je als moeder niet oplossen. Wat wil jouw zoon? Blijven of andere school?
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
05-12-2019 16:07
Zijn er geen mooie en goede films over dit onderwerp gemaakt?
En zou het een idee zijn die voor de hele klas te tonen?
Dat maakt het probleem waar jouw zoon mee kampt inzichtelijk.
Dacht gelijk aan de serie: Over de streep
geneet van 't laeve
Alle reacties Link kopieren
Doet de school wat ze in het pestprotocol beschrijven?

Zo ja, vragen of die andere leerling en je zoon in één groep geplaatst kunnen worden.
Zo nee, snel een andere school zoeken!

Het blijft een lastige en nare situatie, sterkte.
Ik ben geen ouder, maar dit lijkt me ook zo vreselijk. Je kunt zo weinig doen om te helpen, anders dan een warm thuis bieden natuurlijk. Hopelijk wordt het beter.
Alle reacties Link kopieren
Baankje1 schreef:
05-12-2019 16:28
Dacht gelijk aan de serie: Over de streep
moet denken aan de film mean girls!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven