Gezondheid alle pijlers

Nog nooit een uitstrijkje gehad

05-12-2019 16:43 40 berichten
Heel toevallig kwam laatst met een vriendin het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker ter sprake en toen zei ik dat ik nog nooit een uitstrijkje had laten maken omdat ik nog nooit een oproep had gehad. Ik ben halverwege/eind 30. Zij zei toen dat ik dat al lang gehad had moeten hebben.
Ik zocht het net eens op en kennelijk krijg je vanaf je 30ste iedere 5 jaar een oproep, dan heb ik er dus al twee gemist?
https://www.bevolkingsonderzoeknederlan ... tnodiging/
Hoe zou dat nou kunnen? Doet iedereen hieraan mee, of moet je bepaalde risiofactoren hebben om opgeroepen te worden?

Zo maf dat dit tot nu toe helemaal langs me heen is gegaan. Ik had geen idee dat het vanaf 30 was, ik dacht dat het net als borstkanker pas later zou spelen. En hoe zou het kunnen dat ik nooit een oproep gehad heb?
Alle reacties Link kopieren
Nou doe eens gek en bel ze eens?
Wat gek. Ik kreeg gewoon een brief. Twee keer alweer.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe dat kan.
Ik ben 35 en heb inderdaad kort na mijn 30e en 35e verjaardag een oproep gehad.
Alle reacties Link kopieren
Als je verder geen bijzonderheden hebt zou je gewoon een oproep moeten krijgen.. je hebt zelf niet toevallig ooit aangegeven niet mee te willen doen en geen uitnodigingen meer te willen ontvangen?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
6. Ik heb geen uitnodiging gekregen. Wat nu?
U krijgt alleen een uitnodiging als u bij de gemeente staat ingeschreven. De gemeente geeft uw gegevens door aan de screeningsorganisatie. Het gaat om uw naam, adres en geboortedatum. Als u niet staat ingeschreven bij de gemeente, krijgt u geen uitnodiging.
Bekijk het uitnodigingsschema om te zien in welk jaar u een uitnodiging kunt verwachten.

Heeft u rond uw verjaardag nog geen uitnodiging gekregen? Dan kunt u het beste contact opnemen met de screeningsorganisatie in uw regio.



https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... tnodiging6


Het kan natuurlijk zijn dat er ergens een foutje is gemaakt. Gewoon morgen even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je wel je stempas voor de verkiezingen?
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet toevallig illegaal hier zonder dat je het weet?? Dat gebeurt meer mensen: https://nos.nl/artikel/2313364-in-amste ... gezet.html
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg de brief zo’n 4-5 maanden voor mijn 30ste verjaardag. En laatst weer (35) met een maand of 2 later een herinnering dat ik nog niet was geweest. Dat laatste klopte trouwens (soort van) want ik had in overleg met mijn HA gekozen om te wachten tot 6 maanden na mijn zwangerschap.
Ik stem altijd, ik ben niet illegaal, heb maar één nationaliteit (de Nederlandse; ik ben hier geboren met 2 NL's ouders), heb nooit aangegeven hier niet aan mee te willen doen en ben altijd in Nederland woonachtig en ingeschreven geweest.
Ja nu ik dit weet ga ik binnenkort maar een afspraak maken ja.

Ik vond het alleen zo typisch en ik vroeg me af of dit vaker gebeurt.

En als vrouwen dit lezen die ook (ruim) 30 zijn en nog nooit een oproep hebben gehad: kennelijk missen we iets.
Bel ff de HAP.

Ik krijg elke 5 jaar een oproep.

Een vriendin van me, afkomstig uit een ander land, is lyrisch over het het bevolkingsonderzoek. Bij haar werd baarmoederhalskanker vastgesteld. Ze is nu schoon en roept tegen al haar vriendinnen, collega's, buurvrouwen: "Gaan!"
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:05
Ik stem altijd, ik ben niet illegaal, heb maar één nationaliteit en ben altijd in Nederland woonachtig en ingeschreven geweest.
Ja nu ik dit weet ga ik binnenkort maar een afspraak maken ja.

Ik vond het alleen zo typisch en ik vroeg me af of dit vaker gebeurt.

En als vrouwen dit lezen die ook (ruim) 30 zijn en nog nooit een oproep hebben gehad: kennelijk missen we iets.
Dan is het wel heel apart ja..als je wel een stempas krijgt weet de gemeente dus waar je woont..dan zou je ook een oproep moeten krijgen.

Ik zou morgen ff met RIVM bellen voor een oproep. Volgens mij kan het alleen met een oproep kosteloos bij de huisarts, anders niet. En eventueel kun je dan als je de oproep hebt zo’n doe het zelf setje aanvragen, dan hoef je alleen maar naar de huisarts als ze in het monster hpv constateren.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Odense2 schreef:
05-12-2019 17:07
Bel ff de HAP.
Nou het zal toch wel kunnen wachten tot morgen? Ik denk niet dat ik vanavond nog overlijd aan baarmoederhalskanker eigenlijk...
schorpioentje28 schreef:
05-12-2019 17:09

Ik zou morgen ff met RIVM bellen voor een oproep. Volgens mij kan het alleen met een oproep kosteloos bij de huisarts, anders niet. En eventueel kun je dan als je de oproep hebt zo’n doe het zelf setje aanvragen, dan hoef je alleen maar naar de huisarts als ze in het monster hpv constateren.
Goeie tip, thx.
Een setje? Is het iets dat je zelf moet doen zoals bij een soa test?
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
05-12-2019 17:07
Bel ff de HAP.

Dat lijkt me zwaar overdreven! De HAP is voor zaken die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. TO had al jaren gelden de eerste oproep moeten krijgen, dan kan één dag wachten tot haar eigen huisarts morgen weer open is er echt nog wel bij.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
05-12-2019 17:07
Bel ff de HAP

Voor een niet urgent administratief probleem??? Ja, zo stijgen de zorgkosten wel de pan uit ja.....
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:12
Nou het zal toch wel kunnen wachten tot morgen? Ik denk niet dat ik vanavond nog overlijd aan baarmoederhalskanker eigenlijk...
Ik heb geen glazen bol, maar die kans lijkt me verwaarloosbaar :-)-) morgen maar ff bellen
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Odense2 schreef:
05-12-2019 17:07
Bel ff de HAP.

Wat moeten zij doen dan?

Er is waarschijnlijk gewoon een foutje gemaakt ergens. Gelukkig kom je er zelf achter, TO, dan kun je morgen meteen actie ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:13
Goeie tip, thx.
Een setje? Is het iets dat je zelf moet doen zoals bij een soa test?
Jep, het is een plastic bakje met een afname borsteltje (lijkt op mascara borsteltje) erin. Daarmee neem je wat materiaal af, dat verpak je weer in dat bakje en doe je op de bus. Dan krijg je na ca 3 weken een brief: hebben ze geen hpv gevonden, dan na 5 jaar weer uitnodiging, wel hpv dan naar huisarts voor alsnog uitstrijkje.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Volgens mij kan je het zelfs ergens online opzoeken met je digid. (Waar je ook de zelftest meteen kan aanvragen)

Edit; https://portaal.landelijkescreening.nl/clientportaal?0
anoniem_63a041da40279 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 17:22
21.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kan met je digi-d inloggen bij de ggd van je regio en dan kan je zien waar je voor opgeroepen (gaat) worden etc. Misschien staat daar een verklaring.
Tot enkele jaren geleden dedenhuisartsen vaak zelf de oproepen dus die kan je morgen ook even vragen terug te kijken in hun dossier
LevadeII schreef:
05-12-2019 17:20
Volgens mij kan je het zelfs ergens online opzoeken met je digid. (Waar je ook de zelftest meteen kan aanvragen)

Edit; https://portaal.landelijkescreening.nl/clientportaal?0
Oh dat was makkelijk! Ik heb meteen een zelfafnametest aangevraagd.
Ik kan nog steeds geen reden vinden dat ik nooit een uitnodiging heb gehad, ze kennen mijn telefoonnummer niet maar mijn adres klopt. Raar.
Rudolftherednosereindeer schreef:
05-12-2019 17:21

Tot enkele jaren geleden dedenhuisartsen vaak zelf de oproepen dus die kan je morgen ook even vragen terug te kijken in hun dossier
Ik ben wel vaak verhuisd en toen ging er een huisarts ook nog met pensioen, dus ik heb de laatste 10 jaar wel 4 verschillende huisartsen gehad. Alleen op papier dan, want ik ga echt nooit naar de huisarts, ik ben alleen maar ingeschreven voor het geval dat. (ik kan me de laatste keer bij de huisarts serieus niet herinneren, moet écht jaren geleden zijn)
Dus misschien heeft dat er iets mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-12-2019 17:28
Oh dat was makkelijk! Ik heb meteen een zelfafnametest aangevraagd.
Ik kan nog steeds geen reden vinden dat ik nooit een uitnodiging heb gehad, ze kennen mijn telefoonnummer niet maar mijn adres klopt. Raar.
Dat heb je snel geregeld 😁
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
schorpioentje28 schreef:
05-12-2019 17:31
Dat heb je snel geregeld 😁
Ja dat bleek online te kunnen met je digid. Soms is viva echt een bron van onverwachte info.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven