extreem goed gehoor

06-12-2019 17:41 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een extreem goed gehoor. Ik hoor dingen waar andere mensen zich niet bewust van zijn. We zijn recentelijk verhuisd en de rest van mijn gezin hoort niks van de buren maar ik hoor af en toe hun tv, ik hoor de visite praten, ik hoor ze lopen. Het zijn hele nette en aardige mensen dus geen asociaal gedoe ofzo. Maar ik ben me constant bewust van geluid. Ik hoor piepjes, hele hoge tonen, bromtonen. Ik hoorde in ons vorige huis zelfs de waterleiding onder de straat van een vijver naar een sloot lopen.

Wie herkent dit of heeft dit ook. Wat doe je om het jezelf wat aangenamer te maken. Ik wil eigenlijk van mijn zwakte (ik heb er soms echt last van dat ik altijd alles hoor) mijn kracht maken. Maar hoe? Ik slaap al 20 jaar met oordoppen. Maar wat kan ik thuis doen als de buren visite hebben en ik alle brom en praattonen hoor? Mijn man zegt, doe dan gewoon de radio aan, maar ik wil ook zo heel soms graag stilte ervaren. Dat is dus eigenlijk onmogelijk...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Noise-cancelling hoofdtelefoon een optie?

Ik hoor ook alles en idd, ook oordoppen 's nachts. We wonen gelukkig heel rustig, dus zo goed als geen geluid van de buren.
Life is short. Eat dessert first.
Niemand kan toch echt stilte ervaren?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verre van een goed gehoor, maar ik ervaar hier in mijn huis de stad ook nooit stilte eerlijk gezegd. Een noise-cancelling koptelefoon is inderdaad wel een goed idee.
Misschien kan je beter isoleren door bijvoorbeeld kurk te gaan gebruiken?
https://www.kurk24.nl/kurkwand/akoestisch-wandkurk/
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 17:56
Ik heb verre van een goed gehoor, maar ik ervaar hier in mijn huis de stad ook nooit stilte eerlijk gezegd. Een noise-cancelling koptelefoon is inderdaad wel een goed idee.
Zo'n koptelefoon, dat is wel een goeie... Dan kan ik ook gewoon op de bank met een boek. Weet je welke er goed zijn?

En nee, eigenlijk kun je nergens nog echt stilte ervaren. Dat vind ik echt jammer...

Weet iemand of er een soort van training is waarbij je leert om geluid niet zo binnen te laten komen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
06-12-2019 17:58
Misschien kan je beter isoleren door bijvoorbeeld kurk te gaan gebruiken?
https://www.kurk24.nl/kurkwand/akoestisch-wandkurk/
Ik heb veel isolatiemateriaal voorbij zien komen maar deze nog niet. Thanks!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Mijn dochter, inmiddels al enkele jaren uit huis, hoorde ook dingen die man en ik totaal niet hoorden.
Ze kon bv niet slapen van het "geluid" van de TV die 's nachts gewoon op stand-by stond. Ze sliep aan de andere kant van ons huis trouwens.
Ze ruit ook dingen die wij niet ruiken.....heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Een van de belangrijkste functies van je hersenen is dempen. Mensen met bijvoorbeeld een migraine, zware depressieve klachten, etc zijn heel licht- en geluidgevoelig, en vinden het ook niet fijn om aangeraakt te worden.

Alles wat je aandacht geeft dan bloeit en groeit. Stel je woont naast het spoor. Je hoort de trein niet meer tot dat je je er aan ergert, dan erger je je er elke 10 minuten aan.

Wat je kan doen, is afleiding zoeken. Concentreer je op iets anders, zit achtergrondmuziek aan. Blijf je er echt last van hebben, terwijl je huisgenoten dit niet zo ervaren, dan kan je hulp zoeken om je hersenen te trainen om dit niet meer te horen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-12-2019 17:48
Noise-cancelling hoofdtelefoon een optie?

Ik hoor ook alles en idd, ook oordoppen 's nachts. We wonen gelukkig heel rustig, dus zo goed als geen geluid van de buren.
Irritant hé? Fijn dat je niet zoveel geluid van je buren hoort. Maar heb je soms wel eens dat je er gek van wordt? Dat je dus alles hoort? Zelfs al we uit eten zijn kan ik bijna alle gesprekken letterlijk volgen. Door het hele restaurant heen...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
https://www.isolatie-info.nl/geluidsisolatie
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:00
Zo'n koptelefoon, dat is wel een goeie... Dan kan ik ook gewoon op de bank met een boek. Weet je welke er goed zijn?

En nee, eigenlijk kun je nergens nog echt stilte ervaren. Dat vind ik echt jammer...

Weet iemand of er een soort van training is waarbij je leert om geluid niet zo binnen te laten komen?
Mindfulness!

Tweakers heeft een mooie test gedaan: https://tweakers.net/reviews/6465/noise ... etest.html
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-12-2019 18:01
Een van de belangrijkste functies van je hersenen is dempen. Mensen met bijvoorbeeld een migraine, zware depressieve klachten, etc zijn heel licht- en geluidgevoelig, en vinden het ook niet fijn om aangeraakt te worden.

Alles wat je aandacht geeft dan bloeit en groeit. Stel je woont naast het spoor. Je hoort de trein niet meer tot dat je je er aan ergert, dan erger je je er elke 10 minuten aan.

Wat je kan doen, is afleiding zoeken. Concentreer je op iets anders, zit achtergrondmuziek aan. Blijf je er echt last van hebben, terwijl je huisgenoten dit niet zo ervaren, dan kan je hulp zoeken om je hersenen te trainen om dit niet meer te horen.
Oh echt? Ik ga straks gelijk googelen. Ik weet dat ik het probleem ben/heb. En als ik mijn geluk laat afhangen van hoeveel ik van hoor om me heen dan word ik gek. Ik wil mezelf aanleren om geluid te kunnen negeren. Dank voor de tip!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
06-12-2019 18:01
Mijn dochter, inmiddels al enkele jaren uit huis, hoorde ook dingen die man en ik totaal niet hoorden.
Ze kon bv niet slapen van het "geluid" van de TV die 's nachts gewoon op stand-by stond. Ze sliep aan de andere kant van ons huis trouwens.
Ze ruit ook dingen die wij niet ruiken.....heel vreemd.
Ja dat heb ik ook. Mijn man zegt dat ik bij de recherche moet gaan werken. Het is een grapje maar dat bedoel ik wel met van je zwakte je kracht maken.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-12-2019 18:03
Mindfulness!

Tweakers heeft een mooie test gedaan: https://tweakers.net/reviews/6465/noise ... etest.html
Dank je wel!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:02
Irritant hé? Fijn dat je niet zoveel geluid van je buren hoort. Maar heb je soms wel eens dat je er gek van wordt? Dat je dus alles hoort? Zelfs al we uit eten zijn kan ik bijna alle gesprekken letterlijk volgen. Door het hele restaurant heen...
Ik heb moeite met teveel geluiden door elkaar. Gek ervan worden doe ik niet, maar vervelend is het wel.

Ik denk dat het bij jou een stuk erger is, lijkt me verschrikkelijk. Zo'n hoofdtelefoon is echt heel fijn, kan ik je echt aanraden.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-12-2019 18:06
Ik heb moeite met teveel geluiden door elkaar. Gek ervan worden doe ik niet, maar vervelend is het wel.

Ik denk dat het bij jou een stuk erger is, lijkt me verschrikkelijk. Zo'n hoofdtelefoon is echt heel fijn, kan ik je echt aanraden.
Ik ga morgen gelijk naar de stad.

Lief dat jullie zoveel tips geven. Ik ben er blij mee!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:09
Ik ga morgen gelijk naar de stad.

Lief dat jullie zoveel tips geven. Ik ben er blij mee!
Ik heb deze gekocht voor 249 euro. Hij is blijkbaar een stuk duurder nu.

https://www.bol.com/nl/p/sony-wh-1000xm ... oductTitle
Life is short. Eat dessert first.
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:00
Zo'n koptelefoon, dat is wel een goeie... Dan kan ik ook gewoon op de bank met een boek. Weet je welke er goed zijn?

En nee, eigenlijk kun je nergens nog echt stilte ervaren. Dat vind ik echt jammer...

Weet iemand of er een soort van training is waarbij je leert om geluid niet zo binnen te laten komen?

Dat zou ik ook wel willen. Geluid van de buren gaat steeds beter om het te negeren. Maar alle hoge tonen vind ik nog lastig. Ik hoor de led lampen branden, voor de komst van de platte schermen kon ik horen dat de tv op standby stond. De laders van de telefoons maken geluid, de dimmer van onze laatste halogeenlamp hoor je. Volgens de mannen hier in huis, ben ik gek.......
Alle reacties Link kopieren
ik heb het ook. ik ben mede daarom ook verhuisd naar een rustige omgeving. bij mijn vorige huis was vlakbij een winkelcentrum waar ze een hangjongerenverjager hadden opgehangen met een hele hoge toon. mensen boven de 25 kunnen dat zogenaamd niet horen. nou ik kon daar gewoon geen boodschappen meer doen en ik ben al heel lang geen 25 meer.
Ik leer er maar mee leven...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ben je hoogsensitief? Ik wel namelijk en herken het van die geluiden en geuren.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
06-12-2019 18:11
Ik heb deze gekocht voor 249 euro. Hij is blijkbaar een stuk duurder nu.

https://www.bol.com/nl/p/sony-wh-1000xm ... oductTitle

Hij was eerst €350, maar er was een korte actie van €249, ik heb ‘m ook toen gekocht. Fijn ding, geen spijt van.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook en ik woon ook nog eens in een slecht geïsoleerd huis midden in onze hoofdstad. Ik vind het heel onrustig in m’n hoofd. Ik heb eigenlijk altijd oortjes/een koptelefoon in/op als ik alleen ben. Luisterboeken zijn mijn redding!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, helaas. Het is alsof ik geen filter heb. In een restaurant eten vind ik doodvermoeiend want ik pik allerlei gesprekken op. En breek me de bek niet open over buren. Alleen in een bunker kan ik ze verdragen. Televisie, gepraat, muziek, (af)wasmachines die aangaan, nespresso-apparaten, een mobiele telefoon die op trilstand op hun tafel lag, het gebrom van het elektrische waterbakje voor hun katten. Ik hoorde het gewoon. En waar ik de fout in gegaan ben is op die geluiden focussen. Op een gegeven moment kun je niets meer verdragen.

Ik heb een Bose noise cancelling koptelefoon. Heel prettig vond ik dat want die onderdrukte de meeste storende geluiden. Verder slaap ik al zo lang ik me kan herinneren met oordopjes. Ook nu ik in de rimboe woon. Maar ik moet zeggen dat ik gebrom van lampen en opladers etc. nu niet meer hoor. In tijden dat ik stijf stond van de stress kon ik dat ook niet hebben.

Praten, tv etc. zijn luchtgeluiden. Die kun je redelijk simpel isoleren. Zaken als loopgeluiden zijn een stuk moeilijker (want impact). Toch zou ik dit gaan onderzoeken als ik jou was. Rust in je eigen huis is zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
06-12-2019 18:00

En nee, eigenlijk kun je nergens nog echt stilte ervaren. Dat vind ik echt jammer...

Weet iemand of er een soort van training is waarbij je leert om geluid niet zo binnen te laten komen?
Echte stilte hier in de buurt "Stroomdal gebied van de Drentsche Aa" nog wel stil hoor.

Training niet zozeer, je met er gewoon aan wennen, en mee leren omgaan. Ik heb het tinnitus, moet je ook mee leren omgaan.

Lastig en jammer, maar het is niet anders
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven