Geschrokken hond

06-12-2019 23:26 99 berichten
We hebben een grote speelse hond van 1 jaar. Dol op kinderen en nog nooit een vorm van agressie laten zien. Onze eigen kinderen kunnen alles met hem doen en ook vriendjes en vriendinnetjes worden met veel plezier binnengehaald.

Nu heeft er zich een maand geleden een incident voor gedaan. Vrienden hebben een kindje van 2 met vermoeden autisme. We merkte al een tijdje dat hind omgang met dit kindje lastig vond en toen zij langs kwamen hebben we de hond in de bench gedaan (plek waar hij zelf ook regelmatig gaat liggen) dit omdat ouders niet echt op het kindje letten en ik ivm de visite die er was ook niet continue de hond in de gaten kon houden.
Kindje heeft bij weg gaan een gigantische klap op de bench gegeven waardoor de hond vreselijk schrok en meteen uithaalde. Doordat hij in de bench zat heeft hij dit kindje niet gepakt maar kon dus ook geen kant op. Op dat moment was een nichtje in de buurt. Toen de visite weg was en hond weer los liep begon hij naar haar te grommen. Hebben hem toen meteen weer met haar oefeningen gedaan waarna ze de rest van de avond gewoon weer hebben liggen spelen en knuffelen en er niks meer aan de hand was.

Uit voorzorg spreken we nu met vrienden bij hun thuis af. Hond werd al zenuwachtig van het kleine mannetje en ik wil het risico na de klap op de bench niet lopen dat hij hem iets doet.

Nu kwam nichtje vandaag langs. Hond super en enthousiast totdat hij door kreeg wie het was en onrustig heen en weer ging lopen. Ineens naar haar hand hapte en begon te grommen.

In de afgelopen weken zijn er heel veel kinderen over de vloer geweest, bij allemaal is hij nog net zo gezellig en relaxt als voorheen dus het heeft echt met dit incident te maken.

Meteen weer met nichtje blijven oefenen, iets lekkers geven, aaien en dat gaat goed. Maar steeds als ze even uit zicht is en weer terug komt is hij op zijn hoedde en lijkt het weer opnieuw te beginnen. Hij gaat trillen en dan grommen dus echt een reactie vanuit angst.

Echt heel vervelend dat dit is gebeurd en neem het mezelf ook kwalijk dat dit heeft kunnen gebeuren toen hij op zijn veilige plek op deze wijze benaderd is en geen kant op kan. Boos dat ouders dit hebben laten gebeuren maar vooral verdrietig dat de hond waar geen kwaad in zat zich nu genoodzaakt voelt van zich af te "bijten".

Wie heeft er tips, wat kunnen we doen om.dit te doorbreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met dit gedrag echt naar de dierenarts of een gedragsexpert gaan. Hier moet je geen risico’s mee nemen. Het kan best dat hij geschrokken is maar agressief gedrag moet je niet negeren maar gelijk actie ondernemen!
Alle reacties Link kopieren
Even kijken dus een kindje van 2 heeft een klap gegeven op de bench. Toevallig was daar ook nog een nichtje bij en die associeert de hond nu met dat kindje en dus die klap?

Dus nichtje was niet degene die de klap gaf?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Grommen is een waarschuwing: kom niet dichterbij en trillen kan ook spanning zijn. De hondentaal is te subtiel om daar een menselijke emotie zoals angst aan te verbinden. Ik heb veel ervaring met honden (heb er 3) maar vind ik dit toch een beetje te zorgelijk om vanachter een schermpje advies te geven. Ik zou hond en nichtje scheiden om elk risico te vermijden. De hond heeft op dit moment geen positieve associatie met nichtje en ik zou er een gedragstherapeut bij halen voor advies. Het zou wel fijn zijn als jullie hond weer zonder probleem met kinderen door een deur kan. Denk overigens dat de leeftijd van de hond (verschillende angstfases) er ook mee te maken kan hebben. Maar laat het aan een deskundige over.
Ik snap dat boos zijn op ouders niet. Ik neem overigens aan dat je de ouders van de autist bedoelt en niet die van het nichtje. Maar beide ouderparen kunnen er toch niks aan doen? Het is een ongelukkige gebeurtenis en nu associeert hond nichtje met zijn angst. Ik denk dat je goed bezig bent met nichtje en hond weer te laten wennen. Iedere keer als nichtje naar hond gaat moet ze luchtig en vrolijk doen en iets lekkers geven. Vervolgens de hond negeren. Iedere hond als hond gromt naar nichtje direct corrigeren. Autist niet meer bij hond laten.
JuriaanB schreef:
06-12-2019 23:40
Ik snap dat boos zijn op ouders niet. Ik neem overigens aan dat je de ouders van de autist bedoelt en niet die van het nichtje. Maar beide ouderparen kunnen er toch niks aan doen? Het is een ongelukkige gebeurtenis en nu associeert hond nichtje met zijn angst. Ik denk dat je goed bezig bent met nichtje en hond weer te laten wennen. Iedere keer als nichtje naar hond gaat moet ze luchtig en vrolijk doen en iets lekkers geven. Vervolgens de hond negeren. Iedere hond als hond gromt naar nichtje direct corrigeren. Autist niet meer bij hond laten.
Als je grommen gaat corrigeren (verbieden) gaat de hond het grommen overslaan en direct happen. Grommen doen ze niet voor niets, het is een waarschuwing. Dat heb ik helaas te vaak fout zien gaan.
Alle reacties Link kopieren
Trainen trainen en nog eens trainen. Gedragsdeskundige erbij..
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
06-12-2019 23:40
Ik snap dat boos zijn op ouders niet. Ik neem overigens aan dat je de ouders van de autist bedoelt en niet die van het nichtje. Maar beide ouderparen kunnen er toch niks aan doen? Het is een ongelukkige gebeurtenis en nu associeert hond nichtje met zijn angst. Ik denk dat je goed bezig bent met nichtje en hond weer te laten wennen. Iedere keer als nichtje naar hond gaat moet ze luchtig en vrolijk doen en iets lekkers geven. Vervolgens de hond negeren. Iedere hond als hond gromt naar nichtje direct corrigeren. Autist niet meer bij hond laten.
Nee? Dus jij bent niet boos op ouders die hun kroost een klap laten uitdelen naar jouw kroost?
Ouders moeten niet alleen kinderen opvoeden met alstublieft en dankjewel maar ook met dieren niet pesten.
Ik zou daar ook boos om worden. Je kent je kind en houd die dan gewoon in de gaten als daar wat mee is.
Alle reacties Link kopieren
Grommen ... moeilijk, zeker vanaf een schermpje. Het kan ga weg dan heb ik rust betekenen maar ook ik word boos ik ga aanvallen. Dat is op afstand niet te beoordelen. Ik zou iig het kind en de hond scheiden. Lekkers gaat niet helpen en grommen verbieden ook niet. Hond niet opsluiten maar kind weghouden bij hond zou ik (van afstand) adviseren. Maar je kunt beter iemand er naar laten kijken als je het zelf niet kunt inschatten.
Alle reacties Link kopieren
Boos op de ouders? Geef je hun nou de schuld? In plaats van jezelf? En je denkt echt dat er geen kwaad zit in je hond?

Ik zou je hond maar in de bench laten als je nichtje er is. Kan hij zijn ‘negatieve associatie’ er veilig aftrainen, op de plek waar het is gebeurd en kan hij je nichtje niet aanvallen.

Levensgevaarlijk, dit. Een hond hoort te allen tijde onder jouw gezag te staan en jij moet hem duidelijk maken dat hij niet bang hoeft te zijn én dat geen enkele vorm van agressie wordt getolereerd. Lukt dat niet, dan roep je hulp in.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
07-12-2019 00:05
Trainen trainen en nog eens trainen. Gedragsdeskundige erbij..
Dit. Het is nog een piepjong dier en dit is wellicht de eerste nare ervaring? Met een privé-trainer wat sessies doen. En tot de hond dit achter zich heeft gelaten zoveel mogelijk tussen hond en nichtje blijven. Is het nichtje onder de 6 jaar dan zou ik ze echt scheiden (als in: met een 6-jarige kun je al afspraken maken zoals: de hond naar jou toe laten komen en niet zelf naar de hond gaan bijvoorbeeld, met een jonger kind is dit erg lastig). En signalen van de hond serieus nemen als hij/zij weer nerveus wordt van een bepaald kind.

Mijn hond heeft eens als jonkie iets soortgelijks meegemaakt, alleen associeerde mijn hond dat met die plek en is dus nooit meer in die bench gegaan. Zijn mandje werkte gelukkig net zo goed als de bench. Als de bench van jouw hond in de looproute staat, zou ik kijken voor een andere plek. En bij visite constant blijven herhalen: niet naar de hond als hij in de bench zit. Niet zozeer voor de kinderen maar voor de ouders. Hond in bench/mand: afblijven. Ook al heb je ouders die dat niet relax vinden of overdreven (of vinden dat ieder dier zich maar alles moet laten gevallen).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Bedankt voor jullie reacties met sommige kan ik wat mee, voor andere wil ik graag een toelichting geven.

@IBIopviva klopt, kindje van twee gaf een flinke harde klap op de bench, nichtje van 7 stond daar vlak bij.

Voor de mensen die vroegen waarom ik boos op de ouders ben; kindje haalt veel fratsen uit, niet alleen gericht naar de hond (in het verleden) maar kasten open trekken, speelgoed slopen kinderen pijn doen enz. Via de opvang is nu ook aangegeven dat ze willen dat ze hier hulp voor gaan zoeken omdat hij daar niet te hanteren is. Wij hebben ze al vaker gesproken omdat hij de hond eens geslagen had of aan zijn oor had getrokken. Voorafgaande aan de verjaardag ook gevraagd of ze hem goed in de gaten wikde houden zodat hij niet bij de bench kon komen. Bench stond op een rustige plek buiten het bereik van de kinderen. De enige die hier mee bezig zijn geweest zijn ik en mijn man. Ouders bleven de hele middag zitten.
De hond heeft overigens niet de hele middag in de bench opgesloten gezeten. Oudste zoon is tussendoor nog een heel eind met hem gaan wandelen in de polder.
Boos is wellicht een groot woord. Maar als je ziet dat je kindje zo gefocust is op een hind, hem al meermalen pijn gedaan heeft en mensen je waarschuwen en de twee gescheiden willen houden vind ik het jammer dat daar geen gehoor aan gegeven wordt en dit heeft kunnen gebeuren met alle gevolgen van dien.

De hond luisterde overigens heel goed, we zijn hem wel zeker de baas. Afgelopen maand dagelijks andere kinderen over de vloer gehad en daarbij is geen verandering in zijn gedrag zichtbaar. Is gewoon de vrolijke speelse hond die we voorheen hadden en zoals we hem zelf kennen.

Dat deze twee kinderen en hond nu niet meer samen hier zijn voordat er een gedragstherapeut is langs geweest mag duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
@TO: ook die lui gewoon niet meer uitnodigen.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 01:03
86.51% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heel veel honden ervaring hier. Altijd honden gehad en nog steeds en ook kngf puppy’s opgevoed. Ik zou echt een gedragsdeskundige inschakelen en een goede en niet zelf gaan oefenen! Voor je het weet leg je er juist onbewust spanning op en versterk je t gedrag. Mogelijk heb je dat onbedoeld al gedaan toen je direct na t incident bent gaan oefenen met nichtje.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat jullie het goed hebben gedaan, vooraf al en nadien.

Duidelijke grens aangeven tav nichtje/neefje en diens ouders; prima dat ze hier spelen, maar alleen als ze de hond ook echt met rust kunnen laten.
Jullie hebben hond goed opgevoed, nergens problemen. Dus vertrouw op je gevoel dat hond niets mankeert. Deze kinderen zijn onvoorspelbaar voor hem, dat is nu bevestigd door het voorval.
Ga dus niet investeren hierin want dat gaat uiteindelijk ten koste van je hond en dus ook van jullie.

Als je meer informatie wilt uitwisselen dan stuur maar een pb.
Wij hebben ze al vaker gesproken omdat hij de hond eens geslagen had of aan zijn oor had getrokken. Verder schrijf je dat de hond al een tijdje moeite had met het kind.

Als je merkt dat je hond moeite heeft met een kind en er door geslagen wordt, dan is beter om de hond apart te houden, om erger te voorkomen.

Sorry Tess, maar als een kind van 2 dit bij mijn hond doet, dan zorg ik dat de hond bij een volgend bezoek op een veilige plaats is. (kamer niet bereikbaar voor kindje)
Skawa schreef:
07-12-2019 00:55
Heel veel honden ervaring hier. Altijd honden gehad en nog steeds en ook kngf puppy’s opgevoed. Ik zou echt een gedragsdeskundige inschakelen en een goede en niet zelf gaan oefenen! Voor je het weet leg je er juist onbewust spanning op en versterk je t gedrag. Mogelijk heb je dat onbedoeld al gedaan toen je direct na t incident bent gaan oefenen met nichtje.
Toen het kindje van 2 weg was, was nichtje er nog. We vonden na dat incident dat hij in ieder geval nooit meer met dit kereltje moest zijn.
Totdat nichtje in beeld kwam en iets te dichtbij waardoor hij ging grommen. Absoluut niet agressief maar toch zeker een teken dat hij dit niet prettig vond. Hierop hebben we direct gehandeld en gaat en kluifje laten geven, langzaam aan weet met naar elkaar en uiteindelijk zocht hond haar weer op om te spelen en dollen zoals jij aktijd deed. Ik dacht toen dat het probleem opgelost was. Want ze namen positief afscheid en in de tussentijd veel kinderen (goed in de gaten gehouden uit voorzorg) over de vloer hebben gehad. Diverse leeftijden en ook mijn neefje van 2 die dus net zo oud is, hekemaal geen probleem.
Totdat nichtje vandaag binnen kwam en hij haar" herkende".
Ik schrok daar toch echt wel van van vandaar mijn berichtje hier.

Kindje is van beste vriend van mijn man, dus ligt wel wat gevoelig. We hebben hun aangegeven dat het beter is dat ze hier voorlopig niet met kind over de vloer komen en we bij hun afspreken. Lastige is dat de hond regelmatig mee ging als we ergens heen gingen maar we hun ook regelmatig daar treffen. Dit kan nu dus niet meer en dat vind ik echt heel vervelend.
Peertjes schreef:
07-12-2019 01:19
Ik vind dat jullie het goed hebben gedaan, vooraf al en nadien.

Duidelijke grens aangeven tav nichtje/neefje en diens ouders; prima dat ze hier spelen, maar alleen als ze de hond ook echt met rust kunnen laten.
Jullie hebben hond goed opgevoed, nergens problemen. Dus vertrouw op je gevoel dat hond niets mankeert. Deze kinderen zijn onvoorspelbaar voor hem, dat is nu bevestigd door het voorval.
Ga dus niet investeren hierin want dat gaat uiteindelijk ten koste van je hond en dus ook van jullie.

Als je meer informatie wilt uitwisselen dan stuur maar een pb.
Ik zal je morgen en berichtje sturen bedankt.
Oemayra schreef:
07-12-2019 01:31
Wij hebben ze al vaker gesproken omdat hij de hond eens geslagen had of aan zijn oor had getrokken. Verder schrijf je dat de hond al een tijdje moeite had met het kind.

Als je merkt dat je hond moeite heeft met een kind en er door geslagen wordt, dan is beter om de hond apart te houden, om erger te voorkomen.

Sorry Tess, maar als een kind van 2 dit bij mijn hond doet, dan zorg ik dat de hond bij een volgend bezoek op een veilige plaats is. (kamer niet bereikbaar voor kindje)
En dit hadden we dus gedaan.
Toen hij hem eens sloeg was de reactie van ouders hij wilde alleen maar aaien. Sinds dien bewust niet meer met hun afgesproken bij ons thuis.
Op de dag van dit incident was mijn dochter jarig en zij waren er ook. Hond in de bench in de keuken en ouders aangegeven waarom. Hij is er door ons en mijn schoonzusje meerdere maken opweg naar de keuken weg gehaald. Heb ouders er nogmaals op aangesproken en er extra op gelet omdat zij dit niet deden. Ik wilde nl niet dat mijn hond laat van hen zou hebben maar ook niet dat er zich iets zou voordoen waarbij dit knulletje iets zou gebeuren. Ik kan me dat nl niet permitteren met 4 kinderen, een hoop neefjes en nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes over de vloer. Helaas is hij toch in de buurt van de bench gekomen en heeft dit kunnen gebeuren.
Tess1981 schreef:
07-12-2019 01:45
En dit hadden we dus gedaan.
Toen hij hem eens slag was de reactie van ouders hij wilde alleen maar aaien. Sinds dien bewust niet meer met hun afgesproken bij ons thuis.
Op de dag van dit incident was mijn dochter jarig en zij waren er ook. Hond in de bench in de keuken en ouders aangegeven waarom. Hij is er door ons en mijn schoonzusje meerdere maken opweg naar de keuken weg gehaald. Heb ouders er nogmaals op aangesproken en er extra op gelet omdat zij dit niet deden. Ik wilde nl niet dat mijn hond laat van hen zou hebben maar ook niet dat er zich iets zou voordoen waarbij dit knulletje iets zou gebeuren. Ik kan me dat nl niet permitteren met 4 kinderen, een hoop netjes en nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes over de vloer. Helaas is hij toch in de buurt van de bench gekomen en heeft dit kunnen gebeuren.
Ik begrijp echt wel dat je op een verjaardag met een huis vol bezoek en kinderen niet alles in de gaten kunt houden. Goed dat je de ouders hebt aangesproken, om de kinderen weg te houden van je hond, maar helaas werkt dat vaak niet. Vandaar mijn opmerking om de hond op een plek te zetten waar hij onbereikbaar is voor het kindje. Ik zet bij een huis vol bezoek, mijn honden liever apart om dit soort dingen te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
07-12-2019 01:19
Ik vind dat jullie het goed hebben gedaan, vooraf al en nadien.

Duidelijke grens aangeven tav nichtje/neefje en diens ouders; prima dat ze hier spelen, maar alleen als ze de hond ook echt met rust kunnen laten.
Jullie hebben hond goed opgevoed, nergens problemen. Dus vertrouw op je gevoel dat hond niets mankeert. Deze kinderen zijn onvoorspelbaar voor hem, dat is nu bevestigd door het voorval.
Ga dus niet investeren hierin want dat gaat uiteindelijk ten koste van je hond en dus ook van jullie.

Als je meer informatie wilt uitwisselen dan stuur maar een pb.
Totdat hij hapt, dan is het van dat doet hij anders nooit.
Ik zou geen enkel risico nemen, een dier praat niet en is dus onvoorspelbaar.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Probeer je ook je eigen stress te beheersen? Je hebt jezelf nu iets ingeprent wat betreft het inderdaad ongelukkige gebeuren, en de gevolgen ervan en dat voelt je hond ook. De ene hond is gevoeliger in het overnemen van onbewuste gedragingen dan de ander.


Jij schrijft je hond nu een soort trauma toe, terwijl juist honden erg in het moment leven.

Jij voelt nu - terecht- spanning in bepaalde situaties, de kans is groot dat je hond die spanning overneemt en er op reageert.
Alle reacties Link kopieren
Het agressief gedrag waar iedereen het hier over heeft is dat hij gromde naar het nichtje? Dat is geen agressief gedrag maar natuurlijk hondengedrag. Zijn manier om te zeggen 'ik wil je nu niet in mijn buurt hebben, laat me met rust'. En dat dien je te respecteren. Wat niet wegneemt dat je geschrokken kan zijn van zijn reactie uiteraard. Dit gaat wat tijd nodig hebben, veel kans dat dit met geduld goed komt.

Zoals velen hier zeggen denk ik dat het wel een goed idee is om aan een therapeut raad te vragen over hoe je daar best mee omgaat.

De mijne wil niet door vreemden aangeraakt worden. Dat laat ze weten door te grommen. Als mensen zo dom zijn mijn hond aan te raken zonder even te vragen of dat goed is en zij dan herhaaldelijk gromt voor ze uiteindelijk uithaalt leg ik het probleem echt niet bij mijn hond. Ik ga haar daarvoor niet agressief noemen.
Alle reacties Link kopieren
De hond doet niets verkeerd. Kinderen horen een hond niet te slaan en met rust te laten.
Ik zou de hond ook de volgende keer op n plek laten waar er geen kinderen bijkunnen.
Ik was trouwens behoorlijk pissig geworden als de ouders het slaan afgedaan hadden met “alleen maar willen aaien”.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om de hond bij bezoek van nichtje te muilkorven en juist niet apart te zetten in de bench, als ie zich afzondert kan ie juist raar blijven doen, als hij er gewoon tussen kan lopen en weer positieve ervaringen krijgt dan maakt dat een nieuwe balans en vervaagt het incident vanzelf denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven