Fiets, nieuw of tweedehands?

08-12-2019 09:10 63 berichten
Het is weer tijd voor een nieuwe maat fiets, 24 inch inmiddels.

De vorige fietsen kochten we altijd op marktplaats, maar omdat een 24 inch over het algemeen langer mee gaat twijfelen we nu of we een nieuwe zullen kopen.

Wat kopen jullie meestal? Nieuw of tweedehands? Of eerst tweedehands en vanaf een bepaalde maat nieuw?

Nieuwe fiets of tweedehands?

Totaal aantal stemmen: 68

Nieuw (19%)
Tweedehands (mp of fietsenmaker) (66%)
Eerst tweedehands maar later nieuw (15%)
Alle reacties Link kopieren
Maar als een 24’’ langer meegaat is het toch nog steeds prima om die tweedehands te kopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
08-12-2019 09:13
Maar als een 24’’ langer meegaat is het toch nog steeds prima om die tweedehands te kopen?

Klopt, maar de restwaarde is over het algemeen hoger bij een nieuwe en hoe groter de maat hoe duurder. Ook tweedehands.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 09:16
Klopt, maar de restwaarde is over het algemeen hoger bij een nieuwe en hoe groter de maat hoe duurder. Ook tweedehands.

Maar nog altijd goedkoper dan nieuw in de winkel.. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
08-12-2019 09:20
Maar nog altijd goedkoper dan nieuw in de winkel.. :)

Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Is kind voorzichtig met fietsen? Geen idee hoe oud je bent met die maat fiets, maar middelbare school en stappen brengen soms niet de meest voorzichtige kant in kinderen naar boven als het gaat om fietsen :)

Ik zou bij de fietsenmaker een goede tweedehands kopen denk ik. Maar dat zou ik nu voor mezelf ook doen..
bamboo_90 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 09:22
Reden: Tikfout
0.32% gewijzigd
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Fietsen altijd tweedehands, ook voor mijzelf trouwens.
Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een tweedehands 20” maar wat een afgetrapte verroeste incomplete fietsjes heb ik gezien. Dat ze het nog durven te verkopen. En dan ook nog zeggen “zo goed als nieuw”. Onze te kleine fietsjes zien er echt niet zo uit.

En toen was ik het zo zat dat we (toch weer) online een nieuwe gekocht en die heeft mijn handige man in elkaar gezet.

Er zullen vast ook wel goede tweedehands te vinden zijn maar ik was er klaar mee. En zo veel geld was een nieuwe dan ook weer niet, vond ik, maar dat kan voor iedereen weer anders voelen in de portemonnee natuurlijk.
Bamboo_90 schreef:
08-12-2019 09:22
Is kind voorzichtig met fietsen? Geen idee hoe oud je bent met die maat fiets, maar middelbare school en stappen brengen soms niet de meest voorzichtige kant in kinderen naar boven als het gaat om fietsen :)

Ik zou bij de fietsenmaker een goede tweedehands kopen denk ik. Maar dat zou ik nu voor mezelf ook doen..

Ja, heel zuinig. Fietst ontzettend graag, maar laat de fiets niet slingeren of op de grond vallen of zo.
Naar school lopen we, dus hoeft niet in een stalling.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een nieuwe fiets? Een fiets gaat jaren en jaren mee. Vandaar dat een goede tweedehands fiets zijn waarde houdt.

Is geld geen probleem, dan kan je een spiksplinternieuwe fiets kopen.

Eigenlijk is het net als de discussie over een nieuwe auto kopen of een tweedehands.

Bedenk hoeveel geld je voor een fiets wilt uitgeven en wat voor specificaties je wilt. En dan kan het zijn dat je "meer fiets" kan krijgen wanneer je tweedehands koopt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ShaunTheSheep schreef:
08-12-2019 09:25
Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een tweedehands 20” maar wat een afgetrapte verroeste incomplete fietsjes heb ik gezien. Dat ze het nog durven te verkopen. En dan ook nog zeggen “zo goed als nieuw”. Onze te kleine fietsjes zien er echt niet zo uit.

En toen was ik het zo zat dat we (toch weer) online een nieuwe gekocht en die heeft mijn handige man in elkaar gezet.

Er zullen vast ook wel goede tweedehands te vinden zijn maar ik was er klaar mee. En zo veel geld was een nieuwe dan ook weer niet, vond ik, maar dat kan voor iedereen weer anders voelen in de portemonnee natuurlijk.

De 20 inch die we nu gaan verkopen is echt in heel goede en mooie staat. De fietsenmaker wilde er ook best wat voor geven, maar tweedehands 24 inch hebben ze bijna niet. Op mp staan ze ook niet veel in onze regio en inderdaad het is goed zoeken naar een nette fiets.

Jij koopt de nieuwe online? Ik zag wel een redelijk prijsverschil tussen de fietsenmaker en online.
Alle reacties Link kopieren
Bamboo_90 schreef:
08-12-2019 09:22
Is kind voorzichtig met fietsen? Geen idee hoe oud je bent met die maat fiets, maar middelbare school en stappen brengen soms niet de meest voorzichtige kant in kinderen naar boven als het gaat om fietsen :)

Ik zou bij de fietsenmaker een goede tweedehands kopen denk ik. Maar dat zou ik nu voor mezelf ook doen..
Een jaar of 7 :-), dus middelbare school en stappen is nog niet aan de orde. Dochter heeft twee keer een nieuwe fiets gehad (die we beide doorverkocht hebben) en nu voor de tweede keer een tweedehands. Ze heeft nu een 24 inch. Zolang we een mooie nog goede fiets tweedehands kunnen vinden krijgt ze geen nieuwe weer. Ze groeit zo hard, dat ze een fiets nooit heel lang heeft. Tegen de tijd dat ze uitgegroeid is, krijgt ze wel weer een nieuwe (als ze dan tenminste nog steeds netjes met haar fiets om gaat).
Rubble schreef:
08-12-2019 09:28
Jij koopt de nieuwe online? Ik zag wel een redelijk prijsverschil tussen de fietsenmaker en online.
Ja, alles online. Nouja, mijn eigen fiets komt van de lokale fietsenmaker (ik wilde een bepaald model dat hij had en niet online (meer) was). Fiets van mijn man (een special edition, juist alleen online verkrijgbaar) en de fietsjes van de kinderen online. Je moet wel zelf afmonteren.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 09:32
1.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tweedehands, onze kinderen zijn nogal onhandig met hun fietsen dus dat zou zonde geld zijn. Wel kopen we goede merken.
hamerhaai schreef:
08-12-2019 09:25
Waarom een nieuwe fiets? Een fiets gaat jaren en jaren mee. Vandaar dat een goede tweedehands fiets zijn waarde houdt.

Is geld geen probleem, dan kan je een spiksplinternieuwe fiets kopen.

Eigenlijk is het net als de discussie over een nieuwe auto kopen of een tweedehands.

Bedenk hoeveel geld je voor een fiets wilt uitgeven en wat voor specificaties je wilt. En dan kan het zijn dat je "meer fiets" kan krijgen wanneer je tweedehands koopt.

Klopt, maar bij een tweedehands weet je natuurlijk niet of je een tweede, derde of vierde bestuurder bent.
abc schreef:
08-12-2019 09:29
Een jaar of 7 :-), dus middelbare school en stappen is nog niet aan de orde. Dochter heeft twee keer een nieuwe fiets gehad (die we beide doorverkocht hebben) en nu voor de tweede keer een tweedehands. Ze heeft nu een 24 inch. Zolang we een mooie nog goede fiets tweedehands kunnen vinden krijgt ze geen nieuwe weer. Ze groeit zo hard, dat ze een fiets nooit heel lang heeft. Tegen de tijd dat ze uitgegroeid is, krijgt ze wel weer een nieuwe (als ze dan tenminste nog steeds netjes met haar fiets om gaat).

Hier een net 6 jarige die behoorlijk lang is.

Wij kochten altijd tweedehands, de huidige 20 inch bijvoorbeeld is in 10 maanden weer te klein geworden.
De 24 inch gaat langer mee, vandaar de afweging om nu juist nieuw te kopen.
Nieuw of tweedehands via fietsenmaker, geen zin om Marktplaats te moeten afstruinen voor dat soort dingen.
ShaunTheSheep schreef:
08-12-2019 09:31
Ja, alles online. Nouja, mijn eigen fiets komt van de lokale fietsenmaker (ik wilde een bepaald model dat hij had en niet online (meer) was). Fiets van mijn man (een special edition, juist alleen online verkrijgbaar) en de fietsjes van de kinderen online. Je moet wel zelf afmonteren.

Mijn elektrische fiets heb ik ook online besteld bij een winkel die ook fysieke winkels heeft. Manlief fietst op mijn oude fiets (die van een fietsenmaker komt)
Wij kopen altijd tweedehands. Ook de 24 inch van oudste is tweedehands en ziet er mooi uit. Geld is hier geen probleem maar ik heb het niet over voor een nieuwe fiets.
watdachtjehiervan schreef:
08-12-2019 09:37
Wij kopen altijd tweedehands. Ook de 24 inch van oudste is tweedehands en ziet er mooi uit. Geld is hier geen probleem maar ik heb het niet over voor een nieuwe fiets.

Koop je ze dan bij de fietsenmaker of marktplaats?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
08-12-2019 09:36
Nieuw of tweedehands via fietsenmaker, geen zin om Marktplaats te moeten afstruinen voor dat soort dingen.
Hier ook uit een winkel, ik heb een hekel aan Marktplaats afstruinen. Eén keer een fiets van familie doorgeschoven gekregen. En toen dochter daar te groot voor werd weer aan ander familielid gegeven.
Tweedehands fietsen zijn er alleen als ongeveer de helft van de fietsen of liever iets meer nieuw gekocht wordt!
Op 2 fietsen tot 28 inch na de fietsen tweede hands gekocht. De fietsen hebben we voor een groot deel kunnen doorschuiven van het ene naar het andere kind.

De oudste had in groep 7 de fiets voor de middelbare school, de middelste in groep 6 en de jongste ook. Deze laatste fietsen zijn allemaal nieuw. Wij hebben niet zo heel lang gedaan met de 24inch fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 09:32
Klopt, maar bij een tweedehands weet je natuurlijk niet of je een tweede, derde of vierde bestuurder bent.

Maakt het uit of dat je de 2de, 3de of 4de bestuurder bent? Dat zie je namelijk niet aan de buitenkant.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik koop mijn eigen fietsen niet eens nieuw. Ik heb een hele fijne fietsenmaker die hele goede tweedehandsjes verkoopt Voor echt goede prijzen. Zo heb ik onlangs de fiets die ik 8 jaar gebruikt heb ingeruild voor een bijna nieuwe gazelle, de vorige eigenaar had er amper op gefietst voor 200,-. Ook de fiets die ik voor bij mijn vriend daar heb gekocht was rond dat bedrag. Beide bijna nieuw.
De fietsenmaker in mijn eigen wijk had daar rustig 500,- voor gevraagd. Even goed zoeken loont dus zeker.

Wbt 24”: mijn kinderen waren daar ook zo weer af. En op school en buiten gaan ze nou ook weer niet heel voorzichtig met die fiets om. Mijn jongste van 8 rijdt nu een 24” maar kan ook op de 26” van haar zus van 9 goed fietsen. Mijn dochter van 11 heeft een gewone damesfiets van 28”. Nu zijn mijn kids wel vrij lang, maar toch.
Zoon van nu 20 fietste ook maar kort op de 24” en dochter van nu 18, die juist vrij klein is, ook maar 1,5jr.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven