Fiets, nieuw of tweedehands?

08-12-2019 09:10 63 berichten
Het is weer tijd voor een nieuwe maat fiets, 24 inch inmiddels.

De vorige fietsen kochten we altijd op marktplaats, maar omdat een 24 inch over het algemeen langer mee gaat twijfelen we nu of we een nieuwe zullen kopen.

Wat kopen jullie meestal? Nieuw of tweedehands? Of eerst tweedehands en vanaf een bepaalde maat nieuw?

Nieuwe fiets of tweedehands?

Totaal aantal stemmen: 68

Nieuw (19%)
Tweedehands (mp of fietsenmaker) (66%)
Eerst tweedehands maar later nieuw (15%)
hamerhaai schreef:
08-12-2019 10:00
Maakt het uit of dat je de 2de, 3de of 4de bestuurder bent? Dat zie je namelijk niet aan de buitenkant.

Bij kinderfietsen zie je dat heel goed. Veel fietsen zijn afgeragd. Bij volwassen fietsen zie je dat stukken minder. Op de puberfietsen na dan.
anoniem_374681 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 10:08
4.35% gewijzigd
Zeilboot76 schreef:
08-12-2019 09:56
Op 2 fietsen tot 28 inch na de fietsen tweede hands gekocht. De fietsen hebben we voor een groot deel kunnen doorschuiven van het ene naar het andere kind.

De oudste had in groep 7 de fiets voor de middelbare school, de middelste in groep 6 en de jongste ook. Deze laatste fietsen zijn allemaal nieuw. Wij hebben niet zo heel lang gedaan met de 24inch fietsen.

Doorgeven gaat helaas niet lukken.

Hoe lang hebben jullie met de 24 inch gedaan? 2 jaar?
Rubble schreef:
08-12-2019 09:41
Koop je ze dan bij de fietsenmaker of marktplaats?
Marktplaats.
suzyqfive schreef:
08-12-2019 10:04
Ik koop mijn eigen fietsen niet eens nieuw. Ik heb een hele fijne fietsenmaker die hele goede tweedehandsjes verkoopt Voor echt goede prijzen. Zo heb ik onlangs de fiets die ik 8 jaar gebruikt heb ingeruild voor een bijna nieuwe gazelle, de vorige eigenaar had er amper op gefietst voor 200,-. Ook de fiets die ik voor bij mijn vriend daar heb gekocht was rond dat bedrag. Beide bijna nieuw.
De fietsenmaker in mijn eigen wijk had daar rustig 500,- voor gevraagd. Even goed zoeken loont dus zeker.

Wbt 24”: mijn kinderen waren daar ook zo weer af. En op school en buiten gaan ze nou ook weer niet heel voorzichtig met die fiets om. Mijn jongste van 8 rijdt nu een 24” maar kan ook op de 26” van haar zus van 9 goed fietsen. Mijn dochter van 11 heeft een gewone damesfiets van 28”. Nu zijn mijn kids wel vrij lang, maar toch.
Zoon van nu 20 fietste ook maar kort op de 24” en dochter van nu 18, die juist vrij klein is, ook maar 1,5jr.

Wij hadden ook zo'n fietsenzaak, maar die is gesloten (eigenaar is overleden). Jammer, want dat was echt wel handig.

Dochter is ook erg lang, maar ik hoopte dat ze zo'n 2 jaar zou doen met de 24 inch.

Heb wel door dat de ene fiets de andere niet is qua grootte. Op de ene 24 inch past ze nog niet, op de andere al bijna met platte voet.
2e hands. Bij ons in de regio zit een hele goede grote fietsenzaak. ( en nog 2 met een beperkt aanbod 2ehands, maar ook daar wel eens wat gekocht)

Pas een goede 2e hands merkfiets met garantie voor mijn oudste van 12 jaar. Zag er als nieuw uit, veilig en mooi en hip.

Voor de jongste kopen we nog op MP, ze kan net een beetje normaal fietsen dus die is na een half jaar lekker beschadigd.
We kijken hem zelf na of brengen naar de fietsenmaker als er iets mis is.

Vind een nieuwe fiets gewoon zonde van mijn geld. Ook als ik wel meer budget had, ik heb zelf maar 1x een nieuwe fiets gehad. Ik heb zelf nooit een nieuwe fiets gekocht. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 08-12-2019 10:17
12.86% gewijzigd
De poll geeft aan dat de meesten wel voor een tweedehands fiets gaan.

Marktplaats ben ik al enige weken in de gaten aan het houden, maar er komt niet veel fraais te koop.

Vandaar ook de twijfel.
Rubble schreef:
08-12-2019 10:15
De poll geeft aan dat de meesten wel voor een tweedehands fiets gaan.

Marktplaats ben ik al enige weken in de gaten aan het houden, maar er komt niet veel fraais te koop.

Vandaar ook de twijfel.
Welke provincie?
Ik koop niet veel tweedehands, maar fietsen juist wel. Ze worden niet veel gebruikt namelijk. School ligt op 50 meter van ons huis en zelf kan ik ivm een fysieke beperking niet fietsen.

Oudste fietst 1x per week met school naar de gymzaal, verder zijn de fietsen echt voor met vriendjes na schooltijd. Daar geef ik dan niet veel aan uit.

Kortom: ligt aan het gebruik. Als je kind er elke dag 30 kilometer op moet fietsen, zou ik wel een nieuwe kopen. Dan eerst goed passen, kijken welke fiets het beste past. Dat is bij tweedehands altijd lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 10:06
Bij kinderfietsen zie je dat heel goed. Veel fietsen zijn afgeragd. Bij volwassen fietsen zie je dat stukken minder. Op de puberfietsen na dan.
Maar wat bedoel je met afgeragd, dat ze niet meer in goede staat verkeren? Of dat ze er niet meer als nieuw uitzien? Bij dat tweede is het afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt. Ik heb persoonlijk nooit om het uiterlijk van een fiets gegeven (gelukkig maar, want ik heb zoveel fietsen gehad die gestolen werden), maar ik snap best dat dat voor anderen anders is.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk even in de buurt op mp, en bij de fietsenmakers in de buurt. Als er niets geschikts te vinden is koop ik nieuw bij de fietsenmaker, ga geen maanden zoeken naar een fiets als kind die nu nodig heeft.
Tiana_76 schreef:
08-12-2019 10:18
Ik koop niet veel tweedehands, maar fietsen juist wel. Ze worden niet veel gebruikt namelijk. School ligt op 50 meter van ons huis en zelf kan ik ivm een fysieke beperking niet fietsen.

Oudste fietst 1x per week met school naar de gymzaal, verder zijn de fietsen echt voor met vriendjes na schooltijd. Daar geef ik dan niet veel aan uit.

Kortom: ligt aan het gebruik. Als je kind er elke dag 30 kilometer op moet fietsen, zou ik wel een nieuwe kopen. Dan eerst goed passen, kijken welke fiets het beste past. Dat is bij tweedehands altijd lastiger.

Ik heb geen auto, behalve naar school want dan lopen we, doen we alles op de fiets. Behalve dat de 20 inch nu echt te klein is zit ik ook echt te wachten op een grotere wielmaat zodat het fietsen sneller gaat.
Timetraveler schreef:
08-12-2019 10:20
Maar wat bedoel je met afgeragd, dat ze niet meer in goede staat verkeren? Of dat ze er niet meer als nieuw uitzien? Bij dat tweede is het afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt. Ik heb persoonlijk nooit om het uiterlijk van een fiets gegeven (gelukkig maar, want ik heb zoveel fietsen gehad die gestolen werden), maar ik snap best dat dat voor anderen anders is.

Veel roest, kapotte onderdelen enz.
Juist omdat wij veel op de fiets doen, vind ik een beetje nette fiets wel fijn.
nootboek schreef:
08-12-2019 10:21
Ik kijk even in de buurt op mp, en bij de fietsenmakers in de buurt. Als er niets geschikts te vinden is koop ik nieuw bij de fietsenmaker, ga geen maanden zoeken naar een fiets als kind die nu nodig heeft.

Je ziet van te voren aankomen dat een fiets te klein gaat worden, dus ik start op tijd een zoekactie. Vandaar dat ik al even aan het rondkijken ben.
Wellicht handig om even in cijfers te praten.

Tweedehands is de fiets die wij zoeken tussen de 175,- en 200,- voor een beetje nette staat.
Nieuw heb ik dezelfde fiets gezien voor 299,- (overjarige kleur).
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 10:28
Wellicht handig om even in cijfers te praten.

Tweedehands is de fiets die wij zoeken tussen de 175,- en 200,- voor een beetje nette staat.
Nieuw heb ik dezelfde fiets gezien voor 299,- (overjarige kleur).
Dan hoef je er toch niet over na te denken? Nieuw natuurlijk. Die je vervolgens zelf kennelijk weer enorm goed kan verkopen als jouw kind eruit gegroeid is.
Am Yisrael Chai!
De kleine fietsen (12, 20, 24”) heb ik volgens mij altijd tweedehands gekocht. Wel in goede staat, van een fietsenmaker/handel in tweedehands fietsen. Je betaalt er dan ook nog best een bedrag voor. Voor de middelbare school hebben beide kinderen een nieuwe fiets gekregen, rond de 600 euro. Die van mijn jongste was in een courante kleur rond de 1000, maar niemand wilde een paarse.
fashionvictim schreef:
08-12-2019 10:33
Dan hoef je er toch niet over na te denken? Nieuw natuurlijk. Die je vervolgens zelf kennelijk weer enorm goed kan verkopen als jouw kind eruit gegroeid is.
Dit.

In jouw geval zou ik ook nieuw kopen. Heb je ook nog eens garantie.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 10:06
Bij kinderfietsen zie je dat heel goed. Veel fietsen zijn afgeragd. Bij volwassen fietsen zie je dat stukken minder. Op de puberfietsen na dan.

Daar is dan over het algemeen de prijs ook naar. De afgeragde fietsen staan er voor bijna gratis op, de goede fietsen duurder.

Heb laatst nog een tweedehands fiets gekocht voor mijn kind (24inch)
Ziet er prima uit, daar gaat hij best lang over doen voordat hij deze afgeragd heeft ;-)

En omdat het een tweedehandsje is vind ik dat afraggen ook veel minder erg als wanneer hij een nieuwe fiets gehad had. Mijn zoon houdt er nou eenmaal van om door de blubber te scheuren ;-)
.
Mijn zoontje kan net goed fietsen. De "oefenfiets" komt van Mp maar de ketting loopt er nu af en was echt al wel afgeragd.

We wilden geen nieuwe fiets maar 2de hands via de fietsenwinkel zodat je zeker weet dat de fiets in orde is (en niet de ketting er constant afloopt) helaas hadden ze bij de fietsenwinkels in de omgeving bijna geen 16inch fietsen staan. Ja of ze kostten €140 en dat vonden we toch wel veel.
Tot ik bij een fietsenwinkel in een buurtdorp kwam en hij daar een oud model fiets had staan die ik voor €125 mee mocht nemen terwijl hij voor €200 inde winkel stond.
Heb er een foto van gemaakt en aan zoon gevraagd of hij deze wel wilde. Ben dezelfde middag nog teurggegaan en heb hem meegenomen.

Misschien heb je het geluk dat ze een oud model willen verkopen voor een mooie prijs. Als hij niet met dit aanbod was gekomen hadden we verder gezocht naar een 2de hands.
Maar ik zou idd wel een 2de hands via een fietsenwinkel aanschaffen. Kan je er altijd mee terug. Bij MP is het garantie tot de voordeur.
Barnsteen schreef:
08-12-2019 11:03
Daar is dan over het algemeen de prijs ook naar. De afgeragde fietsen staan er voor bijna gratis op, de goede fietsen duurder.

Heb laatst nog een tweedehands fiets gekocht voor mijn kind (24inch)
Ziet er prima uit, daar gaat hij best lang over doen voordat hij deze afgeragd heeft ;-)

En omdat het een tweedehandsje is vind ik dat afraggen ook veel minder erg als wanneer hij een nieuwe fiets gehad had. Mijn zoon houdt er nou eenmaal van om door de blubber te scheuren ;-)

De huidige fiets is nu 10 mnd in bezit en er zit geen krasje meer op dan toen we hem kochten. Kind fietst graag en is zuinig op de fiets.
fashionvictim schreef:
08-12-2019 10:33
Dan hoef je er toch niet over na te denken? Nieuw natuurlijk. Die je vervolgens zelf kennelijk weer enorm goed kan verkopen als jouw kind eruit gegroeid is.

Je hebt gelijk. Zal straks eens overleggen met manlief
Alle reacties Link kopieren
TO zie jij de fiets als een gebruiksvoorwerp of ook als showproduct?

Ik zie een fiets meer als een gebruiksvoorwerp. Je kind kan daar als zesjarige nog wel heel zuinig op zijn. Maar op een bepaald moment is dit over. De fiets wordt gebruikt om naar vriendjes te fietsen in het park, en daar wordt de fiets neergelegd of gegooid. En wordt de fiets gebruikt om te crossen van heuveltjes af en over bulten heen of dwars door het bos. Dit is ook heel belangrijk, want kinderen bewegen te weinig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
08-12-2019 11:20
TO zie jij de fiets als een gebruiksvoorwerp of ook als showproduct?

Ik zie een fiets meer als een gebruiksvoorwerp. Je kind kan daar als zesjarige nog wel heel zuinig op zijn. Maar op een bepaald moment is dit over. De fiets wordt gebruikt om naar vriendjes te fietsen in het park, en daar wordt de fiets neergelegd of gegooid. En wordt de fiets gebruikt om te crossen van heuveltjes af en over bulten heen of dwars door het bos. Dit is ook heel belangrijk, want kinderen bewegen te weinig.

Het is ook een gebruiksvoorwerp, maar dan mag het er nog wel een beetje netjes uitzien?
Bij fietsen die roestig zijn en deuken etc hebben, ga ik er vanuit dat er niet netjes mee omgegaan wordt. En dat de fiets dan ook sneller mankementen gaan vertonen.

Dochterlief beweegt echt genoeg, daar maak ik mij geen zorgen over. Vriendjes, speeltuinen, school alles is op loopafstand. Ze stept heel graag en doet veel van deze dingen op de step.

Ik ken mijn dochter aardig goed en weet dan ook bijna zeker dat ze niet snel met haar fiets zal gooien.
hamerhaai schreef:
08-12-2019 11:20
TO zie jij de fiets als een gebruiksvoorwerp of ook als showproduct?

Ik zie een fiets meer als een gebruiksvoorwerp. Je kind kan daar als zesjarige nog wel heel zuinig op zijn. Maar op een bepaald moment is dit over. De fiets wordt gebruikt om naar vriendjes te fietsen in het park, en daar wordt de fiets neergelegd of gegooid. En wordt de fiets gebruikt om te crossen van heuveltjes af en over bulten heen of dwars door het bos. Dit is ook heel belangrijk, want kinderen bewegen te weinig.
Kinderen moeten de grenzen van hun bewegen leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
08-12-2019 12:20
Het is ook een gebruiksvoorwerp, maar dan mag het er nog wel een beetje netjes uitzien?
Bij fietsen die roestig zijn en deuken etc hebben, ga ik er vanuit dat er niet netjes mee omgegaan wordt. En dat de fiets dan ook sneller mankementen gaan vertonen.

Dochterlief beweegt echt genoeg, daar maak ik mij geen zorgen over. Vriendjes, speeltuinen, school alles is op loopafstand. Ze stept heel graag en doet veel van deze dingen op de step.

Ik ken mijn dochter aardig goed en weet dan ook bijna zeker dat ze niet snel met haar fiets zal gooien.

Er zijn ook hele nette tweedehands fietsjes te koop :-)
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven