Geld & Recht alle pijlers

Voorschot beschikking toeslagen

08-12-2019 20:03 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zojuist van de belastingdienst bericht gehad dat ik net als afgelopen jaar recht heb op (best wel veel ) toeslag wat betreft huur en zorg.

Dit is betekent op mijn inkomen van 2019 neem ik aan? Nu komt daar nog bij dat ik sinds 1 november aan het werk ben waarbij ik ineens bruto dubbel zoveel ben gaan verdienen.

Aankomend jaar hoop ik ook afgestudeerd te zijn en per 1 september aan de slag te kunnen in het onderwijs. Nu is dat bruto salaris ook vrij fors in vergelijking met mijn inkomen dit jaar.

Nu zat ik te denken: moet ik mijn inkomen alvast hoger zetten op belasting dienst? Want als alles goed gaat wordt het ook hoger. Maar wat nou als blijkt dat niet alles zo positief gaat en mijn contract afloopt per juli dit schooljaar en ik daarna thuis zit? Krijg ik dan alsnog later dat jaar de toeslagen terug? Ik heb uiteraard de site van de belasting dienst al bekeken maar kreeg geen concreet antwoord. Kreeg alleen antwoorden over terugbetalen en niet over later alsnog geld krijgen.

Liever wil ik natuurlijk ook niet alles terugbetalen want waar ik geen recht op heb qua toeslagen hoef ik natuurlijk ook niet.

Als niemand hier antwoord op heeft dan bel ik morgen even de belastingdienst op. Graag ervaringsverhalen van net-werkenden en toeslagen zijn ook welkom.

Fijne avond!
Altijd zelf het juiste inkomen doorgeven!!!

Dus ook nog over 2019 als dat dus hoger is dan de belastingdienst nu weet!!

Je krijgt dus nu waarschijnlijk te veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekozen om een hoger geschat inkomen op te geven dan ik daadwerkelijk heb. Als bij de definitieve aanslag blijkt dat ik toch recht heb op toeslag, dan krijg ik dat met terugwerkende kracht terug. Ik heb het liever zo, dan bij de definitieve aanslag een heel jaar terug te moeten betalen omdat het beter ging dan ik had verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Het inkomen is gebaseerd op het inkomen wat jij destijds hebt doorgegeven toen je de toeslagen aanvroeg.

Als je nu een stuk meer verdient zou ik dus maar razendsnel je inkomen gaan aanpassen in mijn toeslagen.

Als het lager wordt dan je nu verwacht dan kan je het gewoon weer aanpassen.
Toen ik begon met werken paar jaar geleden, was dat vanaf september. Ik had van januari tm augustus toeslagen gekregen, en dit zou gewoon doorlopen in sept, okt, nov, dec. Omdat mijn loon best hoog was, kwam mijn jaarinkomen hoog uit. Boven de toeslaggrens. Ik moest dus ook jan tm aug terug betalen. Gelukkig was ik daar al vanuit gegaan en had ik het geld apart gezet. Ik weet niet hoe hoog jouw loon wordt, maar het kan dus zijn dat je het hele jaar aan toeslagen terug moet betalen. Als je dus vanaf begin van je werk veel bent gaan verdienen.
Ja doe maar.
Beter iets minder terug krijgen dan opeens een groot bedrag moeten terug betalen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-12-2019 20:06
Altijd zelf het juiste inkomen doorgeven!!!

Dus ook nog over 2019 als dat dus hoger is dan de belastingdienst nu weet!!

Je krijgt dus nu waarschijnlijk te veel.
Nu krijg ik niet teveel. Heb vanaf januari tm oktober onder de bijstandsgrens verdient (student). Alleen vanaf november een leuker (net boven minimum) salaris. Mijn topic gaat dus ook over het jaar 2020.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-12-2019 20:08
Ik heb gekozen om een hoger geschat inkomen op te geven dan ik daadwerkelijk heb. Als bij de definitieve aanslag blijkt dat ik toch recht heb op toeslag, dan krijg ik dat met terugwerkende kracht terug. Ik heb het liever zo, dan bij de definitieve aanslag een heel jaar terug te moeten betalen omdat het beter ging dan ik had verwacht.
Oké dus als ik het inkomen invoer wat ik hopelijk ga verdienen in 2020 word mijn huurtoeslag sowieso 0. Mocht ik achteraf daar toch recht op gehad hebben krijg ik dat bedrag in 2021 terug?
Student2020 schreef:
08-12-2019 20:22
Nu krijg ik niet teveel. Heb vanaf januari tm oktober onder de bijstandsgrens verdient (student). Alleen vanaf november een leuker (net boven minimum) salaris. Mijn topic gaat dus ook over het jaar 2020.
Je snapt het niet. De berekening gaat over het totale jaar inkomen!
Die 2 maanden kunnen veel invloed op de jaarberekening hebben.
Student2020 schreef:
08-12-2019 20:23
Oké dus als ik het inkomen invoer wat ik hopelijk ga verdienen in 2020 word mijn huurtoeslag sowieso 0. Mocht ik achteraf daar toch recht op gehad hebben krijg ik dat bedrag in 2021 terug?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Je kunt inloggen op toeslagen.nl en dan zie je precies op welk inkomen deze schatting gebaseerd is.
Ga even na of dit klopt (is altijd het BRUTO jaarinkomen).
Als je ergens volgend jaar meer of minder gaat verdienen, dan direct weer wijzigen.

Als je nu al zeker weet dat je in 2020 meer gaat verdienen, dan kun je het beste je toetsingsinkomen hoger zetten.
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
08-12-2019 20:23
Oké dus als ik het inkomen invoer wat ik hopelijk ga verdienen in 2020 word mijn huurtoeslag sowieso 0. Mocht ik achteraf daar toch recht op gehad hebben krijg ik dat bedrag in 2021 terug?

Exact.
Alle reacties Link kopieren
En ja, als je minder toeslag hebt gekregen over een jaar dan waar je achteraf recht op had, dan krijg je dat verschil met terugwerkende kracht (wanneer je je inkomen voor dat jaar aanpast op mijntoeslagen.nl) terug.

Dat kan tot een bepaald aantal jaar terug 1 september het jaar daarop.
pimpom wijzigde dit bericht op 08-12-2019 21:46
Reden: Verkeer info
6.33% gewijzigd
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-12-2019 20:24
Je snapt het niet. De berekening gaat over het totale jaar inkomen!
Die 2 maanden kunnen veel invloed op de jaarberekening hebben.
Die laatste 2 maanden hebben geen invloed. Ik zit officieel als jaarinkomen nog onder de bijstandsgrens en volgens de “proefberekening” die ik zojuist opnieuw heb gemaakt met al mijn inkomens gegevens van 2019 hoef ik dit jaar volgens die rekentool niet bij te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Vooral heel erg oppassen! Deze weken heb je kunnen lezen wat voor onmenselijke, harteloze kl**tzakken daar bij die belastingdienst werken.
Als je ook maar een klein foutje maakt, zuigen ze al je bloed uit je lijf.

Politici mogen zo veel rommelen als ze willen. Tienduizenden euro's wachtgeld of reiskosten kunnen door hen probleemloos onterecht ontvangen worden.
Maar als je, als burger, een heel klein foutje maakt, achtervolgen ze je letterlijk tot in de dood.
Maar dan dus niet stop zetten he
Alleen je inkomen verhogen DAN krijg je het automatisch terug in 2021
jo12345 schreef:
08-12-2019 20:31
Vooral heel erg oppassen! Deze weken heb je kunnen lezen wat voor onmenselijke, harteloze kl**tzakken daar bij die belastingdienst werken.
Als je ook maar een klein foutje maakt, zuigen ze al je bloed uit je lijf.

Politici mogen zo veel rommelen als ze willen. Tienduizenden euro's wachtgeld of reiskosten kunnen door hen probleemloos onterecht ontvangen worden.
Maar als je, als burger, een heel klein foutje maakt, achtervolgen ze je letterlijk tot in de dood.
De meerderheid doet gewoon netjes zijn werk.
Student2020 schreef:
08-12-2019 20:30
Die laatste 2 maanden hebben geen invloed. Ik zit officieel als jaarinkomen nog onder de bijstandsgrens en volgens de “proefberekening” die ik zojuist opnieuw heb gemaakt met al mijn inkomens gegevens van 2019 hoef ik dit jaar volgens die rekentool niet bij te betalen.
Ok, dat kan dan inderdaad.
jo12345 schreef:
08-12-2019 20:31
Vooral heel erg oppassen! Deze weken heb je kunnen lezen wat voor onmenselijke, harteloze kl**tzakken daar bij die belastingdienst werken.
Als je ook maar een klein foutje maakt, zuigen ze al je bloed uit je lijf.

Nou nou. Dit is niet de regel hoor.

Politici mogen zo veel rommelen als ze willen. Tienduizenden euro's wachtgeld of reiskosten kunnen door hen probleemloos onterecht ontvangen worden.

Ja dat is waar jammer genoeg
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
08-12-2019 20:30
Die laatste 2 maanden hebben geen invloed. Ik zit officieel als jaarinkomen nog onder de bijstandsgrens en volgens de “proefberekening” die ik zojuist opnieuw heb gemaakt met al mijn inkomens gegevens van 2019 hoef ik dit jaar volgens die rekentool niet bij te betalen.
Dat zegt Gizzmo ook niet. Ze zegt dat die veel invloed 'kunnen' hebben. Wij kennen jouw exacte situatie natuurlijk niet.

Als iemand van januari tot april in de WW zit en de huurtoeslag nodig heeft en diezelfde persoon werkt vanaf mei tot december en verdient dan teveel, dan mag die persoon die 4 maanden huurtoeslag gewoon terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
08-12-2019 20:28
Dat kan tot een bepaald aantal jaar terug.
Alleen de zorgtoeslag niet, die moet je binnen een half jaar na afloop van het jaar aanvragen.
Niet geschoten is altijd mis
Je kunt het beste je inkomen aanpassen naar wat hoger dan wat je verwacht over een heel jaar. Let ook dat je jaarinkomen ook inclusief vakantiegeld en eindejaarsbonus/13e maand oid is.
Bitje93 schreef:
08-12-2019 21:02
Alleen de zorgtoeslag niet, die moet je binnen een half jaar na afloop van het jaar aanvragen.
Voor huurtoeslag geldt hetzelfde: beiden tot 1 september van het jaar erna aan te vragen

Maar ik denk dat de schrijver bedoelt dat het tzt gecorrigeerd kan worden door de belastingdienst als ze de juiste inkomensgegevens hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maak voor 2020 gewoon een proefberekening. Dan weet je waar je recht op hebt.
Voorbeeld: € 30.000 inkomen - alleenstaand. Huur € 700 Bij dit inkomen was er in 2019 geen huur- zorgtoeslag mogelijk. In 2020 wel - een klein beetje huurtoeslag en een klein beetje zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is dus een proefberekening op een inkomen wat ik niet zeker weet, dat maakt het zo lastig. Omdat ik aankomend jaar ga afstuderen en beginnen met werken heb ik in mijn proefberekening rekening gehouden met een baan voor 4 dagen vanaf september. Vanaf nu tm juli heb ik ook een baan en daar weet ik uiteraard het bruto salaris van en heb ik ook meegenomen. Dan blijkt alsnog dat ik recht heb op €0 huurtoeslag en €19 zorg toeslag. Dus ga mijn inkomen omhoog zetten bij de belastingdienst en dan volgend jaar verder kijken of ik nog wat terug kan krijgen. Of zei iemand nou net dat dat na 6 maanden kon?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven