Ervaring uitwisselen van huishoudelijke hulpen

16-11-2019 17:24 157 berichten
Misschien een idee om hier tips, vragen enz. uit te wisselen als huishoudhulpen onder elkaar?!
Ik stofzuig en dweil het hele huis (eengezinswoning en overal laminaat)
+2 trappen.
Maak het bad, de wastafel, spiegel, plancet en telkens een gedeelte van de tegels schoon en dweil de vloer.
De toiletruimte: de wc, fonteintje en vloer en ook telkens weer een gedeelte van de tegels.
Ikzelf werk bijvoorbeeld 3 uur per week.
Wat is eigenlijk normaal om in die tijd te doen?
pejeka schreef:
25-11-2019 19:29
Maar als je een vloer dweilt, doe je die toch eerst nat met schoon water en reinigingsmiddel en daarna met een schone lap droogmaken? Het heeft toch geen zin het losgeweekte vuil op te laten drogen op de vloer door hem gewoon niet na te doen met een droge schone dweil?
Losgeweekt vuil??? Zo vies is het hier niet, en het " vuil" zit echt in de natte dweil dat zie je toch aan je water???
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2019 19:40
Dat ben ik met je eens. Maar ik zie zo vaak jongere mensen die een hulp hebben omdat ze zelf een drukke baan hebben, en het dan alsnog moeilijk vinden om hun hulp op bepaalde dingen te wijzen. Dat snap ik dus niet. Waarom is het zo moeilijk tegen je hulp te zeggen dat ze de badkamer beter moet schoonmaken, of voortaan ook de vensterbanken moet afnemen als ze de kamer doet (ik noem maar wat). Je betaalt haar toch ook voor dat werk? Mag je dan ook (binnen het redelijke uiteraard) laten weten hoe je bepaalde dingen gedaan wilt hebben? Waarom zou dat moeilijk zijn?
Ik ben nieuw in dit topic, maar het valt me op dat er vaak denigrerend wordt gesproken over huishoudhulpen. Ik snap best dat het lastig kan zijn om de controle over te laten aan een ander, maar vaak weten zij best wat en hoe ze iets moeten doen. Mocht het zo zijn dat je een opmerking hebt, dan kun je deze gemakkelijk delen, mits je het op een respectvolle manier brengt. Ik ben zelf al jaren huishoudhulp bij verschillende gezinnen. Ik heb een hele goede band met ze en daarom vind ik het ook erg prettig wanneer ik feedback krijg op wat ik doe. Daarnaast vind ik het ook erg prettig als ik behandeld word als een gelijke. Mijn tip is dus ook: zorg ervoor dat je een band opbouwt met je huishoudhulp. Dat maakt het voor jezelf ook gemakkelijker om aan te geven dat bepaalde zaken anders moeten. Toon ze het respect dat ze verdienen en sta eens stil bij wat je mist wanneer ze er niet is.

Ik kwam bijvoorbeeld een artikel tegen over [De Dag van de Schoonmaak: https://www.hygienesupply.nl/blog/een-o ... oonmakers/. Het is schokkend om te zien en te lezen hoe weinig respect de meeste schoonmakers krijgen. Gelukkig heb ik er zelf nooit echt problemen mee gehad. Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je werd behandeld als voetveeg?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al jaren huishoudhulp, en net met zoals alle andere banen werkt het het best als er een klik is met degene waarvoor je werkt. Als je goed met elkaar om kan gaan maak je het bespreken van huishoudelijke taken een stuk makkelijker voor iedereen.
Ik ben het eens met Dinnie-84, sommige mensen realiseren zich niet hoe zwaar de baan kan zijn, en dat we ook soms iets vergeten om te doen (of er geen tijd meer voor hebben).

Toen ik nog bij de thuiszorg werkte kon ik ook aangeven of ik bij een bepaalde cliënt verder wilde schoonmaken of niet. Als iemand mij blijft achtervolgen naar elke ruimte voel ik mij niet op mijn gemak en ook niet gewaardeerd. Als dat stukje vertrouwen mist, is het voor beide partijen lastig.

Het denigrerende gedrag over schoonmaken valt mij wel eens op, maar ik zet dat van mij af. Mensen denken toch wel hoe ze willen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2019 19:40
Waarom is het zo moeilijk tegen je hulp te zeggen dat ze de badkamer beter moet schoonmaken, of voortaan ook de vensterbanken moet afnemen als ze de kamer doet (ik noem maar wat). Je betaalt haar toch ook voor dat werk? Mag je dan ook (binnen het redelijke uiteraard) laten weten hoe je bepaalde dingen gedaan wilt hebben? Waarom zou dat moeilijk zijn?
Het veelvuldig gebruik van het woord moeten zou mij tegenstaan. Als het op deze manier naar mij duidelijk wordt gemaakt zou ik dat niet fijn vinden. Natuurlijk kan je zeggen dat de badkamer meer aandacht nodig heeft, of je maakt een lijstje waarop je aangeeft wat je precies gedaan wil hebben maar zeg/doe het op een manier zoals je zelf ook behandelt zou willen worden.

Ik merk ook vaak dat men tegenwoordig niet weet hoe ze moeten schoonmaken, het wordt niet meer geleerd. Misschien is het dan makkelijker om commentaar te leveren voor sommige mensen.
Vindingrijk schreef:
04-12-2019 23:40
Het veelvuldig gebruik van het woord moeten zou mij tegenstaan. Als het op deze manier naar mij duidelijk wordt gemaakt zou ik dat niet fijn vinden. Natuurlijk kan je zeggen dat de badkamer meer aandacht nodig heeft, of je maakt een lijstje waarop je aangeeft wat je precies gedaan wil hebben maar zeg/doe het op een manier zoals je zelf ook behandelt zou willen worden.

Ik merk ook vaak dat men tegenwoordig niet weet hoe ze moeten schoonmaken, het wordt niet meer geleerd. Misschien is het dan makkelijker om commentaar te leveren voor sommige mensen.
Ik ben het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen huishoudelijke hulp, maar lees geïnteresseerd mee.

Ik ben net als Orchideemiep ook wel benieuwd naar goede tips om beter/efficiënter schoon te maken! Dank voor jouw tips en als anderen er nog meer hebben dan hoor ik ze graag. Altijd fijn om de kunst af te kijken bij de pro's.

En een vraag: zijn die speciale doeken om de ramen mee te lappen echt beter dan gewoon een microvezeldoek of kan het daarmee ook? En werkt het ook bij heel vieze ramen, of heb je dan wel schoonmaakmiddel nodig?

Ik zoek trouwens een goede en efficiënte huishoudelijke hulp, hebben jullie daar nog tips voor? Ik durf het niet aan om er zomaar één van Marktplaats te 'plukken' en de hulpen van de mensen in mijn omgeving die een fijne hebben die zitten allemaal al vol. Ook ben ik benieuwd hoe je als je iemand op het oog hebt goed en prettig kunt kijken of het klikt (spreek je een soort proefperiode af of is dat raar?) en welke afspraken je maakt en welke niet (teveel afspraken is misschien weer te belerend).
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, hopelijk mag ik even inbreken. Ik was dit topic uit interesse aan het lezen, maar als ik zie wat hier allemaal gedaan wordt in drie uur, dan heb ik het idee dat ik voor de gek gehouden word.

Ze doet om de week in drie uur tijd of de bovenverdieping of de benedenverdieping. Beide was echt te veel gevraagd in een sessie van drie uur, dus opgesplitst:

Beneden
- Stoffen
- Stofzuigen
- Dweilen
- Toilet
- Aanrecht + wasbak + fornuis
= hal, woonkamer en keuken

Boven
- Stoffen
- Stofzuigen
- Dweilen alleen in de badkamer
= gang, 1 grote slaapkamer, badkamer.

Ik vind de laatste tijd dat het versloft (stof op lampen, deuren, plinten etc., vieze hoekjes op de tegels, kalk in de badkamer). Wanneer ik vraag of ze een keer tijd heeft voor een extra klus als het zemen van de ramen of het schoonmaken van de oven dan lukt dat eigenlijk nooit. Ze vindt dat ze te veel moet doen in die drie uur, maar ik wil toch het gesprek met haar aangaan want zo gaat het niet. Ik was alleen bang dat ik te veel vroeg.

Ons huis is niet heel groot of heel klein. Hoekhuis, van 120m2. We hebben een hond sinds kort, maar zijn daardoor ook zelf veel meer gaan stofzuigen.

Hoe zouden jullie het als huishoudelijke hulp vinden als zoiets wordt aangekaart? Ofwel, hoe adviseren jullie mij dit aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
Ben je thuis als ze er is? Zo nee, neem dan eens een vrije dag als ze komt, onder het mom van vakantieuren ofzo. En hou dan eens in de gaten hoe ze poetst en of ze door doet. Ik weet niet hoe zij poetst, heel grondig of met een franse slag, maar je moet wel tevreden zijn. En wat ook een goeie is; poets zelf eens, en kijk hoelang je er zelf mee bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
@kevers; alleen als je huis propjevol staat en alles aan de kant moet zou dit kunnen. Ieder heeft zijn eigen tempo natuurlijk, maar in drie uur tijd doe ik drie verdiepingen. Als ik ivm een extra klus iets anders niet af kan krijgen laat ik het weten maar dat komt zelden voor (bv. Alle ramen buiten en binnen wassen en alle 'standaard' klussen is lastig.

Bij een nieuwe hulp kan het wat langer duren, even je draai vinden. Alles is bespreekbaar en bij echt grote klussen is het logisch dat iets anders niet gedaan wordt maar drie uur tijd, dat is veel!
Een tip voor de hulpvragers:
Probeer zelf het fijnere werk en geneuzel zoals stoffen, lampjes, prulletjes, rekjes en andere accessoires bij te houden.
Ruim op voordat de hulp komt!
Een hh kan best veel oppervlakten stofzuigen, dweilen, zemen enzovoort maar in al het "prulwerk" gaat veel tijd zitten!
Ik ben bijvoorbeeld bij iemand in de badkamer alleen al een 20 minuten bezig om alle flesjes ,prulletjes, toilet artikelen eraf en er weer op te zetten
Ik persoonlijk vind dat zonde van de tijd.
Dinnie-84 schreef:
04-12-2019 12:29
Het is schokkend om te zien en te lezen hoe weinig respect de meeste schoonmakers krijgen. Gelukkig heb ik er zelf nooit echt problemen mee gehad. Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je werd behandeld als voetveeg?
Ja dat heb ik een enkele keer meegemaakt en daar heb ik maar 1x gewerkt en daarna niet meer. Een keer moest ik bij een mevrouw gaan poetsen want haar vaste hulp, laten we haar Ans noemen, was al een paar weken ziek. Mevrouw zat maar te klagen dat de jeugd van tegenwoordig niet kan poetsen en was blij dat ik wat ouder was en dus zelf wel wist hoe en wat. Ze liep me heel de tijd te controleren en "Ans doet dit zo? Waarom doe je het niet zoals Ans? Ans kan dit veel sneller? Ans doet eerst altijd dit en dan dat". Ik werd er knettergek van en client heeft me na een uur weggestuurd omdat ik haar teveel stress gaf en ze wilde rust.

En ook een keer bij een client: Had ik net heel de keuken grondig gesopt en de vloer geschuurd. Gaat client uitgebreid het konijnenhok in de keuken schoonmaken. Prima. Daarna was het echter weer een bende met overal rotzooi. En toen mijn 3 uur erop zat en ik klaar was om te gaan werd er door de echtgenoot gevraagd of ik de keuken nog even wilde doen want het was een grote bende. Ehh nee? Een keer had die client ook een pup op bezoek en het baasje zei al dat die niet zindelijk was en soms in huis poept. "Ach dat ruimen we wel op" werd er gezegd. Nou ik heb het laten liggen toen het baasje net deed of haar neus bloedde toen ze me zag. Toen heeft de client m'n baas gebeld voor een andere hulp. Helemaal prima. Later wilde m'n werk daar een keer weer inplannen als invaller maar daar heb ik voor bedankt.
nicole123 schreef:
05-12-2019 11:18
En een vraag: zijn die speciale doeken om de ramen mee te lappen echt beter dan gewoon een microvezeldoek of kan het daarmee ook? En werkt het ook bij heel vieze ramen, of heb je dan wel schoonmaakmiddel nodig?
Een client van mij had een keer van die lappen gehaald op aanraden van de buurvrouw. was een setje van de zeeman. Ik kende het niet en op de verpakking stond niet hoe het moest en toen ik het doorhad, had ik niet het idee dat de ramen echt schoon waren. Had meer het idee dat ik het vuil meer aan het verspreiden was i.p.v. schoonmaken. Maar misschien was op dat moment het raam gewoon veel te vies. (Werd aan de weg gewerkt dus veel stof en zand). Kan ook zijn omdat het setje gewoon niet goed werkte. Zo had ik bij een client een keer zo'n elektrische raamwisser maar ik kon daar niet mee werken op de een of andere manier. Later hadden andere clienten zo'n gele of die van Leifheit en die werkten wel prima.
Dinnie-84 schreef:
04-12-2019 12:29


Ik kwam bijvoorbeeld een artikel tegen over [De Dag van de Schoonmaak: https://www.hygienesupply.nl/blog/een-o ... oonmakers/. Het is schokkend om te zien en te lezen hoe weinig respect de meeste schoonmakers krijgen. Gelukkig heb ik er zelf nooit echt problemen mee gehad. Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je werd behandeld als voetveeg?
Ik heb een tijdje bij iemand gewerkt die letterlijk met haar vingers langs de kasten/planken/vensterbanken ging om te kijken of ik daar écht wel was geweest. Ze vertelde ook elke keer in geuren en kleuren dat haar vorige hulp zo geweldig was. Ik voelde me steeds minder fijn daar. Ze had ook vaak visite en praatten dan in hun eigen taal terwijl ik daar aan het werk was, en ik moest de kleding van haar kinderen strijken. Dat laatste heb ik een paar keer geweigerd omdat het dan echt veel te veel was. Ik was al bijna een uur bezig met strijk van haar.
Uiteindelijk zag ik in mijn planning dat ik er niet meer naartoe hoefde. Ik vermoed dat ze me niet goed genoeg vond. Ik vind het niet erg. Ze vertelde dat ze al veel hulpen had gehad dus het lag niet persé aan mij denk ik.
@Kevers
Zet ze ook alles aan de kant of stoft ze er omheen? Hoe vaak neemt ze een pauze in die 3 uur en hoe lang is die dan? Bij een van mijn werkgevers was het zo dat we per uur, 5 minuten pauze mochten nemen.

Voor de beneden verdieping snap ik wel dat het soms 3 uur kan kosten als de keuken ook grondig gedaan wordt. Voor de boven verdieping denk ik dat ze best nog wel een extra klusje kan doen.

Als ik bij een client de ene keer boven en de andere keer beneden doe zitten er als ik boven bezig ben altijd extra klusjes bij omdat ik daar niet zo lang mee bezig ben.

Bij een client verschoon ik ook het bed, doe ik de strijk, hang ik de was op/haal het uit de droger. En doe ik alsnog het toilet beneden, zuig ik de loop en waar client altijd zit te eten, vul ik de voer dingetjes voor de vogeltjes in de tuin opnieuw en ruim de boodschappen op die AH gebracht heeft.
Tvp
Orchideemiep schreef:
06-12-2019 11:08
Een tip voor de hulpvragers:
Probeer zelf het fijnere werk en geneuzel zoals stoffen, lampjes, prulletjes, rekjes en andere accessoires bij te houden.
Ruim op voordat de hulp komt!
Een hh kan best veel oppervlakten stofzuigen, dweilen, zemen enzovoort maar in al het "prulwerk" gaat veel tijd zitten!
Ik ben bijvoorbeeld bij iemand in de badkamer alleen al een 20 minuten bezig om alle flesjes ,prulletjes, toilet artikelen eraf en er weer op te zetten
Ik persoonlijk vind dat zonde van de tijd.
Als er echt uit luiheid niet is opgeruimd "want dat doet de hulp wel" dan poets ik er omheen. Doet me denken aan vorig jaar: Client had bij haar thuis kerst met de hele familie. Dag later was het een grote bende toen ik kwam. "Familie was er gisteren i.v.m. kerst". Ik vroeg of familie dan niet even kon opruimen of even de vaat kon doen voordat men weer vertrok. Dat is in mijn familie normaal maar in haar familie niet en ze vond het lastig om er iets van te zeggen. Heb er toen 3 uur over gedaan om alleen de rotzooi op te ruimen en de vaat te doen (client had geen vaatwasser). Maar toen ze even later jarig was en ik de volgende dag kwam was wel alles netjes opgeruimd op een paar bordjes na. Had ze het toch gevraagd aan familie. :)

Gelukkig houden de meeste clienten het gewoon bij, doen tussendoor de kinderen ook nog iets en we gaan vaak samen aan de poets.
Alle reacties Link kopieren
Vindingrijk schreef:
04-12-2019 23:40
Het veelvuldig gebruik van het woord moeten zou mij tegenstaan. Als het op deze manier naar mij duidelijk wordt gemaakt zou ik dat niet fijn vinden. Natuurlijk kan je zeggen dat de badkamer meer aandacht nodig heeft, of je maakt een lijstje waarop je aangeeft wat je precies gedaan wil hebben maar zeg/doe het op een manier zoals je zelf ook behandelt zou willen worden.

Ik merk ook vaak dat men tegenwoordig niet weet hoe ze moeten schoonmaken, het wordt niet meer geleerd. Misschien is het dan makkelijker om commentaar te leveren voor sommige mensen.
Als jij dingen niet goed doet op je werk, zegt je leidinggevende toch ook dat het anders "moet"? Waarom zou het dan tegenover een huishoudelijke hulp niet mogen? Dat is toch ook gewoon een werknemer die betaald wordt om bepaalde klussen te doen zoals jij vindt dat ze "moeten"?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
08-12-2019 10:42
Als jij dingen niet goed doet op je werk, zegt je leidinggevende toch ook dat het anders "moet"? Waarom zou het dan tegenover een huishoudelijke hulp niet mogen? Dat is toch ook gewoon een werknemer die betaald wordt om bepaalde klussen te doen zoals jij vindt dat ze "moeten"?
Dan heb jij niet zo'n prettige leidinggevende. Ervan uitgaande dat je naar eer en geweten je werk doet zoals zovelen.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
08-12-2019 12:48
Dan heb jij niet zo'n prettige leidinggevende. Ervan uitgaande dat je naar eer en geweten je werk doet zoals zovelen.
Naar eer en geweten zegt niet zoveel als je vervolgens dingen fout doet. Dan is het maar beter als je leidinggevende zegt hoe iets wel moet.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
08-12-2019 12:48
Dan heb jij niet zo'n prettige leidinggevende. Ervan uitgaande dat je naar eer en geweten je werk doet zoals zovelen.
Het is de toon die de muziek maakt, maar in zakelijke relaties is het zeer belangrijk de doelen goed te bewaken en mensen te sturen voor het optimale resultaat.
Cateautje schreef:
16-11-2019 18:33
Ik ben geen hulp, maar heb hulp en ik vind je kriebelig langzaam als dat alles is dat je in 3 uur gedaan krijgt.
Ik wil hier toch nog even op terug komen 😉
Ik sta tenslotte open voor tips enzo!
Als ik dus een woonhuis met 2 verdiepingen (4 slaapkamers), overlopen, 2 vaste trappen, gang +benedenverdieping goed stofzuigt en dweilt, de badkamerruimte en wc ruimte schoonmaak ben ik dus langzaam?!🥳
Wat zou ik allemaal méér kunnen doen in die 3 uur?
Alle reacties Link kopieren
Orchideemiep schreef:
08-12-2019 18:20
Ik wil hier toch nog even op terug komen 😉
Ik sta tenslotte open voor tips enzo!
Als ik dus een woonhuis met 2 verdiepingen (4 slaapkamers), overlopen, 2 vaste trappen, gang +benedenverdieping goed stofzuigt en dweilt, de badkamerruimte en wc ruimte schoonmaak ben ik dus langzaam?!🥳
Wat zou ik allemaal méér kunnen doen in die 3 uur?
Stofzuigen doe je in een uur. WC en badkamer, mits elke week bijgehouden, misschien nog een uur. Dat is 2 uur. Heb je nog een uur over.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oké, daar gaan we al😉
Het hele huis dweilen vergeet je dan🥳
Stofzuigen doe ik idd ruim een uur over.
Dweilen ruim een half uur, badkamer een uur en wc een half uur

Aanrecht en gootsteen doe ik ook meestal ook nog wel mee.
Ik moet flink doorbuffelen in die 3 uur en neem géén pauze.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor handiger schoonmaken in de badkamer.
Zet flesjes, tubes en andere verzorgingsproducten in bakjes, vaasjes of glaasjes. Je hoeft dan alleen die bakjes op te tillen en niet elke flesje afzonderlijk.

Het ziet er na mijn mening ook nog eens leuker en rustiger uit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat ook al heb je hulp in de huishouding, je ook altijd zelf nog moet schoonmaken.

Elke hulp geeft ook aan andere zaken prioriteit.

Bij mij word het gros goed gedaan maar sommige zaken als achter staande schilderijlijst of de schoenen plank doe ik 1 x in de zoveel tijd zelf.

Ook doe ik 2 a 3x per jaar mijn badkamer voegen zelf. Dit nemen ze wel mee maar gaan niet echt srobben.

Ik las dat iemand zei, mijn lampen verstoffen. Dit is dus iets wat ik dan 1x in de zoveel tijd zelf doe. Het kost 10 minuten om bv alle lampen met een plumeau bij langs te gaan. Als je dit dan voor de schoonmaaker komt doet, zuigt die het vallende stof wel weer op.

Met een hulp in de huishouding moet je alsnog zelf ook schoonmaken.

Tenzij je echt elke dag 2 uur een hulp hebt ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven