Kerstmenu 4 gangen, zwangerproof

10-12-2019 21:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er leuke ideeën voor een 4-gangen kerstmenu, wat ook geschikt is voor een zwangere?

En Google is niet stuk hoor, ik ben gewoon heel benieuwd naar jullie ideeën!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Vooraf: pompoensoep.
Daarna: iets met avocado
Hoofdgerecht: een dood beest. Met broccoli en pommes duchesse. En salade
Nagerecht: Eton mess
Ben je weer zwanger?
Ter inspiratie:

eten/wat-is-jullie-kerstmenu-buffet/lis ... ges/453885
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
10-12-2019 22:04

Hoofdgerecht: een dood beest.
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Als je zoutloos moet zou ik rosbief serveren. Dan proef je niet. dat er geen zout in zit. Het is ook goed voor de lijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bijna alles, alleen geen rauwmelkse kaas en geen alcohol (stoofpeertjes gemaakt met port zou ik bijv ff overleggen)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
10-12-2019 22:05
Ben je weer zwanger?
Nee, ik zelf helaas niet!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
10-12-2019 22:07
Ter inspiratie:

eten/wat-is-jullie-kerstmenu-buffet/lis ... ges/453885
Ja daar zat ik ook al te spieken :)
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik had zelf dit voorgerecht gevonden, lijkt me heerlijk.
https://www.culy.nl/recepten/frisse-sal ... n-burrata/

En burrata is ook wel goed verkrijgbaar in gepasteuriseerde vorm.


En als bijgerecht misschien een tian...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
10-12-2019 22:39
Ik had zelf dit voorgerecht gevonden, lijkt me heerlijk.
https://www.culy.nl/recepten/frisse-sal ... n-burrata/

En burrata is ook wel goed verkrijgbaar in gepasteuriseerde vorm.
In die lijn: bietjescarpaccio maken met dezelfde bieten (choggia). Heerlijk! Kun je voor de vleeseters een rundercarpaccio maken.

Afbeelding

Zelfs mijn carnivoor-man vond het lekker.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-12-2019 22:21
Als je zoutloos moet zou ik rosbief serveren. Dan proef je niet. dat er geen zout in zit. Het is ook goed voor de lijn.
Rosbief is juist niet Zwangerproef, is meestal deels rauw vlees, dus risico op toxoplasmose. Doorgegaard is het niet meer lekker
Voor: bieten carpaccio of de burrata salade

Tussen: courgette doperwtensoep van Ottolenghi met een kaasstengel
https://www.foodandfriends.nl/recepten/ ... gredienten

Hoofd: kleine poussin kippetjes (van die 1 persoons), met oven aardappeltjes in ganzenvet met knoflook en rozemarijn.
Lekkere groente erbij (van een ottolenghi recept Bv https://ilovefoodwine.nl/recept/groene- ... azelnoten/) of een salade met rucola/basilicum/verse vijgen honing en feta)

Na: cheesecake met cranberry’s
of inderdaad een Eton mess (Ottolenghi heeft een lekker recept)
https://ottolenghi.co.uk/recipes/strawb ... -rose-mess

Je zou echt nog wel een kaasplankje kunnen doen van niet rauwmelkse kazen. Daar zijn er zat van bij die ook super lekker zijn. Met Port erbij voor de wel alcohol drinkers.

Een super lekkere alcohol vrije prosecco is trouwens pas du tout van de grapedistrict.
Oh, en een warme sticky toffe cake met vanille ijs is ook altijd lekker. Met name deze:
https://www.ah.nl/kookschrift/verzameld ... rid=232259
Alle reacties Link kopieren
geboluti schreef:
10-12-2019 23:40
Rosbief is juist niet Zwangerproef, is meestal deels rauw vlees, dus risico op toxoplasmose. Doorgegaard is het niet meer lekker
Als er binnenin een groot stuk spiervlees bacteriën zouden zitten dan is er wel érg beroerd mee omgegaan. Zelfs bij langdurig bestorven vlees komt dat haast niet voor. Vandaar dat vlees rood gegeten kan worden.

Wel uitbeenvlees, vlees dus waar gehakt van wordt gedraaid (en in contact met ingewanden is geweest), moet flink verhit worden maar gewoon groot vlees is heel bacteriearm.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
11-12-2019 09:13
Als er binnenin een groot stuk spiervlees bacteriën zouden zitten dan is er wel érg beroerd mee omgegaan. Zelfs bij langdurig bestorven vlees komt dat haast niet voor. Vandaar dat vlees rood gegeten kan worden.

Wel uitbeenvlees, vlees dus waar gehakt van wordt gedraaid (en in contact met ingewanden is geweest), moet flink verhit worden maar gewoon groot vlees is heel bacteriearm.
Maar TO is niet de zwangere zelf. Zij kan toch niet voor een zwangere gast bepalen dat ze dan maar gewoon rood vlees mee moet eten?
Alle reacties Link kopieren
Als mensen ziek worden na het kerstdiner ligt dat meestal dus niet aan de rose gegeten varkenshaas of brode biefstuk maar aan andere levensmiddelen, vaak in salade en toetjes, die te lang buiten de ijskast hebben gestaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
11-12-2019 09:19
Maar TO is niet de zwangere zelf. Zij kan toch niet voor een zwangere gast bepalen dat ze dan maar gewoon rood vlees mee moet eten?
Inderdaad, dat zou ik zeker nooit doen.

En ik weet ook wel dat de kans om ziek te worden van bijv. kakelverse rauwe zalm minuscuul is. Dat moet iedereen zelf weten. Na 4 miskramen heb ik mijn portie ellende wel gehad en houd ik mij gewoon liever braaf aan alle adviezen.

Toxoplasmose moet je echter niet onderschatten, dat heeft ook niet met verwerking van het vlees na het slachten te maken, want het dier draagt de parasiet bij leven al bij zich. De parasiet kan in vrijwel alle lichaamscellen van de gastheer zitten, en het kan dus absoluut ook in groot vlees zitten.
40% van de Nederlandse bevolking heeft al (ongemerkt) een toxoplasmose besmetting doorgemaakt en heeft antistoffen, maar van de zwangere vrouwen in NL moet ca. 80% de infectie nog doormaken.

Ik ken iemand die doof en licht geretardeerd geboren is door een toxoplasmose infectie. Ik zou het risico absoluut niet nemen. Ik kan wel 9 maanden zonder biefstukje. Genoeg andere lekkere dingen om te eten.

Maar het hoeft allemaal niet meer, er zit geen zwangere meer aan tafel.

We eten Gravadlax van Jamie Oliver als vooraf.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
11-12-2019 09:20
Als mensen ziek worden na het kerstdiner ligt dat meestal dus niet aan de rose gegeten varkenshaas of brode biefstuk maar aan andere levensmiddelen, vaak in salade en toetjes, die te lang buiten de ijskast hebben gestaan.
Ziek worden na een diner en een infectie oplopen die een risico vormt voor een ongeboren kind zijn wezenlijk verschillende dingen.
Je kunt een gevaarlijke infectie oplopen zonder het zelf in de gaten te hebben.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven