Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
mindervanmij schreef:
13-12-2019 14:12
Ik ben zelf nooit opgenomen geweest maar mijn schoonzusje wel en wat ik van haar begreep is dat ze therapie kreeg daar, bijvoorbeeld wel 3 soorten therapie per dag (o.a groepstherapie, creatieve therapie en individuele gesprekken). Bovendien is er dan iemand aanwezig op de groep die observeert wat je zoal doet op een dag.
Ligt echt aan waar je opgenomen wordt, waarom, je staat van zijn etc.
Veel roken is volgens mij de grote gemeenschappelijke deler :proud:
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
13-12-2019 14:22
Dat is zo verschillend.
Een crisis opname is om naar huis te gaan als 't niet meer gevaarlijk is. Je bent dan nog niet' beter'.

Als je met psychotisch ziektebeeld zo'n opname krijgt is medicatie, rust en structuur belangrijk. Op tijd uit bed. Gezamenlijke maaltijden. En vooral veel roken en wachten. Dat heet dan stabiliseren en tot rust komen. Vaak ook wat creatiefs of in gymzaal sport en spel.
Met een jou toegewezen verpleegkundige kijk je naar wat je doelen zijn en hoe je die gaat behalen. En zo snel mogelijk weer naar huis.

Behandeling voor depressie of persoonlijkheidsproblemen is liefst ambulant (1 keer per 2 a 3 weken, soms minder vaak, heel soms frequenter).

Soms dagbehandeling. Dan heb je met een groep 2 á 3 therapie sessies per dag. Je eet (en kookt) gezamenlijk. Je hebt bijv. doelengroep, sporten, creatief, mindfulness, sociotherapie (gaat over jou en de groep). Heel soms individueel bijv. voor de medicatie.

Maar vooral heb je huiswerk. Bijvoorbeeld :
Schema's uitschrijven.
Oefenen met mediteren.
Opschrijven hoe een visite bij familie is gegaan. Je eigen gedrag leren waarnemen en zien waar je denkfouten maakt, of keuzes maakt die invloed hebben op je herstel.

En het deelnemen in de groep vraagt een actieve houding. Je spiegelt andere groepsleden ook. Je leert van elkaar. Zij dus ook van jou.

Ik heb 4 (individuele) afspraken per week, en dat is geen uitzondering. Psychotherapie, beeldend, pmt, enz.
.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
13-12-2019 14:24
Veel roken is volgens mij de grote gemeenschappelijke deler :proud:

Hahaha ja echt.
.
Alle reacties Link kopieren
Bij een open opname is de tijd dat je verpleegkundigen ziet vrij beperkt. Daarom zijn er thee ne koffie pauzes. Moet je allemaal bij aanwezig zijn zodat ze je kunnen observeren /rapportage over je kunnen schrijven.
Voor mij voelde het soms als aapjes kijken.

En dan hup weer door naar de gesloten als verpleegkundige want daar was men vaak zwaar onderbezet.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 14:26
Ik heb 4 (individuele) afspraken per week, en dat is geen uitzondering. Psychotherapie, beeldend, pmt, enz.
Bij veel ggz instellingen is dat anders. Maar superfijn voor je dat je die afspraken hebt!
hanke321 schreef:
13-12-2019 14:30
Bij veel ggz instellingen is dat anders. Maar superfijn voor je dat je die afspraken hebt!
Bij mijn ggz instelling is dat hetzelfde als bij anoniem.
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 14:27
Hahaha ja echt.
Dat is nou juist niet om te lachen. Maar ja.
Bij mij heel anders :P
Bruintjedebeer schreef:
13-12-2019 14:34
Dat is nou juist niet om te lachen. Maar ja.
Waarom niet?
Sudrì schreef:
13-12-2019 14:34
Bij mij heel anders :P
Ik denk dat het merendeel verschilt.
Elfje* schreef:
13-12-2019 14:36
Ik denk dat het merendeel verschilt.
Precies, het is geen vaste mal waar iedereen ingelegd wordt.
Sudrì schreef:
13-12-2019 14:40
Precies, het is geen vaste mal waar iedereen ingelegd wordt.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Hanke321. Je post geeft inzicht.

Jullie reacties zetten me wel aan het denken. En ook realiseer ik me dat ik weinig van het onderwerp af weet. Het programma belicht lang niet alles. Goed, dat kan ook niet natuurlijk. Maar wat is het een complexe wereld. Het dichtste bij wat ik ooit heb meegemaakt met iemand met een psychische aandoening was een collega met bipolair. Dan maak je dat dus vanaf een zijlijn mee. En omdat het niet prettig werken was met deze dame, gingen andere collega's, waaronder ik, ons aan haar irriteren. Ik zag alleen hoe zij zich gedroeg op het werk, het waarom kon ik toen (en nu misschien alleen deels) niet begrijpen.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 13-12-2019 16:38
Reden: Geen borderline maar bipolair.
0.92% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
13-12-2019 16:33
Bedankt Hanke321. Je post geeft inzicht.

Jullie reacties zetten me wel aan het denken. En ook realiseer ik me dat ik weinig van het onderwerp af weet. Het programma belicht lang niet alles. Goed, dat kan ook niet natuurlijk. Maar wat is het een complexe wereld. Het dichtste bij wat ik ooit heb meegemaakt met iemand met een psychische aandoening was een collega met bipolair. Dan maak je dat dus vanaf een zijlijn mee. En omdat het niet prettig werken was met deze dame, gingen andere collega's, waaronder ik, ons aan haar irriteren. Ik zag alleen hoe zij zich gedroeg op het werk, het waarom kon ik toen (en nu misschien alleen deels) niet begrijpen.
Of gewoon een paar kuteigenschappen. Net als mensen zonder diagnose hebben.
Sudrì schreef:
13-12-2019 14:34
Waarom niet?
Zo slecht voor de gezondheid en die is vaak al zo slecht.
Daardoor is hun levensverwachting veel korter, maar goed, sommigen psychiatrische patienten tillen daar niet zo zwaar aan.
Daarnaast is het naar om verslaafd te zijn.
Bruintjedebeer schreef:
13-12-2019 16:49
Zo slecht voor de gezondheid en die is vaak al zo slecht.
Daardoor is hun levensverwachting veel korter, maar goed, sommigen psychiatrische patienten tillen daar niet zo zwaar aan.
Daarnaast is het naar om verslaafd te zijn.
Het is heerlijk om tijdens een opname te roken. En het is ontzettend grappig om daar grappen over te maken.
Sudrì schreef:
13-12-2019 16:51
Het is heerlijk om tijdens een opname te roken. En het is ontzettend grappig om daar grappen over te maken.
Tja.. Smaken verschillen zal ik maar denken.
Zo'n tragisch gezicht die mensen zonder benen voor het ziekenhuis met hun sigaret"je". Maar goed dat is offtopic.

Hoe staat het eigenlijk met de rookvrije GGZ?
Zijn daar nog ontwikkelilingen?
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
13-12-2019 14:30
Bij veel ggz instellingen is dat anders. Maar superfijn voor je dat je die afspraken hebt!

Het is 3e lijn, maar ook in de 2e lijn had ik meerdere contacten per week. Volgens mij is dat echt niet zo uitzonderlijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
13-12-2019 14:34
Dat is nou juist niet om te lachen. Maar ja.

Oh ik vond het wel komisch, na het eten massaal in optocht naar het rookbalkon. :whut:
.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
13-12-2019 16:49
Zo slecht voor de gezondheid en die is vaak al zo slecht.
Daardoor is hun levensverwachting veel korter, maar goed, sommigen psychiatrische patienten tillen daar niet zo zwaar aan.
Daarnaast is het naar om verslaafd te zijn.

Als kettingroken je copingsmechanisme is, kan het je - hoe cru ook - ook weerhouden van nog ongezonder gedrag.
Als je opgenomen wordt is roken toch echt wel je minst grote probleem.
.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
13-12-2019 16:51
Het is heerlijk om tijdens een opname te roken. En het is ontzettend grappig om daar grappen over te maken.
Sommige mensen maken nooit grappen.
En al helemaal niet over roken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
13-12-2019 16:55
Tja.. Smaken verschillen zal ik maar denken.
Zo'n tragisch gezicht die mensen zonder benen voor het ziekenhuis met hun sigaret"je". Maar goed dat is offtopic.

Hoe staat het eigenlijk met de rookvrije GGZ?
Zijn daar nog ontwikkelilingen?
Beetje om jezelf lachen maakt het leven zoveel leuker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-12-2019 17:08
Sommige mensen maken nooit grappen.
En al helemaal niet over roken.
Sommige mensen kunnen inderdaad maar zelden lachen.
Anoniem262821034 schreef:
13-12-2019 17:07
Als kettingroken je copingsmechanisme is, kan het je - hoe cru ook - ook weerhouden van nog ongezonder gedrag.
Als je opgenomen wordt is roken toch echt wel je minst grote probleem.
Door te roken moet je in sommige gevallen weer meer medicatie gebruiken.

Nou ja ik heb ook wel eens hartelijk gelachen om roken. Dus ik snap het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven