Entertainment alle pijlers

Tygo in de psychiatrie

28-11-2019 22:03 1055 berichten
Acteur Tygo Gernandt onderzoekt hoe de psychiatrie in Nederland werkt. Hij praat met patiënten en experts over de diagnosticering van mensen met psychische problemen en over de behandelmethoden. Werken die wel?

Wel interessant en schrijnend tot nu toe, meer mensen die kijken?
(Pijler is misschien wat wrang)
Alle reacties Link kopieren
Sinds wanneer krijg je conversie van medicijnen?? (Jeroen)
Artsen die geld/cadeaus krijgen voor het voorschrijven van medicatie. Hartstikke strafbaar.
Zo, van verlost.
Alle reacties Link kopieren
En Rinze kan na een gesprek v 3uur opeens gewoon in de trein zitten en is helemaal vrolijk.
Wat vonden jullie daar van?
Dani1982 schreef:
19-12-2019 21:42
En Rinze kan na een gesprek v 3uur opeens gewoon in de trein zitten en is helemaal vrolijk.
Wat vonden jullie daar van?
Placebo
Wat ik in die halve minuut zag, is precies zoals in traumatherapie gewerkt wordt.
Bizar dat je in één middag van je PTSS af bent. Ik wil die therapie ook.
Elfje* schreef:
19-12-2019 21:44
Bizar dat je in één middag van je PTSS af bent. Ik wil die therapie ook.
Ik doe het gratis, kijg je nog thee ook. Enige wat jij moet doen is geloven dat ik jouw enige oplossing ben en dat dat wel werkt.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:44
Placebo
Wat ik in die halve minuut zag, is precies zoals in traumatherapie gewerkt wordt.
Ja, dit dacht ik ook.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:45
Ik doe het gratis, kijg je nog thee ook. Enige wat jij moet doen is geloven dat ik jouw enige oplossing ben en dat dat wel werkt.
Wanneer kan ik komen?!
Elfje* schreef:
19-12-2019 21:47
Wanneer kan ik komen?!
Ik heb vanaf morgen vakantie.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:47
Ik heb vanaf morgen vakantie.
Kut, wachtlijst. Of die je dat ook in je vakantie?
Elfje* schreef:
19-12-2019 21:49
Kut, wachtlijst. Of die je dat ook in je vakantie?
Sorry, wachtlijst.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:51
Sorry, wachtlijst.
Is ook overal hetzelfde. Goede zorg, ho maar.
Ik kan je wel al wat labels geven.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:56
Ik kan je wel al wat labels geven.
Oh graag! Zoek maar wat uit de kaartenbak wat je leuk lijkt.
Sudrì schreef:
19-12-2019 21:56
Ik kan je wel al wat labels geven.
Je wilt graag in de aandacht staan -> narcist
Alles moet nu -> ADHD
Krijg je niet gelijk je zin, stampvoeten -> peutertijd dus ontwikkelingsstoornis
Haarkleur ->eenhoornsyndroom
Sudrì schreef:
19-12-2019 22:06
Je wilt graag in de aandacht staan -> narcist
Alles moet nu -> ADHD
Krijg je niet gelijk je zin, stampvoeten -> peutertijd dus ontwikkelingsstoornis
Haarkleur ->eenhoornsyndroom
:proud:
Maar niet alles klopt. Maar ik ga er vanuit dat je gelijk hebt. Zijn daar medicatie voor?
Elfje* schreef:
19-12-2019 22:15
:proud:
Maar niet alles klopt. Maar ik ga er vanuit dat je gelijk hebt. Zijn daar medicatie voor?
Natuurlijk klopt het en ik heb pillen te over voor je.
Sudrì schreef:
19-12-2019 22:18
Natuurlijk klopt het en ik heb pillen te over voor je.
Maar die kan ik pas na je vakantie ophalen zeker? Waardeloos.
Elfje* schreef:
19-12-2019 22:19
Maar die kan ik pas na je vakantie ophalen zeker? Waardeloos.
Ik ben morgen thuis, mag je het halen en krijg je ook een kopje thee ;)
Ik heb foliumzuur, magnesium, sodinges.
Sudrì schreef:
19-12-2019 23:21
Ik ben morgen thuis, mag je het halen en krijg je ook een kopje thee ;)
Ik heb foliumzuur, magnesium, sodinges.
Bedankt! Ik denk dat ik na het bezoek aan jou me al zoveel beter zal voelen!
Nouuuuu bijzondere aflevering weer hoor.

@Sudrì: ik meld me bij deze aan voor magische therapie inclusief thee.

Ik vind het jammer dat we de kant van het verhaal van de psychiater van Jeroen niet hebben kunnen horen. Ik kan me er niet echt een mening over vormen maar het zal vast wat genuanceerder liggen.
Ik vind het ook jammer dat de psycholoog kritisch was over medicijnen, waarom laten ze dan niet een psychiater zien die de positieve kant kan belichten?

Die therapie van Rinze ook.. ik vond het ook niks bijzonders wat ik zo zag.

Het stukje waarbij Jason belde voor behandeling was dan weer wel pijnlijk herkenbaar. Heb te veel van dat soort telefoongesprekken gehad. Maar Jason zal toch vast ook wel bij een grote GGZ instelling aan zijn stabilisatie kunnen werken? Met lange wachttijd uiteraard... bij mij wilden konden anderen me ook niet helpen. Heb uiteindelijk ongeveer een half jaar een stabilisatietraject gehad voordat ik met traumatherapie begon. Voor sommigen duurt het jaren.
Ik vraag me dan ook af of Jason nu nergens in behandeling is, dat kan ik me dan ook niet goed voorstellen. Of dat heeft te maken met zijn angst voor hulpverleners.

Ja het blijft een beetje teleurstelend. Sensatie en drama, terwijl er genoeg problemen zijn in de ggz, dan hoef je het nog niet uit zn verband te rukken. Ik had gehoopt dat deze docuserie een kritische blik zou werpen op de ggz. Niet de spotlight richten op de missers.

Ik heb in de slechtste periodes ook het idee dat de ggz me niet wil helpen en me gewoon laat stikken - dat geloof ik en zeg ik - en dat is deel van mijn problematiek. Als je me dan zou interviewen komen er hele andere antwoorden dan wanneer je het me nu zou vragen.
anoniem_655bb33b3d61a wijzigde dit bericht op 20-12-2019 16:58
0.41% gewijzigd
Wilden ze niet helpen of konden ze niet helpen?
Bij mij is het zo dat ik ook stabiel moet zijn voordat ik aan traumatherapie kan/mag beginnen. De kans op suïcide is veel te groot als ik nu met de therapie zou starten. Maar er wordt wel actief gewerkt aan stabilisatie. Dat miste ik wel hij Jason.
Sudrì schreef:
20-12-2019 16:37
Wilden ze niet helpen of konden ze niet helpen?
Achteraf konden ze dat niet verantwoord, toen voelde het als 'willen'. Slecht verwoord inderdaad ;)

Bij mij ook hoog risico op zelfdestructief gedrag, ivm automutilatie, eetstoornis en suicide in het verleden. Ik kon dus alleen terecht bij een grote instelling waarbij de behandeling opgeschaald kon worden naar opname als dat nodig was, en daar was de wachtlijst natuurlijk enorm lang (en uiteindelijk ook té lang.) Die instellingen/psychologen hadden daar natuurlijk geen schuld aan en wisten dat ik bij hen niet verantwoord kon worden geholpen, te hoog risico.

In die periode had ik ook goed in deze docu kunnen zitten, ik zat zo diep in mijn problemen en kon daar niet met overstijgende blik naar kijken. Wanhoop en frustratie (en slachtofferschap) was zo ongeveer alles wat ik 'was' in die tijd.
Ik zou het daarom kunnen waarderen als ze ook wat mensen laten zien die al wat stabieler zijn, dat is denk ik toch een grotere groep binnen de ggz. Maar dat verwacht ik niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven