Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 - Tim Knol achterna

23-12-2019 09:21 374 berichten
Hallo dames (en wellicht heren),

Als Tim Knol er 30 af kan halen zijn er voor mij geen excuses om het niet ook te kunnen. Dat dacht ik toen ik de berichten las over zijn besluit tot, en uitvoering van, het worden van een ander mens.

Mijn doel voor 2020 is dan ook -20 kilo. Ik ben mezelf en het lijf dat ik heb laten ontstaan helemaal zat.
Geen gecrash, geen dure diëten, geen fratsen.
Puur een lifestyleverandering, en geleidelijk alles wat er in de afgelopen jaren bij is geslopen er kilo voor kilo weer af.
Zonder toegevoegde suikers bij andere gelegenheden dan duursport, en met veel (meer dan nu) wandelen, fietsen en krachttrainen.

Ik schreef mee in een ander topic, maar dat lijkt een beetje doodgebloed. Bij dezen begin ik er zelf eentje. Ik verwacht voor het verbannen van suikers wel regelmatig wat mentale steun nodig de hebben.

Wie doet er mee vanaf 1 januari?

Om over na te denken tijdens de kerstdagen, ook voor mezelf:

Wat is je doel? In kilo's, maar vooral in lifestyleverandering?
Wat drijft je achter dat doel, waarom wil je het echt, waarom gaat het deze keer wel lukken?
Wat zijn de aspecten waarop het niet zou kunnen lukken, en de momenten waarop je scherp moet gaan zijn?
Wat zijn vervolgens de dingen die je wilt gaan doen in plaats van naar verkeerde dingen grijpen op die slechte momenten? Patronen veranderen gaat het beste als je er iets anders voor in de plaats brengt.

Het lijkt me leuk en nuttig deze achterliggende motivatie van elkaar te weten, dan kunnen we elkaar beter steunen dan wanneer we het alleen over kilo's hebben.

Ik ben zelf rond O&N op vakantie dus begin met wegen op de 26e, daarna is zondag (evt. maandag bij afwezigheid) de handigste weegdag voor mij. Maar meer dan wegen wil ik mezelf cijfers gaan geven voor hoe ik me aan de lifestyleverandering heb gehouden in een week.

Ik ben benieuwd wie vergelijkbare plannen heeft :)

-----
Update met tabellen:

volgt; probeerde een plaatje in te voegen en toen was de hele tabel weg :bonk:
anoniem_63992f5106bb1 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 22:36
Reden: 1e poging tot tabellen invoegen; mislukt
2.81% gewijzigd
Je mag pas plaatjes plakken na 200 berichten. Ik ben er bijna :D

Ik ben vroeg op (voor een vrije dag). Mijn dochter zit te spelen met de kerstcadeaus (playmobil) en ik ga even ontbijten. Ik wil om 10u bij de sportschool zijn om een uurtje te sporten. Dan ben ik om 12u ready to go. Ik ga naar mijn familie. Wij als zussen nemen de keuken over en alle binnengebrachte kerstpakketten en we regelen het avondeten met de meegebrachte spullen.
Ik zie mijn zussen mniet zo vaak en deze dag is echt eentje met een gouden randje. We kletsen bij, drinken een wijntje en lachen veel. Ik kijk er al naar uit!
Alle reacties Link kopieren
Nandina goed bezig vandaag nog even uurtje gaan sporten.

Hier gaat het best goed, wel wat extra eten zo rond de feestdagen, maar lukt om daarin niet door te slaan. Nog wel even keer kijken wanneer het beetje goed weer is om nog even een wandelingetje tussendoor in te plannen. Vanmiddag naar mijn ouders waar we met gezin kerst vieren en eten.

Fijne dagen iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf hier ook graag mee! Ik vind -20 in 2020 een mooi doel. Ik zou met -15 weer een gezond BMI hebben, maar daar mag best wat speling bij.

Mijn doel is ook om normaal te blijven eten en vooral (bijna) alle troep te schrappen. Minder suiker, minder zout en minder alcohol. En verder drie keer per week sporten, maar dat deed ik al.

Ik was altijd al aan de stevige kant, maar er is in de laatste twee jaar nog flink wat bij gekomen. Ik schrik echt als ik kleding moet passen of foto's van mezelf zie. Dit ben ik niet. Of in ieder geval wil ik dit niet zijn.

Voor mij is gezondheid misschien nog wel het belangrijkste aspect. Ik hoop dat dit lijf nog een hele tijd mee kan en dan mag ik er weleens wat beter voor gaan zorgen.

Ik vind dat er helemaal niks mis is met 1 januari als startdatum (ik stopte meer dan 10 jaar geleden op mijn verjaardag met roken, en ja, nog steeds gestopt), maar aangezien ik geen wilde plannen heb tussen kerst en oud en nieuw, begin ik gewoon morgen. Ik eet net de laatste koekjes op, dus vanaf morgen is er ook geen troep meer in huis. Morgenochtend eerst maar eens op weg naar het zwembad!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Ons kerstdiner bestond gisteren uit veel brood/toast en wijn :P

Om 9.30u start mijn les op de sportschool. Ik ga een uur spinnen. Dat zal een zwaar uur worden, haha.

Vanmiddag gaan we naar schoonouders/schoonfamilie die een diner verzorgen. Vaak lekker en relatief gezond.
Alle reacties Link kopieren
Kan ik nog mee doen?


Zelf wil ik vooral meer energie en daarmee ook kilo’s gaan verliezen.
20-25 zou mooi zijn voor me.

Dit wil ik bereiken door minder koolhydraten en gluten te eten.
Wat betreft beweging 2 tot 3 keer in de week een stuk hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
@Nandina, lekker gespind? Heb je nou beide kerstdagen gesport? Dat is wel heel netjes!

Mijn eerste dag zit er bijna op en het ging prima. Vanochtend gezwommen, drie keer gezond gegeten en als tussendoortje twee mandarijnen. Zit nu aan een kopje thee. Ik mocht daar van mezelf een stukje pure chocola bij, maar geen behoefte aan. Mooi dus.

Dat is één van de dingen waar ik me bewuster van wil worden. Niet eten uit automatisme of omdat het in huis is, maar me afvragen of ik ergens echt zin in heb. Soms schenk ik bijna uit gewoonte 's avonds een glas wijn in en snij wat blokjes kaas af. Sowieso dat rare idee dat iets te drinken altijd vergezeld moet gaan van iets te eten...

Zitten jullie allemaal nog aan het kerstdiner? :D
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wat frustrerend, een heel verhaal getikt en nu alles foetsie..
Tis me best aardig gelukt tijdens alle diners om mrt mate te genieten, tussendoortjes en lekkernijen enkel te eten wanneer ze écht de moeite zijn (het moet moet minimaal een 8 scoren, anders laat ik het), licht te lunchen en ontbijten en wat verstandige eetswitches toe te passen. Thee i.p.v. warme chocomelk, optimel kwark i.p.v. afbak broodjes, etc. Verder gezorgd dat ik steeds reed en dus niet gedronken (vind ik ook totaal niet erg) . Hoop dat ik deze week een beetje stabiel blijf!
Verder een stuk gewandeld, niet zoals jullie dappere dames kunnen sporten. Maar met twee kids in de ziekenboeg denk ik dat ik met al het gesjouw, gepoets en gesjees toch ook aardig wat verbrand heb ;)

Fingers crossed!
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend hardgelopen voor de rest een kerstdiner met ragout en mac&cheese. Doef dat viel zwaar op de maag.
Morgen begin ik met afbouwen en de boodschappen staan online al klaar.
Avena schreef:
26-12-2019 20:11
@Nandina, lekker gespind? Heb je nou beide kerstdagen gesport? Dat is wel heel netjes!
Ja! Woensdag en donderdag zijn altijd al mijn doordeweekse sportdagen. Op woensdag circuit en op donderdag spinning (in de wintermaanden). In de zomermaanden zit ik op de racefiets en hangt het van het weer af wanneer ik een rondje apparaten/circuit doe.
Ik vond het eerst balen dat ze doorgingen met kerst, maar nu ik het gewoon deed, vond ik het wel lekker!

Heerlijk gegeten vandaag. Ik heb een paar goede keuzes gemaakt en een paar minder goede.

Voorlopig geen feestjes of uitbundigheden gepland, dus tijd om mijn plan voor januari, februari en maart te maken. Ik lees minder suiker, minder gluten, minder koolhydraten. Ik weet het nog niet. Ik las iets over het Paleo-dieet wat behoorlijk rigoreus is, maar ook erg effectief. Ik wil in elk geval iets dat goed te combineren is met gezin en op lange termijn (vanaf maart/april) ook met langdurig sporten te combineren is.
Caretaker schreef:
26-12-2019 20:53
verstandige eetswitches toe te passen. Thee i.p.v. warme chocomelk, optimel kwark i.p.v. afbak broodjes, etc. Verder gezorgd dat ik steeds reed en dus niet gedronken (vind ik ook totaal niet erg) .
Goed bezig!
Dag allemaal!

Ik schrijf ook graag mee. Ik weeg nu 68,8 en wil er graag nog 8-10kg af hebben. Dat ga ik doen door bewuster en gezonder te eten en te sporten. Sporten doe ik voornamelijk thuis (hiit, resistance bands, kettlebell en yoga). Soms ga ik een rondje rennen, maar dat vind ik stiekem best saai. In de zomer maak ik graag rondjes op m’n racefiets. Kan niet wachten totdat het weer wat aangenamer is buiten!

Succes allemaal! Sommigen zijn al lekker bezig! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
PilOu zelf heb ik ook een gastric bypass en was daar 50 kg (daar is nu 23kg van over ) mee afgevallen wel met véél sporten totdat ik ziek werd toen zijn de kilo’s er aan gevlogen ook kan ik meer eten dan gemiddeld en geen last van wat voor eten dan ook. Ik ben gevoeliger geworden voor melk dat dan weer wel, daar let ik nu op.

Verder eet ik vegetarisch en als ik de keuze in een product heb wat veganistisch is eet ik dat.

De boeken van de energieke vrouwen academie ben ik aan het lezen en vind ik interessant en dat ligt aardig in de lijn met wat ik wil. Ik pak er uit wat voor mij goed lijkt.

Zet hem op allemaal
Alle reacties Link kopieren
Zo, kerst weer gehad. Vanmorgen op de weegschaal gestaan, Eetplan gemaakt.... vanavond komen de boodschappen binnen en ga ik vast dingen bakken (broodjes en quiches) en de vriezer vullen. Vanaf 6 januari heb ik een opdracht waar ik voor om 6.30 moet beginnen dus dan is het fijn als ik iets uit de vriezer kan pakken en meenemen.

Straks de koelkast even opruimen en dat zijn veel restjes weggooien die ik niet meer wil eten.

Ik ga trouwens grip op koolhydraten doen op advies van diëtist
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe weegschaal besteld. Ik had er al jaren geen een meer. Ik wilde eerst afvallen zonder te wegen, omdat ik niet zo wil focussen op die cijfertjes en een duurzaam ander eetpatroon wil. Ik dacht: ik merk het vanzelf wel aan mijn broeken. Maar nu denk ik toch dat het goed is om de confrontatie aan te gaan met mijn werkelijke gewicht en dat ik die cijfertjes toch nodig heb als stimulans.

Mijn doel is om 'gewoon' gezond te eten. Veel groente, fruit, peulvruchten, noten en volkoren producten. Weinig suiker en zo min mogelijk troep en minder alcohol. Ik ben vegetariër, maar eet inmiddels grotendeels veganistisch.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
succes allemaal! Kerst zit er weer op :) Wat goed dat een aantal van jullie gesport hebben.
Mijn proefles Zumba staat ingepland voor volgende week, zin in!

fijne dag!
Hoeveel procent koolhydraten mag je in dat dieet, Pilou? Ik heb My Fitness Pal nu ingesteld op 35% koolhydraten, 30% vet en 30% eiwit. Ik denk dat ik dat al een uitdaging vindt.

Net met mijn man overlegd: we maken de avondmaaltijden in elk geval voor ons zonder granen of aardappel. Zo kan onze dochter wel eten wat wij eten en voegen we er voor haar wat pasta, rijst of aardappel bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nandina,
Percentage weet ik zo niet. Maar ze werken met 'groene' maaltijden.
Het idee is om in de ochtend en middag onder de 5 gram koolhydraten te blijven en in de avond bestaat je maaltijd uit 4 gelijke delen. 1 deel eiwitten/vetten, 1 deel groente, 1 deel koolydraten zoals zilvervliesrijst of aardappelen en een deel fruit of een stukje chocola bij de koffie.

Ik heb ook wel ketogeen gegeten, maar daar eet je meer vet bij en daar krijg ik waarschijnlijk dus hele heftige buikklachten van.
Mocht je tips willen over koolhydraten vervangen, dan weet ik daar wel veel van :)
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen had ik
Ontbijt: Griekse yoghurt met koekkruiden en wat geraspte amandelen
Lunch: 2 gebakken eieren met een plak ham en wat kaas en sla met augurk/tomaat en dressing
Avondeten: Dat gaat een zalmmoot worden met wokgroente, sojasaus en sesamzaadjes en een mandarijntje als toetje.

Prima dagje. Als mijn rug weer oke is, wil ik mij volgende week weer inschrijven bij een sportschool. Kijken of ik de puf heb om 2 of 3x naar de sportschool te gaan vanuit het werk
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Geen 20 kilo maar 5-10 kilo. Heb mij ook aangemeld bij PBP voor de motivatie. Ben niet echt blij meer met mijn lichaam zoals het er nu uit ziet en pas nog wel al mijn kleding maar het zit niet mooi meer.
Ik had als ontbijt: Griekse Yoghurt met rood fruit en een beetje muesli
Lunch: 2 boterhammen (kh-arm) met 3/4 gehaktbal (restje), plakje kerstbrood met roomboter (laatste stukje)
Vanmiddag 3 kleine koekjes bij de koffie gehad. Avondeten was een groene salade met gerookte zalm. Ik had beter voor kip kunnen kiezen, want ik zit vandaag heel hoog in vetten.
Vanavond nog een glas gluhwein :heart:

Waar ik erg aan moet wennen is veel zoetigheid eruit. Maar ik weet ook dat ik me daar beter van ga voelen, dus ik hou maar gewoon vol :)
anoniem_391504 wijzigde dit bericht op 27-12-2019 21:13
0.56% gewijzigd
Pilou, ik zoek me altijd suf op internet voor koolhydraatarme lunches, die je ook nog eens gewoon gemakkelijk mee kunt nemen.
Ik wil best een avond van te voren wat dingen klaarmaken, maar ik heb die tijd niet in de ochtend. Alle spullen meenemen kan wel, maar ik kan niks opwarmen/koken/bakken op mijn werk.

Dus, als je makkelijke meeneemlunchtips hebt, graag!
Mijn lijstje van vandaag:

Ontbijt: smoothie van magere kwark, havermout, banaan en frambozen
Lunch: 3 dikke meergranen rijstwafels met slankie tuinkruiden
Avondeten: krieltjes, gegrilde groente en een vegetarische kaasschnitzel
Tussendoor: 2 mandarijnen

Morgenochtend ga ik een kettlebell workout doen. Plannen jullie je sportmomenten ook op zo’n manier dat je niet elke dag je haar staat te wassen? :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Vandaag geluncht met een salade en normaal avond eten.
Meteen voor morgen ook een salade gehaald voor de lunch op mijn werk.
De zat mosterddressing bij maar ene beetje gedaan want anders dreef het mijn bakje uit denk ik.

Ik heb bevroren fruit gekocht hoe lang laten jullie het in je kwark zitten of yoghurt zodat je geen ijs meer eet.
Grietje2 schreef:
27-12-2019 21:30
Vandaag geluncht met een salade en normaal avond eten.
Meteen voor morgen ook een salade gehaald voor de lunch op mijn werk.
De zat mosterddressing bij maar ene beetje gedaan want anders dreef het mijn bakje uit denk ik.

Ik heb bevroren fruit gekocht hoe lang laten jullie het in je kwark zitten of yoghurt zodat je geen ijs meer eet.
Ik haal het een avond van tevoren uit de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Zo, er zijn toch een hoop mensen begonnen nog voor 1 januari.

Ik heb vandaag ook mijn boodschappen besteld voor komende week. Ik begin 2 januari ook met een nieuwe baan dus ik benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik heb voor de eerste avonden in ieder geval wat makkelijke dingen uitgezocht.

Eetlijst voor vandaag:
Ontbijt: Griekse yogurt met Grapefruit
Lunch: een broodje met gegrilde groente en hummus
Avond: Hutspot met een gehaktbal

Tussendoor heb ik 2 mandarijnen gehad en beschuit met muisjes op een kraambezoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven