Geld & Recht alle pijlers

Low / no buy challenge

20-05-2019 18:48 1677 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het vorige deel zit alweer vol. Om elkaar te blijven stimuleren aan de challenge mee te doen, heb ik een nieuw topic geopend. Omdat het voor mij geen strikte no buy is, heb ik de titel aangepast. Het staat iedereen vrij om de challenge in te vullen zoals je zelf fijn of nodig vind.

Hierbij een link naar het vorige deel.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Dat is omdat mensen in de winkel denken dat ze variatie willen, maar in werkelijkheid wilen ze dat helemaal niet, dan wil je gewoon je lievelings iets.

Voor mijn werk moest ik vroeger wel eens wekenlang in de onbewoonde wereld zijn en dan namen we al ons eten en drinken mee. We dachten bij het inkopen dat we dan veel variatie wilden. Dus vanalles wat aan drankjes en chipjes (naast het 'gewone' eten, we konden genoeg meeslepen, daar niet van). Waardoor we halverwege de werkperiode al door onze lievelingshapjes en drankjes waren en de rest van de tijd het moest doen met je tweede keus (ook in de laatste week had ik liever mijn favoriete biertje gedronken ipv witte wijn die ik amper drink maar toch had gekocht).

Nou ja, misschien niet helemaal hetzelfde, maar we overschatten onze behoefte aan variatie. Veel mensen vallen voor aanbiedingen waarbij je de tweede voor de helft krijgt. Tweede brillenmontuur bijvoorbeeld. Mijn vader deed dat altijd en droeg zijn tweede keus bril werkelijk nooit. Was dus goedkoper uitgeweest door gewoon 1 bril te kopen. Maar ja, in de winkel is het zo verleidelijk en denk je dat je die variatie wel wil.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-01-2020 22:21
Pixy, toen ik eenmaal goed ging sparen werkte dat echt motiverend voor mij. Ik beknibbel niet echt op boodschappen en kortingsbonnen en uitverkoop ben ik ook niet zo van. Ik heb wel tijden gehad dat ik elk dubbeltje om moest draaien maar dat is nu niet meer zo. Bij mij zat mijn geldlek echt in totaal overbodige dingen die ik kocht uit gewoonte. Dingen die ik echt niet mis nu ik ze niet koop.
Dit. Geen dingen kopen die ik niet mis als ik ze niet koop uit gewoonte wel kopen. Dat slaat de spijker wel op zijn kop voor mij.

Mijn no-buys:
- alle impulsaankopen - als ik iets denk nodig te hebben, schrijf ik het eerst ergens op en denk ik er een paar dagen over na.
- dingen voor mijn ‘future-me’ - wát een goede term, die slaat de spijker op z’n kop!
- dingen via webshops - als ik iets nodig heb (voor mijn kinderen ofzo) ga ik ervoor naar een fysieke winkel. Als ik daar geen zin in heb, heb ik het blijkbaar ook niet echt nodig.
- geen interieurdingen, behalve kaarsen en planten indien die vervangen moeten worden
- geen boeken en tijdschriften
- geen pennen en boekjes en meuk
- niet meer naar Action/HEMA/Intratuin etc
- in ieder geval tot ik op mijn streefgewicht ben, geen nieuwe kleren. Als ik op mijn streefgewicht ben, mijn hele kast uitmesten, alles passen, wat ik mooi vind houden, wat ik niet meer mooi vind weg en een lijstje maken van welke items ik nog mis en dan die halen. In een fysieke winkel. Van het geld dat ik de maanden ervoor bespaard heb, ik laat mijn ‘zakgeld’ gewoon doorlopen.
- en dan houd ik ook rekening met de ‘variatie’ die genoemd is: ik wil lievelingsdingen, geen variatie!

- uitzondering: hardloopschoenen over 2,5 week en een badpak over een maand.

Dit topic doorlezen werkt erg inspirerend! Al heb ik nu wel Seepje in mijn AH-winkelmandje zitten, voor als mijn Ariëlpods op zijn :$
pixymama wijzigde dit bericht op 03-01-2020 09:47
Reden: Aanvulling
9.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pas las ik dit artikel:

https://www.vn.nl/lievelingstrui/

Ik hoop dat jullie hem kunnen lezen. Zo niet, dan hier een klein stukje:

Lang leve de lievelingstrui: kom uit de klauwen van de fast fashion

We dragen een trui omdat die past binnen het modebeeld en gooien diezelfde trui na zeven keer dragen net zo makkelijk weer weg. Met grote gevolgen voor milieu en mens. Waarom hebben we geen lievelingstrui meer waar we jaren mee doen?
[..]

Wat is er toch gebeurd met de lievelingstrui van vroeger? Zo’n trui die de hele zomer naar je lag te lonken tot die eerste koude dagen weer aanbraken. Zo’n trui waarvan de geur zich vermengde met die van een eerste verliefdheid, of een schoolfeestje, of een andere ervaring waar de trui onderdeel van was geweest.

46 NIEUWE KLEDINGSTUKKEN PER JAAR
Onze ouders kochten kleding die kwalitatief goed was. ‘Je vader kan nog steeds zijn trouwpak aan,’ zei mijn moeder trots twintig jaar na hun huwelijksdag. En dat deed hij dan soms ook. Later namen wij de kasten van onze ouders door op zoek naar leren jasjes of wollen jurkjes, of spaarden we maanden om een paar leren laarzen te kopen. Kleding werd gestoomd, mijn lievelingstrui werd buiten uitgehangen, want door wassen versleet de wol. Er werden suède stukken op de ellebogen genaaid tegen het slijten; we zorgden zo goed voor onze kleding dat die jaren meeging.

Maar ergens onderweg zijn we de connectie met onze kledingstukken kwijtgeraakt. We shoppen ons een slag in de rondte, kopen in Nederland gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar, dragen een kledingstuk gemiddeld zeven keer om het vervolgens weer weg te gooien. We hechten niet meer aan onze trui en hebben geen favoriete broek meer die we het liefst elke dag dragen. Tassen? Bij elke jas een ander. Schoenen? Minstens dertig paar en nog altijd op zoek naar het perfecte stel. Wat is er gebeurd?

[..]
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 10:03
89.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan moet ik een abonnement aanschaffen en dat kan helaas niet wegens mijn no-buy :-)
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
03-01-2020 09:51
Nee, dan moet ik een abonnement aanschaffen en dat kan helaas niet wegens mijn no-buy :-)
Wat jammer.
Ik heb daarom wat stukjes geknipt en geplakt.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n leuk topic dit! Schrijf graag mee zo af en toe!

Van mezelf ben ik altijd wel een low buyer geweest en nog, niet no buy want ik kan niet een jaar lang geen kleding kunnen kopen. Maar ben wel van het denken bij een aankoop heb ik het echt nodig.

Nu de lasten van ons nieuwbouwhuis begonnen zijn, heb ik dit jaar extra motivatie om nog strikter te zijn (hoeft niet perse, maar vind ik zelf een uitdaging) 😁
En dan straks in het nieuwe huis gewoon echt voor een mooie vloer gaan, meubels, want daar wil ik dan niet op bezuinigen. Hopelijk kunnen we eind van het jaar over.

Werk zelf zoals meerdere hier met budgetten, kleding budget per jaar verdeeld door de maanden en mag ene maand meer andere maand minder zijn. Boodschappen hou ik een week/maand budget voor aan, zo ben je vooral ook bewust van wat je uitgeeft.

Wel heb ik ook 2 kinderen dus daar is niet altijd voorspelbaar hoeveel ze nodig hebben aan kleding per seizoen, maat, maar hou van zo voordelig mogelijk kleding scoren. Ben niet van de merken ook niet voor mezelf.
Zelf vervang ik items, en draag items gerust jaren als het lekker zit en nog goed is. Heb vooral ook basic kleding.

Heb zelf dan helemaal niks met kaarsen, prullen, planten enzo voor in huis dus dat koop ik nooit, make-up draag ik niet dus dat scheelt ook al een heel stuk in uitgave. Wel ga ik graag uit eten, lunchen in de stad, dus daar zit mijn zwakte ;)

De behoefte aan variatie of eigenlijk niet de behoefte aan variatie van boebezoebe kan ik me helemaal in vinden! Ik heb bv maar 1 grote tas en 1 kleine handtas, want gebruik er toch maar 1, net zolang tot hij kapot is. En dat geldt eigenlijk voor best veel dingen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-01-2020 09:43
Pas las ik dit artikel:

https://www.vn.nl/lievelingstrui/

.....
Ik heb wel een lievelingstrui! Ik heb em wel 3x per week aan. Soms denk ik dat als mensen mij zien dat ze denken 'weer die vrouw in dezelfde trui'. Ik draag ook heel vaak dezelfde broek (waar ik er 2 van heb).

Helaas heb ik nog 20 andere truien die ik eigenlijk zo goed als nooit draag.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-01-2020 10:04
Wat jammer.
Ik heb daarom wat stukjes geknipt en geplakt.
Dank! Interessante materie inderdaad. Wat zou er gebeurd zijn? Ik denk iets met veul meer externe prikkels...
Alle reacties Link kopieren
pixymama schreef:
03-01-2020 10:23
Dank! Interessante materie inderdaad. Wat zou er gebeurd zijn? Ik denk iets met veul meer externe prikkels...
Er staat iets over fast fashion, dus dat er sinds de jaren 90 steeds meer goedkope kleding op de markt kwam en dat het voor iedereen mogelijk was mode te kopen en op de voet te volgen. Het internet versnelde dit proces.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij nog herinneren dat je een paar keer per jaar nieuwe collecties in de winkel had hangen en dat was het dan. Nu wordt er elke weer een nieuwe lading aangesleept. Dat woekert de FOMO ook gigantisch aan natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik was wel in shock over dat een kledingstuk nu gemiddeld 7x gedragen wordt en dan weggegooid. Niet omdat dat kledingstuk afgedragen is, maar niet leuk meer.

In feite draagt Marie Kondo-en daar wel een beetje aan bij (is mijn overtuiging), omdat je teveel hebt ga je alles wat je niet wil wegdoen, met als gevolg dat je een tijdje later gewoon weer verder gaat winkelen, terwijl je eigenlijk een lifetime supply aan kleding in je kast had hangen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-01-2020 10:11
Ik heb wel een lievelingstrui! Ik heb em wel 3x per week aan. Soms denk ik dat als mensen mij zien dat ze denken 'weer die vrouw in dezelfde trui'. Ik draag ook heel vaak dezelfde broek (waar ik er 2 van heb).

Helaas heb ik nog 20 andere truien die ik eigenlijk zo goed als nooit draag.
Dat is ‘lievelingskleren’ vs ‘variatie’, dus. Echt fijn, al die inzichten hier.
Mevrouw75 schreef:
03-01-2020 10:32
Ik was wel in shock over dat een kledingstuk nu gemiddeld 7x gedragen wordt en dan weggegooid. Niet omdat dat kledingstuk afgedragen is, maar niet leuk meer.


Daar verbaasde ik me ook nogal over! Ik wou al heel hard roepen dat het bij mij niet zo werkt, tot ik me bedacht dat ik ook heel wat stukken in de kast heb hangen die nog wel leuk zijn, en er nog heel goed uit zien omdat ik ze amper heb gedragen, en daarom niet weg doe. En toch draag ik ze niet. Als ik die uiteindelijk toch weggooi zal ik ze minder dan 7x gedragen hebben, dus zij halen mijn gemiddelde wel naar beneden.
Ik heb bijvoorbeeld een grote stapel t-shirts en longsleeves, in allerlei kleuren. In de praktijk draag ik alleen de zwarte en grijze shirts (maar die draag ik wel iedere dag), en soms de witte. Ik kan de rest net zo goed weg doen eigenlijk. En gewoon niet meer kopen.

Deze winter maar eens goed mijn kast door en weg doen wat ik niet meer draag. Voortaan nog kritischer zijn met wat ik koop. Ik kwam afgelopen week 3 kledingstukken tegen die ik in oktober kocht en nog niet gedragen had. Terwijl ze wel heel leuk zijn, want ik koop al kritischer. Dacht ik.

Ik las toevallig net een blog van iemand die bewust bezig is met geld en budgetten. Een single jonge vrouw. Zij had het afgelopen jaar net geen 1600 euro uitgegeven aan kleding (inclusief lingerie en panty's), en dacht dat dat heel laag zou zijn. Ik heb de laatste 3 jaar 1000 euro per jaar uitgegeven (en de 2 jaar daarvoor ongeveer 500 per jaar). Maar dat kan nog wel minder dus, ik ben nog niet kritisch genoeg. De reacties van anderen onder de blog gaven dat ook al aan, dat 1600 euro echt niet heel laag is.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-01-2020 10:48
Daar verbaasde ik me ook nogal over! Ik wou al heel hard roepen dat het bij mij niet zo werkt, tot ik me bedacht dat ik ook heel wat stukken in de kast heb hangen die nog wel leuk zijn, en er nog heel goed uit zien omdat ik ze amper heb gedragen, en daarom niet weg doe. En toch draag ik ze niet. Als ik die uiteindelijk toch weggooi zal ik ze minder dan 7x gedragen hebben, dus zij halen mijn gemiddelde wel naar beneden.
Ik heb bijvoorbeeld een grote stapel t-shirts en longsleeves, in allerlei kleuren. In de praktijk draag ik alleen de zwarte en grijze shirts (maar die draag ik wel iedere dag), en soms de witte. Ik kan de rest net zo goed weg doen eigenlijk. En gewoon niet meer kopen.

Deze winter maar eens goed mijn kast door en weg doen wat ik niet meer draag. Voortaan nog kritischer zijn met wat ik koop. Ik kwam afgelopen week 3 kledingstukken tegen die ik in oktober kocht en nog niet gedragen had. Terwijl ze wel heel leuk zijn, want ik koop al kritischer. Dacht ik.

Ik las toevallig net een blog van iemand die bewust bezig is met geld en budgetten. Een single jonge vrouw. Zij had het afgelopen jaar net geen 1600 euro uitgegeven aan kleding (inclusief lingerie en panty's), en dacht dat dat heel laag zou zijn. Ik heb de laatste 3 jaar 1000 euro per jaar uitgegeven (en de 2 jaar daarvoor ongeveer 500 per jaar). Maar dat kan nog wel minder dus, ik ben nog niet kritisch genoeg. De reacties van anderen onder de blog gaven dat ook al aan, dat 1600 euro echt niet heel laag is.
Ik ben die t-shirts en longsleeves juist wel gaan dragen, zodat mijn andere kleren niet zo snel slijten, of zodat ik een nieuw shirt ‘omdat de oude op is’ nog kan uitstellen. Het grappige is dat ik dan opeens hele nieuwe combinaties maak. Het grappige is dat ik opeens allemaal opmerkingen krijg. Hé, nieuw jasje gekocht? Leuk! Euh, nou nee, die heb ik al 10 jaar, maar de afgelopen 7 jaar nooit meer gedragen.

Ik ben wel redelijk erg hoor, dat moet ik er wel bij zeggen. Ik heb zelf ook weleens gedacht dat het, zoals in een ander topic werd genoemd: anorexia met kleren. Een nieuwe jurk kopen voelt dan heel erg als een bevrijding, maar ook spilziek.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-01-2020 10:32
Ik was wel in shock over dat een kledingstuk nu gemiddeld 7x gedragen wordt en dan weggegooid. Niet omdat dat kledingstuk afgedragen is, maar niet leuk meer.

In feite draagt Marie Kondo-en daar wel een beetje aan bij (is mijn overtuiging), omdat je teveel hebt ga je alles wat je niet wil wegdoen, met als gevolg dat je een tijdje later gewoon weer verder gaat winkelen, terwijl je eigenlijk een lifetime supply aan kleding in je kast had hangen.
Ja, dat van Marie Kondo zit wat in en daar zit ook meteen mijn dilemma. En de reden waarom ik nog steeds teveel heb. Dingen die ik niet graag droeg omdat ze niet lekker zaten of te groot/klein waren dat was makkelijk. Maar ik heb ook prachtige kleding hangen wat goed past, wat van mooie kwaliteit is en er eigenlijk alleen maar hangt omdat ik genoeg andere dingen heb. En toch gaat het niet weg. Ik heb mijn collectie heel goed uitgedund hoor maar heb nog steeds veel. En dat is prima want ik herontdek ook weer kledingstukken. Voor mij is het ook niet een uitdaging om zo minimalistisch mogelijk te leven, zo ben ik ook niet, maar wel bewuster. Toen ik er echt mee bezig ging kwam ik er achter dat de dingen die ik niet droeg vaak dingen waren die ik in de uitverkoop gekocht had. Impuls of de thrill van een goede deal. De kledingstukken die ik aan het begin van het seizoen voor de volle mep had gekocht blijken altijd een succes. Dus ja, ik geef liever 200 euro uit aan een trui die ik vaak en graag draag, die mooi blijft en waar ik meerdere jaren plezier van heb dan 10 truien van 20 euro die het net niet zijn.
Dat heb ik inderdaad ook afgeleerd. In die 2 jaar dat ik een beperkt budget had voor kleding kocht ik vooral uitverkoopjes, dingen die je voor dat bedrag echt niet kon laten hangen. Maar die ik in de jaren daarna toch snel heb weggedaan. Niet helemaal de juiste maat, slechtere kwaliteit, gewoon niet wat ik graag draag. Goedkoop is duurkoop gebleken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
03-01-2020 11:19
Ja, dat van Marie Kondo zit wat in en daar zit ook meteen mijn dilemma. En de reden waarom ik nog steeds teveel heb. Dingen die ik niet graag droeg omdat ze niet lekker zaten of te groot/klein waren dat was makkelijk. Maar ik heb ook prachtige kleding hangen wat goed past, wat van mooie kwaliteit is en er eigenlijk alleen maar hangt omdat ik genoeg andere dingen heb. En toch gaat het niet weg. Ik heb mijn collectie heel goed uitgedund hoor maar heb nog steeds veel. En dat is prima want ik herontdek ook weer kledingstukken. Voor mij is het ook niet een uitdaging om zo minimalistisch mogelijk te leven, zo ben ik ook niet, maar wel bewuster. Toen ik er echt mee bezig ging kwam ik er achter dat de dingen die ik niet droeg vaak dingen waren die ik in de uitverkoop gekocht had. Impuls of de thrill van een goede deal. De kledingstukken die ik aan het begin van het seizoen voor de volle mep had gekocht blijken altijd een succes. Dus ja, ik geef liever 200 euro uit aan een trui die ik vaak en graag draag, die mooi blijft en waar ik meerdere jaren plezier van heb dan 10 truien van 20 euro die het net niet zijn.
Lady_day, soms lijkt het wel of jij mij bent.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
03-01-2020 11:56
Lady_day, soms lijkt het wel of jij mij bent.
God help you! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-01-2020 10:32
Ik was wel in shock over dat een kledingstuk nu gemiddeld 7x gedragen wordt en dan weggegooid. Niet omdat dat kledingstuk afgedragen is, maar niet leuk meer.
O wow inderdaad! Dat zal mij niet snel gebeuren, moet wel echt een miskoop zijn wil ik kledingstuk snel weg doen. Maar eigenlijk draag ik alles wel meerdere jaren.
Op de dagen dat ik en rond huis ben, draag ik juist oudere kleding, niemand die het ziet en prima voor huishouden enzo.

De leukere mooiere nettere kleding draag ik sowieso minder dan de fijne kleding, ik ga sneller voor comfort en praktisch dan leuk.

Ik snap het trouwens wel dat er mensen zijn die wel graag nieuwe leuke kleding shoppen en er altijd leuk willen bijlopen. Maar ik heb er ook gewoon niet echt gevoel voor denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag weer meeschrijven als dat mag. Vorig jaar heb ik een tijdje meegeschreven maar ben toen een tijd helemaal gestopt met forummen.
Inmiddels heb ik mijn uitgaven zo ver geminimaliseerd dat ik mijn baan kon opzeggen en sinds september weer studeer aan de universiteit. We leven nu op het salaris van mijn vriend (als gezin met 2 kinderen en een kat), terwijl onze uitgaven voorheen gebaseerd waren op 2 fulltime inkomens.
Het is af en toe behoorlijk puzzelen maar ik ben heel blij dat het op deze manier kan. Zoals het er nu uitziet kom ik zonder studieschuld en met gevulde spaarrekening om de studies van de kinderen te betalen uit mijn master. Een stuk beter vooruitzicht dan sommige studiegenoten die nu al een lening van meer dan 50.000 euro hebben.
Een aantal veranderingen die wij hebben doorgevoerd:
*De auto weggedaan. Dat ding kostte zonder er mee te rijden al 150 euro per maand. Daar zat niet eens benzinegeld bij. Voor echte noodgevallen hebben we een greenwheels abonnement genomen en we deden al veel op de fiets en met het OV. Nu nog meer.
1* per week boodschappen doen bij Lidl en 1 keer picnic laten komen met een maximum bedrag van 120 euro per week. Meestal is er geen geld voor koek, snoep, chips etc. Zo lang we vrijwel alles zelf maken lukt het. Ik heb 20 euro per maand voor kleding voor mijzelf. Gelukkig maak ik heel veel zelf. Alleen sokken, panty's en ondergoed niet. Sokken (en panty's) kan ik niet. Ik brei niet en ondergoed vind ik echt een k*tklus.
Een paar dagen geleden heb ik wel voor 46 euro knopen voor mijn nieuwe winterjas gekocht. Dus het is niet altijd heel goedkoop. Project nieuwe jas is wel even vastgelopen. Ik had eerst een proefmodel gemaakt van ongebleekte katoen en ik lijk wel 100 kilo in dat ding (terwijl ik maar 65 kilo weegt). Er is dus iets niet bepaald flatteus aan het model. Ik heb project jas daarom eerst maar even weggelegd en ben eerst een broek gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Dat artikel over die 46 kledingstukken per jaar had ik ook gelezen. Als dat inclusief alles is dan vind ik 46 kledingstukken niet eens zo heel veel. Inclusief jassen, sokken,ondergoed, panty's en sportkleding kom ik denk ik ook wel aan de 46 kledingstukken.
Een gemiddeld kledingstuk maar 7 keer dragen vind ik wel heel weinig. Ik draag mijn kleding op over het algemeen echt jaren lang.
Inclusief zelf gemaakte kledingstukken denk ik dat ik ook wel makkelijk aan de 46 kom. Ik ga het dit jaar eens bijhouden. Vandaag heb ik al 2 paar sportsokken meegenomen van de Lidl (zijn dat dan 2 of 4 kledingstukken?)
perzikboom6 schreef:
03-01-2020 13:00
Dat artikel over die 46 kledingstukken per jaar had ik ook gelezen. Als dat inclusief alles is dan vind ik 46 kledingstukken niet eens zo heel veel. Inclusief jassen, sokken,ondergoed, panty's en sportkleding kom ik denk ik ook wel aan de 46 kledingstukken.
Een gemiddeld kledingstuk maar 7 keer dragen vind ik wel heel weinig. Ik draag mijn kleding op over het algemeen echt jaren lang.
Inclusief zelf gemaakte kledingstukken denk ik dat ik ook wel makkelijk aan de 46 kom. Ik ga het dit jaar eens bijhouden. Vandaag heb ik al 2 paar sportsokken meegenomen van de Lidl (zijn dat dan 2 of 4 kledingstukken?)


Een paar telt voor mij voor 1, je kunt moeilijk op 1 schoen lopen toch?
Het lijkt me sterk dat ik 46 kledingstukken per jaar koop, maar ik dacht ook dat ik jaar minder dan 1000 euro had uitgegeven en toen ik het optelde bleek dat niet zo te zijn. Dus ik ga maar niet tellen :proud:
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
03-01-2020 13:00
Dat artikel over die 46 kledingstukken per jaar had ik ook gelezen. Als dat inclusief alles is dan vind ik 46 kledingstukken niet eens zo heel veel. Inclusief jassen, sokken,ondergoed, panty's en sportkleding kom ik denk ik ook wel aan de 46 kledingstukken.
Een gemiddeld kledingstuk maar 7 keer dragen vind ik wel heel weinig. Ik draag mijn kleding op over het algemeen echt jaren lang.
Inclusief zelf gemaakte kledingstukken denk ik dat ik ook wel makkelijk aan de 46 kom. Ik ga het dit jaar eens bijhouden. Vandaag heb ik al 2 paar sportsokken meegenomen van de Lidl (zijn dat dan 2 of 4 kledingstukken?)
Tja, die 46....daar kwam ik best aan, denk ik. Dat laatste is lastig, als je veel koopt, verlies je het overzicht. Overzicht van je geld én van wat je allemaal al hebt/ nieuw gekocht hebt. Dat gebeurt me dus niet meer.
Maar toch, ik vind 46 stuks toch wel veel. Bijna elke week een nieuw kledingstuk dus. En ja, sokken, ondergoed, panty's. Maar ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar zo vaak koop ik dat niet. Dus ik vind het wel veel, al haalde ik het met gemak.
Zeven keer dragen! Wow, dat is gewoon schokkend! Maar toen ik gisteren mijn kast stevig onder handen heb genomen, kwam ik ook kleding tegen waarvan ik dacht: hoe vaak heb ik dit eigenlijk gedragen?
Dus voor nu zijn al die toch wel schokkende eye-openers extra motivatie voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
03-01-2020 11:33
Dat heb ik inderdaad ook afgeleerd. In die 2 jaar dat ik een beperkt budget had voor kleding kocht ik vooral uitverkoopjes, dingen die je voor dat bedrag echt niet kon laten hangen. Maar die ik in de jaren daarna toch snel heb weggedaan. Niet helemaal de juiste maat, slechtere kwaliteit, gewoon niet wat ik graag draag. Goedkoop is duurkoop gebleken.
Dat is voor mij ook een grote valkuil. Koopjes in welke vorm dan ook. De pest is, ik wéét best dat koopjes geen eenmalig iets zijn. Er zijn altijd 1+1 acties, die komen gewoon altijd terug. En toch trap ik erin. Ik heb nu een voorraad huidverzorging staan waar ik ongetwijfeld heel 2020 mee vooruit kan, omdat ik een bepaalde actie niet wilde missen. Maar toch voelt dat nu, achteraf, niet goed. Tegen de tijd dat je aan je producten begint, is een soortgelijke actie al drie keer gepasseerd.

En qua kleding: ja, mijn valkuil zit hem in het dingen kopen omdat ik een goede deal heb gescoord, maar niet omdat ik het nodig had. Bovendien heb ik de neiging om mijn eisen iets naar beneden bij te stellen als iets veel afgeprijsd is. Dan ben ik toch iets minder kritisch. Dat leidt dan uiteindelijk tot kleding waar je achteraf toch niet super blij mee bent, ook al had je een goede deal.
Dat ga ik niet meer doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik iets in de uitverkoop dan vraag ik mezelf altijd: 'zou ik dit voor x bedrag (originele prijs) ook gekocht hebben?' Meestal is het antwoord 'nee' en is het probleem opgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven